Alla privathästar bråkiga?

Pyttipanna

Trådstartare
Jag rider på ridskola och har gjort sen jag var liten. Har just nu inte pengarna eller tiden som krävs till en egen häst, men någon gång i framtiden kanske. Har de senaste åren försökt hitta medryttarhästar att rida på, och det var när jag red "privata" hästar som jag började tänka om när det gällde att kanske skaffa egen häst. Alla privathästar jag ridit har varit ouppfostrade, trampat över mig på marken, inte lyssnat ett skvatt på hjälper, och varit allmänt ilskna.

För det mesta har jag sagt tack och hejdå, den hästen vill inte jag vara medryttare på. En del har jag ändå försökt med ett tag, men sen inte orkat mer. Hatar alla privathästar just mig, är jag helt kass fastän jag hållt på med hästar i över 10 år? Nu vågar jag då verkligen inte köpa en egen häst heller, jag vill inte bli fast med en häst jag inte klarar :crazy:

Kan tilläggas att i annonserna och när man pratat hästägaren så är deras häst alltid jättesnäll och lugn och bråkar aldrig! Jo men tjenare :confused:

Är alla icke-ridskolehästar såhär? :crazy:

Sv: Alla privathästar bråkiga?

Det finns många anledningar:

Ridskolehästen:
- Inte van vid känsliga små hjälper, vilket gör att du kan "daska" på rätt rejält.
- Tillåter felridning
- Van vid många olika ryttare.
- Går 2 lektioner om dagen. Vem blir inte trött av att drar runt på ryttare i 2h varje dag?
- Utsätts för fler konstiga situationer än privat hästen.
- Rida 1 gång i veckan på ridskolan i 10 år är egentligen "inte särskilt mycket". Det är för sällan.

Privat hästen:
- Van vid en ryttare.
- Kanske mer välutbildad och van vid mindre hjälper?
- Felridning blir bara helknas för en häst som inte har en aning om vad du vill. Den snälla ridskoleponnyn fortsätter kanske bara trava på fyrkantspåret.
- Rids 3-5 dagar i veckan. Genomsnitt 1h om dagen kanske?
- Är van vid sitt stall och sina rutiner. Privat hästen har kanske ingen aning om att man ska bli utklädd till julgran en gång om året som ridskoleponnyn.

Bara min reflektion och tankegång.

Enkelt sagt: Nej

Kan ju bara tala för mina egna hästar och de är lätthanterliga tycker jag, och jag har inte hört något annat från de som hanterat dem heller, men jag kan ju aldrig garantera något. Gör man "rätt" med mina (alltså på det sättet de är vana vid) så är de superenkla. Men de är inte lika förlåtande som en ridskolehäst, absolut inte -varken i hantering eller ridning.

Mina hästar är inte bråkiga iaf :)
Hmm, eller tant är ju en riktig ponny som kan helt förtränga att hon vet vad skänklar innebär om hon har en sån dag och man är på ridbanan :p Men hon skulle aldrig vara dum eller elak, blänga däremot är hon riktigt bra på om hon inte är nöjd med en. ^^

Nu har jag islandshästar och det är mestadels islandshästar i stallet, men det är få hästar jag träffat på genom åren som varit bråkiga/ouppfostrade.

Har varit 2 varmblodiga travhästar som stod här för nåt år sen som inte var så trevliga, men det har varit många varmblodiga travhästar som varit trevliga här också. Just nu står det även trevliga kallblodstravare och halvblod hos oss.

Stått i ganska många stall under åren och det har som tur är varit sällan som jag behövt stöta på jobbiga hästar. :)
Du måste ha haft otur, men du kommer säkert hitta en trevlig häst snart.

Det här med andra hästar handlar då mest om hantering eftersom jag mestadels rider mina egna hästar. Gillar inte att rida en massa andra *fegis*.

Senast ändrad:

Kort och gott nej.
Däremot är det ofta skillnad på ridskolehäst och privathäst. Sedan beror det på vad man har för referensram till bråkig häst. Det jag tycker är acceptabelt beteende i skogen kanske någon annan upplever som bråkigt och tvärtom.

Nej. Jag har skött tävlingshoppare som varit trampiga på det sätt du beskriver (men dock trevliga att rida) men också skött ett par privathästar som varit kolugna men då i och för sig mer av promenadhäst-typen som mest skulle användas till skogsritter och lite till att förbättra sin egen ridning genom att rida oftare.

Det gamla annonsordet "läromästare" är väl ett ord så gott som något att gå efter i annonserna när du ska leta egen häst. Samt såklart gärna att ta med din ridlärare om tid finns. Då får du nog en lugn och snäll häst och är det en häst som är så där superkänslig för hjälperna så vet ju din ridlärare hur du rider och vad för typ av häst du kanske helt borde undvika. Du kan också satsa på att köpa en gammal ridskolehäst. En del ridskolor sliter ut sina men i dotterns klubb säljer dem av flera icke lastgamla när de tycker de behöver miljöombyte och ofta har dessa hästar gått en bit upp i klasserna i antingen hopp eller dressyr.

'tanthäst' kanske också kan vara ett ord som passar vid hästletning för TS.(eller vem som helst som vill ha en cool häst) :)

Man ser såna annonser ibland, och det tolkar jag som att det är just en lugn och sansad häst det rör sig om.
Låter kanske inte lika charmigt, vem vill kalla sig tant :p men jag tror att det skulle vara en häst som passar om man vill ha det lite lugnt och stabilt. :)

En ridskola väljer ju oftast att köpa in relativt snälla, lätthanterliga hästar som kan ridas av alla och inte kräver så mycket special, för det är såna som funkar bäst på en ridskola. Det är större spridning på privathästar, som jag upplever det, men generellt tycker jag inte de är mer ouppfostrade eller mer svårridna än ridskolehästar. En del är snällare, en del bråkigare, en del är betydligt mer lättridna än ridskolehästar, andra mindre. Rider man på en ridskola där hästarna rids av lite mer rutinerade ryttare, så tycker jag inte heller att privathästarna är känsligare, nödvändigtvis. Långt ifrån alla privatryttare är ju superkänsliga mästarryttare de heller.

En sak man får tänka på är ju också att ridskolehästar hanteras av proffs, så de lär sig ju hur det ska vara och blir ofta rätt lätta att hantera. Privathästar ägs ju oftast inte av proffs, så det är inte alltid samma pli på dem. Lite som att ridlärarnas egna hästar ofta är väluppfostrade och trevliga att hantera, de hanteras ju också av proffs.

Jag rider både privat och på ridskola. "Mina" privathästar är väluppfostrade och trevliga i hanteringen - en av märrarna kan blänga på en och har lite pms-humör, men det gäller ju även vissa ridskolehästar. Ingen av dem trampar på en eller bufflar runt med en. Står still när man sitter upp osv - ja, helt enkelt trevliga. När det kommer till ridningen är de mycket känsligare än ridskolehästar och rids för mycket mindre hjälper. Det är en vanesak, man ställer om ganska enkelt. Så svaret på din fråga är nej.

Ägarna till "mina" hästar har fött upp dem själva, och har många års erfarenhet. De vet hur de vill ha sina hästar och hanterar dem därefter.

Nej.

Vågar påstå att det beror väldigt mycket på ägaren. Min uppfattning är att en del hästägare, ofta en speciell typ, kanske inte bryr sig så mycket om hur hästen beter sig från marken vilket kan leda till hästar som blir bråkiga och jobbiga att hantera. Det gäller enligt min erfarenhet och med grov generalisering speciellt de som satsar väldigt hårt på träning/tävling och ser hästen lite som ett träningsredskap samt de som har hästarna lite som accessoarer. Det är helt enkelt viktigare att hästen fungerar bra med ryttare och ser snygg ut än att den är trevlig att hantera. Sedan finns det såklart de som helt enkelt köpt sig för svåra hästar och inte kan lösa konflikterna häst/ledare emellan, samt de som är alldeles för snälla och inte vågar säga ifrån. Den sistnämnda typen har vi två ägare av i vårt stall och deras hästar är helt klart mer hänsynslösa och jobbiga än de andra hästarna, men är man bara lugn, bestämd och tydlig så lugnar sig även dessa hästar fort.

Personligen tycker jag att det är extremt viktigt att hästar ska vara väluppfostrade och lättsamma i den vardagliga hanteringen. Jag vill absolut inte behöva använda kedjegrimskaft eller ha en häst som rusar emot mig i hagen, och kräver därmed att hästarna sköter sig. Är man konsekvent och tydlig så får man bukt på de allra flesta hästar rätt fort. Inget våld krävs men man får vara lite listig.

Sedan kommer man ju aldrig ifrån att väldigt, väldigt många av landets ridskolehästar är avtrubbade och har lärt sig att stänga av, vilket gör dem lättare och mer "robotlika" att hantera. Privathästar hanteras inte av tiotals personer varje dag och är ofta vaknare, piggare och mer uppmärksamma. Min häst är så snäll i all hantering att det nästan är löjligt, extremt hänsynsfull och trevlig vilket han ofta får komplimanger för. Däremot så är han vaken och pigg, inte avstängd, vilket gör att han har dagar då han är trippig och tittig.

Överlag är det så att privathästar är känsligare eftersom de rids/hanteras enbart/mest av samma person/er. Medan ridskolehästarna är tåligare för fel/otydliga signalerar eftersom de rids/hanteras av många olika.

Min egen erfarenhet är att de majoriteten av de privathästar jag ridit har varit roligare/känsligare och "bättre", men även någon som varit ännu mer avtrubbad än de "värsta" ridskolehästarna jag ridit. Det beror ju på vad hästen har för ägare och bakgrund.

Hanteringsmässigt (in/utsläpp i första hand) så har nästan alla privathästar jag träffat på varit jättetrevliga, med undantag för ett stall där flera var himla laddade/skuttiga. Men de sistnämnda gick en och en i små rutor på dagarna.

Men det går ju inte att dra alla privathästar över en kam.

Privathästar hanteras inte av tiotals personer varje dag och är ofta vaknare, piggare och mer uppmärksamma.

Alltså, nu kanske du tog i lite med avsikt, men hanteras av tiotals personer per dag?? Vad har du varit på för konstiga ridskolor egentligen?

En normal ridskolehäst hanteras väl snarare av max fyra personer per dag, och då har jag ändå räknat in mockning och fodring som hantering. Om hantering innebär att man rör vid och pratar med hästen, så kanske två personer om dagen (=de två ridskoleelever som ska rida den), högst tre, om vi räknar med när personalen (som förståss är samma varje dag, och som ridskolehästen känner) mockar och eventuellt lägger på täcke/spolar ben eller liknande.

Det är ju inte väsenskilt från en privathäst i antal, eftersom få hästägare sköter sina hästar helt själva från morgon till kväll. Ofta är det ju någon annan som har t ex någon fodring, utsläpp/insläpp, osv.

Den stora skillnaden mellan i vakenhet och uppmärksamhet, som jag upplever det, är inte mellan ridskolehäst och privathäst, utan mellan spilthäst och boxhäst. Tyvärr blir de flesta hästar lite mentalt avtrubbade och avstängda av att stå i spilta - det blir tydlig skillnad på ridskolehästarna när de flyttar till spilta, tycker jag. Eftersom privathästar i princip aldrig står i spilta, så får man ju inte den utvecklingen på dem.

Om jag skulle säga något generellt om ridskolehästar vs privathästar så den skillnaden jag märkt nog mest att väldigt få privathästar har samma kondis som ridskolehästarna. Så det var något man fick lära sig, att hushålla med hästens krafter under t ex en hoppträning - är man van vid ridskolehästar är det lätt att ta för givet att hästen självklart kommer orka med en träning utan att bli trött.

Senast ändrad:

Jag har aldrig märkt någon nämnvärd skillnad på hur hästarna är beroende på box/spilta. På min ridskola bland annat har vi fyra spiltor och resten boxar, ibland byts det platser så att boxhäst blir spilthäst, och det har aldrig blivit någon skillnad i beteende hittills iaf (sen är det knappast nog många för att ha som statistiskt underlag ;) ). Men det beror väl på individ om det påverkar mycket eller lite med spilta/box. För min del har både de "jobbigaste"/skuttigaste och de mest avtrubbade privathästarna jag träffat stått på box. Men alla har ju träffat på olika och har ju olika erfarenheter.

Och visst är 10/dag en överdrift. Men 2-4 olika personer om dagen (ofta minst en med ganska lite/nästan ingen erfarenhet om dagen) blir 14-28 personer i veckan. Det ganska mycket mer än de flesta privathästar.

Senast ändrad:

Alltså, nu kanske du tog i lite med avsikt, men hanteras av tiotals personer per dag?? Vad har du varit på för konstiga ridskolor egentligen?

En normal ridskolehäst hanteras väl snarare av max fyra personer per dag, och då har jag ändå räknat in mockning och fodring som hantering. Om hantering innebär att man rör vid och pratar med hästen, så kanske två personer om dagen (=de två ridskoleelever som ska rida den), högst tre, om vi räknar med när personalen (som förståss är samma varje dag, och som ridskolehästen känner) mockar och eventuellt lägger på täcke/spolar ben eller liknande.
den utvecklingen på dem.

Vad är du på för konstiga ridskolor?

I denna stad så får hästen träffa minst två-tre personer som rör hästen under dagen och sedan på kvällen är det minst tre till.

Morgonfodring och morgonklapp/gos, utsläpp av hästar och eventuellt jobb i hagen vilket ofta innebär att man har flocken i ryggen och kommer inte undan. :love: Sedan går dom där tills det är dags att fodra lunch i hagen.
Stallskötaren, hon i receptionen och eventuell ridlärare har rört hästarna denna tid.
På eftermiddagen tas hästarna in och då är det oftast en ny stallpersonal som visiterar och går igenom hästarna. Sedan droppar elever in och då är det 1-3 personer som gör i ordning/rider.
Kvällspersonen fodrar och gör det sista med hästarna innan det är natt och en ny dag väntar.
7-10 personer

Då är det en vardag, mycket mer rörelse en lördag - på en liten ridskola!
Jag skulle vilja påstå med lätthet att en ridskolehäst får mer klapp, gos och uppmuntan än en privathäst som man träffar en-två gånger om dagen.

På en ridskola är hästarna välhanterade just eftersom de hanteras av människor som har det som yrke. När man har det som yrke finns det inte tid till tjafs utan hästarna får lära sig att uppföra sig helt enkelt. Man lägger de extra minutrarna på att uppfostra hästen när det kommer en ny så att den enkelt ska kunna hanteras av alla. Det här är ju något som upprepas varje dag och hästen lär sig att det är så man ska bete sig. Då behöver inte ridskoleryttarna kunna så mycket. Tyvärr är det ju så att en ridskolehäst har inga mänskliga kompisar utan det är enbart människor som bestämmer över den och de hästar som inte klarar det blir inte kvar på ridskolan. De flesta hästar blir också avtrubbade av att gå på ridskola. De bryr sig liksom inte längre om vem det är som hanterar dem utan de har lärt sig att flyttar jag på mej eller gör si eller så, ja då blir det enklast för den.

En privathäst hanteras ju inte på det sättet. En privatryttare har kanske inte ens kunskapen till att lära sin häst vad som förväntas av den och då blir det fel. Det är ju som du har märkt enkelt att hantera en häst som vet och kan men när man behöver lära hästen hur den ska bete sig så blir det problem för många. Buke är ju full med trådar om hästköp som gått snett för att folk tror att hästen som var snäll hos förra ägaren ska bete sig exakt likadant hos dem själva utan att de gör något alls.
Det är ju hela tiden ett givande och tagande och en privathäst kan bli kompis med sin människa, tycka om henom och vilja göra som den säger. Då är det inte som på ridskolan där hästen har lärt sig att göra si eller så för att slippa att människan börjar bråka. En ridskolehäst testar ju inte heller sin ryttare för då skulle den inte göra annat än att testa hela dagarna. Det gör ju en privathäst på ett helt annat sätt.

Men, som svar på din fråga. Nej alla privathästar går inte över en och är buffliga. Mina hästar är jättesnälla om man hanterar dem rätt. Början man däremot bete sig i deras ögon underligt så beter sig ju de annorlunda för att de vet inte vad som förväntas av dem. Skulle någon börja knuffa på mitt sto så hade hon gått emot men en enkel touch eller smekning i sidan eller bara ordet sida gör att hon genast flyttar på sig. Eller om man ska kratsa hovarna så är det bara att säga hov eller en lätt strykning på benet och hon lyfter och håller upp själv men börjar man slita i henne så lär man få problem. Hon lär inte lyfta hoven om du inte är så stark att du med styrka kan få henne att lyfta.
Privathästar är känsligare eftersom de är vana vid att hanteras med mer respekt och med finare hjälper.

Sedan finns det enormt många privathästar som är ohyffsade eftersom de inte har lärt sig vad som gäller i umgänget med människor. De har ägare som inte har tillräcklig kunskap för att ha egen häst helt enkelt.

Jag tror absolut inte alla privathästar är sådär bråkiga och buffiga som du beskrevs. Finns såklart såna mupphästar och du har nog helt enkelt haft otur att träffa på just dem. Jag själv har 2 snälla privathästar och jobbar/jobbat på inackorderingsstall, har då aldrig haft större beskymer med någon häst. Men jag tror även det ligger något i det du säger om att visa inte bryr sig om markhanteringen, vilket är väldigt synd eftersom det är i den som allt sitter, respekterar inte hästen en från marken kommer den så inte heller göra från ryggen.

Sen tror jag många ridskolehästar är "mer uppfostrade" just för att det krävs att dem ska vara det. Som ridskola kan man ju inte ha en häst som trampar på folk, biter eller skadar eleverna, det är ju inte alls osannolikt att ett litet barn eller oerfaren förälder vill hälsa på hästarna. Då krävs det att dem hästarna är lugna och klarar av det :)

Skulle nog säga att det som du beskriver är min syn på ridskolehästar. Tror att det är lätt att det blir ett vi och dem syndrom oavsätt om man är mer van vid ridskolehäst eller privathäst.

Men självklart finns det bråkiga och bussiga hästar i båda lägren, precis som det finns likadana människor

Senast ändrad:

Känner inte igen mina hästar i din beskrivning av privathästar.
Hanteringsmässigt väldigt oproblematiska, lydiga, respektfulla (utom Yngve ibland som kan bli bufflig men han är två år och hingst och behöver en enstaka tillsägelse varje vecka och han tar tillsägelsen bra).

Ridmässigt: jag har just fått tag i en trevlig tjej som blir "medryttare" hos mig. Hon har tidigare ridit på ridskola och kommenterar att Lukas är "svårstyrd" eftersom han reagerar kvickare än ridskolehästarna. Blir lite vingliga vägar för henne eftersom de inte är vana vid varandra.
Men som sagt inte pga bus utan pga större känslighet hos min häst enligt denna tjej.

Skulle dock inte annonsera ut "medryttarhäst" som världens snällaste utan skulle om jag annonserade, upplysa om alla nackdelar som mina hästar ändå har.

Ser dock en del hästar som jag tycker är ouppfostrade, så jag håller med den tidigare skribent som sagt att det beror på ägaren.

Alla är det inte men väldigt många är det. Så du kan mycket väl haft lite otur med de hästar du har provat och det kan vara så att ägarna inte heller klarar av dem riktigt så att det är därför de vill ha medryttare.

Mina egna hästar går inte över folk men kan vara känsliga att rida. Men inte värre än att jag utan problem kan låna ut dem till den lilla ridskolan som finns här. Däremot har ofta haft problem med nya hästar som kommer hit med saker som att de saknar respekt för människor och är allmänt buffliga. Men de allra flesta går ganska lätt att få ordning på om man är konsekvent i sin hantering.

Nej, alla icke ridskolehästar är inte så. Tror du haft maximal otur med de du träffat så sök vidare tills du hittar en trevlig individ. Det är klart att en privathäst oftast har bara en som rider och den personen kan hästen, vet var knapparna sitter. En ny ryttare måste söka fram de där knapparna så att hästen förstår även den ryttaren. En känslig häst kan då bli lite rörig i ridningen för en ny ryttare...det gäller även i hanteringen från marken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 488
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar