edit: det är så kul att sabotera andras inlägg
Jag såg din "gilla" men så kom inget sabotage.
SÅ besviken
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Huuh, därför är det skillnad på vanlig allergi och korsallergi Tack för all information! Frågar av nyfikenhet, de gånger som det går att se det, är det fortfarande korsallergi eller?Många gånger inte, nej.
Därför att man bildar antikroppar mot björk.
Björkantikropparna fastnar lite lätt på färska äpplen.
Men man har inte egna antikroppar mot äpplena.
Liksom.
Klart och tydligt, eller hur?
och nej, jag skulle aldrig beställa allergitest åt dig bara för skojs skull för att du vill veta hur det ser ut.
cost-benefit på samhällsnivå.
Nyfikenhet som kostar flera hundringar av de gemensamma pengarna, pengar som hellre bör användas till exempelvis läkemedel till någon som är sjuk(are).
Komjölksproteinallergi och äggallergi förekommer hos små barn och brukar växa bort.
Jag ljuger också ibland angående tomater, det känns så lätt som att man är ett barn som vägrar äta grönsakerna annarshehe, här känner jag igen mig.
Fast ost.
Ost och smör äter jag inte.
Jag har börjat ljuga och påstå att jag är laktosintolerant ibland, för det kan vara svårt att förklara att jag inte äter ost eller smör.
En gång på en utbildning framförde jag att jag inte äter ost eller smör.
Vid det gemensamma förmiddagsfikat bjöds som vanligt på ostfrallor.
Och vad fick jag?
En torr, vit brödbulle helt utan pålägg.
Gott, inte sant??
Konstigt tänkt tycker jag: jag äter inte ost eller smör, men jag kunde tänkt mig en skinkmacka.
Jag såg din "gilla" men så kom inget sabotage.
SÅ besviken
Frågar av nyfikenhet, de gånger som det går att se det, är det fortfarande korsallergi eller?
.
Jag känner mig inte saboterad , att jag satte det inom citat var för att jag inte var säker på om det var allergi eller överkänslighet. Så urticaria räknas inte som allergi. Bara autoimmun alltsåheh, du hade nog inte "allergi" utan allergi.
Komjölksproteinallergi och äggallergi förekommer hos små barn och brukar växa bort.
Allergier alltså, inte "allergier".
Kronisk urticaria är nog en "allergi" däremot.
Då är jag kärringen mot strömmen, för jag utvecklade äggviteallergi som (ung) vuxen
Går bra om den finns i liten mängd i förhållande till övriga ingredienser, men kokta ägg, omelett, äggstanning och sånt går bort. Ett av få livsmedel som faktiskt gör mig riktigt dålig i flera dagar
Sabotera som i att slå sönder det som skrivits. Som @Korven som inte fick ha kvar sina "allergier" utan fick allergier i stället, typ.
Jag utvecklade överkänslighet mot komjölk och äggviteprotein som vuxen, blir knastertorr och så kliar det runt mun och på ögonlock. I samband med det fick jag svårt att äta jordgubbar, och tomat och kan reagera på avokado. Sen är det färsk ananas och kiwi också. Dock inte allergisk mot ngt annat som tex pollen eller björk.Då är jag kärringen mot strömmen, för jag utvecklade äggviteallergi som (ung) vuxen
Går bra om den finns i liten mängd i förhållande till övriga ingredienser, men kokta ägg, omelett, äggstanning och sånt går bort. Ett av få livsmedel som faktiskt gör mig riktigt dålig i flera dagar
Kiwi kan jag bekräfta iallafall! Jag kan äta en halva, det kittlar som 17 bak och i taket i munnen och jag blir nästan lite numb men det är helt ok då den smakar ju gott iallafall. Jag provade att äta en hel bara en gång, och jag tror att jag fick blåsor på tungan och lite brännande känsla runt munnen. Tur att man väldigt sällan behöver äta en hel kiwiJag "tål" inte att äta äpplen och paprika. Rå äpple blir det magknip av, om det är mer än två tuggor. Äppelpaj och äppelmos går bra, men inte alltför dyr och fin färskpressad äppeljuice, då blir det magknip igen.
Paprika är ett helt kapitel i sig. Äter jag paprika så blir jag illamående i flera dagar... och rapar "paprika" i upp till tre dagar efter. Ingen aning vad det är, vidrigt iaf! Som pulverkrydda går det bra, så länge det inte är jättemängder.
Är det allergi? Jag vet faktiskt inte. Skulle kunna lika gärna vara att båda är lite svårsmälta, jag har svårt för fet mat också, det kanske hänger ihop med et på nåt vis.
Kivi och ananas kan man tydligen också reagera på utan att vara allergisk.
Jag känner mig inte saboterad , att jag satte det inom citat var för att jag inte var säker på om det var allergi eller överkänslighet. Så urticaria räknas inte som allergi. Bara autoimmun alltså
Äsh :P
Men kan paprika och fett hänga ihop?
Känns fel att gilla men du fattar väl...Rör jag i rå morot blir mina händer svullna och illröda. Äter jag ens lite morot får jag en rätt kraftig allergisk reaktion där jag får svårt att andas o.s.v. Kokt morot går jättebra. @kryddelydd förklarade redan vad det beror på.
Falskt positivt resultat? Blir det inte då utslag mot tex äpplen när man egentligen är allergisk mot björk? Men det skulle ju innebära att korsallergier syns på resultaten?Tro inte för mycket på det här: men tror inte det är korsallergi som det syns i tester. Kan nog bero på vilken test man gör.
Skulle tänka mig att "risken" för falskt positivt resultat (korsallergi) är större vid pricktest än blodprov.
Falskt positivt resultat? Blir det inte då utslag mot tex äpplen när man egentligen är allergisk mot björk? Men det skulle ju innebära att korsallergier syns på resultaten?
(Obs jag är lite trött och hungrig så jag kan vara lite korkad just nu )
Men då skulle jag ju kunna testa mig mot tomater tex? Rent praktiskt så spelar det ju ingen roll för mig om det är allergi eller korsallergi, utan huruvida jag reagerar eller inte.Alltså: ponera att du är allergisk mot björk.
Och så gör man en allergitest på äpplen via pricktest.
Eftersom du har en korsallergi, så reagerar du ju på färska äpplen i exemplet.
Falskt positiv i den här bemärkelsen är då att du reagerar på äpplet i pricktestet, för dina björkantikroppar är så pigga så de reagerar.
Det positiva är att reaktionen uppstår.
Det falska är att den uppstår trots att det egentligen är björk, och inte äpplen, som du är allergisk mot.
Nu är det här ett ganska fiktivt exempel eftersom äpple inte ingår i standardgrejerna man testar vid pricktest (men jag misstänker att det går att göra via exempelvis barn- eller lung/allergimottagningar eller hudmottagningar).
Men då skulle jag ju kunna testa mig mot tomater tex? Rent praktiskt så spelar det ju ingen roll för mig om det är allergi eller korsallergi, utan huruvida jag reagerar eller inte.
Men då skulle jag ju kunna testa mig mot tomater tex? Rent praktiskt så spelar det ju ingen roll för mig om det är allergi eller korsallergi, utan huruvida jag reagerar eller inte.