Sedan tycker jag att kritiken ser väldigt olika ut när man pratar om julafton och alla hjärtans dag. Jag upplever inte att man avskriver julafton i sig som ett kommersiellt jippo, utan snarare uppmärksammar konsumtionen kring högtiden. Tänk på att äta mindre kött (är julskinkan verkligen nödvändig?) och att köpa färre presenter till varandra. Uppmuntran att skänka julklappspengar till diverse organisationer, köp inte glitter, rycks inte med av stressen. Jag upplever att de flesta kritiker ändå uppmuntrar till att fira julafton i sparsamhet och att
vara tillsammans med familj och vänner. Det är väldigt sällan jag sett inlägg med "Fy och tvi och blä för detta kommersiella jippo, skippa det! Det går faktiskt att träffa familjen andra dagar på året också FAKTISKT!" Medan jag upplever kritiken mot alla hjärtans dag vara mer aggressiv och.. ja, kritik mot hela dagen i sig. Kritikerna uppmuntrar sällan till att ta hand om nära och kära och visa lite extra uppskattning just idag - "Men tänk på att inte ryckas med att konsumtionshetsen! En middag med spagetti och ett värmeljus är också kärlek!" utan det blir mer en heldiss där hela denna kommersiella skit till dag ska kastas i soptunnan
Säger inte vad som är rätt eller fel här, bara något jag uppmärksammat.