Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt vems norm är de här sakerna du beskriver, acceptabla och normala beteenden?

Som jag skrivit ovan: jag inser att det säkert finns subkulturer där detta ses som lite "kul".

Men norm, och del av mansroll - nej, det köper jag inte.

Genom att uttrycka på det sättet, "normaliserar" vi beteendet.
Genom att skylla på en "norm" fråntar vi individen dess egna ansvar för handlingarna.

Är det vardag, menar du, att få kukbilder?
Och att bli tafsad på i vardagen?

Om du har den bilden av vad som är vanligt och normalt kan jag bara beklaga ditt umgänge och din bekantskapskrets. Och möjligen ditt kontaktnät på internet, som fylls av idioter som beter sig illa.

För nej, något normalt beteende, som följer normen, beskriver du faktiskt inte.
Um nej vi fråntar ingen ansvar bara för att vi erkänner att något existerar och är ett problem? Vi kan påverka det och att säga att det är vanligt betyder ju inte att det måste fortsätta vara vanligt?

Och what the....??? Min umgängeskrets? Du tror det här är unikt alltså?? En snöflinge-situation? Om dom männen tillhör min umgängeskrets så är dom utkastade ur den så fort dom gör nåt sånt men många är okända män eller män man "måste" umgås med på typ jobb eller fritid som på fester eller annat där man inte bestämmer själv vilka som kommer dit och där man inte i förväg kan förutspå att Jimothy kommer tafsa på en eller skicka en kukbild

Förresten, ett svar till på ditt inlägg.

Tror folk verkligen, i riktiga livet, på att man förväntas följa de där stereotyperna???

Jag vet inte men det är det som jag har fått lära mig att man ''ska'' när jag pratat med främst killkompisar.
Vad de förväntar sig av sin fru och vad de tycker samhället pressar dom att göra/inte göra.

När jag bodde i England blev jag alltid(nästan) introducerad som Y's flickvän istället för Lippertta.
Jag blev inte sedd för mig ofta utan bara som en flickvän, en tumör liksom. Det kändes helt sjukt.
Det märktes på de andra så fort jag sa något att de inte alls förväntade sig att jag skulle säga något utan bara sitta där som en prydnad.
Detta var två olika sällskap som jag inte mötte igen.

Har aldrig känt så i sverige, utan då har jag faktiskt fått presentera mig själv:mad:

Jag struntar till stor del i vad jag förväntas göra/inte göra men på samma gång vill jag så gärna bli omtyckt att jag ibland gör/säger det andra förväntar sig.

40+are är mycket trevligare att umgås med än 25 :D

Och du har inget svar på vad en mansroll är, det som jag frågade och det som du använder som ord.

Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön. Så vad är mansrollen? Kan du inte förklara vad du menar. Menar du förväntningar som man har på sig?
Du vill gena förbi när det blir jobbigt

Men okej jag kan svara på vad mansrollen är och ja delar av det betyder att män har andra förväntningar på sig än kvinnor ja men inte bara det...... Förväntningarna är steg ett men du vägrar ju acceptera att män har andra förväntningar på sig än kvinnor så vi kommer inte vidare där

Okej så du tror inte på män som säger att dom har andra förväntningar på sig än kvinnor när det handlar om känslor till exempel? Då vet vi, case closed

Jag vet inte men det är det som jag har fått lära mig att man ''ska'' när jag pratat med främst killkompisar.
Vad de förväntar sig av sin fru och vad de tycker samhället pressar dom att göra/inte göra.

När jag bodde i England blev jag alltid(nästan) introducerad som Y's flickvän istället för Lippertta.
Jag blev inte sedd för mig ofta utan bara som en flickvän, en tumör liksom. Det kändes helt sjukt.
Det märktes på de andra så fort jag sa något att de inte alls förväntade sig att jag skulle säga något utan bara sitta där som en prydnad.

Har aldrig känt så i sverige, utan då har jag faktiskt fått presentera mig själv:mad:

Jag struntar till stor del i vad jag förväntas göra/inte göra men på samma gång vill jag så gärna bli omtyckt att jag ibland gör/säger det andra förväntar sig.

Det verkar som om din upplevelse är att det är mer "traditionella" roller i England jämfört med i Sverige?

Jag umgås ju mest med 40+:are i och med att jag är en sådan själv. Och är inte ute i "krogsvängen" eller ute och "festar" så visst, det som görs i sådana sammanhang är ju i mitt fall, de senaste typ 20 åren, mest hörsägen.
Men igen: i de sammanhangen är det väl rätt mycket alkohol med i bilden och då kommer alkoholens "förbannelse" in igen.

Och det är ju möjligt att det finns starkare strömningar som närmar sig traditionella könsroller med passiv uppassande kvinna, bland de yngre åldersgrupperna? Och jo, jag uppfattar nog att beteende har blivit mer "spärrfritt" numera: människor säger saker högt som "normala" människor knappast skulle ha gjort för 20-25 år sedan, i samma sociala sammanhang.

Men som sagt, skönt att vara medelålders tant som gör som jag vill.

Du vill gena förbi när det blir jobbigt

Men okej jag kan svara på vad mansrollen är och ja delar av det betyder att män har andra förväntningar på sig än kvinnor ja men inte bara det...... Förväntningarna är steg ett men du vägrar ju acceptera att män har andra förväntningar på sig än kvinnor så vi kommer inte vidare där

Okej så du tror inte på män som säger att dom har andra förväntningar på sig än kvinnor när det handlar om känslor till exempel? Då vet vi, case closed
Nej det jag vill komma fram till är att våldta kvinnor inte är en förväntning man har på män.

UK är utan tvekan ungefär lika långt efter i jämställdhet som i husbygge. ^^

Allmänt:
Men det betyder absolut inte att Sverige är där det borde vara gällande könsroller, tycker jag.

Har du hört av dig till http://underkevlaret.se och berättat att det dom gör är onödigt? @durachiny För enligt dig borde väl en sån sida rikta sig lika mycket till kvinnor?
Jag skrev hur jag ser på världen och vilka förväntningar jag har på människor. Jag gillar inte att lägga ord i andras mun. Jag anser inte att det är en del av mansrollen att våldta och jag har inga förväntningar på män att dessa ska våldta.

Um nej vi fråntar ingen ansvar bara för att vi erkänner att något existerar och är ett problem? Vi kan påverka det och att säga att det är vanligt betyder ju inte att det måste fortsätta vara vanligt?

Och what the....??? Min umgängeskrets? Du tror det här är unikt alltså?? En snöflinge-situation? Om dom männen tillhör min umgängeskrets så är dom utkastade ur den så fort dom gör nåt sånt men många är okända män eller män man "måste" umgås med på typ jobb eller fritid som på fester eller annat där man inte bestämmer själv vilka som kommer dit och där man inte i förväg kan förutspå att Jimothy kommer tafsa på en eller skicka en kukbild

Men om Jimothy skickar en kukbild till dig så måste han väl ha fått ditt telefonnummer först?

Ja, om du beskriver de beteendena du beskriver, som vanliga och tillhörande normen: då har du ett umgänge och kontaktnät som jag är väldigt glad att jag inte hör.

Jag skrev hur jag ser på världen och vilka förväntningar jag har på människor. Jag gillar inte att lägga ord i andras mun. Jag anser inte att det är en del av mansrollen att våldta och jag har inga förväntningar på män att dessa ska våldta.
Men tycker du att det existerar en mansroll? Det är ju det som är steg ett i att fatta vad jag och andra menar när vi pratar om att mansrollen bidrar till tråkigheter oavsett det är sexualbrott eller misshandel eller självmord

Men om Jimothy skickar en kukbild till dig så måste han väl ha fått ditt telefonnummer först?

Ja, om du beskriver de beteendena du beskriver, som vanliga och tillhörande normen: då har du ett umgänge och kontaktnät som jag är väldigt glad att jag inte hör.
Nej vi kanske bara är på samma app eller sociala medier eller dejtingsida

Men som sagt, skönt att vara medelålders tant som gör som jag vill.

Jag avundas :D

Men ja, överlag tycker jag att sverige är mycket bättre på att låta kvinnor vara som de är, även om det fortfarande finns förväntningar.
I sverige tycker jag unga kvinnan förväntas sikta högt och verkligen ha en karriär(och hålla den), egna vänner och hobbies utan maken.
Och i england känns det mer som ''sikta högt, jobba hårt och hoppa av halvvägs igenom för du ska vara bebismaskin nu'' Lite överdrivet men tydligt. Man ska finna en gemensam hobby, gå på samma pub(förutom om det är fotboll då får frun finna eget nöje)

Kl
Hur är det egentligen i sverige, är det accepterat för en tjej i en seriös relation att tex gå till gymmet/shoppa/bara umgås med en annan kille?
Att åka hem till honom, sova över?
Är det mer ok om killen gör något av det ovannämda med en tjejkompis?
Generellt alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama