Allemansrätt - vad gäller?

Du har rätt att mota bort folk från din brygga om du själv ska använda den (Oberoende om den ligger på tomten eller ej)
Ligger den ej på tomten har allmänheten rätt att använda den, tom att angöra bryggan med båt.
Strandrättslagar som konfiskerade markägarnas rätt till sina stränder infördes på 1960talet och straxt innan vi blev medlemmar i EU konfiskerade staten handredskapsfisket från vattenägarna i de fem stora sjöarna + kusterna.
Idag, med EU medlemskap skulle detta blivit en rätt kostsam affär för staten.
Sedan kan du ju, om du har fiskerätten, sätta upp fasta redskap(nät eller ryschor) utanför bryggan. Då får inte båtarna lägga till där.

Det var bra gjort av staten att "konfiskera" handredskapsfisket, hade det bara sen skötts snyggt av alla inblandade så finns ingen oro alls att någon enstaka skulle blivit lidande. Trollingfisket med en hel skog av spön bakom en båt anser jag inte vara okej såvida man inte har licens men tyvärr ska ju allt missbrukas. Jag "trollar" ju själv för husbehov, slänger i en spinnare när jag är ute med kajaken men det jag ev. får på den hamnar i stekpannan när jag kommer hem så det är rent husbehovsfiske och inget annat. Numera är det ju mer regel än undantag att folk bara tar för sig och skiter i att visa hänsyn för det händer iallafall ingenting om dom ertappas. Sitta och fiska i ett sund där det finns stugor som är bebodda är så ohyfsat så det finns inte, lägg en minspärr i sundet och problemet är löst. :up: :p

Problemet med konfiskeringen är att det inte längre finns incitament för fiskevård.
Staten som lade beslag på fisket har inte råd, fiskarna fiskar ju gratis och bidrar inte och vattenägarna ser det idiotiska att kasta pengar i sjön när de inte får ta betalt för fisket....

Tanken var ju att det skulle vara ett renodlat fritidsfiske, att det sen svällt över alla bräddar var ju inget dom ens skänkte en tanke. Lika galet som att avskaffa beredskapslagren och banta försvarsmakten till en löjligt liten "hobbyarmé" bara för att "det är ju så lugnt och säkert i världen just nu". :banghead:

Sätt en stooor hink utan lock med rötade nässlor längst ut på bryggan eller vid inloppet. Sen när ni vill njuta bryggliv sätter ni på locket. Eller när ni ser fiskefolket smyger ni ut och tippar vad som ser ut som en dasstunna en bit bort i viken.

Tanken var ju att det skulle vara ett renodlat fritidsfiske, att det sen svällt över alla bräddar var ju inget dom ens skänkte en tanke. Lika galet som att avskaffa beredskapslagren och banta försvarsmakten till en löjligt liten "hobbyarmé" bara för att "det är ju så lugnt och säkert i världen just nu". :banghead:
Att resultatet skulle bli vad det blev begrep alla initierade. Men politiken att "fördela" resurser oavsett följderna vann...

Släkten äger hela ön (vääääldigt liten ö men i alla fall) sedan urminnes tider, så jag vet inte om det räknas som strand- eller sjötomt då.
Folk får hjärtans gärna ligga och fiska en stund där, det gör inget, men när det blir timmavis och flera efter varandra blir det ett problem.
Kan man lägga ut en lina med bojar för att avgränsa ett ordentlig område runt bryggan/tvärs över själva viken men lämna sundet fritt precis som man gör vid kommunala badplatser? Så kan de i alla fall kanske hålla sig längre bort än 5 m från bryggan....

Släkten äger hela ön (vääääldigt liten ö men i alla fall) sedan urminnes tider, så jag vet inte om det räknas som strand- eller sjötomt då.
Folk får hjärtans gärna ligga och fiska en stund där, det gör inget, men när det blir timmavis och flera efter varandra blir det ett problem.
Kan man lägga ut en lina med bojar för att avgränsa ett ordentlig område runt bryggan/tvärs över själva viken men lämna sundet fritt precis som man gör vid kommunala badplatser? Så kan de i alla fall kanske hålla sig längre bort än 5 m från bryggan....
Kan man inte sätta ut en stor stolpe 10-15m ut med en skylt "privat, endast fiske mellan klockan 00:00 och 00:00 tack" på.
De får ju fortfarande fiska där men kanske skrämmer iväg några :/.

Jag skulle nog gå dit och säga "ursäkta men jag vill bada nu, kan ni lägga till och fiska vid en annan vik nu tack" om det låg en båt vid vår brygga när vi vill använda den.

skyltar är inte acceptabelt om det inte är av myndigheterna godkända skyltar
Då bryggan inte befinner sig på tomten har inte ägaren möjlighet att "reservera" bryggan åt sig själv.
Allmänheten har på grund av en diffus ogripbar lagstiftning rätt att använda bryggan och bada eller om fiskereglerna så medger , fiska runt den.

Senast ändrad:
skyltar är inte acceptabelt om det inte är av myndigheterna godkända skyltar
Då bryggan inte befinner sig på tomten har inte ägaren möjlighet att "reservera" bryggan åt sig själv.
Allmänheten har på grund av en diffus ogripbar lagstiftning rätt att använda bryggan och bada eller om fiskereglerna så medger , fiska runt den.
kan man inte ens sätta en lapp med "snälla fiska inte så nära bryggan"?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag har "hittat" ett fint litet ställe vid en sjö. En plats med sol hela dagen på en undanskymt ställe där jag skulle vilja sola och...
Svar
9
· Visningar
1 856
Äldre Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
27 959
Senast: Breaktown
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar