Allemansrätt - vad gäller?

Vet du vad strandskydd betyder? Det betyder att man inte får förhindra allmänhetens tillträde till stranden, ungefär.
Då kan man ju undra varför exempelvis Uppsala kommun avser att kolla vem som kanske har byggt halvprivata bryggor där man inte får...

Sedan är antagligen inte samma frågeställning aktuell här: TS familj äger hela ön, alltså är det antagligen inte ö-bor som hindras från tillträde till stranden.
Men de som är ute och åker båt, får ju åka in till stranden där det inte är tomt.
Inklusive användandet av bryggan.

Men du kan inte åberopa strandskydd för att folk inte ska använda din brygga. Hänvisa isf till den lagtexten :).
Tvärt om:
om man har en brygga utanför det som räknas som tomt, har andra rätt att använda den. Tack vare allemansrätt, och det andra regelverket som är aktuellt, är strandskyddet som gör att det till och med är osäkert vad som får byggas var.

Tvärt om:
om man har en brygga utanför det som räknas som tomt, har andra rätt att använda den. Tack vare allemansrätt, och det andra regelverket som är aktuellt, är strandskyddet som gör att det till och med är osäkert vad som får byggas var.

Tack vare allemansrätten får andra använda bryggan, ja. Strandskyddet bestämmer om du fick bygga den eller ej. Alltså - om det är ett svartbygge eller ej.

Stjäl tråden lite....

Är det någon som har koll på NÄR man behöver dispens för att uppföra en brygga? Jag har sökt runt men hittar inte riktigt några klara besked :confused:
Vi (dvs boende i byn) har funderat på att göra någon form av brygga nere vid sjön eftersom det är så rackarns stenigt in mot land, och det därigenom skulle bli enklare att bada.
Det är inte tomtmark, utan gammal betesmark som nu har växt igen, om nu det har någon betydelse i sammanhanget:p

Stjäl tråden lite....

Är det någon som har koll på NÄR man behöver dispens för att uppföra en brygga? Jag har sökt runt men hittar inte riktigt några klara besked :confused:
Vi (dvs boende i byn) har funderat på att göra någon form av brygga nere vid sjön eftersom det är så rackarns stenigt in mot land, och det därigenom skulle bli enklare att bada.
Det är inte tomtmark, utan gammal betesmark som nu har växt igen, om nu det har någon betydelse i sammanhanget:p

Du måste börja med att kolla vilka strandskyddsregler som gäller just där. Det har förändras en del på senare år och gjorts på olika sätt i olika län så det är svårt att svara på generellt. Kolla med din LST.

Stjäl tråden lite....

Då blir det ju inte en brygga som bara en familj ska ha rätt till.

@Texaz Kontakta bygglovsavdelningen i din kommun, och utgå från att det alltid behövs tillstånd/dispens snarare än att ni kan bygga fritt.

Du måste börja med att kolla vilka strandskyddsregler som gäller just där. Det har förändras en del på senare år och gjorts på olika sätt i olika län så det är svårt att svara på generellt. Kolla med din LST.
Det är såvitt jag förstått 100 meter (det normala) som gäller, men sen formuleras det lite olika. Kommunen skriver om båtbryggor och lst om bryggor i största allmänhet.
I vissa stycken anges "anläggning som avhåller allmänheten", vilket jag inte kan se att en brygga är:confused:
Särskilda skäl ska anges för dispens.
Ja jag får kolla med kommunen, hade ingen aning om att det inte bara var att lägga i en brygga :o

1 tala med markägaren
2 sök reda på var(för det brukade varje gård ha) den gamla klappbryggan låg.
Har du tur finns rester av stenkistan kvar, då kan du bara "renovera" den.
Då slipper du be kommunen om lov.

Ett annat alternativ Försök att fixa en västske-behållare av den typ som passar på en euopapall.
Den lyfter ni ut et par meter ut i vattnet. Ungefär på 80 cm vattendjup.
Fyll sedan västkebehållaren med sjövatten och förankra det med ett par stolpar
Ett par plankor in till land och en eu pall ovanpå så har du bryggan klar. På hösten lånar du en pump och pumpar behållaren läns och lägger den på land.
Då kan inte kommunen säga varken bu eller bä

1 tala med markägaren
2 sök reda på var(för det brukade varje gård ha) den gamla klappbryggan låg.
Har du tur finns rester av stenkistan kvar, då kan du bara "renovera" den.
Då slipper du be kommunen om lov.

Ett annat alternativ Försök att fixa en västske-behållare av den typ som passar på en euopapall.
Den lyfter ni ut et par meter ut i vattnet. Ungefär på 80 cm vattendjup.
Fyll sedan västkebehållaren med sjövatten och förankra det med ett par stolpar
Ett par plankor in till land och en eu pall ovanpå så har du bryggan klar. På hösten lånar du en pump och pumpar behållaren läns och lägger den på land.
Då kan inte kommunen säga varken bu eller bä
Hur den ska göras är redan klart, och den kommer också att tas upp på hösten. Tror inte det funnits någon gammal brygga där, men markägaren (som är delaktig i projektet) torde veta då det är dennes föräldrahem marken hör till;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag har "hittat" ett fint litet ställe vid en sjö. En plats med sol hela dagen på en undanskymt ställe där jag skulle vilja sola och...
Svar
9
· Visningar
1 856
Äldre Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
27 959
Senast: Breaktown
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar