Allemansrätten

M

millansnillan

Tänk er att ni bor i närheten av en ridskola. En dag tänkte ni rida till ridskolan för att träna lite i paddocken eller något annat.
Men vägen dit är det ridförbud och ni vill inte gärna rida vid vägkanten då det är mycket trafik där och inte tillräckligt med plats.
Vägen som det är ridförbud på är en jättefin skogsväg men såklart kan man inte rida på den med ridförbud. Men ungefär 2 meter från den stigen går det en liten stig inne i skogen där inga joggare eller någonting går. Alltså en liten stig.
Får man rida på den om det är ridförbud på en stor stig som är två meter ifrån och det är en del träd och så imellan?
Och får man rida korta sträckor (kanske runt 10-20 meter) på den vägen som det är ridförbud på för att komma till den lilla stigen (om man nu får rida på den stigen) om det är torrt?

Står det inget just vid den stigen ska du väl få rida där.. för man får väl rida i skogen, och den stigen kanske bara är nått upptrampat? :confused:

Stigen är bara något upptrampat ja, kanske 40 cm bred max på sina ställen men oftast bara som en liten ränna eller något.
Men jag tänkte på om man kunde säg att man får det ifall det kommer någon och säger att där får man inte vara även fast den stigen som är 2 meter ifrån är dne som det är ridförbud på.

Jaja.. rid där, och säger någon att det är ridförbud kan du ju påpeka att du rider där just för att hålla undan från den stigen där alla går. Jag skulle inte tro det är något fel att rida där.

precis som redan sagts, så får du rida på den lilla stigen om det inte står någon skyllt på denna. då det troligtvis inte är någon "gjord" stig, utan bara upptrampad. Och är inte hela skogen försedd med ridförbud, så ska detta inte vara några problem.

För att vara på säkra sidan tycker jag du ska prata med markägaren som satt upp skylten vid vägen.

Jag misstänker att markägaren inte vill ha några hästar alls i sin skog.

Kolla oxå upp om han har tillåtelse att förbjuda ryttare i sin skog/på sina vägar!
Normalt sett får man inte hindra ridande på enskilda skogsvägar/marker, såvida man inte är för många eller trampar upp för mkt.

Ja, prata med markägaren, det kan vara så att skylten kommit upp på grund av att hela grupper från ridskolan rider där och förstör marken, och att det är helt ok att privatryttare rider till och från ridhuset så länge de är försiktiga.
Tala om vart din häst står uppstallad och att du gärna skulle vilja kunna ta dig till ridhuset en gång i veckan/månaden eller hur ofta det nu är och att du har sett den lilla stigen och undrar om det är ok att du rider där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar