Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?
Nä precis, "all utrustning" kanske bara är en grimma och ett grimskaft så då finns det ju inte så mycket att göra.
Säg att ägaren endast har använt hästen till avel och hästen därför bara har grimma och grimskaft. Då tycker jag inte att ägaren ska åka och köpa sadel, träns med mera för att personen som ska låna hästen ska ha den till ridning. Samma sak med täckena där; alla har ju inte täcken på sina hästar så man kan ju aldrig som fodervärd kräva att täcken ska följa med. Men om ägaren vill att hästen ska ha täcken på sig så tycker jag att det ska följa med en uppsättning av täcken som ägaren anser att hästen behöver.
Och om ägaren har flera hästar och använder samma sadlar/träns/selar till alla sina hästar så är det ju inte så lätt att skicka iväg den utrustningen till en fodervärd.
Egentligen kan man ju inte kräva någonting mer än en grimma och ett grimskaft, men om ägaren vill att hästen ska hamna någonstans där den ska bli riden mycket så tycker jag ändå att en passande sadel med tillbehör och ett träns med tillbehör ska medfölja.
Dock är jag lite som gulkiwi. Ägaren till min häst skickade med en hel del grejer som gamla/slitna schabrak, 3-4 träns och
massa småsaker som just nu bara ligger i min källare och skräpar

Jag är i för sig väldigt kräsen, men jag gillar heller inte att ha för mycket saker och särskilt om de inte passar. Så hellre få, välsittande saker än många som inte alls passar. Fick ju till exempel med en sadel som inte passar så jättebra och jag hade hellre bytt ut alla saker som jag fick med som bara ligger och skräpar till en välsittande sadel
När jag provred hästen så hade ägaren andra träns och lite dyrare sadlar till honom och det är ju absolut inget som ägaren behöver skicka med, tycker jag. Men då tycker jag nästan det är bättre att inte skicka med någon sadel alls än att skicka med en som inte ligger bra på hästen och sen kanske som ägare hjälpa fodervärden att hitta en bra sadel till hästen

För det drabbar ju även ägaren om hästen får ont i ryggen..