Sv: Allemansrätten, privat väg
Cykel, häst, häst o vagn, moped, motorcykel, bil, buss alla är de fordon enligt trafiklagen
Cykel, häst, häst o vagn, moped, motorcykel, bil, buss alla är de fordon enligt trafiklagen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rättigheter enligt
Europakonventionen och dess
tilläggsprotokoll
De viktigaste rättigheterna i konventionen och tilläggsprotokollen
är:
• rätten till livet
• rätten till frihet och personlig säkerhet
• rätten till rättvis rättegång
• rätten till respekt för privat- och familjelivet
• tanke- samvets- och religionsfrihet
• yttrandefrihet
• föreningsfrihet och rätten att delta i sammankomster
• rätten att ingå äktenskap
• rätten till ett effektivt rättsmedel
• rätten till skydd för egendom
• rätten till utbildning
• rätten att fritt röra sig
• rätten att överklaga en brottmålsdom
Vilka slag av klagomål kan domstolen pröva?
Domstolen kan ta emot klagomål från enskilda personer,
enskilda organisationer eller grupper av enskilda som anser
att deras fri- och rättigheter enligt konventionen eller något
av tilläggsprotokollen blivit kränkta. En första förutsättning
är att den berörda staten är ansluten till konventionen och till
respektive tilläggsprotokoll. Om detta inte skett är staten inte
bunden av innehållet. Har en stat reserverat sig beträffande
innehållet i en viss artikel är denna normalt inte heller
bindande för den staten.
Sverige är anslutet till konventionen och till samtliga
tilläggsprotokoll utan reservationer
Källa Wikipedia, fetstil av mig.Egendom är en individuellt bestämd materiell fysisk sak (lat. res), fast eller lös, som utgör äganderättens objekt, som ägaren besitter kontrollmakt över med vissa befogenheter reglerad genom domstolspraxis och sedvanerätt i olika stater. Äganderätten till egendom som anses representera ett betydande ekonomiskt bytesvärde registreras hos nationella statliga myndigheter.
Fasta saker (lat. res immobilis) kallas för fast egendom. Fast egendom är jord. Fast egendom indelas i fastigheter.
Lösa saker (lat. res mobilis) kallas för lös egendom. Lös egendom är saker som inte är jord.
Naturligt flyttbara lösa saker kallas för lösöre, till exempel aktiebrev, bankböcker, bilar, båtar, böcker, husgeråd, kläder, mynt, obligationspapper, sedlar, skuldebrev eller skriftliga fordringsbevis.
Naturligt icke flyttbara lösa saker är till exempel anläggning på mark tillhörig annan, buss, lastbil, luftfartyg eller skepp. Nationaliteten hos lös egendom är knuten till äganderätten, oavsett var egendomen är belägen geografiskt. För att en egendom skall betraktas som svensk, så krävs det att egendomen ägs av svensk fysisk eller juridisk person med mer än femtio procent.
Äganderätten kan begränsas genom sedvanerätt, avtal, lag, eller domstolspraxis. Inom den begränsningen kan ägaren företa de åtgärder och dispositioner som han finner vara lämpligt, att han kan sägas ha en allmän fri förfoganderätt.
De flesta "viktiga" rötter går djupare ner och tar ingen större skada så länge stigen är torr, dessutom är det på så liten yta att det inte påverkar trädet. Detta har jag fått förklarat av mig av flera olika markägare.
Då har de markägare som förklarat detta för dig förklarat fel, eller också har du hört helt galet.
Vissa trädslag mer än andra har ytliga rötter och vissa trädslag mer än andra är känsliga för röta, även om det är väldigt små skador.
Att som du mena på det "inget är att argumentera om", visar hur lite du förstår. Köp skog själv och rid skador på rötterna så får du se vad avkastningen blir.
Vad händer? Växer det skadade trädet inte lika bra? Eller kanske inte alls - blir dåligt i "hela" trädet? Eller ser man på rötterna vid avverkning (fråga mig inte hur det går till, jag har bara sett "ovan jord" när de plockar träden) eller ja, hur syns skadorna?