Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jamen herregud kräver du att jag ska blocka alla män innan jag ens vet vilka dom är?

Var det inte du som skrev att det var dumt att utgå från att alla män är våldtäktsmän och nu ska jag plötsligt se på nåns profilbild eller presentation om människan kommer skicka en kukbild till mig eller inte? Vad ska jag se det på då?

Jo, det är jag som menar att det är dumt att utgå från att alla män är potentiella våldtäktsmän.
Det var också jag som tycker att det är dumt att skylla otrevliga beteenden på normer.

Jag tycker att ansvaret ska ligga på INDIVIDEN.

Jag håller med om att normer styr våra beteenden, det har jag också skrivit.
Men - och det vidhåller jag - det är inte accepterad norm i Sverige att skicka kuk-bilder eller att tafsa. Och i all synnerhet inte att våldta.
De INDIVIDER som beter sig på det sättet, följer inte en norm utan bryter mot normen.

Sedan håller jag med om att det finns en "mansroll" där en man förväntas visa mindre känslor jämfört med en kvinna, vilket jag tycker är fel.

Vår upplevelse av vad som är norm påverkas ju självklart av vårt sociala sammanhang. Det vi oftast ser runt omkring oss, är det vi uppfattar som "normalt".
Om du umgås i festkretsar (vilket jag gjorde när jag pluggade), så ser du ju andra beteenden som vanliga, jämfört med om jag umgås med medelålders människor i etablerade sociala sammanhang.

I mina "vanliga" sociala sammanhang är det lika vanligt att en kvinna kör traktor eller fyrhjuling, som att en man gör det. Det är lika vanligt att en man står för matlagningen, som att en kvinna gör det.
Och det är vanligare att kvinnor skämtar och kommenterar mäns kroppar än tvärt om.

Kl
Hur är det egentligen i sverige, är det accepterat för en tjej i en seriös relation att tex gå till gymmet/shoppa/bara umgås med en annan kille?
Att åka hem till honom, sova över?
Är det mer ok om killen gör något av det ovannämda med en tjejkompis?
Generellt alltså.

Tja, generellt är det nog svårt att svara.

Men jag har gått på bio med sambon till min kompis.
Jag har en killkompis som ville att jag skulle övernatta hos honom efter en lång och lite för blöt kväll. Hans sambo hade gått och lagt sig betydligt tidigare när hon blev trött.

Jag är visserligen inte i ett förhållande, men de här båda killarnas partners hade inga problem med ovanstående.

Men okej jag kan svara på vad mansrollen är och ja delar av det betyder att män har andra förväntningar på sig än kvinnor ja men inte bara det...... Förväntningarna är steg ett men du vägrar ju acceptera att män har andra förväntningar på sig än kvinnor så vi kommer inte vidare där

Okej så du tror inte på män som säger att dom har andra förväntningar på sig än kvinnor när det handlar om känslor till exempel?
Tack för det mycket precisa förtydligandet om hur jag bör uppföra mig för att finnas inom norm.

Då vet vi, case closed
Typ.

Jag håller med om att normer styr våra beteenden, det har jag också skrivit.
Men - och det vidhåller jag - det är inte accepterad norm i Sverige att skicka kuk-bilder eller att tafsa. Och i all synnerhet inte att våldta.
De INDIVIDER som beter sig på det sättet, följer inte en norm utan bryter mot normen.

Sedan håller jag med om att det finns en "mansroll" där en man förväntas visa mindre känslor jämfört med en kvinna, vilket jag tycker är fel.

Vår upplevelse av vad som är norm påverkas ju självklart av vårt sociala sammanhang. Det vi oftast ser runt omkring oss, är det vi uppfattar som "normalt".

Allmänna spekulationer:
Fast om det vore så långt utanför normen att bete sig på det där viset, med opassande kommentarer, meddelanden och närmanden... varför är det så ovanligt att se andra män kliva fram och försöka göra något åt situationen? Skitsamma om de är lite berusade eller vad situationen än kan vara, grupptrycket verkar utan tvekan vara sådant att i en grupp av män kliver man inte fram och avbryter.
Om inte kvinnan säger ifrån på ett sätt som Verkligen syns och hörs, vill säga, och då är det nog ändå oftare en annan kvinna som kliver in.

Och nej, jag menar inte heller att mansrollen Bejakar våldtäkter, men tror absolut att synen på mannen som den drivande, kåtare, och ofta dominanta partnern har stor inverkan på de "tysta våldtäkterna"... de där som sker utan motstånd, men också utan samtycke.

Svärmorsan var konstant rädd för att bli nedslagen rånad och Gud vet inte vad. Ungdomarna nu för tiden söp och var farliga på stan. Jag frågade henne då hur många berusade hon sett när hon gick ner till ICA vid hörnet för att handla. - Inga
Nästa fråga, vilka tider går du ut. - alltid straxt efter middagen..
Och då är ju chansen stor att möra en förövare....

Tja, generellt är det nog svårt att svara.

Men jag har gått på bio med sambon till min kompis.
Jag har en killkompis som ville att jag skulle övernatta hos honom efter en lång och lite för blöt kväll. Hans sambo hade gått och lagt sig betydligt tidigare när hon blev trött.

Jag är visserligen inte i ett förhållande, men de här båda killarnas partners hade inga problem med ovanstående.

Jag har haft ett flertal Bukefalister övernattandes hos mig och ingen blev varken våldtagen eller sexuellt trakasserad. (Det hade säkert dryftats här annars)

Det blir lite märkligt när man blandar ihop sexualbrott som helhet(blottare är synnerligen ovanliga i hemmiljö t ex) och våldtäkt.

Av alla anmälda ja. Men majoriteten av alla sexuella övergrepp sker i hemmiljö och offer och förövare har en nära relation. Så är det, så har det alltid varit och så lär det förbli.
Och eftersom endast en försvinnande liten del av dessa övergrepp inte anmäls, utom möjligen en gång. Totalt sett. per offer.

Meh. Jag lovar på heder och samvete att jag inte heter Karin Pihl och är kvinna.
Don´t shoot the messenger.

Jag avundas :D

Men ja, överlag tycker jag att sverige är mycket bättre på att låta kvinnor vara som de är, även om det fortfarande finns förväntningar.
I sverige tycker jag unga kvinnan förväntas sikta högt och verkligen ha en karriär(och hålla den), egna vänner och hobbies utan maken.
Och i england känns det mer som ''sikta högt, jobba hårt och hoppa av halvvägs igenom för du ska vara bebismaskin nu'' Lite överdrivet men tydligt. Man ska finna en gemensam hobby, gå på samma pub(förutom om det är fotboll då får frun finna eget nöje)

Kl
Hur är det egentligen i sverige, är det accepterat för en tjej i en seriös relation att tex gå till gymmet/shoppa/bara umgås med en annan kille?
Att åka hem till honom, sova över?
Är det mer ok om killen gör något av det ovannämda med en tjejkompis?
Generellt alltså.
Ja det är accepterat, sedan finns det ohälsosamma relationer där det inte är det dom ska man passa sig för.

Tack för det mycket precisa förtydligandet om hur jag bör uppföra mig för att finnas inom norm.

Typ.
:) Ser att du missförstått så ska försöka hjälpa dig

Ja inlägget handlar om att det inte går att diskutera mansrollen med någon som inte förstår att mansrollen finns därför började jag från ruta ett med att fråga om vi var överens om att män har andra förväntade beteenden än kvinnor vilket @durachiny först inte ville svara på utan svarade "Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön"

Sen kom det fram att hen ser mansrollen när det handlar om mindre kontroversiella ämnen men blundar när det handlar om sexualbrott

Och det var ju...... ett steg framåt :meh: för många vill inte acceptera att det finns en mansroll och "Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön" hintade att det var på gång ett sånt meningslöst "JAG ser inte kön så könsroller existerar inte" som bara kör fast och inte kommer nånstans och inte går diskutera med

Men så vände det och mansrollen existerade efter mer frågor och då var det inte längre som det hade hintats om förut och det var ju bra :) Hoppas det här hjälpte dig att förstå diskussionen och mina svar :)

Ja inlägget handlar om att det inte går att diskutera mansrollen med någon som inte förstår att mansrollen finns därför började jag från ruta ett med att fråga om vi var överens om att män har andra förväntade beteenden än kvinnor vilket @durachiny först inte ville svara på utan svarade "Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön"

Sen kom det fram att hen ser mansrollen när det handlar om mindre kontroversiella ämnen men blundar när det handlar om sexualbrott

Och det var ju...... ett steg framåt :meh: för många vill inte acceptera att det finns en mansroll och "Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön" hintade att det var på gång ett sånt meningslöst "JAG ser inte kön så könsroller existerar inte" som bara kör fast och inte kommer nånstans och inte går diskutera med

Men så vände det och mansrollen existerade efter mer frågor och då var det inte längre som det hade hintats om förut och det var ju bra :) Hoppas det här hjälpte dig att förstå diskussionen och mina svar :)

Varför hittar du på saker? Jag har flertalet gånger påpekat att jag inte ser våldtäkter som en del av en mansroll, inte att en mansroll inte existerar. Läser du inte vad jag skriver?

Varför hittar du på saker? Jag har flertalet gånger påpekat att jag inte ser våldtäkter som en del av en mansroll, inte att en mansroll inte existerar. Läser du inte vad jag skriver?
Jag läste "Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön" och tolkade det som jag förklarar i inlägget men sen visade sig att du visst ser mansrollen men bara inte när det handlar om sexualbrott och det skrev jag också i inlägget där

Det är alltså en beskrivning av hur jag tolkade diskussionen där du först inte ville svara på min fråga om förväntningar och det ledde till missförståndet att du inte trodde på att det finns andra förväntningar på mäns beteende :)

Senast ändrad:
Jag läste "Förväntningar vet jag inte vad andra har men jag har samma förväntningar. Jag behandlar folk som människor inte som kön" och tolkade det som jag förklarar i inlägget men sen visade sig att du visst ser mansrollen men bara inte när det handlar om sexualbrott och det skrev jag också i inlägget där

Det är alltså en beskrivning av hur jag tolkade diskussionen där du först inte ville svara på min fråga om förväntningar och det ledde till missförstånd :)
Du läser ju bara delar som du vill läsa. Jag har frågat dig vad mansrollen innebär för dig så jag kan ha ett utgångsläge för vad du menar, då vänder du det direkt till att fråga om män och kvinnor har olika förväntningar på sig. Då undrar jag om du menar att förväntningarna är mansrollen och isf om det då innebär att man förväntar sig att män ska våldta?

Det finns fortfarande ingen klarhet från din sida hur våldtäkt kommer in i mansrollen, det som var den ursprungliga frågan och det jag har ifrågasatt från början.

Om du påstår att det är mansrollen så får du isf förklara hur du menar, jag har försökt fråga på många olika sätt nu utan att få ett svar. Så hur menar du att mansrollen gör så att män våldtar alternativt att det är en DEL av mansrollen?

Du läser ju bara delar som du vill läsa. Jag har frågat dig vad mansrollen innebär för dig så jag kan ha ett utgångsläge för vad du menar, då vänder du det direkt till att fråga om män och kvinnor har olika förväntningar på sig. Då undrar jag om du menar att förväntningarna är mansrollen och isf om det då innebär att man förväntar sig att män ska våldta?

Det finns fortfarande ingen klarhet från din sida hur våldtäkt kommer in i mansrollen, det som var den ursprungliga frågan och det jag har ifrågasatt från början.

Om du påstår att det är mansrollen så får du isf förklara hur du menar, jag har försökt fråga på många olika sätt nu utan att få ett svar. Så hur menar du att mansrollen gör så att män våldtar alternativt att det är en DEL av mansrollen?
Ja självklart frågar jag för att veta om du ens tror på mansrollen annars är det ju meningslöst

Du kan börja här: http://fatta.nu/fokus-pa-forovaren/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama