"All utrustning ingår", vad tycker ni?

Jaacquline

Trådstartare
Ja, vad tycker ni att det ska ingå för utrustning till en foderhäst om ägaren säger att "all utrustning ingår"? Och hur pass bra kvalité förväntar ni er att sakerna är i? Är det okej att få med en sadel som inte riktigt passar eller täcken som är alldeles för stora/små osv?

Självklart beror det ju också på vad hästen ska lånas ut till. Alltså om den ska vara körhäst, hopphäst, dressyrhäst, skogsmulle, westernhäst osv. Man skickar ju kanske inte med körutrustning till en ridhäst eller liknande ;)

Senast ändrad:
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Jag skulle förvänta mig all den utrustningen som hästen behöver till vardags. Sadel, träns, grimma, skydd, täcken osv.

Kvaliteten är inte intressant, däremot ska skicket vara fungerande och allt bör passa hästen.

All nödvändig utrustning.

Komplett sadel, träns med bett. Borstar, regn, vinter och något fleecetäcke ev flygtäcke om hästen har behov utav det.
Grimmor(2-3st), skydd, lite extra schabrak kanske?

Något sådant alla fall.
Är det en körhäst så kan ju sele, tömmar + tömkörnings saker ingå.
En vanlig ridhäst behöver kanske kapson + tömkörningsgjord+longeringslina inte ingå.

Något sånt skulle jag räkna med alla fall:) Ägaren kanske inte vill skicka med allt man har, men det som behövs för att kunna rida/köra och ta hand om hästen. Apoteket kanske inte behöver medfölja, tycker jag ju man som fodervärd kan skaffa.
=)

Jag hade förväntat mig:

Ridhäst:
- En sadel med sadelgjord som passar hästen och är fräsch. Tillsammans med stigläder. Stigbyglar är ändå en ganska personlig grej (smaksak!), så det hade jag inte krävt. Schabrak är ju förbrukningsvara, men något slitet och ett lite mer helt?

Ev. Benskydd.

- Träns med bett = Ska också vara helt. Kanske inte värsta Dyontränset. Men ett helt och passar hästen.

- Iallafall en grimma och grimskaft att hämta hästen i.

- Foder => Hö för någon vecka framåt så hästen kan byta till ditt hö. Och en lite kraft för några dagar framåt.

- Täcken. Iallafall för "en säsong" framåt.

Körhäst:

- Ovanstående, fast med sele och vagn.

Jag hade dock inte förväntat mig borstar, apotek-kit, flaschig märkesutrustning eller vårdprodukter (behandlads hästen med något, visst - men inte en uppsjö med pälsglans och sadeltvål.) Ägare vill ju knappast skicka med sin splittrans nya dressyrsadel. :idea:

Okej, tycker nog detsamma. Kvalitén är ju inte det viktigaste utan hur väl det passar hästen!

Precis, vissa saker får man ju som fodervärd själv se till att ha som ett litet apotek! Och till en ridhäst skulle jag nog aldrig kräva att longer- och/eller tömkörningsutrustning ingick. Men däremot vill man nog gärna ha lite tömkörningssaker till en körhäst! Så jag håller fullständigt med :)

Nu är ju jag en sån som inte har "nyskick" på i stort sett nåt av mina prylar, och iom att jag har hästar som är 160-175 cm finns alla saker i varierad storlek.

Sadel = nej inte "inpassad" men det är den JAG rider i så skulle hästen lånas ut med utrustning skulle den följa med trots att bommen är för smal.
Täcken = Rätt storlekar - ja. Hela - nja.
Träns = det minsta problemet ;) såklart inpassade med lämpligt passande bett.
Skydd = Rätt storlek - ja, hela - jo de är nog att anse som bra bruksskick.

Och om tex sadeln går sönder (kostade 500 kr i inköp) so be it, det är just för priset som jag ens överväger att låna ut den med hästen.
Om saker går sönder RÄKNAR JAG ISKALLT med att fodervärden ersätter med liknande varor. Om den så går med täckesstrimlare så tänker jag som ägare inte mata den hästen med täcken.

Jag tänkte just på det med sadeln. Är själv i en sits där ägaren har skickat med en sadel som inte passar riktigt och jag är livrädd för att använda den ifall hästen får ont i ryggen :crazy: Så om din häst skulle få ont i ryggen av din sadel under tiden den var utlånad, hur skulle du tänka kring det då? Bara undrar :)

Jag tänkte just på det med sadeln. Är själv i en sits där ägaren har skickat med en sadel som inte passar riktigt och jag är livrädd för att använda den ifall hästen får ont i ryggen :crazy: Så om din häst skulle få ont i ryggen av din sadel under tiden den var utlånad, hur skulle du tänka kring det då? Bara undrar :)

Att du uppenbarligen rider hästen fel. För om jag kan rida mina hästar i mina sadlar utan att de får ont i ryggen så är det ju ändå inte sååå mkt sadelns fel om hästen får ont i ryggen hos dej..

Tex så är (var ?) det ju rätt vanligt att hästar får (fick) kotledsinflammationer när man byter ryttare, för att man inte rider hästen som den är van vid.
Och detta trots inpassad utrustning, vad skyller man på då ? Jo den nya ridningen. Vissa skyllde förvisso på underlaget (och i vissa fall kan de ju vart så enkelt)..

Jag lånade tex ut en häst så kort tid som 3 månader, denne ville inte ha min sadel (eller om den inte fick med sej just pga att de sadlar vi hade behövdes till andra hästar). Denne åkte till en välkänd sadelutprovare, köpte där sadel enl sadelutprovaren. När jag hämtade hem hästen efter 3 månader som sagt var den halt på 3/4 ben samt hade ont i ryggen. Och då kan man ju knappast skylla på utrustningen ...

Jag skulle förvänta mig hel o välsittande utrustning.
Vad beror ju lite på vad hästen behöver.

Jag har alltid tolkat det som att all utrustning hästen använder i sin vardag ingår. Inte att man själv kan förvänta sig något, utan att all utrustning som är hästens skickas med. Har man bara ridit barbacka - ja då ingår ingen sadel.
Kanske är grimma och grimskaft allt man har till hästen.

Vad gäller skick/kvalité har jag inga som helst förväntningar. Vill de skicka med en sadel som inte passar ber jag om ett lägre pris istället, alternativt (men mindre gärna) säljer jag själv sadeln.

De allra flesta hästköp jag gjort har varit av typen "all utrustning hästen har ingår" - men i mina fall har det ändå inneburit bara grimma och grimskaft. ;)

Alla saker hästen har behov av, som passar och är i bra skick! Själv är jag väldigt kräsen och skulle säkert vara missnöjd med det mesta som medföljer antar jag.

Om ägaren säger att all utrustning ingår förväntar jag mig att det ingår:

Sadel
Träns
Täcken, ute + svetttäcken
Benskydd om hästen anväder det
Grimma + grimskaft

Är det en körhäst så förväntar jag mig att sele + vagn följer med.

Jag förväntar mig att all utrustning är inpassat efter hästen och i bruksskick.
Jag förstår inte vitsen med att skicka med en sadel som inte passar eller att det sitter ett bett på tränset som hästen inte gillar?
Det är ju ngt som faktiskt skadar hästen mer eller mindre...

Ja, vad tycker ni att det ska ingå för utrustning till en foderhäst om ägaren säger att "all utrustning ingår"? Och hur pass bra kvalité förväntar ni er att sakerna är i? Är det okej att få med en sadel som inte riktigt passar eller täcken som är alldeles för stora/små osv?

Självklart beror det ju också på vad hästen ska lånas ut till. Alltså om den ska vara körhäst, hopphäst, dressyrhäst, skogsmulle, westernhäst osv. Man skickar ju kanske inte med körutrustning till en ridhäst eller liknande ;)

Ett tips är ju att fråga personen som äger hästen för det första.

Sen som många andra skrivit, helt enkelt utrustning i brukbart skick.
Täcken
Sadel
Träns
Grimma + skaft
Benskydd om de används, samma med martingal eller liknande osv.

Kvalitén är ju det den är helt enkelt, sen om man vill så kan man ju köpa nya täcken och grimmor tex. Det får du ju behålla sen.

Tror inte att ägaren skickar med saker med för liten storlek. Men OM de skulle hända så ska man ju såklart ifrågasätta det.

:laugh:

Den utrustning som finns till hästen och som förstås passar hästen.

Jag förväntar mig ingenting, men "all utrustning ingår" gäller ju den utrustning som finns till hästen o vad ägaren anser att den behöver - det betyder inte alls att det är samma sak som fodervärden tycker är nödvändigt.

Som fodervärd förväntar jag mig att få med en grimma till hästen, liksom jag förväntar mig när jag köper häst. Allt därutöver är en diskussionsfråga. Någon gång har jag lånat sadel en period för att hinna skaffa en egen som passar mig + hästen, under förutsättning att ägaren kan vara utan den, men jag kan ju som fv knappast förvänta mig att hästägaren släpper ifrån sig alla prylar, om man inte uttryckligen säger att du får med precis allt som över huvud taget finns till hästen och det är fortfarande inte självklart vad som ingår.
Att få med sele o framförallt vagn till en körhäst låter ju helt vansinnigt om man utgår ifrån det. Jag undrar hur många människor som har vars en vagn till sina hästar, jag vet ingen. Jag skulle aldrig lämna iväg våra vagnar, och om fv inte själv har eller kan köpa eller låna en, då är det inte en körhäst denne ska ha, åtminstone inte min häst. Sele tycker jag egentligen samma, det är ju betydligt vanligare att man har samma sele till flera hästar än samma sadel. Visst, om man har prylarna o inte behöver dem så visst, men jag skulle aldrig utgå ifrån det.
Täcke är inte heller självklart kan jag tycka, det beror ju på behovet. Jag som hästägare har kanske inte täckat - om fv vill göra det - ska jag som hästägare köpa täcken då?

Men allt är en diskussionsfråga, och man kan aldrig utgå ifrån, eller förutsätta någonting. Den fv som skulle börja "tjafsa" med mig om utrustning får inte låna min häst. Jag hjälper till i den mån jag kan, men jag köper ingen extra utrustning för att fv ska ha den, och om någon förväntar sig det så får de se sig om efter en annan häst. Hittills har vi dock inte haft problem av det slaget varken när vi lånat eller lånat ut hästar.

Till en ridhäst där "all utrustning ingår" förväntar jag mig minst:

1 Sadel med 1 schabrak + stigbyglar + gjord
1 Träns med bett och tyglar
Grundläggande borstar +hovkrats
Alla former av täcken hästen behöver.
1 Grimma + grimmskaft
Benskydd och ev ex martingal om det är sådant hästen ska ridas med.

Förväntar mig grejer som passar till hästen men behöver inte vara i något super skick sålänge det går att använda normalt.
Är ungefär grejerna ovan + lite till jag fått med då jag lånat hästar. Dock så har jag vid båda tillfällena själv fått fixa en passande sadel då den som följde med inte satt bra.
Förbrukningsvaror och extra grejer (tex flera shabrak) tycker jag fodervärden själv kan fixa.

Sadel = nej inte "inpassad" men det är den JAG rider i så skulle hästen lånas ut med utrustning skulle den följa med trots att bommen är för smal.

Att du uppenbarligen rider hästen fel. För om jag kan rida mina hästar i mina sadlar utan att de får ont i ryggen så är det ju ändå inte sååå mkt sadelns fel om hästen får ont i ryggen hos dej..

Så du tycker alltså att det är helt okej att rida en häst vars sadel är för smal (sitter fel) bara för att hästen inte markerar?

Ligger en sadel fel så musklar ju hästen sig fel därefter och då är det inte det minsta konstigt att hästen får ont/träningsvärk när en ny, välanpassad, sadel läggs på och tränas i!
Jag tror inte att man tränar hästen på olika sätt är den största faktorn i detta fall.

Jag tycker att all utrustning ska följa med. Om det är så det är sagt.

Och sliter man ut tex schabrak så ska hästägaren köpa nytt.

Nä precis, "all utrustning" kanske bara är en grimma och ett grimskaft så då finns det ju inte så mycket att göra.

Säg att ägaren endast har använt hästen till avel och hästen därför bara har grimma och grimskaft. Då tycker jag inte att ägaren ska åka och köpa sadel, träns med mera för att personen som ska låna hästen ska ha den till ridning. Samma sak med täckena där; alla har ju inte täcken på sina hästar så man kan ju aldrig som fodervärd kräva att täcken ska följa med. Men om ägaren vill att hästen ska ha täcken på sig så tycker jag att det ska följa med en uppsättning av täcken som ägaren anser att hästen behöver.

Och om ägaren har flera hästar och använder samma sadlar/träns/selar till alla sina hästar så är det ju inte så lätt att skicka iväg den utrustningen till en fodervärd.

Egentligen kan man ju inte kräva någonting mer än en grimma och ett grimskaft, men om ägaren vill att hästen ska hamna någonstans där den ska bli riden mycket så tycker jag ändå att en passande sadel med tillbehör och ett träns med tillbehör ska medfölja.

Dock är jag lite som gulkiwi. Ägaren till min häst skickade med en hel del grejer som gamla/slitna schabrak, 3-4 träns och massa småsaker som just nu bara ligger i min källare och skräpar :o Jag är i för sig väldigt kräsen, men jag gillar heller inte att ha för mycket saker och särskilt om de inte passar. Så hellre få, välsittande saker än många som inte alls passar. Fick ju till exempel med en sadel som inte passar så jättebra och jag hade hellre bytt ut alla saker som jag fick med som bara ligger och skräpar till en välsittande sadel :D

När jag provred hästen så hade ägaren andra träns och lite dyrare sadlar till honom och det är ju absolut inget som ägaren behöver skicka med, tycker jag. Men då tycker jag nästan det är bättre att inte skicka med någon sadel alls än att skicka med en som inte ligger bra på hästen och sen kanske som ägare hjälpa fodervärden att hitta en bra sadel till hästen :idea: För det drabbar ju även ägaren om hästen får ont i ryggen..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka