Vad tycker du om den här meningen:Det är det jag menar.
Alla romer är potentiella inbrottstjuvar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad tycker du om den här meningen:Det är det jag menar.
Det är det jag menar.
Det du förmedlar är att du förväntar dig att alla män kommer att begå våldtäkt fram tills motsatsen är bevisad.
Antagligen är det inte det du har tänkt dig att förmedla, men det är det meddelande du skickar ut: du förväntar dig att alla män kommer att begå våldtäkt tills motsatsen är bevisad.
Vad tycker du om den här meningen:
Alla romer är potentiella inbrottstjuvar?
Nej, det är inte det jag vill förmedla. Det med exemplet att om jag möter en snubbe när jag går ensam, på en plats där det inte är andra människor, så kan jag aldrig veta om han kommer att våldta. Det kan ju ingen vara säker på. Därför är jag alltid på min vakt. Det betyder inte att jag tar för givet att alla män våldtar eller kommer att göra det innan dom dör. Såklart.
Nu blir jag halvbrutal, men det verkar vanligt att du inte tänker riktigt klart.
Det verkar som om ditt sätt att tänka och resonera är alldeles för präglat av din ångestsjukdom, och tar orimliga (japp, det ordet gillar jag) proportioner.
Att jag vanligtvis inte tänker riktigt klart? Hur då?
Alltså, jag tror snarare att jag har svårt att formulera mig.
Att du orkar.Här kommer vi med mansroll igen. Det är inte en del av någon mansroll att våldta.
inte vill se det som att alla män kan vara potentiella våldtäktsmän
Att jag orkar vad? Det är att normalisera våldtäkt mot att just "alla män kan göra det" att säga att det är en del av en mansroll.Att du orkar.
Alla känner någon som blivit våldtagen men ingen känner någon som våldtagit.
Är det inte så att de flesta av oss faktiskt inte vet vad vi är kapabla till under mer eller mindre extrema omständigheter eftersom vi inte har utsatts för sådana. I Sverige är ju dock sexuellt våld mot kvinnor inte något som sker inom ramen för svält, krig eller annat yttre hot utan snarare uttryck för en rättighet vissa män tar sig. Då måste man ju fråga sig varför dessa män anser sig ha denna rättighet.Något jag tycker är liiite konstigt när jag läser diskussionen är att många enas om att vem som helst under "fel" omständigheter kan bli fängelsevakt under grupptryck som begår övergrepp men ingen kan hålla med om att vilken man som helst under "fel" omständigheter som till exempel påverkan av mansrollen och grupptryck kan utsätta någon för vanliga övergrepp i vanliga samhället
Så när det är vidrigheter i fängelser och krig är vi alla monster men när det är sexualbrottslingar ute i samhället med mer diskreta normer och mer diskreta övergrepp (många våldtäkter innehåller ju inte fysiskt våld) då är vi alla änglar??
Alltså grejen med mansrollen och sexualiseringen av kvinnokroppen är att det liknar (ÄR) händelseförloppet där man slutar se någon som människa och börjar se någon som objekt och många har nu kommit överens om att alla eller dom flesta kan slå in på den banan
Jag tycker också det är DRASTISKT att se det så och NEJ jag gör inte det till vardags men jag tycker flera säger emot sig själva här när man först inte vill se det som att alla män kan vara potentiella våldtäktsmän men sen är vi alla plötsligt potentiella våldtäktsmän jag menar ni får kanske bestämma er för om omgivningen kan påverka en så mycket eller inte? Till omgivningen som kan påverka en negativt räknas både sånt som krig , fängelser med konstiga värderingar, grupptryck och mansroll
Så är det del av mansollen att kolla samtycke?? Hur står det i den där MANualen du trodde att alla manliga värderingar utgår ifrån då? Står det "Se alltid noga till att tjejen vill" och så är det REN SLUMP att 97% av misstänkta sexualbrottslingar är män?Här kommer vi med mansroll igen. Det är inte en del av någon mansroll att våldta.
Vad menar du med mansroll egentligen? Jag antar att jag borde ta reda på det innan jag ifrågasätter/motsäger att det är en del av (din) mansroll.Så är det del av mansollen att kolla samtycke?? Hur står det i den där MANualen du trodde att alla manliga värderingar utgår ifrån då? Står det "Se alltid noga till att tjejen vill" och så är det REN SLUMP att 97% av misstänkta sexualbrottslingar är män?
Och är det en del av mansrollen att inte slå andra män? För män utsätts ofta för våld av andra män.... Står det "Slå aldrig andra män" i manualen samtidigt som många av både offren och förövarna i misshandelsfall är män?
Ja nu är vi inne på språk och jag tycker inte dom tolkningarna är lätta att göra men det är ju jag och för andra kan det visst vara tydligt så har inte mycket att säga utom att jag inte tycker skillnaden är jättetydligDet är en viss skillnad på att säga att alla män är potentiella våldtäktsmän och att säga att alla män kan vara potentiella våldtäktsmän.
Är = definitivt
Kan vara = inte definitivt
Tycker skillnaden mellan de två är tydlig jag, men kanske är jag udda?
Alla kvinnor kan vara prostituerade
Alla kvinnor är potentiella prostituerade
Alla barn kan vara snorungar
Alla barn är potentiella snorungar
Jag tror att det är rätt naturligt att vara lite på sin vakt om man är ute själv ensam mitt i natten i stan, men sannoliktNej, det är inte det jag vill förmedla. Det med exemplet att om jag möter en snubbe när jag går ensam, på en plats där det inte är andra människor, så kan jag aldrig veta om han kommer att våldta. Det kan ju ingen vara säker på. Därför är jag alltid på min vakt. Det betyder inte att jag tar för givet att alla män våldtar eller kommer att göra det innan dom dör. Såklart.