"Allergier"

Enligt RAST o pricktest är jag bara allergisk mot kamelhår o en viss sorts mögel som växer i blomkruksjord. Jag har astma som i min ungdom utomlands diagnostiserades som kronisk bronkit, astman är inte allergisk. Jag kan ha hund i sängen men inte katt.
Sonen är inte allergisk trots att han har hösnuva (jättekul för en bondgrabb) samt att han bara tål hundar som inte sover i säng eller soffa, hem där det bor katter kan han inte ens besöka. Det funkar att klappa hundar om han tvättar händerna innan han tar sig i ansiktet.

När det gäller saker jag inte kan äta - alltså blir fruktansvärt illamående av att få en talrik med maten framför mig - är korvstroganoff. Fram tills för ett par år sedan vände det sig i magen på mig bara av tanken på att äta det. Kan inte säga varför min kropp reagerar på detta sätt då jag absolut äter korv samt tomatsås i andra fall. Misstänker något dagistrauma som barn som jag glömt bort.
Men åh, en tvillingsjäl! Fast tvärtom, jag har aldrig haft problem med korv stroganoff tidigare. Men för ett par år sen var det bara tvärstopp, det vill bara upp igen om jag försöker ta en tugga. Bara tanken på korv stroganoff gör mig illamående. Har inga problem med någon av ingredienserna var för sig...

Jag har problem med tjockare mjölredningar. Det har med konsistensen och känslan i munnen att göra.
Skolans spenatstuvning som var så där stabbigt slime-seg kunde jag inte få i mig. Korvstroganoffsåsen kunde ibland vara väl tjock-stabbig också.

Har som vuxen lärt mig att det går att lättstuva saker, med lite mjöl, mycket vatten, och lämplig smaksättning.
Men alla mina grytor och såser är åt det rinniga hållet. Har också insett att spenat i sig är bra mat och kan ätas på andra sätt, men jag köper fortfarande aldrig den hackade pga den visuella minnesbilden.

Jag har som tur var ingen direkt allergi mot föda. Får ont och blåsor i munnen av färsk ananas, men det är nog ingen allergi? Tror på syran där.
Däremot lider jag sen barnsben av matfobi, jag har otroligt svårt för att pröva nya saker och får panik. Grönsaker har alltid varit en stor del i den fobin. Jag vet dock inte varför jag får panik? Fix idé kanske.

Enligt RAST o pricktest är jag bara allergisk mot kamelhår o en viss sorts mögel som växer i blomkruksjord. Jag har astma som i min ungdom utomlands diagnostiserades som kronisk bronkit, astman är inte allergisk. Jag kan ha hund i sängen men inte katt.
Sonen är inte allergisk trots att han har hösnuva (jättekul för en bondgrabb) samt att han bara tål hundar som inte sover i säng eller soffa, hem där det bor katter kan han inte ens besöka. Det funkar att klappa hundar om han tvättar händerna innan han tar sig i ansiktet.

kamelhår...

alltså.
Hur kommer man ens på att testa?

Generellt sett bör väl vården inte göra saker som saknar mening.
Att ta ett allergitest för att bekräfta att man är allergisk mot björk saknar mening.
Att ta ett allergitest "jag vill se om jag är allergisk och i så fall mot vad" fungerar inte. Man måste beställa riktade prover, ungefär "jag tror att jag är allergisk mot torsk, är jag det?".
Och då är ju oftast erfarenheten lika sann: jag har ätit torks och får allergi-symtom. Då kan jag ju låta bli torsk i fortsättningen.
Eller: jag blir tät i näsan och blir röd i ögonen när jag har klappat en katt. är jag allergisk mot katten?
Bortkastade resurser att testa mot katt i det läget, eftersom svaret rimligen är "ja, du är allergisk mot katten när du får den reaktionen av att klappa katten".

Inget allergitest har bättre träffsäkerhet än ca 85-90%. Det vill säga, du kan vara allergisk utan att få napp på provet, och det går att provet säger att du är allergisk men i verkligheten reagerar du inte.

Jag har, exempelvis, genomgått pricktest två gånger (fullständigt bortkastat). Ena gången reagerade jag på hund, andra gången inte. Är jag då allergisk mot hund eller inte?
I verkligheten får jag inga särskilda symtom av att klappa hundar, alltså var det prov som påvisade hundallergi fel i just mitt fall.
Som sagt, fullständigt bortkastat att testa mig (och nej, det var inte jag som ville göra undersökningen).
Så då anser du att det aldrig finns anledning till att testa allergier? Ja menar att man överhuvudtaget funderar på att genomföra allergitestar (blodprov etc) måste ju alltid ha föregåtts av att man har reagerat/fått symptom som indikerar på en allergisk reaktion. Så varför överhuvudtaget då ens utveckla allergiprov?

Jag är allergisk mot stress och sömnbrist, det är dock inget man äter :p

Jag får blåsor på tungan direkt jag sover för lite och har lite för mycket att göra, så jag har fysiska bevis :rofl:

Jag är allergisk mot hasselnötter och vallmofrö och har börjat känna kli i munnen av kiwi(förmodligen korsreaktion), så det har jag också slutat att äta. Känner ett par personer som ignorerat de första tecknen på överkänslighet och till slut utvecklat riktigt svåra allergier.
Utöver det är jag känslig mot oregano i större mängder, jag kan t ex inte äta pizza som man haft oregano på - jag blir magsjuk och kräks. Lite i såser eller så funkar.

En "allergi", eller snarare besvärande kroppslig funktion jag har, är att jag inte kan slappna av helt vid blodprov eller liknande typer av medicinska undersökningar, t ex lumbalpunktion. Eller jag kan, men om jag gör det svimmar jag ofelbart, även om jag ligger ner. Det tog ett tag innan jag upptäckte att jag måste flexa en muskel för att slippa svimma, innan dess hade alla råd gått ut just på att slappna aaaaaav.

Så då anser du att det aldrig finns anledning till att testa allergier? Ja menar att man överhuvudtaget funderar på att genomföra allergitestar (blodprov etc) måste ju alltid ha föregåtts av att man har reagerat/fått symptom som indikerar på en allergisk reaktion. Så varför överhuvudtaget då ens utveckla allergiprov?

"generellt" betyder inte "alltid".

Men de allra flesta gångerna är det inte testet som ger svaret.

Varför allergitester utvecklats? Tja, den frågan ställs väl lämpligen till tillverkaren (jo, jag raljerar lite i just den här frågan).

Mest motiverat att göra tester, i mina ögon, är det ju om ASIT-behandling (antigenspecifik immunterapi; s.k. allergivaccination) är aktuell. Lämpligt att testa med pricktest (där anser jag att pricktest är bättre än blodprov). Om man visserligen har allergiska symtom men inte reagerar på pricktestet så har behandlingen i stort sett ingen förutsättning att fungera. Man använder nämligen samma antigen som pricktest och i ASIT-behandlingen (undantaget grazax som ju är en tablettbehandling som räknas som ASIT).

Jag ser också en vits med de där epicutana testerna, så kallade lapp-tester, för att kontrollera "yrkesallergier" - det kan ju vara väldigt viktigt som frissa att veta precis vilka produkter man kan använda och inte.

Däremot att "gemene man" ska testa sig mot pollen och häst och hund och katt är ju oftast rätt bortkastat. Som regel får man ju svaret ändå.

Och om jag personligen hade reagerat allergiskt på jordnöt, skulle jag inte våga lita på resultatet av en allergitest. I alla fall inte om testet visade att jag inte är allergisk. Testerna är ju nämligen inte 100% tillförlitliga. (illustrationen kan än en gång vara de där två pricktester jag genomgått där jag ena gången var allergisk mot hund och andra gången inte; vilket är sant????)
Så om jag hade reagerat på jordnöt så skulle jag låta bli jordnötter därefter.

Men jag är ganska pragmatiskt lagd.

Jag lider av en förbaskat kliande och täppt näsa väldigt ofta, året om, så det kan knappast vara pollen? Och jag tror inte det är hästarna heller då det snarare är värst på jobbet eller de dagar jag har jobbat? Använder nässpray vareviga dag :o dels vanlig nezeril och så en med kortison till kvällen.

Jag lider av en förbaskat kliande och täppt näsa väldigt ofta, året om, så det kan knappast vara pollen? Och jag tror inte det är hästarna heller då det snarare är värst på jobbet eller de dagar jag har jobbat? Använder nässpray vareviga dag :o dels vanlig nezeril och så en med kortison till kvällen.

sluta med nezeril. Den kan tänkas underhålla nästäppan. Inte ovanligt med kronisk nästäppa utlöst av för flitigt bruk av nezeril.
Det tar jättelång tid att bli av med nezerilutlöst nästäppa.

sluta med nezeril. Den kan tänkas underhålla nästäppan. Inte ovanligt med kronisk nästäppa utlöst av för flitigt bruk av nezeril.
Finns det någon annan nässpray som är bättre?
För nästäppan är verkligen jobbig att ha både när man ska jobba och när man ska sova, så någonting behövs för att lösa den O_o

Tänkte säga samma sak @Snowball - jag brukade undvika nässprej men när jag provade under en förkylning så upptäckte jag hur snabbt man blir beroende av den. Det var kämpigt att vänja av sig den och då bli ordentligt frisk, och det var bara i några dagar :crazy:

Finns Renecans att köpa på apoteket, NACL (koksalt) med eller utan eucalyptos.
Jo det har jag också men jag gör eget koksaltlösning :up: (eller mamma gör :o) men jag tycker inte det löser någon täppa :down:
En liten flaska med koksalt på apoteket kostade 45 spänn O_o sist jag köpte det var till och med dyrare än nezeril :cautious: tror jag. Borde väl funka lika bra med eget saltvann ;)
Och så försöker jag använda näsolja (sesamolja) för jag upplever att det blir värre när jag vistas i torr luft eller om det är väldigt torrt klimat (vilket det just nu är:meh:) Men oljan har jag slarvat med på sistone :o

Vad är det egentligen som gör att man så lätt blir beroende av just nexeril? När jag tänker efter har jag en arbetskamrat och en syster till en annan arbetskamrat som jag vet också är beroende av nezeril :down:
Men jag ska göra ett allvarligt försök att sluta :)

Det är skitsvårt att sluta, en arbetskamrat var beroende o mellanväggen i näsan hade smällt, doktorn trodde hen snortade kokain.
Det finns en fyndig mackapär som man kan spola bihålor o näsa med koksalt, har tyvärr ingen bild, tror den finns i hälsokostbutiker.

Det är skitsvårt att sluta, en arbetskamrat var beroende o mellanväggen i näsan hade smällt, doktorn trodde hen snortade kokain.
Det finns en fyndig mackapär som man kan spola bihålor o näsa med koksalt, har tyvärr ingen bild, tror den finns i hälsokostbutiker.

Näskanna, det är en bra grej det. Testade den senast jag var förkyld och det kändes skönt att få löst upp och sköljt bort gegget :up:
@Snowball
Är även bra att använda i pollentider för de som är allergiska.

Bifogade filer

• 20180705_193142.webp
    20180705_193142.webp
    15,3 KB · Visningar: 5

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama