Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med dig om att detta begrepp är problematiskt i en sådan här diskussion.
Jag menar då att genom att säga att "det ingår i mansrollen" så generaliserar man ju precis lika svepande som TS i att "det är en del av mansrollen att tafsa, våldta, slåss".

Jag vill mena (eller möjligen hoppas!!!) att det INTE är del av en normal, sund mansroll i Sverige att varken tafsa eller våldta eller att misshandla varken män eller kvinnor.

Däremot finns det individer, och troligen även "klickar" eller subkulturer, subgrupper, i Sverige också, där sådant är lite "häftigt". Åtminstone att slåss och tafsa.

Men igen: att generalisera så grovt blir ju fel.

När det gäller skämt "under bältet": jag jobbar på en kraftigt kvinnodominerad arbetsplats. Ca 80% av oss anställda är kvinnor, i varierande åldrar.
Det är väldigt mycket under bältet på fikarasterna. Och det är bara en av männen som kan uttrycka sig klantigt under bältet. Resten av det snacket är det vi "tanter" som står för.
I ett sådant sammanhang tänker jag att det måste vara acceptabelt att även en av männen skämtar under bältet, när de flesta av kvinnorna gör det.
Eller vad tycker ni: är det helt fel att en man får uttrycka sig lite nedsättande även fast kvinnorna får uttrycka sig (mer) nedsättande om män?
Känns som en trist arbetsplats, kan ni inte sluta utrycka er nedsättande?

Det är en kort sida som är jättelätt att förstå och som inte beskriver allt men delar av hur mansrollen kan begå övergrepp --> genom att män slipper undan ansvar i sin mansroll
Män slipper definitivt inte ansvar i sin mansroll. Du har din uppfattning om vad mansrollen är och hur det ser ut.

Den sidan visar bara en tolkning genom ett ramverk som redan förutsätter att män slipper ansvar, då kan man även få allt att passa in i det sen. Jag håller inte med om den tolkningen eller det ramverket.

Män slipper definitivt inte ansvar i sin mansroll. Du har din uppfattning om vad mansrollen är och hur det ser ut.

Den sidan visar bara en tolkning genom ett ramverk som redan förutsätter att män slipper ansvar, då kan man även få allt att passa in i det sen. Jag håller inte med om den tolkningen eller det ramverket.

Fast den där sidan visar ju hur rubrikerna och artiklarna ser ut på riktigt. Någonstans gör vi fel allihopa, när fokus ligger så hårt på offrets skyldighet snarare än förövarens skuld.

Ja självklart frågar jag för att veta om du ens tror på mansrollen annars är det ju meningslöst

Din tolkning av "mansroll" är alltså att pojkar från det att de är små pressas in i en mall som ska leda dem till att som vuxna ha en dold förväntan på sig från samhället att de ska våldta kvinnor?
O_o

Könsrollerna (som många av oss inte rättar in oss sig i) är väl ändå vad för stereotypt beteende man får med sig genom uppväxten, vad man lär sig "pojkar gillar blått och bilar" vs "tjejer gillar rosa och barbie", "pojkar ska inte gråta" vs "tjejer är känsligare än pojkar", "män ska skruva bilar, hugga ved, jaga och försörja hushållet" vs "kvinnor ska vara hemma, städa, baka bullar, ha maten på bordet" osv osv i nästan all oändlighet men ingenstans i modern tid finns stereotypen, förväntningen, det vedertagna att "män ska våldta, tvinga sig på, ta vad de vill" vs "kvinnor ska tacka och ta emot utan att klaga".

Så nej, att våldföra sig på kvinnor, det ingår inte i den stereotypiska mansrollen.

Fast den där sidan visar ju hur rubrikerna och artiklarna ser ut på riktigt. Någonstans gör vi ju fel allihopa, när fokus ligger så hårt på offrets skyldighet snarare än förövarens skuld.
En klipp och klistra sida som något sorts bevis på att det här är vad mansrollen är och kan komma undan med är inte något jag tar som fakta, speciellt inte när det inte finns något direkt kontext. Om du t.ex. tittar på screenshotsen från TV4 så kan ju frågan ha varit, vad kan man som kvinna göra för att skydda sig? Då förväntar jag inte att man ska svara på något annat än det.

Jaha och ändå har jag sett exempel på precis samma i tråden där folk skriver att det är alkohol och inte männen det är fel på trots att hur många som helst klarar av att bli fulla utan att trakassera folk och där det står att när jag får en kukbild eller blir tafsad på är det JAG som valt fel umgänge :confused:

Men nu kanske inte det heller räknas för det passar inte in i din tolkning?

Jaha och ändå har jag sett exempel på precis samma i tråden där folk skriver att det är alkohol och inte männen det är fel på trots att hur många som helst klarar av att bli fulla utan att trakassera folk och där det står att när jag får en kukbild eller blir tafsad på är det JAG som valt fel umgänge :confused:

Men nu kanske inte det heller räknas för det passar inte in i din tolkning?

Va? Kan du sluta lägga ord i min mun. Nej som mottagare eller offer så är det inte ditt fel. Jag tror inte någon säger att alkohol får det att hända utan att det sker mer saker med alkohol i bilden. Många klarar av att dricka utan att tafsa/våldta, många klarar av att vara män utan att tafsa/våldta, jag förstår inte riktigt din poäng.

En klipp och klistra sida som något sorts bevis på att det här är vad mansrollen är och kan komma undan med är inte något jag tar som fakta, speciellt inte när det inte finns något direkt kontext. Om du t.ex. tittar på screenshotsen från TV4 så kan ju frågan ha varit, vad kan man som kvinna göra för att skydda sig? Då förväntar jag inte att man ska svara på något annat än det.

Klart det är klippt och klistrat och en aning överdrivet, men det betyder inte att det inte finns grund för budskapet.
Tror aldrig någonsin jag hört eller sett någon uppmaning i liknande anda till pojkar/män... så av någon anledning anser samhället att de här uppmaningarna till flickor och kvinnor Behövs! Och det är snett.

Va? Kan du sluta lägga ord i min mun. Nej som mottagare eller offer så är det inte ditt fel. Jag tror inte någon säger att alkohol får det att hända utan att det sker mer saker med alkohol i bilden. Många klarar av att dricka utan att tafsa/våldta, många klarar av att vara män utan att tafsa/våldta, jag förstår inte riktigt din poäng.
Jag tror det var @kryddelydd jag kan leta upp inläggen sen jag menar alltså att vi sett precis sånt i tråden inte att det var du som skrev det utan att det stått i tråden utan att någon utom jag sagt ifrån om det

Klart det är klippt och klistrat och en aning överdrivet, men det betyder inte att det inte finns grund för budskapet.
Tror aldrig någonsin jag hört eller sett någon uppmaning i liknande anda till pojkar/män... så av någon anledning anser samhället att de här uppmaningarna till flickor och kvinnor Behövs! Och det är snett.

Det behövs för att det finns folk som är villiga och kapabla att våldta en kvinna. Att män blir våldtagna är mycket mer sällsynt. Den kopplingen ni gör är att eftersom detta är "fakta" så beror det på mansroll. Det är där JAG tycker att det hoppas över 200 steg innan man kommer till den slutsatsen.

Eller för illustrera på internetsätt:
1. Det absoluta vanligaste offret för våldtäkt är en kvinna.
2. Den absoluta vanligaste förövaren är en man.
3. ????????
4. Mansroll!

Jag tror det var @kryddelydd jag kan leta upp inläggen sen jag menar alltså att vi sett precis sånt i tråden inte att det var du som skrev det utan att det stått i tråden utan att någon utom jag sagt ifrån om det

Med tanke på hur du läser det jag skriver där jag vet precis vad jag har skrivit och hur jag menat och hur jag sett att du tolkat och svarat på det så är det itne särskilt långsökt för mig att tänka att det är hur du har läst det inte hur det har skrivits. Du kan gärna citera där det har skett för att motbevisa.

Det jag tror är ett av de största problemen i "vardagslivet" är alkohol.
Alkohol finns ofta med i bilden vid våld, eller tafsanden och liknande.
Jag påstår inte att alla har intagit alkohol på exempelvis festivaler.
Men jag tror att många har gjort det. Och jag tror att alkoholens inverkan på omdöme och "spärrar" har stor inverkan på beteendet i sådana situationer.

Om du har den bilden av vad som är vanligt och normalt kan jag bara beklaga ditt umgänge och din bekantskapskrets. Och möjligen ditt kontaktnät på internet, som fylls av idioter som beter sig illa.

Men om Jimothy skickar en kukbild till dig så måste han väl ha fått ditt telefonnummer först?

Ja, om du beskriver de beteendena du beskriver, som vanliga och tillhörande normen: då har du ett umgänge och kontaktnät som jag är väldigt glad att jag inte hör.

Här står det ----> alkohol , mitt kontaktnät och umgänge , jag som ger ut nummer (det gör jag inte men om jag hade gjort det vad spelar det för roll??), inget om mäns ansvar

@durachiny

Det behövs för att det finns folk som är villiga och kapabla att våldta en kvinna. Att män blir våldtagna är mycket mer sällsynt. Den kopplingen ni gör är att eftersom detta är "fakta" så beror det på mansroll. Det är där JAG tycker att det hoppas över 200 steg innan man kommer till den slutsatsen.

Eller för illustrera på internetsätt:
1. Det absoluta vanligaste offret för våldtäkt är en kvinna.
2. Den absoluta vanligaste förövaren är en man.
3. ????????
4. Mansroll!

Jag tror att det måste ha sin början någonstans, att de här männen anser sig ha rätten att begå övergrepp. Inte bara våldtäkter, utan kommentarer och handpåläggningar också.. att det fortfarande finns någon slags acceptans för pojkar att bete sig på ett visst sätt mot flickor (och andra könsidentiteter) och att det urartar ibland, och sedan eskalerar.
Rena överfallsvåldtäkter är inte den vanligaste formen av övergrepp och är inte det enda jag pratar om.
Vilka steg fattas tycker du? På vilka andra sätt än samhällsnormer kan vi förklara att männen är så överrepresenterade när det handlar om sexuella övergrepp och trakasserier?

Av de rapporter som inkommit om sexuellt våld från diverse människorättsorganisationer och som jag gått igenom är det uteslutande mäns sexuella våld mot kvinnor som är rapporterade, så naturligtvis handlar det om en del av mansrollen. Hade det varit så vanligt som en del i trådan hävdar att kvinnor våldtar hade det med all säkerhet funnits bekräftat i dessa rapporter. Sedan, återigen: Nä, alla män våldtar inte, det gör inte alla manliga soldater i krig heller. Men det är helt omöjligt för kvinnan att veta vilken manlig soldat som inte kommer att våldta henne.

Tycker min man, från Nordafrika, har en mer nyanserad bild av våldtäkt och mansrollen än vad flera i den här tråden har ärligt talat...

Här står det ----> alkohol , mitt kontaktnät , jag som ger ut nummer (det gör jag inte men om jag hade gjort det vad spelar det för roll??), inget om mäns ansvar

Jag ser inte det där som att män inte har ansvar utan att man bemöter det som man faktiskt kan bemöta och påverka.

Det är antagligen för många så självklart att folk har ansvar för sina egna handlingar att man inte behöver påpeka att det är fel. Det är inte ditt fel att du får en dickpic, jimothy är inte ursäktad, man kan däremot inte påverka jimothy på något sätt eftersom man inte riktigt vet vad som orsakar hans beteende när det inte är omtyckt eller en norm. Att då sitta och säga att han gjort fel gör inget för din situation eller hans situation, däremot kan man kanske påverka eller hjälpa dig att förbättra din.

Just det här med att männen måste ta ansvar.. ok? Ja han gör fel. Troligtvis är han dessutom väldigt medveten om det men skiter i det. Hur ska vi gå vidare då? Påpeka att han borde ta ansvar?

Jag vill inte lägga ord i kryddelydds mun så jag säger inte att det är därför hen skrev sådär men det är vad jag kan tänka mig.

Jag tror att det måste ha sin början någonstans, att de här männen anser sig ha rätten att begå övergrepp. Inte bara våldtäkter, utan kommentarer och handpåläggningar också.. att det fortfarande finns någon slags acceptans för pojkar att bete sig på ett visst sätt mot flickor (och ickebinära) och att det urartar ibland, och sedan eskalerar.
Rena överfallsvåldtäkter är inte den vanligaste formen av övergrepp och är inte det enda jag pratar om.
Vilka steg fattas tycker du? På vilka andra sätt än samhällsnormer kan vi förklara att männen är så överrepresenterade när det handlar om sexuella övergrepp och trakasserier?

Är verkligen mansrollen enda sättet ni kan förklara det med? Ni kan inte tänka er biologiska skillnader? Olika förutsättningar för att få utlopp för sin sexualitet? Väljer man att se att allt beror på mansroll så kan man få allting att passa in i det, om man vill. För mig är det inte en del av mansrollen så jag ser andra möjliga orsaker till problemet.

Är verkligen mansrollen enda sättet ni kan förklara det med? Ni kan inte tänka er biologiska skillnader? Olika förutsättningar för att få utlopp för sin sexualitet? Väljer man att se att allt beror på mansroll så kan man få allting att passa in i det, om man vill. För mig är det inte en del av mansrollen så jag ser andra möjliga orsaker till problemet.

Jag tänker att människan idag är såpass intellektuell att vi påverkas betydligt mer av samhället runtomkring oss än vår sexdrift - och att om samhället fungerade på rätt sätt skulle en man/människa som kände att det var omöjligt att kontrollera sig våga söka hjälp.
I mina ögon är ditt sätt att resonera betydligt värre än att att försöka hitta lösningen i en förändrad 'mansroll'.

Jag förstår inte riktigt oviljan att tänka att det kan bero på uppfostran och hur män respektive kvinnor bemöts? Vi vet ju att pojkar och flickor bemöts olika från det att de är bebisar, det är väl ganska rimligt att tänka att det påverkar en?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V