Alldelles för lätt att komma undan ansvar när hund biter hund

paradiset

Trådstartare
Har kollat upp matten till hunden som bet min hund. Hon går på soc och har skulder hos fogden. Hon har inte hört av sig så jag antar hon inte kan betala. Alla statliga/företagsskulder går före min så jag får ingen ersättning. Jag tycker det låter så bra i lagen men verkligheten är en annan. Få hundar som biter ägs av ansvarsfulla ägare och då står man utanför lagen tycks det :crazy: KUL. Hade min varit en vavva hade han troligtvis inte levt idag.

Sv: Alldelles för lätt att komma undan ansvar när hund biter hund

Du får lämna in ditt krav till KFM och när det sedan finns pengar så får du pengar. Det kan ta flera år. Men det är det enda du kan göra.

Om ägaren går på bidrag och dessutom har skulder hos KFM så kan ägaren mest troligt inte vaska fram pengar ens om ägaren ville.

Så var det för mig med när min hund blev biten. Det var inte någon poäng att dra igång en civilrättslig process eftersom han som ägde hunden som bet min (veterinärkostnader på 45000 kr) inte hade någon taxerad inkomst och dessutom betalningsanmärkningar och skulder. Tyvärr ...

Blev det några andra åtgärder mot hundägaren, som koppeltvång eller munkorgtvång? På hunden alltså...:D

Trist... Fast börja med att ringa och påminna/tjata tycker jag!

Dumt formulerat av mig. Jag menar att det blir dumt när hundar till oansvarsfulla ägare biter. Då menar jag ägare som har hund trots att de inte har pengar till sådana här oväntade utgifter SAMT har en jättesvag dressyrlänk på en dragig okontrollerbar, osäker och aggressiv hund. En ansvarsfull ägare betalar på studs eller bestämmer en avbetalningsplan på 1-3 ggr med den utsatta hundens ägare. Det är att ta ansvar för sin hund. SÅ menar jag.

Om man har en hemförsäkring så ingår oftast ansvarsförsäkring, där ersätter försäkringen om din hund biter en annans hund.

Jo det var också den vägen hon tänkte gå men jag tror inte hon har råd med den självrisken ens eftersom hon inte ens hört av sig till mig efter att jag lämnat in räkningarna + info om min hemförsäkring till henne. Men jag har fått tipset att jag kanske kan gå via min hemförsäkring som kontaktar hennes, jag får mina pengar och sedan är det upp till hennes bolag att kräva in pengar av henne. Kan det stämma?

Jag vet faktiskt inte, men det kan ju vara värt att kolla upp! Du kanske kan få mellanskillnaden, dvs allt över självrisken. Tror inte dom ger dig självrisken också, eftersom det är hennes ansvar som person att betala den. Är inte din hund försäkrad? Då gäller väl din försäkring?

Det kan nog stämma för det är ju så man gör om man har råkat ut för en bilolycka. Då reder ju försäkringsbolagen upp det sinsemellan.

Jo min hund är försäkrad däremot inte hennes som bet. Men som jag förstått det så hjälper inte hundens försäkring till här. Den hjälper till med vetrinärräkningen och inget annat.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 877
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 540
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 021
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 952
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka