Lite sådär fritt: För Mig personligen handlar inte MeeToo- rörelsen egentligen om våldsamma och/eller direkt fysiska övergrepp. Det är en del, men bara en del. Det handlar inte om att förminska vad någon annan grupp drabbas av. Inte om att förneka att män också drabbas, eller att rasism förekommer... utan om att belysa vad många kvinnor, världen över, går igenom Hela Tiden och hur det färgar vardagen.
Bara för att #MeeToo fått mycket utrymme betyder det inte att man förminskar någon annans upplevelse. Jag tycker bara det är skönt att det finns en ventil för kvinnor som annars hela livet tyckt att "Jaja, det är väl jag som är en tråkig, grå mus och inte fattar skämtet".
Min egen mor gjorde mig riktigt ledsen när hon i förbifarten tyckte att "Jag hade väl också kunnat anmäla då, men vad skulle det gjort för nytta?"
Hon var ung på sextiotalet. Om fler kvinnor just då också hade protesterat mot vad hon gick igenom hade hon kanske vågat anmäla.
Jag förstår inte varför man hela tiden måste ta den här kampanjen, rörelsen, eller vad det nu må kallas som ett förnekande av att det finns andra drabbade grupper och annat förtryck i samhället.