Allergifria hundar...

Apollo 13

Trådstartare
Hej,

Jag och sambon är sådana där vidriga djurmänniskor som vill ha precis alla djur vi kan komma åt. Tyvärr är det så att sambon är allergisk och därför har det kännts som att vår stora dröm att skaffa hund inte kommer bli av...
Jag har ju hört att pudlar ska vara lite "allergivänliga" men eftersom det inte är en ras som tilltalar oss så har vi inte sett det som ett alternativ att skaffa hund.
Idag fick jag dock lite hopp.. en kompis till mig berättade om en hundras som tydligen ska vara allergifria.. "som ser ut som en liten labrador".. min kompis hade en kompis som köpt en sån men hon visste inte vad de hette... därför tänkte jag att kanske kära buke kanske hade en aning om vad det kan ha varit för ras hon talade om?

ytterst tacksam / Helen

Sv: Allergifria hundar...

det är inte en sådan men jag har själv en Bullmastiff , en ganska stor ras min tik väger ca 50 kg och då har hon precis bantat x)
men mycket trevliga hundar , inte så aktiva men helt klart bäst . ganska lättlärda . min hund kan ett 15-tal trick ^^

Kanske menar hon Lagotto?

Tyvärr kan man inte säga att alla alergiker tål en speciell typ av hund, men får prov sig fram!

Är själv hundallergiker men tål en del raser. Bearded collie, som jag själv äger, bichon frisé, pudel, lagotto, curly coated retriever och hundar med liknande päls, som är relativt tät och inte fälls av så att håret yr överallt. Verkar även som att jag tål setter ganska bra!

Som sagt, det är bara att prova sig fram :)

Senast ändrad:

Håller med om vad föregånde skrev. Det finns INGA hundar som är allrgifria. Alla reagerar olika och det finns även de som kan reagera på de hundar som är mer allergivänliga.
Pudlar, Lagotto, Bichon, Softie är några av de som inte fäller och därför kallas allergivänliga hundar. Ofta är man allergisk mot huden och inte pälsen. Eftersom dessa hundar inte fäller så tappar de inte hudsäckarna som följer med håren av då de fäller. Huuum hoppas du förstår förklaringen hehe.

american hairless terrier ska tydligen vara en ras som de allra flesta tål. även de som är hyper allergiska.
men jag har inga fakta.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ha ett gång sådana springandes här. :love: verkar vara mycket trevliga hundar efter hörsägen.

Lättast är om din sambo kontaktar en läkare och får göra ett pricktest så ni vet vad ni ska rikta in Er på...

Detta test är absolut inte 100 % riktigt. Det går inte att avgöra säkert vilken ras man tål genom att gå till läkaren.

Inget pricktest är ju 100% därav skrev jag ( så ni vet vad ni ska rikta in er på )

Med det menade jag att då har dom iaf ett hum om det är någon idé eller inte och det går att göra pricktest på mer än bara hårtyp, man kan ex testa saliven också...

Att prata med en kunnig läkare borde ju vara det bästa alternativet ..

Finns ingen ras som är allergifri, däremot utsöndrar olika hundar olika mycket allergener, vilket leder till att vissa allergiker kan tåla vissa hundar bättre än andra.

Valpar utsöndrar i regel mer/kraftigare allergener än vuxna hundar.

Valpar utsöndrar i regel mer/kraftigare allergener än vuxna hundar.

Undrar om det kan vara därför min mamma enbart kan umgås med katter/hundar hon kännt sedan de var valpar. Mamma kan reagera helt olika på två hundar av samma ras, men de hundar som funnit med sedan de var små hos oss har hon inte visat allergi mot ens under fällningsperioder.

Det kanske är möjligt att man bildar något försvar?

Dvärgschnauzern är ganska så allergivänlig. Lever med en allergisk sambo och enda gången han kan känna av hundarna är om de slickar eller är ny trimmade. Har även en kompis som är super allergisk, han känner av mina hundar om han håller på och klappar och grejar men han kan iaf vara i samma rum som dom, vilket han inte kan med t.ex. en golden.

Det bästa är att försök testa er fram med de raser ni är intresserade av. Tänk också på att valpar i många fall har mer allergener än vuxna hundar så kanske ska ni köpa en vuxen ist för valp?

Mina kusiner i Usa har en allergivänlig hund, jag vet tyvärr inte vilken ras det är (kan ta reda på det), men hon är i alla fall ett riktigt litet yrväder och ser ut såhär:

dsc00669_1188557586.jpg

Ser ut som en softie, men de är ju egentligen inte mer allergivänliga än någon annan ras..

*KL*

Det var flera rejält allergiska personer som inte reagerade alls på vår papillontik.
En tjej i 8-10 årsåldern som var så allergisk att hon inte kunde gå på bron där en setter hade suttit reagerade inte alls på vår vovva.
(det innebar att hon alltid kom till oss och ville gå ut med tiken, vilket inte uppskattades av vovvan ifråga eftersom det var enda gången hon gick i koppel)

En bekant till oss är allergisk men har just skaffat sig en lagottovalp. Den är väl en 14-15 veckor nu. Vi träffade dem när valdpen var ca 10-11 veckor och då gick det bra i alla fall. Kvinnan hade lpnat hem en lagotta ett par veckor för att testa hur hon reagerade. Sedan köpte hon barnbarnet till den hunden.
Hur det sedan går i framtiden är ju en öppen fråga. Dock så badas hunden väldigt ofta i förebyggande syfte.

Känner flera stycken som trots hundallergi tål dalmatiner (en av dem hade/har framgångsrik kennel), men som flera sagt, det enda sättet att få veta är ju att testa.. Nakenhund kanske?? ;)

jag är allergisk och jag tål riktigt långhåriga hundar med tjock päls mkt bättre än korthåriga! har själv collie. är ju sällan själva pälsen man är allergisk mot.

sen tål jag hanar bättre än honar, gäller även katter...

Chinese Crested och Chinese creseted Powder Puff säger de tt allergiker tål.
Puffen ser ut som en liten Afghan när den är fullpälsad. Ca 30-35 cm hög och runt 5 kg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 273
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 219
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka