Jamen herregud kräver du att jag ska blocka alla män innan jag ens vet vilka dom är?
Var det inte du som skrev att det var dumt att utgå från att alla män är våldtäktsmän och nu ska jag plötsligt se på nåns profilbild eller presentation om människan kommer skicka en kukbild till mig eller inte? Vad ska jag se det på då?
Jo, det är jag som menar att det är dumt att utgå från att alla män är potentiella våldtäktsmän.
Det var också jag som tycker att det är dumt att skylla otrevliga beteenden på normer.
Jag tycker att ansvaret ska ligga på INDIVIDEN.
Jag håller med om att normer styr våra beteenden, det har jag också skrivit.
Men - och det vidhåller jag - det är inte accepterad norm i Sverige att skicka kuk-bilder eller att tafsa. Och i all synnerhet inte att våldta.
De INDIVIDER som beter sig på det sättet, följer inte en norm utan bryter mot normen.
Sedan håller jag med om att det finns en "mansroll" där en man förväntas visa mindre känslor jämfört med en kvinna, vilket jag tycker är fel.
Vår upplevelse av vad som är norm påverkas ju självklart av vårt sociala sammanhang. Det vi oftast ser runt omkring oss, är det vi uppfattar som "normalt".
Om du umgås i festkretsar (vilket jag gjorde när jag pluggade), så ser du ju andra beteenden som vanliga, jämfört med om jag umgås med medelålders människor i etablerade sociala sammanhang.
I mina "vanliga" sociala sammanhang är det lika vanligt att en kvinna kör traktor eller fyrhjuling, som att en man gör det. Det är lika vanligt att en man står för matlagningen, som att en kvinna gör det.
Och det är vanligare att kvinnor skämtar och kommenterar mäns kroppar än tvärt om.