Alla privathästar bråkiga?

Sv: Alla privathästar bråkiga?

Tyvärr är det nog så att det är de bråkiga, tråkiga och ouppfostrade hästarna som har störst cirkulation på sina medryttare, och därför är det lättast att hitta den typen av medryttarhäst.

De flesta jag känner som har riktigt trevliga hästar handplockar sina medryttare i sin egen eller stallkompisarnas bekantskapskrets, så de hästarna kommer aldrig ut på annons.

Hej!

Jag går emot ett helt gäng av folk här och säger att det beror helt på hästen och ägaren, oavsett om det är ridskola eller privathäst.

Min egen häst är en extremt känslig individ som med fel typ av person (den osäkrare) blir vädligt osäker och tar ut det genom att testa, för att sen gå över i att sparka och bita efter osäker person. Med en säkrare person är hon världens snällaste häst, även om hon såklart reagerar klart tidigare på all typ av input än vad de flesta ridskolehästar jag träffat gör (och många privathästar också).

Min förra var precis tvärt om, hon hade funkat superbra som ridskolehäst(det fanns ett par som ville köpa henne), accepterade flera människor och klumpiga hjälper. Ursnäll att hantera, men kunde bli sur om folk trodde att dom kunde bestämma över henne (det handlade om att VETA att man kan kunde bestämma över henne!). Men hon var aldrig elak, utan vägrade bara gå.

Jag har jobbat på flera ridskolor och att hästarna hanteras av proffs stämmer väl till viss del, även om det på de flesta ställen jag varit, varit eleverna som tagit in, borstat, sadlat mm. Personalen har varit "behjälplig" vid problem, men annars haft fullt upp med mockning, stallskötsel etc. Jag är inte så säker på att hästen blir lättare att hantera för att den som fodrar har 20 års hästerfarenhet och min erfarenhet är tyvärr att det är mest mockning och fodring stallpersonalen gör.

Många av de hästar där jag ridit har också varit rena monster att hantera från marken (jag hade inte haft såna på ridskola, men jag har aldrig varit i situationen att jag kunnat bestämma sånt) och flera av dem även att rida (oftast inte samma dock).

Så jag tror det är mer häst och synen på uppfostran som ägaren har än att privathästarna är "galna".

/Lavinia

Alltså, nu kanske du tog i lite med avsikt, men hanteras av tiotals personer per dag?? Vad har du varit på för konstiga ridskolor egentligen?

En normal ridskolehäst hanteras väl snarare av max fyra personer per dag, och då har jag ändå räknat in mockning och fodring som hantering. Om hantering innebär att man rör vid och pratar med hästen, så kanske två personer om dagen (=de två ridskoleelever som ska rida den), högst tre, om vi räknar med när personalen (som förståss är samma varje dag, och som ridskolehästen känner) mockar och eventuellt lägger på täcke/spolar ben eller liknande.
På de större ridskolor jag varit på i Göteborg (fyra stycken) så har det lugnt varit tio-femton personer som hållit på med hästarna varje dag:

Personal (2-3 stycken) vid fodring, ut- och insläpp, täckesbyten osv
Två skötare (förste och andre)
Ridlärare
De två-tre ryttare om dagen som rider, plus deras föräldrar om de är unga
En jävla massa ungar som inte har i spiltorna att göra öht men som går in bara för att klappa, prata och kramas

Det tickar på. All "hantering" är ju inte hantering per se om man inte räknar gos som hantering vilket jag visserligen kan tycka att man kan, men denna press och dessa människor i ständigt omlopp gör ju att hästarna blir avtrubbade. Det suger att hästarna ska behöva ha det så men det är ju tyvärr så det ser ut.

Ska kanske tillägga att jag varit på mindre ridskolor där man lär barn och vuxna att hästarna vill vara ifred i stallet också, där man bara hanterar hästen om man har med den att göra så att säga. Där brukar hästarna vara betydligt mindre avtrubbade och snarare nyfikna på vad som händer i stallgången... men de hästarna står ju sällan i spiltor heller. Hästar i spiltor är ju helt klart väldigt mycket mer utsatta än de i box, precis som du säger.

Nej, alla privathästar är verkligen inte bråkiga. Att de du har stött på har upplevts så kan nog bero på en blandning av otur, ägare som inte kan uppfostra sina hästar och att du kanske haft ett annat sätt att hantera/rida hästen som inte passar den. Jag har varit medryttare på ganska många hästar genom åren och haft egen häst och flertalet har varit väldigt okomplicerade och snälla, någon har varit lite bufflig och en annan haft lite lätt att hetsa upp sig men överlag så har de lyssnat väldigt bra. Men om min mamma som är lite osäker hanterar dem så har några visat upp lite otrevligare sidor och tjurat "utan anledning" medan andra har tagit det försiktigare med henne - så det beror givetvis på hästen och även hur man själv förhåller sig till den.

Tack för alla svar, tankar och åsikter. Ger mig lite hopp att höra om alla snälla privathästar :p

Dock håller jag inte med om att alla ridskolehästar blir avtrubbade och robotlika, det beror på hur ridskolorna ser ut. På min nuvarande ridskola byts hästarna ut ganska ofta och de går bara ett pass om dagen, och många av de är känsliga för hjälper som ni beskrivit en del av privathästarna, även om en del är mindre käsnliga. Men olika hästar är olika.

Får fortsätta sökandet efter en medryttarhäst som passar mig! :)

Det är nog ingen som har sagt att alla hästar är avtrubbade, utan vi har sagt detsamma som du: Att det beror på ridskolorna. Dock är det oerhört vanligt på de större ridskolorna på större orter att hästarna går kvar i fem, tio och femton år och då blir de avtrubbade.

Det beror lite på hur de är som personligheter, och hur ridskolan är. Jag har ridit ungefär lika mycket ridskolehäst som privathäst i mitt liv, och tycker det är oerhört tråkigt att många privatryttare har såna fördomar om ridskolehästar. Det finns ridskolehästar som efter 10 år på ridskola är betydligt mer vakna och känsliga än privathästar som aldrig satt sin fot på en ridskola. För en häst med rätt temperament är ett ridskoleliv absolut inget dåligt liv, särskilt de hästar som blir gamla på ridskolan trivs ju oftast bra och gillar ridskolelivet.

Även känslighet är väldigt mycket beroende på hästen - en del hästar är av naturen mer känsliga, andra mindre. De känsligare passar naturligtvis inte så bra för nybörjare, men många ridskolehästar träffar ju aldrig nybörjare - i Stockholmsområdet tar de allra flesta ridskolor inte emot vuxna nybörjare. Och då kan man ju ha lite annorlunda hästar än om de ska kunna fungera med nybörjare varje dag.

Senast ändrad:

kl

På den ridskolan där jag rider nu så hanteras nog hästarna av tiotalet personer vare dag, dels är det många anställda hästskötare, stort stall tror dom har nog runt 70 hästar så det krävs lite personal, 3-4 ridlärare. Ett universitet med hästprogram så elever och några ridlärare som tillhör dem separat är där dagtid flera gånger i veckan, kvällarna består av lektioner 3-4 stycken. Några av hästarna ägs privat men används på ridskolan så det tillkommer ägare på vissa utav dem också.

Nu har dom som sagt massor med hästar så alla hästar är inte med på alla aktiviteter och lektioner men det jag ville komma till är att det är full rulle i stallarna och majoriteten av hästarna där är väldigt trevliga, väluppfostrade och de flesta mycket trevliga att rida, finns några som är lite 'avtrubbade' men överlag pigga, glada och välmående hästar.
Så allt beror nog på vilken ridskola, personal och val av hästar.

Samma gäller privathästar.
jag är väldigt noga med att mina hästar ska vara enkla att hantera vare sig det gäller att leda ut till hagen, till att skos till att stå still vid uppsittning, det ska gå enkelt och smidigt utan tjaffs så blir vardagen mycket trevligare både för människor och hästar. Sen vet jag och känner andra som inte alls har samma syn och inte tycker att det är lika viktigt men alla är vi olika också!

KL

Min erfarenhet är att ridskolehästar inte är snällare eller dummare än andra hästar. Bara mer "avtrubbade". De vet vart de ska gå när du leder dem vilket gör att de inte tjafsar eller bryr sig om vad du gör, de vet vart de ska. De vet att de ska gå på fyrkantspåpret och då gör de det utan att tjafsa. När ridskoleläraren ropar trav går de upp i trav utan vidare för de vet vad de ska göra osv. En privathäst lyssnar generellt mer på vad DU vill, vart du säger att ni ska gå m.m. Vilket gör att det kan uppstå problem när du inte är tillräckligt tydlig.

Att ridskolehästar är vana vid ett visst beteende syns ju ofta tydligt när man rider ut med dem, då blir det ofta fart på dem :P

På ridskolor finns det alltid de hästar som kallas "elaka" och de hästar som är ponnyflickornas favorit, självklart finns det fler favoriter eftersom det är dessa hästar man behåller på en ridskola, de arga hästarna byts ut.
Samma spridning finns givetvis bland privathästarna med, men där kan man stå ut med en sur häst eftersom denna kan fungera väl med en person som vet hur den är och den kanske presterar bra i ridningen med rätt hjälp.

Sen måste du ha i beaktning att alla hästar "testar" dig den första gången du rider dem och oftast de första månaderna. Vissa kan vara en ren pin,a för de vill se vad de får och inte får göra med dig. Oftast går det ju över sen.

Och som många tidigare har sagt, så är privathästar känsligare på många sätt. De är vana vid att en person gör på ett visst sätt och när det kommer någon som gör annorlundas kan det uppstå frågetecken.

Men det är bara att pröva dig fram och hålla fast vid en medryttarhäst. Även om det är tufft i början så kommer du märka att hästen bara har testat dig ;)

Samtliga hästar jag har ägt genom åren har alla varit väldigt snälla och jämna i humöret, pigga och glada med mycket energi men aldrig gått över folk utan vet var man är i all hantering. Min första var väldigt felhanterad när hon köptes men efter en tid hade jag inga problem att galoppera barbacka i bara grimman.

Mina hästar är konsekvent hanterade och vi respekterar varandra, jag tycker själv väldigt illa om buffliga hästar som går över mig när jag hanterar dem så jag sätter gränser som jag håller hårt på men delar ut mer beröm än tillrättavisningar. De kommer glatt i hagen och skärper till sig när jag säger till.

Tror lite som Svea att har du en välriden och välhanterad häst så är du rädd om den, och väljer medryttare ur bekantsskapskretsen - sådana som du redan vet kan rida och sköta den på ett vettigt sätt. Du utsätter den inte för en massa "testryttare" som ska komma och provrida etc.

Sedan kan det vara svårt att hitta bra medisar om du inte har ett kontaktnät, och då kanske det finns orsak till att annonsera ändå.

Tänker också, som redan nämnts, att många privathästar är känsligare. Som lite osäker människa blir det lättare fel, hästen misstolkar och stressar... etc. Är du van vid Stabila Pålle på ridskolan så kan det vara ett stort hopp.

Sedan finns det givetvis en hel drös hästägare som inte har koll på sina djur, de kanske till och med söker en medis för att denna ska uppfostra deras häst. :cool:

tyvärr så är det så att 10 år på ridskola en gång i veckan inte är så mycket. Man kommer liksom inte längre i utbildningen, så fort man får egen häst så går utvecklingen 15 gånger snabbare. Det man ska tänka på när man skaffar egen häst när man ridit på ridskola enbart är att köpa en läromästare. Där har du en välutbildad häst som kommer göra rätt när du gör rätt, och fel när du gör fel. På så sätt lär man sig hantering och ridning på rätt sätt

En ridskolehäst rids av massa olika elever som kan olika mycket och blir på så vis "avtrubbade" för hjälper och gör i princip en volt så fort den hör ridläraren säga "gör volt tillbaka"

En privathäst är ofta(inte alltid såklart) betydligt känsligare då dom haft fåtal ryttare. Men det finns ju alltså ett brett spann också inom privatvärlden allt från oinridna unghästar till rutinerade tävlingshästar. Så det gäller ju att du letar på rätt sätt.

Ja.. Vilka hästägare skulle erkänna att deras hästar är ouppfostrade/dumma/otrevliga? :angel:

Min häst är inte perfekt i hanteringen än och det är inget jag skulle ljuga om om nån frågade.

Det finns mängder med privathästar som är odrägliga att hantera, men det finns ju på ridskolor också.

Alla privathästar är inte bråkiga. Mina och ett antal andra som jag har hanterat genom åren har varit både snälla och väluppfostrade, men sen finns det en hel drös som inte uppför sig som de ska och jag har träffat på flera på senare tid än för kanske 10 år sedan. Så du har nog haft otur med de hästar du fått möjlighet till.

KL

Man kan inte generalisera privathästar och ridskolehästar. Jag rider både på ridskola och är medryttare på privathäst (har varit medryttare på ett antal privathästar tidigare också)
När det gäller privathästarna så tycker jag att man märker mycket vad ägarna har accepterat för beteende. För en viss ägare har de varit lite rastlösa och nafsiga när man borstar. Andra har varit lugna och som små ljus. Vissa är lite mer brötiga helt enkelt.
Av ridskolehästarna kan jag nog tycka att det är vanligare att de är väldigt lugna och snälla att hantera, men sen finns det ju dem som har lärt sig att skrämma bort de ryttarna som är lite rädda av sig som inte "tar sin plats" vid hästen.

Väl uppe på ryggen tycker jag inte det är så stor skillnad om det är en privathäst eller ridskolehäst. Finns väluppfostrade och ouppfostrade individer av båda sorter.

KL

Man blir kanske lite hemmablind också. Tycker vi har jättesnälla hästar, men känner dem så väl att jag aldrig skulle peta till "A" sidan när hon surar när man borstar, för då kan hon kicka, eller slänga mig upp på ryggen på "B" för hon har lite sadeltvång, osv. Vill jag rida ut en lugn tur, släppa tyglarna och titta på naturen väljer jag att rida "A", men vet man inte hur hon funkar (eller om hon helt enkelt har en sån dag..) så kan hon vara helt tossig att rida. Men som sagt, vi som rider och hanterar dem dagligen tycker det är snälla, trevliga och väluppfostrade hästar, men man vet så väl om deras små egenheter och hanterar dem därefter (därmed inte sagt att de är bortskämda, utan mer att man accepterar deras personligheter, precis som man gör med sina vänner, och privathästars personlighet får kanske större utrymme än en ridskolehäst)
Tilläggas kan att de är tävlingshästar, avlade och tränade för att prestera, och har lite mer "nerv" än en promenadhäst t.ex.

Tror Svea, ovan, har en poäng i att de som annonserar ut kanske har lite stökigare hästar, eller som inte hanterats på ett optimalt sätt - så medryttarna kommer och går - hästen hanteras inte konsekvent - lär sig olater.

Jag tror att en privatägd häst blir mer "präglad" av sin ägare, särskilt om det i huvudsak är en person som rider/hanterar. Bortsett från att det såklart då beror mycket på hur den personen är och hur man lägger sina prioriteringar, så blir det såklart en större omställning för den när en ny ska rida/hantera hästen, än för en häst som dagligen rids och hanteras av flera olika.

Å andra sidan tror jag att man aldrig kan räkna med att komma lätt undan när man själv skaffar häst, att man kan köpa till sig världens klippa. Visst kan man ha tur, men jag tror nog att man får se till att ta hjälp emellanåt och/eller försöka utveckla sig själv både inom hantering och ridning, att man kommer sättas på prov emellanåt även om man köper en "snäll" häst.
För ofta märker man inte att man är inkonsekvent eller ger otydliga signaler till hästen, eller andra egna brister, förrän hästen är mindre avtrubbad och man själv har hunnit ha den ett tag. Om den inte är tydlig med det redan från början och du uppfattar det som en ouppfostrad och bråkig häst!

Sen vill jag också nämna att "avtrubbad" är ett nödvändigt ont hos ridskolehästar, dom lär sig att det inte är lönt att lyssna för alla pratar strunt (grovt förenklat, klart det finns olika grader). Som hästägare vill man knappast ha en avtrubbad häst utan en häst som vågar tala om sina åsikter - helst på fredliga vis såklart - som inte har "stängt av".

Nej, alla privathästar är inte bråkiga/ouppfostrade/svårhanterliga.

Jag har själv ganska stor erfarenhet av just medryttarannonser och det är ofta som du skriver, att ägaren talar så gott om sin häst i annonsen och via mejl/telefon. Sen när man väl kommer och ska provrida så är det inte ens hälften som stämmer... Jag tror att många medryttarannonser är just om såna hästar, där ägarna måste annonsera om och om igen för att hitta någon som vågar och klarar av deras hästar. Detta har jag råkat ut för ett flertal gånger och det är inte kul. Då är det bättre att vara ärlig från början, tycker jag.

Men - alla privathästar är verkligen inte såna. Just nu är jag medryttare på världens bästa skogsmulle :love: Lätthanterlig och mysig på alla sätt och vis. Visst kan han hitta på bus ibland, men det kan ju ridskolehästar också.

Man får ju även ta med anledningen till varför folk vill ha medryttare.

I en del fall handlar det om tidsbrist= understimulerad häst o andra fall att de inte tycker om att rida ut eller faktiskt har problem.

en ridskolehäst går ju oftast mer än en lektion, alltid i grupp o blir avtrubbad o har ett passande temperament.

Jag vill inte ha ngn medryttare igen. Folk kan få rida MED mig där jag har koll o min stora får ingen rida mer än min tränare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 488
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar