"Allergier"

När jag var liten hade jag en period när jag inte kunde äta färsk tomat, det började klia men det gick över efter ett tag. Numera är det inga problem.

Kiwi kliar i munnen, så det äter jag helst inte. Men det är så gott :cry: fast jag har märkt att det är "vanliga" gröna kiwi som kliar, gul kiwi kan jag äta - fest när jag hittar dem i affären :D

Har också lite samma kliande av färsk ananas, men det är väl ganska vanligt? Har för mig jag har läst att det är något med ananasens saft som orsakar det?

När det gäller saker jag inte kan äta - alltså blir fruktansvärt illamående av att få en talrik med maten framför mig - är korvstroganoff. Fram tills för ett par år sedan vände det sig i magen på mig bara av tanken på att äta det. Kan inte säga varför min kropp reagerar på detta sätt då jag absolut äter korv samt tomatsås i andra fall. Misstänker något dagistrauma som barn som jag glömt bort.

och nej, jag skulle aldrig beställa allergitest åt dig bara för skojs skull för att du vill veta hur det ser ut.
cost-benefit på samhällsnivå.
Nyfikenhet som kostar flera hundringar av de gemensamma pengarna, pengar som hellre bör användas till exempelvis läkemedel till någon som är sjuk(are).
Är det så generellt, att man inte vill testa för specifika allergier pga kostnad? Jag är lite putt över att jag är svintät i näsan, har kraftig gomklåda och då och då astmaanfall som verkar vara allergiska men läkaren på vc vägrar testa specifika pollensorter/andra rimliga allergener för att "du är inte allergisk men fortsätt äta allergimedicinen jag skriver ut om du tycker dig lindrar" jag vill ju veta VAD jag reagerar på så jag kan undvika och om jag är inbillningssjuk vill jag ju ha det svart på vitt så jag kan sluta med det... 😔

Ang laktosintolerans så har ju @kryddelydd helt rätt i att man kan få tillbaka genuppsättning heterozygot C/T men då tål man normalt laktos. Sålänge man har en uppsättning så beräknas man klara laktos.

Laktosintolerant = genotyp C/C
Bevarad laktasaktivitet = genotyp T/T och C/T

Kan säkert hända att det är annorlunda men som jag förstått så är det väldigt ovanligt.

@Asko Jag vet inte så mkt om proven man köper på apoteket men googlade och såg att det på iaf det jag fick fram är gentest via saliv. Inom vården använder man normalt blodprov.

Jag tål inte citrongräs. Reaktionen brukar bli att jag dagen efter ser ut som en prickig korv samt ha maginfluensaliknande symptom. Det ironiska i det är att den reaktionen alltid startas runt 04. Och har jag maginfluensa startas den reaktionen vid 06. Har aldrig någonsin slagit fel. Nog den enda klocka som fungerar hos mig..

Men gällande laktos. Vissa dagar klarar min mage av det superbra medan den andra dagar brakar ihop totalt.

När det gäller saker jag inte kan äta - alltså blir fruktansvärt illamående av att få en talrik med maten framför mig - är korvstroganoff. Fram tills för ett par år sedan vände det sig i magen på mig bara av tanken på att äta det. Kan inte säga varför min kropp reagerar på detta sätt då jag absolut äter korv samt tomatsås i andra fall. Misstänker något dagistrauma som barn som jag glömt bort.
Som spenatsoppa för mig. Spydde hos en faster när jag var 6 år. Så jag har aldrig sen dess kunnat med den

Min son är allergisk mot fisk men (ganska kraftigt) överkänslig mot tomat (i alla former och utföranden).

Tomat tog ett tag att komma på då han fick väldigt tråkiga utslag och så ska man inse att det är något han ätit och sen ska man bena ut vad han ätit dom gångerna. Sen observerade vi en period när han åt tomat i mat för att se om det hände något. Se mönster.
Blodprov för allergi togs men visade negativt så ’bara’ överkänslig.
Ska proväta varje halvår, då det kanske växer bort.
Förhoppningsvis gör det det.

Mycket mat (o ffa barnmat) är tomatbaserad och hans ont i magen, magproblem, utslag, matvägran osv, allt det försvann när kosten blev strikt tomatfri.

Många gånger inte, nej.
Därför att man bildar antikroppar mot björk.
Björkantikropparna fastnar lite lätt på färska äpplen.
Men man har inte egna antikroppar mot äpplena.
Liksom.

Klart och tydligt, eller hur?
och nej, jag skulle aldrig beställa allergitest åt dig bara för skojs skull för att du vill veta hur det ser ut.
cost-benefit på samhällsnivå.
Nyfikenhet som kostar flera hundringar av de gemensamma pengarna, pengar som hellre bör användas till exempelvis läkemedel till någon som är sjuk(are).
Vår dotter testades för allergi när hon var i 1-2 års åldern. Det var negativt, hon var inte allergisk mot något. Men hon kan absolut inte äta färsk tomat, då börjar det klia överallt på henne, men ketchup går bra eller tomat i köttfärssås. Samma gäller nötcremer, nötter det kan hon inte heller äta utan får fruktansvärd klåda. Vad gäller djur så kan hon hålla marsvinen i famnen om hon genast går och tvättar händerna efteråt. Samma hästarna, hon kan vara i stallet och även rida, men hon kan inte kela för mycket med hästarna eller borra ner fingrarna i man/päls för då kliar det. Vi har som rutin att alltid tvätta händerna noga efter kontakt med djur och det fungerar bra.

Kan hon ha någon slags korsallergi? Jag tycker så synd om henne när hon kliar sig, men enligt läkaren beror det bara på torr hy ( som vi behandlar mot, har bra krämer mot det)

Jag har "allergi" för fuktmögel, sådär som fuktskadade stugor kan lukta. Jag får nästan panikkänslor och har tex fått byta plats på bussen om någon har kläder på sig som luktar så och måste jag gå in ett hus så vill jag nästa bränna kläderna efteråt. Jag står verkligen inte ut. Jag har tänkt att det är psykosomatiskt av mig att få en så överdriven reaktion.

Det intressanta är att dock att min syster som till skillnad mot mig har varit allergisk mot pälsdjur och sådant, berättade helt nyligen att hon blev sjuk och efteråt fick rejäla astmabesvär efter att ha varit några dagar i ett sånt hus.

Jag har "allergi" för fuktmögel, sådär som fuktskadade stugor kan lukta. Jag får nästan panikkänslor och har tex fått byta plats på bussen om någon har kläder på sig som luktar så och måste jag gå in ett hus så vill jag nästa bränna kläderna efteråt. Jag står verkligen inte ut. Jag har tänkt att det är psykosomatiskt av mig att få en så överdriven reaktion.

Det intressanta är att dock att min syster som till skillnad mot mig har varit allergisk mot pälsdjur och sådant, berättade helt nyligen att hon blev sjuk och efteråt fick rejäla astmabesvär efter att ha varit några dagar i ett sånt hus.
Men mögelallergi kan väl vara "riktig" allergi?
Även om det för de flesta "bara" är ett obehag av lukt, unken luft etc.
http://www.kaak.se/kunskapsbank/allergi/mogelallergi

Men mögelallergi kan väl vara "riktig" allergi?
Även om det för de flesta "bara" är ett obehag av lukt, unken luft etc.

Ja, jag är allergisk mot svartmögel. Dvs själva sporerna utlöser en allergisk reaktion. Lukten är bara nasty, för att det luktar..ja mögel helt enkelt, så lukten i sig utlöser ingen reaktion medan sporerna gör det, lukt eller ej.

Med betoning på citattecknen.
Jag läste tråden om elallergi och tyckte att det var intressant med ämnet om när man reagerar på saker som man egentligen inte är allergisk mot. Psykosomatiskt eller inte.

Jag personligen kan inte äta färsk tomat - min tunga får blåsor av det medan ketchup och annan mat av tomat går jättebra :confused: Misstänker att det är syran i vätskan där fröna ligger som jag tydligen reagerar på. Eller så är det slumpen.

Jag reagerade även på laktos och gjorde ett sånt där test som man kan köpa på apoteket som sa att jag var laktosintolerant. Först var jag sträng med att aldrig äta något med laktos men de senaste åren har jag släppt till lite och jag har inte reagerat nämnvärt de gånger jag ätit något med laktos i. Jag har alltid haft problem med magen mer eller mindre och jag tog testet under en period då jag hade större problem med magen (den reagerar extremt lätt på min mentala hälsa). Men jag undviker det ändå så gott jag kan och äter mest små mängder eller så sällan som möjligt. Tydligen räcker det. Det kanske vore intressant att ta ett nytt test.

Vore intressant att läsa om andra har liknande problem med föda som de egentligen inte är allergiska mot osv.
Jag är ”allergisk” mot äpple, päron, rödlök, paprika och för mkt vitlök/chili. Jag får ngn typ av reaktion (ibland) med kraftig magsmärta som inte syns på prover el CT (extremt överutredd). Ibland går det fint, ibland inte. Och får jag ont hjälper bara stolpiller med morfin eller rödvin. Det senare har underlättat livet enormt ;)

eller så märker du att det kliar eller blir irriterat när du äter en färsk tomat och så låter du bli att äta färsk tomat om du tycker att det är obehagligt.

edit: kollat listan på tillgängliga tester (via blodprov) här. Tomat finns inte att välja på så jag tror inte du kan testa dig mot tomat på annat sätt än genom att sluka den.
Trösten är väl att åtminstone jag inte hört att man blir farligt allergisk mot tomat...
Kanske är jag lite trög, men varför om du märkt av att du är känslig mot just tomater ex.vis?

Jag har inte testat mig för varje korsöverkänslighet som finns med utgångspunkt från grundallergierna, för det har ju tillkommit en del genom åren och jag vet ju vad jag tål, vad jag absolut inte tål och vad jag är känslig mot, men kan äta i måttlig mängd utan större efterverkningar och ser liksom inte nyttan med att testa för allt sånt (finns ju ohemula mängder med korsreaktioner). Finns ju ändå inte så mycket att göra åt det tänker jag.

Jag får ex.vis kliande ganska utbredda utslag runt munnen och världens diarré av apelsiner, alltså äter jag inte apelsiner såvida jag inte är förstoppad (vilket iofs bara hänt under graviditeter) och behöver få lite fart på systemet :angel::D Tomater däremot ger bara kliande röda utslag runt munnen, så de kärnar jag ur och äter glatt med måtta, så jag anpassar intaget efter vad för besvär födoämnet ger.
Svarar er bägge två. Det är mera en känsla av bekräftelse, som i att jag inte ljuger om att jag är allergisk mot tomater tex. Och vissa äldre i min omgivning som tycker att jag är löjlig som inte äter vissa saker... :meh: Det sista påverkar nog mig mera än vad jag tror, fast å andra sidan så är det inte så säkert att en bekräftelse på allergi skulle hjälpa heller. Men ni har rätt i att det ska egentligen räcka med att jag vet och det räcker. Egentligen. :p

@Gnist - jag kärnade också ur tomaterna till en början :D Men så tröttnade jag på det och det kändes som ett slöseri att slänga typ 75% av tomaten :cautious::p Och så var jag tvungen att vara petig och få bort varenda kärna.

Ang laktosintolerans så har ju @kryddelydd helt rätt i att man kan få tillbaka genuppsättning heterozygot C/T men då tål man normalt laktos. Sålänge man har en uppsättning så beräknas man klara laktos.

Laktosintolerant = genotyp C/C
Bevarad laktasaktivitet = genotyp T/T och C/T

Kan säkert hända att det är annorlunda men som jag förstått så är det väldigt ovanligt.

@Asko Jag vet inte så mkt om proven man köper på apoteket men googlade och såg att det på iaf det jag fick fram är gentest via saliv. Inom vården använder man normalt blodprov.
Ja, mitt var via saliv.
Jag är livrädd för nålar nämligen, säkert en till "allergi" :angel:

Jag är ”allergisk” mot äpple, päron, rödlök, paprika och för mkt vitlök/chili. Jag får ngn typ av reaktion (ibland) med kraftig magsmärta som inte syns på prover el CT (extremt överutredd). Ibland går det fint, ibland inte. Och får jag ont hjälper bara stolpiller med morfin eller rödvin. Det senare har underlättat livet enormt ;)
Gillade att du hade hittat en sån trevlig lösning :D (antar jag, jag gillar inte vin så för mig hade det varit pest :rofl:)

Jag personligen kan inte äta färsk tomat - min tunga får blåsor av det medan ketchup och annan mat av tomat går jättebra :confused: Misstänker att det är syran i vätskan där fröna ligger som jag tydligen reagerar på. Eller så är det slumpen.

Vi har nästan samma symptom :D Jag kan äta hur mycket tomat som helst om den är tillagad eller i ketchupform, men äter jag färsk tomat svullnar min tunga och börjar svida och klia.

Vi har nästan samma symptom :D Jag kan äta hur mycket tomat som helst om den är tillagad eller i ketchupform, men äter jag färsk tomat svullnar min tunga och börjar svida och klia.
Jag var nära att klicka på gilla innan jag kom på att det kanske inte så jag menar det.. :cautious::rofl:

Är det så generellt, att man inte vill testa för specifika allergier pga kostnad? Jag är lite putt över att jag är svintät i näsan, har kraftig gomklåda och då och då astmaanfall som verkar vara allergiska men läkaren på vc vägrar testa specifika pollensorter/andra rimliga allergener för att "du är inte allergisk men fortsätt äta allergimedicinen jag skriver ut om du tycker dig lindrar" jag vill ju veta VAD jag reagerar på så jag kan undvika och om jag är inbillningssjuk vill jag ju ha det svart på vitt så jag kan sluta med det... 😔

Generellt sett bör väl vården inte göra saker som saknar mening.
Att ta ett allergitest för att bekräfta att man är allergisk mot björk saknar mening.
Att ta ett allergitest "jag vill se om jag är allergisk och i så fall mot vad" fungerar inte. Man måste beställa riktade prover, ungefär "jag tror att jag är allergisk mot torsk, är jag det?".
Och då är ju oftast erfarenheten lika sann: jag har ätit torks och får allergi-symtom. Då kan jag ju låta bli torsk i fortsättningen.
Eller: jag blir tät i näsan och blir röd i ögonen när jag har klappat en katt. är jag allergisk mot katten?
Bortkastade resurser att testa mot katt i det läget, eftersom svaret rimligen är "ja, du är allergisk mot katten när du får den reaktionen av att klappa katten".

Inget allergitest har bättre träffsäkerhet än ca 85-90%. Det vill säga, du kan vara allergisk utan att få napp på provet, och det går att provet säger att du är allergisk men i verkligheten reagerar du inte.

Jag har, exempelvis, genomgått pricktest två gånger (fullständigt bortkastat). Ena gången reagerade jag på hund, andra gången inte. Är jag då allergisk mot hund eller inte?
I verkligheten får jag inga särskilda symtom av att klappa hundar, alltså var det prov som påvisade hundallergi fel i just mitt fall.
Som sagt, fullständigt bortkastat att testa mig (och nej, det var inte jag som ville göra undersökningen).

Jag har fått göra allergitest i vuxen ålder, men jag var inte allergisk mot någonting - inte ens mot OLIVTRÄD, som av för mig okänd anledning fanns med bland de testade ämnena!... :laugh::laugh: Så allt jag reagerar på utgår jag från är "allergier". :) Men det är faktiskt inte så mycket mat jag reagerar mot, mest annat. Parfym är jobbigt för mig - om jag känner för stark parfymlukt (eller för all del andra starka lukter också) får jag huvudvärk och häftigt illamående och känner mig ruggig och sjuk som om jag fått influensa. Samma sak med flimrande lampor och lågfrekvent buller. Lågfrekvent buller får mig ofta att börja toksvettas dessutom. För mycket sötningsmedel får mig illamående. Smycken kan jag sällan ha, för jag får ofta kliande utslag och rödflammig skadad hud av det, oavsett om det är renaste guld eller silver. Nya kläder måste jag tvätta flera gånger innan jag kan ha dem, annars får jag också ofta hudutslag. Jag kan inte använda hårvårdsprodukter med silikon, för då "vissnar" mitt hår fullständigt och blir som tuggummi på nåt sätt. Jo när det gäller livsmedel tål jag inte för mycket koffein, då mår jag skitdåligt och får ångest. Kan absolut inte dricka kaffe. Och äter jag saker med för mycket socker eller vetemjöl i (eller generellt sett mat som är snabbt blodsockerhöjande) så mår jag också dåligt, då går kroppen i spinn på alla möjliga sätt både fysiskt och psykiskt.
Jag har nog egentligen väldigt många "allergier" för det är mycket jag reagerar mot, men jag minns tyvärr inte allt. Jag upplever det som att min kropps känslighet rent generellt är "uppskruvad" väldigt högt mot det mesta i den här världen... :p

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama