alla landslag 2007

Sv: alla landslag 2007

KL

Vill inte vara partisk på något vis men en viss person inom ledningen för ponny och juniorer får väldigt många att glömma bort allt annat än vinna eller försvinna mentaliteten som finns hos flera av iaf juniorerna.

Med det ledarskapet är det fruktansvärt att inte vara den som vinner. Men det får man nog inte säga ofentligt:angel:

Jag vet inte , jag tycker nog inte att det är så många av dom rutinerade gamla hästarna som hamnar hos dessa juniorer utan det är väl rätt unga hästar 5-8 år mest som kostar minst en halv mille.

Det är väl på tiden att ft hästarna börjar kosta lite mer pengar, sedan vet jag inte om jag håller med om att juniorerna ratar hästar som seniorerna hade varit glada för, dom hästar juniorerna köper kan ju vara hästar som går bra upp till ** nivå en hel del av hästarna är ju sådana som inte går hela vägen och vad skall seniorerna med en sådan häst till??
Det är ju trots allt inte så många hästar i Sverige som går felfritt på en internationell *** tävling.

Jag vet inte , jag tycker nog inte att det är så många av dom rutinerade gamla hästarna som hamnar hos dessa juniorer utan det är väl rätt unga hästar 5-8 år mest som kostar minst en halv mille.

Det är väl på tiden att ft hästarna börjar kosta lite mer pengar, sedan vet jag inte om jag håller med om att juniorerna ratar hästar som seniorerna hade varit glada för, dom hästar juniorerna köper kan ju vara hästar som går bra upp till ** nivå en hel del av hästarna är ju sådana som inte går hela vägen och vad skall seniorerna med en sådan häst till??
Det är ju trots allt inte så många hästar i Sverige som går felfritt på en internationell *** tävling.

Jo jag vet flera mkt bra hästar som är ratade av dagens juniorer :angel: Nu säljs de utomlands istället :crazy:

Ne de flesta som jag vet om som sålts till juniorerna senaste två åren har ju varit "på väg upp" eller unga.

Jo de vore ju snällt om ft-ryttarna oxå får betaltr för sina hästar....

Min gjorde de...Lyckos mig:rofl: Eller jag skulle ju inte klara det men gamla matte å han :love: :love:

Nej det är det jag menar, det är inte så många av de riktiga läromästarna som hamnar hos juniorerna utan de ska ha så perfekta hästar.
De hästarna som jag vet går inte *** nu utan är lite yngre hästar som absolut har kapacitet för *** och kanske till och med **** men de har inte dugit åt juniorer som har provat, haft för dålig gång, för okänsliga osv... (Inte bara svenska hästar)
Inget fel på att de köper bra hästar, men kan verkligen tex. en 16åring utbilda och ta vara på en superkänslig häst med kapacitet för **** :confused: Det ska ju vara tvärtom då, de erfarna hästarna ska lära ryttarna.

Det är så väldigt mycket prestige i det, att äga den finaste hästen, vinna mest osv. Det duger inte med en häst som går felfritt i terrängen varje gång och som är den där riktiga läromästaren om den inte vinner.
Som sagt måste ledningen få ryttarna att förstå att kanske det inte är vinst i en * klass just nu som är det viktigaste, utan kanske på ett mästerskap om flera år, det är väl ändå dit man vill om man rider i landslaget

jag menar nog som så att dom riktigt bra *** hästarna hamnar inte som läromästare utan dom tävlar ju upp i åldrarna med sina ordinarie ryttare och sedan blir dom pensionärer.

Sen är det svårt att säga att den och den hästen har kapacitet för ***/**** för det vet man inte förrän man är där och provar klassen. Vissa hästar man inte alls trodde på har ju gått **** medans vissa hästar som man absolut trodde skulle leka runt dom svåra klasserna var för försiktiga när dom väl kom dit och börja stanna ut sig en del av dessa hästar har ju gått ner ett snäpp och går nu som läromästare för ett par av dom mest framgångsrika juniorerna och ny även YR (?)

Ne de flesta som jag vet om som sålts till juniorerna senaste två åren har ju varit "på väg upp" eller unga.

Jo de vore ju snällt om ft-ryttarna oxå får betaltr för sina hästar....

Min gjorde de...Lyckos mig:rofl: Eller jag skulle ju inte klara det men gamla matte å han :love: :love:

Vilken tävling gick han? Jag minns inte på rak arm såhär.

KL

Vill inte vara partisk på något vis men en viss person inom ledningen för ponny och juniorer får väldigt många att glömma bort allt annat än vinna eller försvinna mentaliteten som finns hos flera av iaf juniorerna.

Med det ledarskapet är det fruktansvärt att inte vara den som vinner. Men det får man nog inte säga ofentligt:angel:

om man nu på ponny och juniorsidan kan kalla något för ledarskap öht :smirk:

Inget fel på att de köper bra hästar, men kan verkligen tex. en 16åring utbilda och ta vara på en superkänslig häst med kapacitet för **** :confused: Det ska ju vara tvärtom då, de erfarna hästarna ska lära ryttarna.

Det har det ju gnällts om tidigare i tråden, det var visst bättre att de lärde sig utbilda hästar istället för att åka runt på läromästare. :smirk:

*kl*

Jag tycker man är ute och cyklar när man anser att juniorer ska utbilda istället för att lära sig på riktigt bra hästar. Däremot är det väl jättebra om de har yngre hästar vid sidan om läromästaren så att de får bredare kunskaper.

Jag tycker att det finns positiva sidor med bägge alternativen. man kan lära sig jättemkt på en rutinerad häst, och här finns ju även chansen (ev även risken) att ganska snabbt rida upp sig i klasserna.

Med en med orutinerad häst måste man ju ha mera tålamod och låta saker och ting ta den tid det tar, även om det innebär flera säsonger i lätt klass tex. och det är ju kanske inte vad man vill ägna sig åt då mästerskap lockar (+ ev ledare och andra som vill ha upp en i klasserna för att man ska visa vad man går för...). Risken med att skaffa en orutinerad häst om man inte har så mkt erfarenhet själv är ju att bakslagen kan komma om man klättrat fort i klasserna, och det kan vara tungt som junior att ta det och då kanske man slutar/köper en annan häst istället för att hitta lösningen på problemet (och därigenom förhoppningsvis bli en bättre ryttare).

Jag tycker precis som LenaH att det är jättebra att gamla rutinerade hästar får lära upp nya ryttare, och det är trevligt för dem som får möjligheten att hitta en riktigt bra läromästare - men jag vill också säga att det faktiskt går att ta sig uppåt också med en yngre häst, det tar bara lite längre tid, om man har viljan och tålamodet, och kan ta till sig råd från de som kan och har varit med leken längre.
Man tager vad man haver :D

Det har det ju gnällts om tidigare i tråden, det var visst bättre att de lärde sig utbilda hästar istället för att åka runt på läromästare. :smirk:

Fast mitt inlägg från början (det elaka) var att anledningen till att just den klubben hade 4 ekiapge med är att ryttarna har råd att köpa färdiga hästar.
Det är det inte alla som har. En del köper unghästar andra köper med påbörjad utbildning. Visst är det bra när man kan köpa en utbildad till "barnet" inte snack om saken. :idea:
Men det landslagsledarna saknar bland våra juniorer/YR är:
- hästkunskap
- erfarenhet fr olika hästar
- ödmjukhet mot häst och lagkompisar

Fast mitt inlägg från början (det elaka) var att anledningen till att just den klubben hade 4 ekiapge med är att ryttarna har råd att köpa färdiga hästar.
Det är det inte alla som har. En del köper unghästar andra köper med påbörjad utbildning. Visst är det bra när man kan köpa en utbildad till "barnet" inte snack om saken. :idea:
- hästkunskap

Lite undrande är det inte Janne som har hand om YR?? Och där kan det väl knappast saknas hästkunskap precis :crazy:
Bättre ledare än honom finns ju knappast.

B har ju faktiskt själv vunnit *** och har en son som tävlat mkt så hästkunskap saknas väl knappast där heller

:idea: :idea: Fick läsa det ett par ggr..:idea: Då..ramlade poletten ned,eller?
- hästkunskap

...alltså,det är bland RYTTARNA man saknar detta.

Helt klart har detta blivit ett problem,då det idag finns så otroligt mkt fler som håller på med hästar,på alla möjliga vis.Förr fanns det nästan alltid,en "Läromästare på 2-ben" i närheten av de som hade möjlighet att få rida,och kanske även hade tillgång till egen-foder-sköthäst.Detta genuina hästkunnandet har på naturlig,dock sorglig,väg försvunnit från "Stjärnhimlen".Tycker att ledningen på alla nivåer,påpekar detta vid alla tillfällen som ges:love:) ;Att man måste leta,fråga och vara lyhörd på de som redan lyckats ta sig dit man själv vill komma.De har förmodligen:love: ett TÄNK som räcker långt.Som dessutom ger oss ett härligt TEAM som representerar Sverige ute i världen.Kan vi lära oss att få med ÖDMJUKHET,i vad vi än gör med våra hästar,då kommer vi långt:banana: :rofl: :banana:

Ja som det kan bli :o Du har ju rätt det står ju att de saknar detta hos ryttarna :angel:

Då är jag helt med på det igen :D

Offentlig?Detta kan väl betraktas som en mer el mindre offentlig plats:confused: :confused: ...Som Ingmar Stenmark sa;Åk själv får du se..
Tycker att påhopp på Trupp/Gruppledningen,eller andra INTE hör hit:devil:
För att få en förändring på ngt man tycker kunde bli bättre,(alltså inte bara tycka att ngn gör fel),krävs att du/vi visar viljan till att hjälpa till.FT är en liten sport,med få som jobbar mer eller mindre idiellt.
Det krävs för sportens överlevnad att det blir flera som drar sitt strå till stacken.Med idéer,och praktiska handlag:idea:

Visst jag tror dock inte du har så stor erfarenhet av ponny/jr sidan, försök få till en förändring där, det har inte lyckats på dom senaste 10 åren även om stort sett alla velat få igenom det. :smirk:

men ledarskap skall inte innebära att man vänder ryggen till så fort det inte går bra, det finns ju erfarenheter av det ändå upp till seniorsidan.

Man måste nog uppleva det först på nära håll , sedan kan man ju ha åsikter om det.

Jag har upplevt det på väldigt nära håll även om det aldrig drabbat mig personligen.

Jag har inget emot poängen du verkar vilja göra men utan att gå in på personliga detaljer så är det rent förtal att påstå att det gäller samtliga 4 ryttare från den klubben.

F ö har jag aldrig hört talas om att just Upplands Väsby skulle ses som en rikemanskommun även om Antonia bor där. :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
570
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
491
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V