allergisk hund

N

nemi_baby

har starka skäl till att min nemi är allergisk mot något. hon kilar sej utav bara helvete så hon får skorvar. df ska ja in till veterinär med henne. så dom får kolla ordentligt. hur vanligt är det med allergiska reaktioner på hundar? har era det? emot vad i såfall?
 
Sv: allergisk hund

Bullmastiffen som min kompis köpte från en rekommenderad kennel hade allergier, damm, människor samt foder. Så denne 55 kgs tunga hund fick medicin resten av livet och hon kunde endast äta ris med älgkött alt ren...inte billig i drift samt stackarn hade ont av det.

När vetten var klar m utredningen så meddelar hon det till uppfödaren då detta är ärftligt....och kvinnan svarar...jaa, människor föder ju barn fast de är allergiska. :eek: Hon tog inte bort varesig tik eller hane från aveln. :(

Jaa....hoppas din jycke har en bättre uppfödare. Och dessa skorvar, var sitter de? och se om ev ohyra kan ha orsakat problemet. Vi hade just det problemet...och har du tex frontline så KAN det ge en allergisk reaktion på hunden mao har du anv nåt preparat? Bra ide att gå till vetten om du inte hittat orsaken.
 
Sv: allergisk hund

Min gamle JRT hane hade allergiska reaktioner mot viss mat. Men det visade sej i form av lite större runda utslag och han kliade massor. Det tog ett tag innan vi förstod sambandet mellan det lilla han ätit och utslagen så det hände ett par gånger. Givetvis åkte vi till veterinären (då vi knappt kunde sova pga hans kliande under natten utslagen uppkom) och veterinären gav en kortisonspruta och allting var som det skulle igen.

Det är nog ganska så vanligt med allergier hos hundar egentligen, men de flesta äter ett slags foder och utsätts inte för så många olika saker och ting.
 
Sv: allergisk hund

Rävskabb är vanligare än folk tror o smittsamt till tusen. Hoppas det inte är det.
 
Sv: allergisk hund

TinkerTant skrev:
Bullmastiffen som min kompis köpte från en rekommenderad kennel hade allergier, damm, människor samt foder. Så denne 55 kgs tunga hund fick medicin resten av livet och hon kunde endast äta ris med älgkött alt ren...inte billig i drift samt stackarn hade ont av det.

När vetten var klar m utredningen så meddelar hon det till uppfödaren då detta är ärftligt....och kvinnan svarar...jaa, människor föder ju barn fast de är allergiska. :eek: Hon tog inte bort varesig tik eller hane från aveln. :(

Jaa....hoppas din jycke har en bättre uppfödare. Och dessa skorvar, var sitter de? och se om ev ohyra kan ha orsakat problemet. Vi hade just det problemet...och har du tex frontline så KAN det ge en allergisk reaktion på hunden mao har du anv nåt preparat? Bra ide att gå till vetten om du inte hittat orsaken.

skorvarna sitter bakom och runt öronen. jag ska in och kolla exakt vad det är så man vet hur man kan hjälpa henne. jag har iallafall bytt foder ifall om det är en av orsakerna. hon har inte fått något preparat mer än vaccination och avmaskning...jo, lite vanlig öronrens
 
Sv: allergisk hund

Låter som nån slags allergi, bra att du ska till vetten så får du reda på vad du kan göra. Håller tummarna för er!
 
Sv: allergisk hund

hoppas du har en bra försäkring. första gången du går till vetten så kommer dom ta prover för parasiter. är det inte de får du komma tillbaka och göra en allergiutredning...
 
Sv: allergisk hund

min hund har foderallergi.. mot exakt vad cvet vi inte.
men under våren så kliade han sig jättemycket överallt. mycket runt öronen. han blödde från tinningarna varje dag.
vi gick till vet och tog prov och då hade han svamp i öronen.

åk till vet. allt kliande är ett helvete. jobbigt för både ägare och hund.
 
Sv: allergisk hund

klart, vill ju det bästa för nemi. jag håller på och kollar upp med försäkringen och ser om det täcker det.
 
Sv: allergisk hund

Har du If så täcker det.

Jag har en allergihund, allergisk mot många foderämnen och förrådsdamm och huskvalster.

Vad jag tycker att du ska veta är att de flesta veterinären har i stort sett ingen kompetens när det gäller allergier. Så när ni har uteslutit parasiter så åk till en hudexpert som de vad de sysslar med. Jag orkar inte dra hela min historia eller en bekants historia om hur jag hade en enorm tur och hon har fått kämpa och åka land och rike runt för sin hund.

//E
 
Sv: allergisk hund

håller med lady_vip
se till att få gå hos en hudexpert.
det blir nog bra ska du se.

Mitt försäkringsbolag ersatte ganska mycket iaf.
Atopi testet erätter väl de flesta bolag. det är så pass dyrt.
 
Sv: allergisk hund

De får något som liknar svamp pga reaktionen mot foderämnena. Det är inte svamp, men många vet. skriver ut Fucidin även om det bara förvärrar.

Men det är fullt av brunt gegga i deras öron, det är dne konstant i min hunds öron då hennes allergi visar sig där.

//E
 
Sv: allergisk hund

Vår gamla hund hade problem med sitt ena öra i flera år och hur vi än försökte fick vi inte bukt med det trots odlingar, salvor mm, förrän vi helt enkelt tog bort allt vad torrfoder heter och övergick till att BARF:a istället. Det verkar vara allt vanligare med foderallergier hos hund, hör om fler hundar hela tiden som mår dåligt pga fodret även om symptomen skiljer sig åt.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 504
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp