Alla hjärtans dag

Jag frågade särbon igår om han tänkte köpa en Audi SQ5 (vansinnigt nice bil) i Alla hjärtans dag-present till mig. Han ville inte det :p

Älskar han mig inte resten av årets dagar kan det kvitta om han gör en kapitalistisk gest just idag. Dock tycker jag ändå det är bra att vi påminns om att visa kärlek och omtanke, inte bara gentemot vår partner men även andra omkring oss. Dock behöver ju uppskattningen inte vara kapitalistisk utan ett tack, ett leende eller en komplimang. Det är lätt att glömma bort vardagliga vänligheter.

Men visst, vill man gå bananas med geléhjärtan odyl får man väl göra det :p

Men fortfarande: mycket av marknadsföringen är inte riktad mot dig. Den är riktad mot kvinnor.

Javisst, men oavsett så upplever jag inte att någon kvinna jag någonsin träffat skulle bli besviken av en genomtänkt liten present, choklad, ett välskrivet kort tex - för att jag inte då skulle ha lagt ner tillräckligt med pengar(?) Så även om reklamen i tidningen säger typ "alla hjärtans-dag-halsband 3499:-" så verkar ju inte det direkt ha gjort att kvinnor förväntar sig att nått sånt måste komma den 14e.. Ingen jag någonsin skulle vilja vara i ett förhållande med iaf.

Problemet tycker jag själv blir när det ska bli så jäkla extremt med hur mycket pengar som skall spenderas. Men det har jag aldrig upplevt från flickvän, familj eller vänner - det är nått man mer bara ser i media eller nått tycker jag. Typ att årets julklapp ska kosta 8 lax eller nått - det är ju absurt. Men också inte verklighetstroget IMO.

Samma här. Vi köper väldigt sällan julklappar inom familjen, och gör vi det så är det något litet. Men det mesta handlar om att bara ses och äta god mat tillsammans, och umgås. Samma med alla hjärtans dag, och kunde tvinga exet ner i skumbadet en gång per år :D Ja, samt en gång när han var hög på sina mediciner och tyckte det såg kul ut att bada :angel: Laga lite middag och ta ett glas bubbel. Han brukade dock köpa rosor, men det gjorde han alla möjliga dagar på året.

Samma här. Vi köper väldigt sällan julklappar inom familjen, och gör vi det så är det något litet. Men det mesta handlar om att bara ses och äta god mat tillsammans, och umgås. Samma med alla hjärtans dag, och kunde tvinga exet ner i skumbadet en gång per år :D Ja, samt en gång när han var hög på sina mediciner och tyckte det såg kul ut att bada :angel: Laga lite middag och ta ett glas bubbel. Han brukade dock köpa rosor, men det gjorde han alla möjliga dagar på året.

Ja,och även om man garanterat kan argumentera för att rosor och choklad tex är ett kapitalistiskt påfund så kan det ju ändå vara skoj, och trevligt. Jag köpte aldrig rosor till exet, utan istället bara olika krukväxter eftersom hon gillade att ta hand om dem mycket mer än att ha några blommor i en vas som dog efter ett tag. Det är ju faktiskt inte så svårt att göra nått personligt egentligen.

Fast julklappar brukar vi i familjen ha ett smärre berg av, men det har liksom blivit standard att vi köper många små billiga presenter än nån enstaka lite dyrare :laugh:

Javisst, men oavsett så upplever jag inte att någon kvinna jag någonsin träffat skulle bli besviken av en genomtänkt liten present, choklad, ett välskrivet kort tex - för att jag inte då skulle ha lagt ner tillräckligt med pengar(?) Så även om reklamen i tidningen säger typ "alla hjärtans-dag-halsband 3499:-" så verkar ju inte det direkt ha gjort att kvinnor förväntar sig att nått sånt måste komma den 14e.. Ingen jag någonsin skulle vilja vara i ett förhållande med iaf.

Det blir ju dock väldigt anekdotiskt att bara utgå från sig själv och de förhållanden man själv varit i. Det handlar väl egentligen inte om pengarna i sig heller, utan att det faktiskt skapas en köphysteri som riktar sig mot kvinnor. Oavsett prislappen.

Julen får ju dock varje år kritik för den köphets som det har utvecklat sig till, likaså maten i och med köttkonsumtionen, familjer som skuldsätter sig osv. Så nä, jag ser inget motsägelsefullt i att peka ut alla hjärtans dag som det kommersiella jippo det faktiskt är.

Så familjer skuldsätter sig kring jul, men det är alla hjärtans dag som ska pekas ut som kommersiellt jippo? :confused: Jag ser inget problem i att lyfta problematiken med köphets kring båda.

Så familjer skuldsätter sig kring jul, men det är alla hjärtans dag som ska pekas ut som kommersiellt jippo? :confused: Jag ser inget problem i att lyfta problematiken med köphets kring båda.

Men nu kan du ju inte ha läst vad jag skrivit? :confused: Jag skrev ju att även julen numera får kritik, liksom alla hjärtans dag. Alltså lyfts problematiken om köphets om båda "högtiderna".

Det blir ju dock väldigt anekdotiskt att bara utgå från sig själv och de förhållanden man själv varit i. Det handlar väl egentligen inte om pengarna i sig heller, utan att det faktiskt skapas en köphysteri som riktar sig mot kvinnor. Oavsett prislappen.

Dock männen som då förväntas faktiskt köpa grejerna. Och ingen jag nånsin har känt har upplevt att de måste lägga mycket pengar på alla hjärtans dag. Inte här i Sverige iaf. Känner du eller har du träffat nån kvinna som skulle bli besviken om allahjärtans dag-presenten inte var dyr nog?

Kan tillägga, anedotiskt nog, att både mina och mina vänners förhållanden har varit i princip helt två-vägs på alla hjärtans dag. Dvs kvinnorna har gett presenter till männen i exakt samma grad som tvärtom. Men som du säger så riktas reklamen dock bara åt ena sidan...

Men nu kan du ju inte ha läst vad jag skrivit? :confused: Jag skrev ju att även julen numera får kritik, liksom alla hjärtans dag. Alltså lyfts problematiken om köphets om båda "högtiderna".

Jag uppfattade det som att du menade att julen redan får kritik, så då ska vi peka ut alla hjärtans dag. Men då är jag med på banan :up:

Oavsett högtid så tycker jag att det är sunt att prata om kommersiell köphets alla dagar på året. Det blir ju missvisande om en person som konsumerar prylar i stora lass året runt plötsligt ska vräka ur sig att alla hjärtans dag minsann är ett kommersiellt jippo, och ska minsann inte köpa en chokladask till sin älskade. Medan en som konsumerar sparsamt får samma dänga kastad i ansiktet när hen köper just choklad och rosor till sin partner idag. Inte sagt att du gör så alltså, givetvis. Det var bara en allmän tanke.

Jag tycker vi alla har en fri vilja trots allt. Man måste inte köpa grejer bara för att affärerna pushar en viss dag som speciell. Och det är väl trots allt inte så farligt om man kan både få sälja och köpa en massa choklad den 14/2 varje år?

Dock männen som då förväntas faktiskt köpa grejerna. Och ingen jag nånsin har känt har upplevt att de måste lägga mycket pengar på alla hjärtans dag. Inte här i Sverige iaf. Känner du eller har du träffat nån kvinna som skulle bli besviken om allahjärtans dag-presenten inte var dyr nog?

Kan tillägga, anedotiskt nog, att både mina och mina vänners förhållanden har varit i princip helt två-vägs på alla hjärtans dag. Dvs kvinnorna har gett presenter till männen i exakt samma grad som tvärtom. Men som du säger så riktas reklamen dock bara åt ena sidan...

Fast jag har ju redan skrivit att vi i Sverige är relativt förskonade, trots köphetsen. Ja, jag känner kvinnor som skulle reagera på det sättet. Men återigen blir det liksom anekdotiskt om vi hela tiden ska fokusera på dig och mig. Det är betydligt enklare att diskutera frågan generellt.

Fast jag har ju redan skrivit att vi i Sverige är relativt förskonade, trots köphetsen. Ja, jag känner kvinnor som skulle reagera på det sättet. Men återigen blir det liksom anekdotiskt om vi hela tiden ska fokusera på dig och mig. Det är betydligt enklare att diskutera frågan generellt.

Jadå, det var inte min mening att fokusera på dig eller mig. Men jag har väl liksom missat vad som är diskussionspunkten? Jag upplever inte det som att reklam-hetsen riktigt får genomslag i dagsläget på det sättet att extremt många skulle känna sig tvungna att köpa dyra presenter.

Jag uppfattade det som att du menade att julen redan får kritik, så då ska vi peka ut alla hjärtans dag. Men då är jag med på banan :up:

Oavsett högtid så tycker jag att det är sunt att prata om kommersiell köphets alla dagar på året. Det blir ju missvisande om en person som konsumerar prylar i stora lass året runt plötsligt ska vräka ur sig att alla hjärtans dag minsann är ett kommersiellt jippo, och ska minsann inte köpa en chokladask till sin älskade. Medan en som konsumerar sparsamt får samma dänga kastad i ansiktet när hen köper just choklad och rosor till sin partner idag. Inte sagt att du gör så alltså, givetvis. Det var bara en allmän tanke.

Jag förstår inte varför du per automatik drar slutsatsen att man bara skulle kritisera alla hjärtans dag? Köphets diskuteras väl ändå varje dag, mer eller mindre. Men givetvis desto mer under högtider. Det exempel du tar som "missvisande" är väl ändå inget som kommit upp i denna tråd, att man skulle kritisera dagen bara för att?

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Maddix24
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 744
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar