Allemansrätt - Vad gäller på åker som ligger i träda?

Lindsen

Trådstartare
Vi har ett fält f.d höåker som har legat i träda i minst 5 år. Kan man skritta i kanten på detta fält nu när det är torrt ute?
Anledningen är att det hade varit skönt att slippa rida på den trafikerade vägen.

Är det någon som vet om det är ok att rida där?

Sv: Allemansrätt - Vad gäller på åker som ligger i träda?

Eftersom kravet på träda försvann i år så är det många bönder som kommer att bruka den jorden igen. På grund av foderbrist så kan bonden nu välja att slå trädan som foder.

Allemansrätten gäller för att någon enstaka gång passera, utan att göra skada. Det låter som du tänker rida flera gånger. Du bör därför ta kontakt med markägaren och fråga om det är OK.

Tack för ditt svar!

Skall fråga markägaren. Det är en sur grinig person så jag tror inte att det kommer gå så bra. Det hade bara varit skönt att slippa ha långtradare susandes förbi i alldeles för hög hastighet när man är ute o rider, när marken bara ligger där och inte används. :crazy:

Förstår det! En av travar-familjerna här i byn har fått tillåtelse av en åldersstigen bonde att använda hans träda att köra hästarna på, stort och bra, jättefint underlag. MEN tror att många skulle säga nej här, av rädsla för att bli av med EU-stödena för trädan om den används. För att dra det hela riktigt korrekt skulle då bonden behöva uppge att delen som rids på inte är odlad utan ridväg samt då inte kunna uppbära stöd för den delen av åkern. När åkern är i träda och det inte skadar trädan vet jag inte hur det ses på och av räsla för bidragen skulle de flesta häromkring direkt säga nej på förfrågan gissar jag. Så "din" markägare är inte extra grinig om han säger nej utan högst normal! Lycka till och hoppas du får tillåtelse att rida där!

jaha! Då förstår jag mer om det ligger bidrag bakom.
Tack för infon! :)

Man får alltid passera i kanten på åkrar osv. Det är rida rätt över man måste fråga om lov för.

Får man? Det är bra att veta:)
Man ska ju bara titta vilka spår och sånt man lämnar efter sig:)

Man får alltid passera i kanten på åkrar osv. Det är rida rätt över man måste fråga om lov för.

Det påståendet är direkt felaktigt! Det finns stor risk att hästarna bryter ner dikeskanter som då måste grävas om i förtid. Tala med markägarna i området istället och enas om lämpliga ridvägar. Ta med en karta och ett gott humör!

(Rider du på grusväg eller asfalt, undvika att rida längst ut på kanten. Rid på vägens tänkta belastningsyta för minsta skada.)

Senast ändrad:

Ja, för en bonde har sagt att vi inte ska rida på en speciell åker och så.
Tyckte det lät lite för bra för att vara sant:D
För att vara på den säkra sidan är det ju bara prata med markägaren:D

Fast det står i allemansrätten att man får passera i kanten på åkrar osv. Man får rida överallt där man får gå om inte ridförbudsskylt finns. Givetvis får man inte trampa sönder, men man kan ofta passera i kanter utan att trampa ner diket då de flesta bönder lämnar en remsa närmast diken.

Sådär kan man inte säga! Vad är i så fall kanten på åkrar...?

Du får aldrig, aldrig, aldrig rida i växande gröda. Aldrig!!
Till TS: Ta kontakt med markägaren.

...då de flesta bönder lämnar en remsa närmast diken.

Just den remsan KAN vara speciellt anlagd om lantbrukaren har sökt bidrag för miljöskyddsåtgärder. Har lantbrukaren t.ex. upprättat zoner som ska förhindra att näringsämnen läcker ut i vattendrag kan det bli rätt tråkiga konsekvenser om marken är söndertrampad.

(Bara ett förtydligande. Jag ser att du påpekat att man inte får trampa sönder ;) )

Fast det står i allemansrätten att man får passera i kanten på åkrar osv. Man får rida överallt där man får gå om inte ridförbudsskylt finns. Givetvis får man inte trampa sönder, men man kan ofta passera i kanter utan att trampa ner diket då de flesta bönder lämnar en remsa närmast diken.

Att man lämnar en remsa närmast diket är inte för att det är tänkt som ridväg eller promenadstråk utan för att inte dikeskanten inte är så stark att den håller för belastning. Det är ganska stor skillnad i marktryck mellan en normalperson (80 kg) och en häst (400-600 kg).

Allemansrätten gäller inte heller att regelbundet eller i samband med kommersiell verksamhet utnyttja annans mark. Inackorderingsstall, häst för avel, ridskolor, alla bedriver de verksamhet som kan ses som kommersiell och därför inte omfattas av allemansrätten.

Är åkern inte slagen på 5 år så är det ingen större mening med att ta nått hö på den förrän den är sprutad/plöjd, harvad, insådd, vältad etc.

Man blir inte av med några jordbrukstöd bara för att det rids eller körs lite på marken, går tom bra med enstaka hästtävlingar enligt en gammal kontrollant.

Dock finns det sura och korkade gubbar som tar värdelöst hö som mest bara består av ogräs och som är allmänt griniga mot alla i hela världen... så du bör tala med markägaren innan för säkerhets skull.

Lite ot.

Allemansrätten gäller inte heller att regelbundet eller i samband med kommersiell verksamhet utnyttja annans mark. Inackorderingsstall, häst för avel, ridskolor, alla bedriver de verksamhet som kan ses som kommersiell och därför inte omfattas av allemansrätten.

Jag har en fundering kring detta med inackorderingsstall - jag har min häst inhyrd i ett inackorderingsstall, får jag då alltså inte rida i skogen som inte tillhör stallägaren (med tanke på vad du skrivit ovan om allemansrätten?). Gör det någon skillnad att jag bor i området - hade jag haft hästen hemma hade det ju inte varit någon komersiell verksamhet och jag hade kunnat rida i skogen med "hjälp" av allemansrätten. Blir ju lite knepigt det här. Jag driver ju ingen komersiell verksamhet med min häst, han står bara i ett stall som gör det. Antagligen ingen som kan svara på detta men jag har funderat på det sen jag fick höra att allemansrätten inte gällde de som är inhyrda i ett inackorderingsstall.

Fast som hyresgäst i ett större stall är du ju ingen kommersiell person. Det är ju som att var och en i det stallet har ett eget stall, det är ingen anordnad verksamhet. Du är ju privatperson när du rider ut oavsett om du tar sällskap med fler från stallet. Det är bara om ni hyr ut era hästar till ett sällskap och dessa rider ut tillsammans som det inte går under allemansrätten. Turridningsstall går inte under allemansrätten.

Senast ändrad:

Sådär kan man inte säga! Vad är i så fall kanten på åkrar...?

Du får aldrig, aldrig, aldrig rida i växande gröda. Aldrig!!
Till TS: Ta kontakt med markägaren.

Nej inte I åkern utan bredvid, på kanten. Det är skillnad. Alla åkrar jag ridit förbi på kanten på har det inte varit sått ända ut utan ca 30 cm ren jord eller en bred gräsremsa. Är det torrt blir det knappt spår ens om man rider där.

En bonde här i närheten har jättebreda remsor runt alla diken, han säger att det är bara ni rider på här - är ju jättebra ridväg för er typ. Så alla bönder är inte egoistiska heller.

Givetvis ska man prata med markägaren om det är något tveksamt ställe man skulle behöva/vilja rida förbi 'ofta' men ska man passera någon enstaka gång så gäller det ju bara att man inte gör någon åverkan.

Men då är det isf inte kanten på åkern utan bredvid åkern - viss skillnad!

Jag är också bonde och ser mig inte som särskilt egoistisk :grin:. Men hänsyn ska man som hästägare visa, och att hävda allemansrätten vid ridning på åkermark är ju bara dumt.

Som sagt var, prata alltid med berörd markägare! De allra flesta tycker det är ok om man passerar i kanten på vallar t ex, men om de inte tycker det är ok så är de i sin fulla rätt att hindra er.

*kl*

Allemansrätten gäller för privatpersoner, som så länge de inte skadar marken har rätt att rida genom skog och mark och galoppera på stubbåkrar.
Men rättigheterna respekteras inte av alla markägare. Skyltar med ”ridning förbjuden” och avstängningar av olika slag är vanligt förekommande.
– Vi får ofta samtal från ryttare som berättar att markägare stänger dem ute med hjälp av taggtrådshärvor eller andra avstängningar. Vårt svar är att markägare inte har rätt att hålla ryttare ute med hjälp av sådana. Den som rider har skyldighet att undvika att skada marken, men kan annars rida var som helst utom närmast hus där hemfridszon råder eller på planterad åkermark. Utan tillstånd från kommunen är det förbjudet att sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från områden av betydelse för friluftslivet, säger Anna Eklund jurist på naturvårdsverket.

Hittade detta med hjälp av google. Det står att man inte får rida PÅ åkern men det har ju ingen påstått heller. :) Annars får man rida i stort sett överallt om man bara är försiktig.

Du skrev så här:

Det tolkade jag (och troligen flera) som att du menade i kanten på åkern. Vilket inte är ok! Det är lika illa att rida i kanten på åkern som att rida rätt över åkern.

Jag har åkt runt en del och föreläst som sakkunnig i Allemansrätten så jag tror jag kan den rätt bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar