Alla vi med kaniner!

Sv: Alla vi med kaniner!

Vad roligt! :laugh:

Är kaninhoppning vanligare här än där alltså? Förstod det som det på klippen.

Nina, okänd, drygt 1 år gammal. Hoppad hemma upp till 60 cm utan problem.
Någon som vill gissa ras? Uppåt-öron och väger 2 kg. Har dvädur alltid neråt-öron?
d3100-215_200961652.jpg

Kaninhoppningen har utan tvekan kommit längst i sverige. I england ligger dom på den nivån vi låg på för 20-25 år sedan :)

Dvärgvädurar har nedåt-öron, ja. Ibland kan det hända att vissa väldigt orastypiska individer kan få svaj- eller uppåtöron. Men dessa upplever inte jag som jättevanliga. Tycker din hona påminner otroligt mycket om en hona jag ägde förut, samma teckning också och hade svajöron. Hon var korsning med bland annat dvärgvädur och hermelin, men vägde närmare 4kg när hon var i bäst hull.

kl

Här verkar finnas många kaninexperter.

Tyvärr blev vår älskade lilla kanin Mats påkörd igårkväll då han rymde från tomten så nu är vi utan kanin och jag vill skaffa en ny.

Jag undrar om man kanske borde skaffa två honor så de har sällskap av varandra? Mats köpte jag tillsammans med en bror till honom men då de blev könmogna så började de bråka och vi gav bort den ena.

Finns det fler ställen än blocket att titta på?

Då var det klart, Stella och jag ska till London om två veckor :D

steella.jpg

Stella sumpade sin once in a lifetime chance genom att fejkbrunsta ut sej tre hinder från mål i finalen igår, sådär efter att ha nollat eliten i grunden och ledde överlägset :mad: (hon är gratis just nu, kom och hämta ;))

Så lotten faller på min 5åriga gamla vapendragare Isa istället. Hon har varit med om takras, flygande hinder, varit nära att hoppa över en fotograf och massa annat konstigt så henne litar jag på.

isa-2.jpg

ni får en film också, som visar lite vilken klippa hon verkligen är :)
http://www.youtube.com/watch?v=KSiTr1SvMnE

Finns olika forum som är mer inriktade på kaniner där vissa lägger ut annonser.

Jag hade inte ens valt att ha två honor ihop efter sett hur min egen hona är i beteendet i sin bur. Hon vaktar sin bur mot hundar, katter och allt. Så jag hade inte valt att låta en till hona bo ihop med henne.
Ska dom bo ihop ska dom ha möjlighet att bo riiiiktigt stort anser jag.

Aslan, en riktig liten poser som ni kanske kan se. När jag satte ner honom på bordet så intog han denna position i princip direkt och satt så ett tag. Var tvungen att testa att plocka upp honom och sätta ner honom ett par gånger, för att se om det bara var en tillfällighet. Men icke då. :love: Han fick för övrigt sin märkring för någon dag sedan och jag längtar tills han kan ställas. Bara hoppas ögonringarna bättrat på sig tills dess.
120510036.jpg

120510038.jpg

120510042.jpg

120510043.jpg

120510046.jpg

120510049.jpg

120510050.jpg

Kaninhoppningen har utan tvekan kommit längst i sverige. I england ligger dom på den nivån vi låg på för 20-25 år sedan :)

Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt. :D Hon verkar ju superduktig så det kommer nog gå hur bra som helst. :) :bump:

kl

_Ninni_, vad de växer! Så himla fina också. :love:

_Ninni_, vad de växer! Så himla fina också. :love:

Oja, de växer så himla fort! Blev 7 veckor igår, vart sjuttsiken har tiden tagit vägen?! Tur jag väntar årets 2:a och sista kull nu i veckan. :D

Alli
120519054.jpg

Aslan, vars ögonringar faktiskt börjar se bättre ut!
120519070.jpg

120519109.jpg

Måste ju presentera nyaste tillskottet också: Fylsta´s Helvie.
Vit rödögd Liten rex. :)
Verkligen len som sammet i pälsen!
120519012.jpg

Jag har fyra kaniner, hermeliner allihop. Två med fullständiga stamtavlor och två med bara härstamingsbevis. Othello, viltgrå wiener/manteltecknad beroende på vad man vill kalla det, normalpälsad, med vitt på huvud och bröst, Eric svart dalmatiner, rexpäls, Donna svart med rexanlag och Eliza, svart manteltecknad och rexpäls. Donna har också precis fått bebisar i förrgår, en svart dalmatiner och en ljus av något slag, bourgogne och vit/rödögd finns i stamtavlan. Spännande! Eliza borde nedkomma med sina små nästnästa helg. Har tyvärr inga bra bilder, men kolla gärna in kusinens hemsida där det finns kaniner av allehanda slag! Flera kullar nu, några leveransklara, flera på gång och planerade. Vi har både hermeliner, lejonhuvade och dvärgvädurar med rex och satinpäls! Många fina niner blir det :)
www.123minsida.se/storslejon eller googla storslejon för bilder :)

Jag har fyra kaniner, hermeliner allihop. Två med fullständiga stamtavlor och två med bara härstamingsbevis. Othello, viltgrå wiener/manteltecknad beroende på vad man vill kalla det, normalpälsad, med vitt på huvud och bröst, Eric svart dalmatiner, rexpäls, Donna svart med rexanlag och Eliza, svart manteltecknad och rexpäls. Donna har också precis fått bebisar i förrgår, en svart dalmatiner och en ljus av något slag, bourgogne och vit/rödögd finns i stamtavlan. Spännande! Eliza borde nedkomma med sina små nästnästa helg. Har tyvärr inga bra bilder, men kolla gärna in kusinens hemsida där det finns kaniner av allehanda slag! Flera kullar nu, några leveransklara, flera på gång och planerade. Vi har både hermeliner, lejonhuvade och dvärgvädurar med rex och satinpäls! Många fina niner blir det :)
www.123minsida.se/storslejon eller googla storslejon för bilder :)

*kl*

Känner jag måste visa följande bild:

Stor kanin och liten hund - skillnaden är inte så stor alltid! ;)
546425_10150823439042026_522412025_9836293_545402207_n.jpg

Kan dessutom meddela att kaninen bestämmer över hunden!
Och jag vet att buren egentligen är för låg för henne, men den är tillfällig för hon ska få komma ut och smaka på färskt gräs då vi för tillfället inte har några andra betesburar - hon själv är hur nöjd som helst med den när hon får komma ut på gräs! Hon sitter dessutom aldrig obevakat i den eller längre stunder.

Lite uppdaterade bilder på 'fluffarna'.;)

Såg att nån frågade om de fäller. Lite grann men inte så mycket som man skulle tro. Förutom när de är fullpälsade, då går man och spottar Angorapäls så fort man rört dem.:D

Doreta
Kopia+av+IMG_4815.JPG

Stig
Kopia+av+IMG_4821.JPG

Helmer
Kopia+av+IMG_4872.JPG

Dina (mamma till ungarna)
Kopia+av+IMG_4820.JPG

Konrad (pappa till ungarna)
Kopia+av+IMG_4899.JPG

Run Rabbit Run (aka 'Rune')
Kopia+av+IMG_4834.JPG

Always On The Run ('Sara')
Kopia+av+IMG_4858.JPG

Run To Me ('Chilli')
Kopia+av+IMG_4865.JPG

Alla vuxna kaniner, förutom Konrad, är fullpälsade och ska strax klippas. Sen blir det ännu mer pälsspottande när pälsen spinns till garn.;) Det yr överallt.:D

Konrad bor inne just nu. Han har fått förhudsinflammation och går på penicillin. När han blev dålig tappade han vikt i ett rasande tempo. Så nu bor han inne. Han börjar bli bättre nu för nu hittar han på så mycket rackartyg han bara kan på så kort tid som möjligt.

Vi har också upptäckt att han är lika tokig i jordgubbar som sin matte. Igår kväll när jag och tiken låg i soffan och gottade oss kom han farande rätt upp i soffan och dök på min mun.:o 'Det luktar jordgubbar här!! DELA MED DIG SNÅLKÄRRING!!!'
Det var bara att knuffa ner honom på golvet och ge honom en jordgubbe.:p Så fort jag plockar fram jordgubbar växer näsan på honom. Han kommer förmodligen ha en snabel i trynet snart.;)

Det var jag som undrade om fällandet. Tycker angoror är så himla mysiga, och så verkar de vara lugna och trevliga i humöret rent generellt, men om de fäller en väldans massa får nog det projektet vänta tills man har råd med eget hus och inte bor i lägenhet (kan angoror bo inomhus förresten? :confused:). En liten nin på drygt 1 kg lyckas fylla lägenheten med päls på två dar i fällningstider, hur fort det går för en trekilos luns vill jag nog inte ens fundera på. ;) (Att man måste klippa dem och att det då yr päls är jag fullt på det klara med.:D)

Det var jag som undrade om fällandet. Tycker angoror är så himla mysiga, och så verkar de vara lugna och trevliga i humöret rent generellt, men om de fäller en väldans massa får nog det projektet vänta tills man har råd med eget hus och inte bor i lägenhet (kan angoror bo inomhus förresten? :confused:). En liten nin på drygt 1 kg lyckas fylla lägenheten med päls på två dar i fällningstider, hur fort det går för en trekilos luns vill jag nog inte ens fundera på. ;) (Att man måste klippa dem och att det då yr päls är jag fullt på det klara med.:D)

Tycker andra kaniner fäller mer.
Eftersom man klipper dem regelbundet så hamnar deras fällningsperiod lite i skymundan. Det är mest när de är fullpälsade som man märker av att de fäller eftersom just fastnar deras päls i ALLT.

Jag min idiot gick ut en dag till kaninhuset i bikini. Svettig var jag naturligtvis eftersom det var varmt som :devil: ute. Tänker mig inte för utan lyfter upp en av kaninerna för att kolla klorna.
Fick mer hår på bröstet än Robin Williams.:grin:

Visst kan man ha dem inomhus men då får man klippa dem oftare. Det blir lite för varmt för dem. Såvida du inte sänker temperaturen inne och förlikar dig till ett liv i raggsockar och skoteroverall.;) Nej, så allvarligt är det inte men Angoror mår bäst av att vara utomhus.

Angoran är nog den trevligaste kaninras jag haft. De är lugna & sällskapliga. Blir de rädda för nåt så lugnar de snabbt ner sig. Hanarna är oftast helt jämna i humöret. Inte så mycket skiftningar där inte. Honorna däremot kan ha lite humörsvängningar men vad fasen, vilken art av kvinnligt kön har inte det.;) Deras humör svänger ändå inte så ofta eller kraftigt.

*kl*

Måste bara visa upp min hane jag har fått hem idag!
En 3 årig californian hane som tidigare importerats från Tjeckien.

Här har ni min Björne!
522518_10150839345691290_801000053_n.jpg

Kl
Har ju en svart lejonhane sen tidigare och har nu köpt en brunvit lejonhona.
De är nog inte renrasiga, men uppfödaren har haft släktingarna lpngt tillbaka.
Nu ska hanen kastreras innan de får gå ihop. Vill inte ha bebisar även om honan är ljuvlig.
Hanen är supersnäll men ingen knäkanin:)
Enda bekymret är buren. Har en som ger dem minimimått enligt lagen, men skulle behöva en större. Vill eg ha dem ute, men hinner inte bygga en utebur i tid för att de ska hinna acklimatisera sig.
De får ju hoppa lösa varje dag så de rör sig ju. Fasar för när de får vara ute ihop. Det lär bli kaninrace i lägenheten:)

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar