KL
Jag kan ju berätta lite om min start igår..
Jag och lillan red vår första LB:3, det var andra gången på lång bana för oss och lillans sjunde tävling sammanlagt. Jag rider fortfarande bara en klass per dag, skulle vara helt omöjligt för henne att ladda om till en klass till.
Dagen inleddes med ett stort mått av orutin från min sida. Räknade galet så vi var på tävlingsplatsen 2 timmar innan jag skulle starta.. Bra uppladdning.
På framridningen kändes min häst helt fantastisk till en början. Fick en så himla bra känsla i traven, taktmässig, luftig och avstämd. Galoppen var också helt ok, inte alls lite överilad som den brukar vara på tävling och hon kändes väldigt liksidig och fin. Men sedan hände något och hon började ladda. Jag vet inte riktigt vad det var men jag TROR att hon kände sig lite trängd mot ridhusväggen av en mötande häst för hon slog en brall och började rusa i galoppen. Och sedan fick jag inte riktigt tillbaka kontakten med henne. Hon blev mer och mer laddad och spände upp sig till oigenkännlighet.
Väl inne på banan var läktaren läskig och hon var extremt spänd och laddad. Red hela programmet med en massa rejäla missar. Gjorde en hoppsnurr i en galoppfattning, skänkelvikningarna blev pannkaka, hade svårt att få någon bra feeling överhuvudtaget. Red ut från banan med känslan av att ha ridit ett 40-42 % resultat. Döm om min förvåning när jag fick 57,43 % och landade mitt i resultatlistan någonstans!
Jag är jättenöjd med dagen, även om vi fick vårt sämsta resultat bland de 7 starter som vi har gjort. För det första var känslan på framridningen, innan hon började ladda, den bästa på tävlingsplats någonsin. För det andra så gick det att rida hela programmet trots att hästen var som en fjäder. Hon ser tydligen inte lika spänd ut som hon känns. För det tredje så är hon jätteambitiös inne på banan, hon tar i i mellangångarterna så att jag nästan måste fnittra lite där uppe på hästryggen. Kan jag få med mig känslan från framridningen in på banan, skaffa oss lite mer rutin och lära oss att rida på långbana så tror jag att vi kan få ett riktigt roligt tävlingsliv tillsammans!
Tänk, jag är mer nöjd med gårdagens tävling än förra gången då vi blev placerade men då jag tyckte att hon var lite lång i formen.
Så här såg det ut en stund på banan då vi inte var i någon total harmoni..
Klickbar.