Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur ska en kunna veta om just den där mannen är kapabel till att våldta? Det är ju ingenting som syns utanpå. Jag har dock aldrig sagt att alla män är våldtäktsmän. Jag var ju dessutom noga med att säga att det såklart finns bra män också. Men det verkar folk inte se.
Det är bättre du skriver isåfall att alla människor är potentiella våldtäcktsmänniksor. För du vet ju inte om kvinnan du möter har en strap on på sig? Eller varför ska just alla män vara potentiella våldtäcktsmän när långt ifrån alla ens skulle ha möjlighet att klara av sånt? Men du förutsätter att dom kan det innan du vet något om dom, det är ganska illa.

Är det inte så att de flesta av oss faktiskt inte vet vad vi är kapabla till under mer eller mindre extrema omständigheter eftersom vi inte har utsatts för sådana. I Sverige är ju dock sexuellt våld mot kvinnor inte något som sker inom ramen för svält, krig eller annat yttre hot utan snarare uttryck för en rättighet vissa män tar sig. Då måste man ju fråga sig varför dessa män anser sig ha denna rättighet.
Ja och kanske är vi kapabla till lite mindre extrema saker under mindre extrema omständigheter för övergrepp i Sverige är oftast inte är som våldtäkter i fängelser med sadistiska vakter utan mer vardagliga..... Grejen är ju att alla plötsligt tror på yttre omständigheter när det är extremt men inte till vardags

Och ja varför tror dom männen att dom har rätt till det? Det vill jag också veta

Här kommer vi med mansroll igen. Det är inte en del av någon mansroll att våldta.

Jag håller med dig om att detta begrepp är problematiskt i en sådan här diskussion.
Jag menar då att genom att säga att "det ingår i mansrollen" så generaliserar man ju precis lika svepande som TS i att "det är en del av mansrollen att tafsa, våldta, slåss".

Jag vill mena (eller möjligen hoppas!!!) att det INTE är del av en normal, sund mansroll i Sverige att varken tafsa eller våldta eller att misshandla varken män eller kvinnor.

Däremot finns det individer, och troligen även "klickar" eller subkulturer, subgrupper, i Sverige också, där sådant är lite "häftigt". Åtminstone att slåss och tafsa.

Men igen: att generalisera så grovt blir ju fel.

När det gäller skämt "under bältet": jag jobbar på en kraftigt kvinnodominerad arbetsplats. Ca 80% av oss anställda är kvinnor, i varierande åldrar.
Det är väldigt mycket under bältet på fikarasterna. Och det är bara en av männen som kan uttrycka sig klantigt under bältet. Resten av det snacket är det vi "tanter" som står för.
I ett sådant sammanhang tänker jag att det måste vara acceptabelt att även en av männen skämtar under bältet, när de flesta av kvinnorna gör det.
Eller vad tycker ni: är det helt fel att en man får uttrycka sig lite nedsättande även fast kvinnorna får uttrycka sig (mer) nedsättande om män?

Grejen är ju att alla plötsligt tror på yttre omständigheter när det är extremt men inte till vardags

Jo fast det ligger nog en hel del i det: ju extremare situation, desto mer begripligt med extrema ageranden.
Det skulle nog inte falla mig in att döda en annan människa.

Men om jag stod i en situation där jag var riktigt hotad till livet är det ju tänkbart att jag skulle reagera annorlunda. Ta till med kraftigt våld, till och med döda.

Det är bättre du skriver isåfall att alla människor är potentiella våldtäcktsmänniksor. För du vet ju inte om kvinnan du möter har en strap on på sig? Eller varför ska just alla män vara potentiella våldtäcktsmän när långt ifrån alla ens skulle ha möjlighet att klara av sånt? Men du förutsätter att dom kan det innan du vet något om dom, det är ganska illa.
Jamen hur ser statistiken ut på att kvinnor attackerar okända kvinnor med strap on?? Kan vi inte vara lite realistiska och inse att hotet med sexuellt våld mot kvinnor från män av typ hela samhället beskrivs som ett verkligt hot medan kvinnor som attackerar kvinnor inte beskrivs som det

Och beror nog på att det i jämförelse är extremt ovanligt alltså så extremt ovanligt att jag undrar om det nånsin hänt att en kvinna attackerat en okänd kvinna med en strap on :confused:

Jo fast det ligger nog en hel del i det: ju extremare situation, desto mer begripligt med extrema ageranden.
Det skulle nog inte falla mig in att döda en annan människa.

Men om jag stod i en situation där jag var riktigt hotad till livet är det ju tänkbart att jag skulle reagera annorlunda. Ta till med kraftigt våld, till och med döda.
Så du tror inte på sånt som normer och yttre påverkan i vardagliga situationer? Du tror bara omgivningen påverkar dig i extrema situationer och aldrig annars?

Och många våldtäkter i Sverige har inget fysiskt våld så våldtäkter i Sverige handlar oftast inte om att döda människor utan om att begå mer vardagliga och mindre extrema övergrepp

Så du tror inte på sånt som normer och yttre påverkan i vardagliga situationer? Du tror bara omgivningen påverkar dig i extrema situationer och aldrig annars?

Och många våldtäkter i Sverige har inget fysiskt våld så våldtäkter i Sverige handlar oftast inte om att döda människor utan om att begå mer vardagliga och mindre extrema övergrepp

Jo visst påverkar normer vad vi gör.
Men vi kan väl knappast påstå att normen i Sverige är att tafsande och sexuella övergrepp är OK.

Jag ville mer belysa att de där extrema situationerna, som i krig som ju tagits med i diskussionen, sannolikt kan utlösa extrema beteenden hos de flesta.
Medan "vardagen" inte torde utlösa lika extrema beteenden hos lika många människor.

Det jag tror är ett av de största problemen i "vardagslivet" är alkohol.
Alkohol finns ofta med i bilden vid våld, eller tafsanden och liknande.
Jag påstår inte att alla har intagit alkohol på exempelvis festivaler.
Men jag tror att många har gjort det. Och jag tror att alkoholens inverkan på omdöme och "spärrar" har stor inverkan på beteendet i sådana situationer.

Och jag påstår inte att alkohol alltid är inblandat när en person i ett förhållande, utövar våld mot en partner. Men jag tror att det är vanligt att alkohol finns med i bilden.

Och ibland, men långt ifrån lika ofta, andra droger.

Vad menar du med mansroll egentligen? Jag antar att jag borde ta reda på det innan jag ifrågasätter/motsäger att det är en del av (din) mansroll.
Vi kan ta dt steg för steg

Män tillåts inte ha lika många känslor som kvinnor ---> håller du med om det?

Och igen det här är GENERELLT så det spelar ingen roll om du har en syssling som gråter konstant och som alla tycker är manlig vi pratar hur samhället generellt gör mansrollen

Jo visst påverkar normer vad vi gör.
Men vi kan väl knappast påstå att normen i Sverige är att tafsande och sexuella övergrepp är OK.
Ja GUD JA!!! Män tafsar och utan att fråga både nyktra och fulla och ropar sexistisk skit efter en och inte anmäler man allt som händer heller för det leder ingenstans

Om det är alkohol och inte kvinnosyn skulle då inte jag tafsa lika mycket när jag är full?? Men jag gör inte det och kvinnor gör inte det lika mycket som män

Och alla som skickar kukbilder är dom också fulla när dom gör det?

Vi kan ta dt steg för steg

Män tillåts inte ha lika många känslor som kvinnor ---> håller du med om det?

Och igen det här är GENERELLT så det spelar ingen roll om du har en syssling som gråter konstant och som alla tycker är manlig vi pratar hur samhället generellt gör mansrollen
Tillåts inte? Jag undrar vad är mansrollen för dig. Vad innebär en mansroll. Är det saker man förväntas göra?

Tillåts inte? Jag undrar vad är mansrollen för dig. Vad innebär en mansroll. Är det saker man förväntas göra?
Så du har inget svar på frågan? Inget ja eller nej på att män förväntas att till exempel inte gråta på samma sätt som samhället accepterar att kvinnor kan göra det? Tycker du män och kvinnor har exakt samma förväntningar på sig när det kommer till känslor? Män kan gråta och bli känslosamma utan att riskera höra att det är omanligt eller fel på nåt sätt? Tycker du det?

Jag tycker absolut det finns en mansroll och kvinnoroll i samhället, men tror absolut inte på en våldtäktskultur.

Männen ska vara starka, muskulösa, veta vad de vill(och ta det, alltså jobb,hus etc inte sex eller tafs.) inte vara sårbara, en klippa helt enkelt.

Kvinnor ska vara smala, snygga, ses men inte höras, husshållsarbete, vi ska ställa upp på det mesta(igen, inte sexuellt även om det finns press), vi tar hand om barnen när pappa vill fiska/skjuta/annan valfri hobby.

Jag umgås till 90% med killar och det är den uppfattningen jag får även om man frågar om ämnet blir svaret alltid att de gillar tjejer som gör som de vill men det stämmer i många fall inte med hur de beter sig.

Ja GUD JA!!! Män tafsar och utan att fråga både nyktra och fulla och ropar sexistisk skit efter en och inte anmäler man allt som händer heller för det leder ingenstans

Om det är alkohol och inte kvinnosyn skulle då inte jag tafsa lika mycket när jag är full?? Men jag gör inte det och kvinnor gör inte det lika mycket som män

Och alla som skickar kukbilder är dom också fulla när dom gör det?

Enligt vems norm är de här sakerna du beskriver, acceptabla och normala beteenden?

Som jag skrivit ovan: jag inser att det säkert finns subkulturer där detta ses som lite "kul".

Men norm, och del av mansroll - nej, det köper jag inte.

Genom att uttrycka på det sättet, "normaliserar" vi beteendet.
Genom att skylla på en "norm" fråntar vi individen dess egna ansvar för handlingarna.

Är det vardag, menar du, att få kukbilder?
Och att bli tafsad på i vardagen?

Om du har den bilden av vad som är vanligt och normalt kan jag bara beklaga ditt umgänge och din bekantskapskrets. Och möjligen ditt kontaktnät på internet, som fylls av idioter som beter sig illa.

För nej, något generellt accepterat beteende, som följer normen, beskriver du faktiskt inte.

Jag tycker absolut det finns en mansroll och kvinnoroll i samhället, men tror absolut inte på en våldtäktskultur.

Männen ska vara starka, muskulösa, veta vad de vill(och ta det, alltså jobb,hus etc inte sex eller tafs.) inte vara sårbara, en klippa helt enkelt.

Kvinnor ska vara smala, snygga, ses men inte höras, husshållsarbete, vi ska ställa upp på det mesta(igen, inte sexuellt även om det finns press), vi tar hand om barnen när pappa vill fiska/skjuta/annan valfri hobby.

Jag umgås till 90% med killar och det är den uppfattningen jag får även om man frågar om ämnet blir svaret alltid att de gillar tjejer som gör som de vill men det stämmer i många fall inte med hur de beter sig.
Men varför gäller könsrollerna allt utom sex?

Så du har inget svar på frågan? Inget ja eller nej på att män förväntas att till exempel inte gråta på samma sätt som samhället accepterar att kvinnor kan göra det? Tycker du män och kvinnor har exakt samma förväntningar på sig när det kommer till känslor? Män kan gråta och bli känslosamma utan att riskera höra att det är omanligt eller fel på nåt sätt? Tycker du det?
Och du har inget svar på vad en mansroll är, det som jag frågade och det som du använder som ord.

Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön. Så vad är mansrollen? Kan du inte förklara vad du menar. Menar du förväntningar som man har på sig?

Jösses så skönt att vara etablerat medelålders i ett etablerat stabilt socialt sammanhang med andra medelålders människor som högeligen struntar i ovanstående!!!

Förresten, ett svar till på ditt inlägg.

Tror folk verkligen, i riktiga livet, på att man förväntas följa de där stereotyperna???

Men varför gäller könsrollerna allt utom sex?

För det var inte det jag ville framföra. Jag gav min syn på mansrollen.
Men det kanske finns någon ickesexroll för dig?

En man har inte som roll i ett samhälle att ex ta vad han vill ha från en kvinna(sex) men han har en roll att ta vad han vill ha inom jobbet, en befordan tex, annars kanske samhället ser honom som misslyckad då han inte kommer någonvart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 492
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.