"Allergier"

Jag åt inte fläsk under en hel del år iom att jag inte gillade det. När jag sedan åt det blev jag sjukt dålig. Första gången var på någon stall-kväll då vi grillade. Jag blev vit som ett lik, så andra såg(trots brunutansol och smink ;)) och blev oroliga. Och fick lägga mig några h. Det blev väl lite liknande flera gånger sen. Men idag kan jag äta fläsk utan problem.

Jag har vissa riktiga allergier, främst kontaktallergi a la nickel och tål inte de flesta schampon, krämer etc.
Nu har jag ett tag slarvat med att tvätta bort sminket till natten ibland. Och vips är jag numer lite allergisk mot min eyeliner. Det kliar och svullnar upp ngt även någon dag efter jag sminkat mig med den.
Sen är jag gluten- och laktos-intolerant. Och pollen-allergiker. Fint måndagsexemplar..

Ananas kan jag börja blöda i munnen/på läpparna då jag äter. Men någon här på buke berättade att den innehöll ngt enzym som hindrade blodets koagulering.

Många gånger inte, nej.
Därför att man bildar antikroppar mot björk.
Björkantikropparna fastnar lite lätt på färska äpplen.
Men man har inte egna antikroppar mot äpplena.
Liksom.

Klart och tydligt, eller hur?
och nej, jag skulle aldrig beställa allergitest åt dig bara för skojs skull för att du vill veta hur det ser ut.
cost-benefit på samhällsnivå.
Nyfikenhet som kostar flera hundringar av de gemensamma pengarna, pengar som hellre bör användas till exempelvis läkemedel till någon som är sjuk(are).
Huuh, därför är det skillnad på vanlig allergi och korsallergi :idea: Tack för all information! Frågar av nyfikenhet, de gånger som det går att se det, är det fortfarande korsallergi eller?

Jag tänkte inte på det, men det var isåfall också för att det skulle vara skönt att få det bekräftat. Inte bara testa mig mot massor av olika saker på ren slump, utan på saker som jag faktiskt reagerat på. Men jag reagerar inte så kraftigt så det är ju inte nödvändigt visserligen. Men nu förstår jag att det skulle nog inte funka ändå i mitt fall.

Komjölksproteinallergi och äggallergi förekommer hos små barn och brukar växa bort.

Då är jag kärringen mot strömmen, för jag utvecklade äggviteallergi som (ung) vuxen :D

Går bra om den finns i liten mängd i förhållande till övriga ingredienser, men kokta ägg, omelett, äggstanning och sånt går bort. Ett av få livsmedel som faktiskt gör mig riktigt dålig i flera dagar :cautious:

hehe, här känner jag igen mig.

Fast ost.
Ost och smör äter jag inte.
Jag har börjat ljuga och påstå att jag är laktosintolerant ibland, för det kan vara svårt att förklara att jag inte äter ost eller smör.

En gång på en utbildning framförde jag att jag inte äter ost eller smör.
Vid det gemensamma förmiddagsfikat bjöds som vanligt på ostfrallor.
Och vad fick jag?
En torr, vit brödbulle helt utan pålägg.
Gott, inte sant??
Konstigt tänkt tycker jag: jag äter inte ost eller smör, men jag kunde tänkt mig en skinkmacka.
Jag ljuger också ibland angående tomater, det känns så lätt som att man är ett barn som vägrar äta grönsakerna annars :o

Frågar av nyfikenhet, de gånger som det går att se det, är det fortfarande korsallergi eller?
.

Tro inte för mycket på det här: men tror inte det är korsallergi som det syns i tester. Kan nog bero på vilken test man gör.
Skulle tänka mig att "risken" för falskt positivt resultat (korsallergi) är större vid pricktest än blodprov.

heh, du hade nog inte "allergi" utan allergi.

Komjölksproteinallergi och äggallergi förekommer hos små barn och brukar växa bort.
Allergier alltså, inte "allergier".
Kronisk urticaria är nog en "allergi" däremot.

edit: det är så kul att sabotera andras inlägg ;)
Jag känner mig inte saboterad , att jag satte det inom citat var för att jag inte var säker på om det var allergi eller överkänslighet. Så urticaria räknas inte som allergi. Bara autoimmun alltså

Då är jag kärringen mot strömmen, för jag utvecklade äggviteallergi som (ung) vuxen :D

Går bra om den finns i liten mängd i förhållande till övriga ingredienser, men kokta ägg, omelett, äggstanning och sånt går bort. Ett av få livsmedel som faktiskt gör mig riktigt dålig i flera dagar :cautious:

eller ja, taskigt av mig att gilla.
Borde (nej, det borde det inte!!!!!!) finnas en speciell ogillaknapp.

Jag utvecklade överkänslighet mot komjölk och äggviteprotein som vuxen, blir knastertorr och så kliar det runt mun och på ögonlock. I samband med det fick jag svårt att äta jordgubbar, och tomat och kan reagera på avokado. Sen är det färsk ananas och kiwi också. Dock inte allergisk mot ngt annat som tex pollen eller björk.

Jag "tål" inte att äta äpplen och paprika. Rå äpple blir det magknip av, om det är mer än två tuggor. Äppelpaj och äppelmos går bra, men inte alltför dyr och fin färskpressad äppeljuice, då blir det magknip igen.

Paprika är ett helt kapitel i sig. Äter jag paprika så blir jag illamående i flera dagar... och rapar "paprika" i upp till tre dagar efter. Ingen aning vad det är, vidrigt iaf! Som pulverkrydda går det bra, så länge det inte är jättemängder.

Är det allergi? Jag vet faktiskt inte. Skulle kunna lika gärna vara att båda är lite svårsmälta, jag har svårt för fet mat också, det kanske hänger ihop med et på nåt vis.

Kivi och ananas kan man tydligen också reagera på utan att vara allergisk.
Kiwi kan jag bekräfta iallafall! :cool: Jag kan äta en halva, det kittlar som 17 bak och i taket i munnen och jag blir nästan lite numb men det är helt ok då den smakar ju gott iallafall. Jag provade att äta en hel bara en gång, och jag tror att jag fick blåsor på tungan och lite brännande känsla runt munnen. Tur att man väldigt sällan behöver äta en hel kiwi :p

Jag känner mig inte saboterad , att jag satte det inom citat var för att jag inte var säker på om det var allergi eller överkänslighet. Så urticaria räknas inte som allergi. Bara autoimmun alltså

Attans.

Nej, urticaria räknas normalt sett inte som autoimmunitet.

Autoimmunitet kan, förenklat, ses som allergi mot sig själv. Typ att kroppen bildar antikroppar mot exempelvis thyroideareceptor. Allergisk mot sig själv.
Urticaria handlar oftast om ospecifikt frisättande av histamin, inte om antikroppar (obs, någon enstaka individ får allergisk urticaria också men det är inte det vanliga)
De flesta som får utslag av att ta på brännässlor får ju inte sitt nässelutslag pga allergi mot nässlor utan på att nässlorna stimulerar till frisättning av histamin.
Samma sak med "normala" myggbett: inte allergi men frisättning av histamin.

Allergi är specifik: antikroppar mot något visst.

jag har ändrat lite i texten.

Senast ändrad:
Tro inte för mycket på det här: men tror inte det är korsallergi som det syns i tester. Kan nog bero på vilken test man gör.
Skulle tänka mig att "risken" för falskt positivt resultat (korsallergi) är större vid pricktest än blodprov.
Falskt positivt resultat? Blir det inte då utslag mot tex äpplen när man egentligen är allergisk mot björk? Men det skulle ju innebära att korsallergier syns på resultaten? :confused:

(Obs jag är lite trött och hungrig så jag kan vara lite korkad just nu :angel:)

Falskt positivt resultat? Blir det inte då utslag mot tex äpplen när man egentligen är allergisk mot björk? Men det skulle ju innebära att korsallergier syns på resultaten? :confused:

(Obs jag är lite trött och hungrig så jag kan vara lite korkad just nu :angel:)

Alltså: ponera att du är allergisk mot björk.
Och så gör man en allergitest på äpplen via pricktest.
Eftersom du har en korsallergi, så reagerar du ju på färska äpplen i exemplet.

Falskt positiv i den här bemärkelsen är då att du reagerar på äpplet i pricktestet, för dina björkantikroppar är så pigga så de reagerar.

Det positiva är att reaktionen uppstår.
Det falska är att den uppstår trots att det egentligen är björk, och inte äpplen, som du är allergisk mot.

Nu är det här ett ganska fiktivt exempel eftersom äpple inte ingår i standardgrejerna man testar vid pricktest (men jag misstänker att det går att göra via exempelvis barn- eller lung/allergimottagningar eller hudmottagningar).

Alltså: ponera att du är allergisk mot björk.
Och så gör man en allergitest på äpplen via pricktest.
Eftersom du har en korsallergi, så reagerar du ju på färska äpplen i exemplet.

Falskt positiv i den här bemärkelsen är då att du reagerar på äpplet i pricktestet, för dina björkantikroppar är så pigga så de reagerar.

Det positiva är att reaktionen uppstår.
Det falska är att den uppstår trots att det egentligen är björk, och inte äpplen, som du är allergisk mot.

Nu är det här ett ganska fiktivt exempel eftersom äpple inte ingår i standardgrejerna man testar vid pricktest (men jag misstänker att det går att göra via exempelvis barn- eller lung/allergimottagningar eller hudmottagningar).
Men då skulle jag ju kunna testa mig mot tomater tex? Rent praktiskt så spelar det ju ingen roll för mig om det är allergi eller korsallergi, utan huruvida jag reagerar eller inte.

Men då skulle jag ju kunna testa mig mot tomater tex? Rent praktiskt så spelar det ju ingen roll för mig om det är allergi eller korsallergi, utan huruvida jag reagerar eller inte.

eller så märker du att det kliar eller blir irriterat när du äter en färsk tomat och så låter du bli att äta färsk tomat om du tycker att det är obehagligt.

edit: kollat listan på tillgängliga tester (via blodprov) här. Tomat finns inte att välja på så jag tror inte du kan testa dig mot tomat på annat sätt än genom att sluka den.
Trösten är väl att åtminstone jag inte hört att man blir farligt allergisk mot tomat...

Kanske är jag lite trög, men varför om du märkt av att du är känslig mot just tomater ex.vis?

Jag har inte testat mig för varje korsöverkänslighet som finns med utgångspunkt från grundallergierna, för det har ju tillkommit en del genom åren och jag vet ju vad jag tål, vad jag absolut inte tål och vad jag är känslig mot, men kan äta i måttlig mängd utan större efterverkningar och ser liksom inte nyttan med att testa för allt sånt (finns ju ohemula mängder med korsreaktioner). Finns ju ändå inte så mycket att göra åt det tänker jag.

Jag får ex.vis kliande ganska utbredda utslag runt munnen och världens diarré av apelsiner, alltså äter jag inte apelsiner såvida jag inte är förstoppad (vilket iofs bara hänt under graviditeter) och behöver få lite fart på systemet :angel::D Tomater däremot ger bara kliande röda utslag runt munnen, så de kärnar jag ur och äter glatt med måtta, så jag anpassar intaget efter vad för besvär födoämnet ger.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama