"Allergier"

Så då anser du att det aldrig finns anledning till att testa allergier? Ja menar att man överhuvudtaget funderar på att genomföra allergitestar (blodprov etc) måste ju alltid ha föregåtts av att man har reagerat/fått symptom som indikerar på en allergisk reaktion. Så varför överhuvudtaget då ens utveckla allergiprov?
För att ta reda på vad man reagerar på när orsaken är okänd. All allergi är inte så "enkel" som att man klappar en katt och får en reaktion utan i vissa fall finns en reaktion mer eller mindre hela tiden utan att orsaken går att finna utan tester. Där ser iallafall jag en enormt stor vinst med allergitester.

Läste att all (eller iaf det mesta) allergi kommer från tarmen och att tarmhälsan är a och o. Tror man börjar inse hur viktig tarmfloran är för mående, att den kanske är ”viktigare” än vad man har trott.

Själv kan jag inte dricka växt/nötmjölk i kaffet. Älskade iKaffe förr, men nu kliar det både i mun och svalg, likaså med cashew-mjölk. Däremot kan jag använda havremjölk till rågfligegröten jag äter :confused: Kan inte heller äta grönt äpple och dricka kaffe, då får jag nästan tarmvredsliknande smärta.. O_o
Kan inte äta grönkål eller savoykål, men allt annat sorts kål.
Rött vin ska vi inte tala om, blir svinfull på knappt ett glas och får rediga snedfyllor.

För ett par år sedan kunde jag inte äta någon mat kryddad med chili eller annan starkare krydda. Ett tag åt jag inget som var kryddat med annat än salt och kanske lite vitpeppar. Fick till och med feber och massa svettningar när jag satt bredvid min mamma när hon åt fefferoni :eek:. Tur så är det över nu, och jag knaprar gott på fefferoni jag å!

Tror jag är lite av ett måndagsexemplar när det gäller allergier med tanke på att de inte är speciellt konsekventa :laugh:
När det gäller "allergier" så spyr jag nästan av lukten av tomatsoppa. Fick lämna hemkunskapslektionen är vi skulle göra det, för jag stod likblek i ett hörn och hulkade :crazy:

Kalla med löjlig men när det sitter i hjärnan är det inte att leka med;

Jag klarar inte av desinfektionsmedelslukten.
Jag får kväljningar på riktigt och kan kräkas. En viss doft är ok men för mycket går i n t e.

I samband med det är jag även tablettttrött och har oerhört svårt för piller. Symtom som ovan. Har kräkts av att hålla i en pillerburk. 🙈

Har även gett mej själv riktiga sprutor med medicin och kan inte för mitt liv ta i dom längre. Det vattnas i munnen, blir illamående och måste typ ha en hink i knät.
Om jag inte tittar och inte andas(lukten) och inte hör(när gör ordning sprutan) går det ok om någon annan gör allt åt mej men det vattnas fortfarande i munnen som när man ska kräkas :(

Det är en jäkla tur att jag inte behöver medicin och att skovet låtit vänta på sej för jag kommer troligen behöva proffshjälp med hjärnspökena den dagen det drar igång igen :nailbiting:

Då är jag kärringen mot strömmen, för jag utvecklade äggviteallergi som (ung) vuxen :D

Går bra om den finns i liten mängd i förhållande till övriga ingredienser, men kokta ägg, omelett, äggstanning och sånt går bort. Ett av få livsmedel som faktiskt gör mig riktigt dålig i flera dagar :cautious:

Utvecklade samma i vuxen ålder. Har en födoämnesallergi främst mot sojaprotein sen födseln. Var inga större problem innan bönhysterin slog till på 2000talet. Har en hel del andra allergier plus ör överkänslig mot en del. Varav ägg då plötsligt gav svullen hals. Tyvärr!

Har astma och kan få som kolik av soja. Så folk som har ”allergier” blir jag rätt störd av.

Utvecklade samma i vuxen ålder. Har en födoämnesallergi främst mot sojaprotein sen födseln. Var inga större problem innan bönhysterin slog till på 2000talet. Har en hel del andra allergier plus ör överkänslig mot en del. Varav ägg då plötsligt gav svullen hals. Tyvärr!

Har astma och kan få som kolik av soja. Så folk som har ”allergier” blir jag rätt störd av.
Störd, vad menar du då?

Är det nåt man inte gillar kan man peta ur det ur maten. Det kan inte jag och då så många idag kallar sitt tycke och smak för allergi så urholkar det ordet. Folk tror att jag inte gillar broccoli och bönor när jag faktiskt blir riktigt dålig av det.

Är det nåt man inte gillar kan man peta ur det ur maten. Det kan inte jag och då så många idag kallar sitt tycke och smak för allergi så urholkar det ordet. Folk tror att jag inte gillar broccoli och bönor när jag faktiskt blir riktigt dålig av det.
Jag förstår vad du menar och ber om ursäkt om du störde dig på att jag använde ordet allergi, därför satte jag citat-tecknen för att försöka tydliggöra att det inte var riktig allergi tråden skulle handla om. Jag är medveten om att det finns betydligt allvarligare allergier än min så kallade mot färska tomater tex.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama