All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Väldigt bra skrivet.

Problemet är väl att om man är rasist/ främlingsfientlig så är man inte förmögen att ta in och reflektera över det.

problemet med att beskriva rassism är väl att om man utsatts för den så ökar sensibiliteten, man blir känsligare för var gång och till slut reagerar man på sådant som för de flesta inte anses som rassism.

blir man stoppad av polisen för en normal koll så känns det genast som en etnisk förolämpning som exempel....
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det jag menar är att om någon säger till mig att "det där du sade är rasistiskt"

Fast det är ju en stor skillnad att säga "du är rastist" jämfört med "just det där uttalandet låter rasistiskt" (och ja, jag formulerar medvetet om till "låter" i stället för "är" rasistiskt).

Jag tycker att det är vanligt att man här, precis som gjordes som reaktion på mitt inlägg tidigt i tråden, drar långtgående slutsatser om en person utifrån en ganska kort kommentar i ett specifikt sammanhang och tolkningen blir "du är rasistisk" eller "du tänker farligt" i stället för att man verkar försöka sätta sig in i personens tankegång.

Jag känner inte hela din livssituation lika lite som No1 eller någon annan användare här.
Visst kan det vara så att jag är "rasist" i någon annans ögon även om jag inte själv tycker det.

Jag tror att många av oss har förutfattade meningar om olika kulturella grupper. Jag har själv förutfattade meningar kring "muslimska män från afghanistan" där jag inte tycker om den kvinnosyn som belyses i media och böcker här. Den typen av kultur vill jag inte att vi ska välkomna hit till Sverige.

Jag tänker nu på situationer med så kallat hedersrelaterat våld. Jag vill benämna det "så kallat hedersrelaterat" eftersom jag anser att det inte handlar om heder när man mördar unga flickor för att deras beteende inte stämmer överens med ursprungskulturens "lagar".
Offret, flickan, är mycket välkommen att stanna i Sverige. _Hon har uppenbarligen ett skyddsbehov.
Förövaren, som de flesta gångerna i sådana här situationer är en manlig släktning, tycker jag att vi ska kasta ut på öronen.
Den typen av beteende ska ALDRIG vara accepterat här.
Är detta uttalande rasistiskt? I så fall är jag rasist.

Att genom regler exkludera någon pga kön tycker jag är fel. Exempelvis att ha separata öppettider på kommunala badhus för de olika könen hör till sådant som jag tycker är könsdiskriminerande.
Om jag är rasist för det? Det kan nog en del tycka, även om jag inte själv tycker det.

I många diskussioner krånglar det till sig när ena parten talar med hjärtat och medkänsla, medan andra parten tänker på ett teoretiskt plan. Det blir missförstånd som inte i grund behöver handla om olika värderingar, men som handlar om att man har olika utgångspunkt i diskussionen.

Tyvärr tycker jag mig se att den part som diskuterar utifrån ett känslomässigt plan, gärna beskyller den part som teoretiserar och tänker "samhällsstruktur" för att vara rasist vilket gör att diskussionen gärna går i stå och inte går att föra vidare.
Och detta tycker jag är generaliserbart i många sammanhang: när man har diskuterat sjukförsäkringen, arbetslöshetsersättning, vad som helst.
Om ena parten i sin diskussion utgår från ett specifikt exempel där någon individ "råkat ut för" systemet, medan andra parten försöker tänka i större sammanhang och utifrån samhällsstruktur, så blir det ofelbart konflikt där ena parten beskylls för hjärtlöshet.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Förresten, här kommer en definition av rasism:


Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fast det är ju en stor skillnad att säga "du är rastist" jämfört med "just det där uttalandet låter rasistiskt" (och ja, jag formulerar medvetet om till "låter" i stället för "är" rasistiskt).

Jag tycker att det är vanligt att man här, precis som gjordes som reaktion på mitt inlägg tidigt i tråden, drar långtgående slutsatser om en person utifrån en ganska kort kommentar i ett specifikt sammanhang och tolkningen blir "du är rasistisk" eller "du tänker farligt" i stället för att man verkar försöka sätta sig in i personens tankegång.

Det är inte så stor ide att diskutera(någonting) med rasister och därför så kan man tycka att det är motiverat att ganska snabbt konstatera om det förhåller sig på det sättet.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det är inte så stor ide att diskutera(någonting) med rasister och därför så kan man tycka att det är motiverat att ganska snabbt konstatera om det förhåller sig på det sättet.

Vill du inte diskutera så, vad gör du här?
Och varför postar du i tråden öht?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag postade för att jag tänkte att jag en gång skulle förklara varför man kanske ibland ganska snabbt säger, eller frågar om någon är rasist.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tyvärr tycker jag mig se att den part som diskuterar utifrån ett känslomässigt plan, gärna beskyller den part som teoretiserar och tänker "samhällsstruktur" för att vara rasist vilket gör att diskussionen gärna går i stå och inte går att föra vidare.

Nu är det ju ingen som hakar på Tranis resonemang här, även om du visade en tendens till det i början av ditt långa inlägg, men nog kan jag lättare tänka mig en diskussion i termer av strukturer och internaliserade tankemönster som betydligt mer fruktbar än frågan om din åsikt om särskilda kvinnotider på badhus kan betyda att du är rasist.

Den skillnaden mellan sätt att diskutera, förhåller sig som jag ser det inte till skillnaden mellan hjärtlöst resp empatiskt sätt att diskutera, utan båda kan utan vidare rymmas inom båda diskussionssätten.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

[Klipper lite hejvilt]
Fast det är ju en stor skillnad att säga "du är rastist" jämfört med "just det där uttalandet låter rasistiskt" (och ja, jag formulerar medvetet om till "låter" i stället för "är" rasistiskt).

Jag tycker att det är vanligt att man här, precis som gjordes som reaktion på mitt inlägg tidigt i tråden, drar långtgående slutsatser om en person utifrån en ganska kort kommentar i ett specifikt sammanhang och tolkningen blir "du är rasistisk" eller "du tänker farligt" i stället för att man verkar försöka sätta sig in i personens tankegång.
Syftar du på min reaktion på ditt inlägg? Där jag undrade vad du tyckte om FN:s konvention om mänskliga rättigheter? Det tycker jag var en relevant fråga eftersom du uttryckte åsikter som inte är förenliga med konventionen om mänskliga rättigheter. Menar du kanske att en inhuman samhällssyn inte nödvändigtvis är rasistisk?

Jag försökte ju sätta mig in i din tankegång där. Det var därför jag undrade vad du tycker om konventionen om mänskliga rättigheter. Har du läst den nu?


Jag tror att många av oss har förutfattade meningar om olika kulturella grupper. Jag har själv förutfattade meningar kring "muslimska män från afghanistan" där jag inte tycker om den kvinnosyn som belyses i media och böcker här. Den typen av kultur vill jag inte att vi ska välkomna hit till Sverige.

Jag tänker nu på situationer med så kallat hedersrelaterat våld. Jag vill benämna det "så kallat hedersrelaterat" eftersom jag anser att det inte handlar om heder när man mördar unga flickor för att deras beteende inte stämmer överens med ursprungskulturens "lagar".
Offret, flickan, är mycket välkommen att stanna i Sverige. _Hon har uppenbarligen ett skyddsbehov.
Förövaren, som de flesta gångerna i sådana här situationer är en manlig släktning, tycker jag att vi ska kasta ut på öronen.
Den typen av beteende ska ALDRIG vara accepterat här.
Är detta uttalande rasistiskt? I så fall är jag rasist.
Ja ditt resonemang kring hedersvåld är rasistiskt eftersom du utgår från att förövarna kan "kastas ut" och att offren är "välkomna". Du har en på förhand fixerad och etnifierad föreställning om vilka som begår och drabbas av de här brotten. Vad gör vi om de är svenska medborgare?


I många diskussioner krånglar det till sig när ena parten talar med hjärtat och medkänsla, medan andra parten tänker på ett teoretiskt plan. Det blir missförstånd som inte i grund behöver handla om olika värderingar, men som handlar om att man har olika utgångspunkt i diskussionen.

Tyvärr tycker jag mig se att den part som diskuterar utifrån ett känslomässigt plan, gärna beskyller den part som teoretiserar och tänker "samhällsstruktur" för att vara rasist vilket gör att diskussionen gärna går i stå och inte går att föra vidare.
Jag känner faktiskt inte igen det du beskriver. Mitt generella intryck är att om någon pratar om samhällsstrukturer så är det de mest hängivna antirasisterna, och de som uttrycker sig rasistiskt har ofta liten förståelse för samhälleliga maktstrukturer och tänker helst i termer av siffror.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ja ditt resonemang kring hedersvåld är rasistiskt eftersom du utgår från att förövarna kan "kastas ut" och att offren är "välkomna". Du har en på förhand fixerad och etnifierad föreställning om vilka som begår och drabbas av de här brotten.

Hur tänkte du nu? Jag kan förklara detta ur ett juridiskt perspektiv om du är intresserad, kallar du det då för rasistiskt?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

I'll be back! Hasta la vista baby.

Jag återkommer när jag har en dator å inte någon mobil att skriva på.

Det jag kan säga nu är att det generellt sett inte bara är att kasta ut eller att "låta vara kvar" utan det måste göras bedömningar från fall till fall.

Svenska medborgare kan inte kastas ut utan de döms utifrån de gärningar som har kunnat styrkas av åklagare och efter de straffsatser som finns.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det är ju jättelätt att säga att allt som inte kan räknas ingå i genren " jag älskar allt och alla" är rasistiskt, så jag tycker debatten är felvinklad och omöjlig som den är nu. Ungefär som om att om man inte gillar Jonas Gardell så är man homofob, fast ogillandet kanske inte har ett jäkla skit med hans sexuella läggning att göra. Någon slags moralpanik.

Jag funderar hur du ser på den kulturella delen, och om man får ha åsikter om den utan att du tycker att det är rasistsikt? Synen på kvinnor och djur till exempel, får man tycka att den i vissa delar av världen är sådan att jag inte kan älska den utan att du tycker att jag är rasistisk? I de avseendena tycker jag Sverige är ett bättre land än vissa andra och jag vill bevara och utveckla vårt beteende och det tror jag är svårt om vi helt fria gränser. Det i sig har för mig inget med hudfärg eller ras att göra, utan beteende och grundläggande åsikter som jag har svårt att acceptera.

Och ja, jag är troligen en av dem du isåfall anser rasistisk eftersom jag dessutom anser att det finns ekonomiska argument som man inte heller får glömma i diskussionen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

[Klipper lite hejvilt]

Syftar du på min reaktion på ditt inlägg? Där jag undrade vad du tyckte om FN:s konvention om mänskliga rättigheter?

Nej, jag syftade på Mandalakis reaktion, som också var synnerligen insinuant och helt utan relevans drog upp mitt yrke. Jag ansåg inte att jag själv bemötte det, eftersom det gjordes av andra.

Men visst, jag missuppfattade nog tonfallet i din fråga också, gällande FN:s konvention, och uppfattade det som insinuant. Vilket är skälet till att jag inte brydde mig om att svara mer än jag gjorde.

Rent generellt tycker jag att det är rätt och sant att alla föds med samma värde, även om det inte är en verklighet i den här världen där man uppenbarligen är mycket mer värd om man är född i Sverige (oavsett omständigheter) jämfört med att bli född som flicka i Punjab.

Sedan är det verkligen min åsikt att vars och ens handlingar påverkar vad vi är värda.
Det är alltså något slags individuellt värde vi "ådrar oss"...
De flesta är nog rätt lika, några individer, och där nämnde jag Breivik som ett exempel, är betydligt "sämre" och några är "bättre".

Observera att detta inte innebär att jag funderar över detta i vardagen: det är enbart i denna typ av resonemang som frågan har något intresse.

Förutom att jag med beundran kan se de människor som i vardagen visar upp en bättre sida än vad de flesta av oss gör.

Det är det jag tycker är svårt i den här typen av diskussioner. Man skriver ett ganska kort inlägg, i mitt fall som svar på (inte ungs?) ett tidigare inlägg, och sedan kommer det ibland reaktioner som värderar hela ens person (oftast i negativa termer) - och nej, jag syftar inte på dig.

Nej, jag tycker inte att det är rasistiskt att anse att ett offer för så kallat hedersrelaterat våld har skyddsbehov, eller att anse att förövaren begått ett brott och inte är välkommen i detta samhälle.

Möjligen fördomsfullt, men den möjligen fördomsfulla åsikten står jag gladeligen för.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag skrev varken att du är rasistisk eller att du tänker farligt, nu påstår du det men försöker att linda in det i att min "tolkning" av ditt inlägg var sådan. Insinuant var ordet.

Du kan använda hur många ord du vill för att förklara varför du tycker att människovärdet påverkas av en persons handlingar - det blir inte mer rätt för det. Du håller inte med om den absoluta grunden i en humanistisk människosyn, den som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter vilar på, hela vårt rättssystem bygger på och som t ex två instanser inom ditt eget yrkesområde, Socialstyrelsen och Statens medicinsk-etiska råd, formulerar. Det är både häpnadsväckande och allvarligt - inte minst i en diskusson om rasism.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Förklara gärna.

Jag börjar med en ansats till att förklara hedersrelaterat våld. Brott som begås i nära relationer skiljer sig från hedersrelaterat våld på flera sätt. Den största och viktigaste skillnaden är motivet till brottet. Hedersrelaterat förtryck och våld begås med motiv att återupprätta familjens, släktens eller övrigas sänkta eller förlorade heder, till skillnad från våld i nära relation där heder i denna bemärkelse inte har någon betydelse. ”Vanligt” våld kan förekomma hos en familj som lever i en hederskontext men endast när våldet beror på sänkt eller förlorad heder är våldet att betecknas som hedersvåld. En annan skillnad är antalet gärningsmän. När det rör sig om våld i nära relationer är det mer regel än undantag att det finns en gärningsman medan det vid hedersrelaterade brott inte sällan finns fler gärningsmän som på olika sätt deltar i gärningen och dess planerande. Det hedersrela¬terade brottet är således ett kollektivt utfört brott och innebär att en hel släkt kan stå bakom en man som planerar/begår ett brott i hederns namn. (Hedersnormer och hedersrelaterat våld, avsnitt 5.4, Rikspolisstyrelsen och Hagberg (2008), avsnitt ”Varför en bok om hedersvåld?” s 11 ff.)

Jag har inte någon statistik på hur ofta förekommande hedersrelaterat våld är bland utlandsfödda jämfört med svenskfödda, vilket är en brist om man ska undvika att svara svepande och generaliserande och därmed undgå kritik för att var rasistisk.

För det fall en gärningsman, gm, har dömts för exempelvis mord eller försök till mord som är att anse som grova brott där straffet ligger på fängelsenivå och gm är en utlänning (det heter så i utlänningslagen, UtlL…) får denne utvisas, enligt 8 kap 8 § UtlL. 8 kap 12 § UtlL En utlänning får utvisas enligt 8 § endast när det finns synnerliga skäl, om han eller hon hade vistats i Sverige med permanent uppehållstillstånd sedan minst fyra år när åtal väcktes eller om han eller hon då varit bosatt i Sverige sedan minst fem år. Detsamma gäller för en medborgare i ett annat nordiskt land som hade varit bosatt här sedan minst två år när åtalet väcktes och för en utlänning som har permanent uppehållsrätt i Sverige. […] En utlänning får inte utvisas, om utlänningen kom till Sverige innan han eller hon fyllt 15 år och vistats här sedan minst fem år när åtal väcktes. (Barnperspektiv).

Låt oss säga att offret inte är svenskfödd och överlever ett grovt brott och ansöker om uppehållstillstånd i Sverige. Förutsatt att den sökande inte har skäl att erhålla skydd i Sverige på grund av att denne exempelvis är att anse som flykting eller alternativt skyddsbehövande kan denne anses som skyddsbehövande med anledning att den har utsatts för ett brott i Sverige på grund av s k sur place – skäl, vilket återfinns som begrepp inom migrationsrätten, och beviljas uppehållstillstånd på grund av synnerligen ömmande omständigheter, 5 kap 6 § UtlL. Här kan en dom (fällande) vara av vikt som "bevis" att denne utsatts för ett brott där motivet för brottet varit hedersrelaterat. Det kan nämligen vara svårt för Migrationsverket att leda i bevis att den sökande inte löper risk för fara för sitt eget liv vid ett eventuellt återvändande till sitt hemland eftersom i begreppet ”hedersrelaterat våld” kan ett perdurerande (fortlevande, pågående) hot om våld från den sökandes familj som återfinns i hemlandet föreligga.

Jag hoppas att jag har uttryckt mig klart.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag tror du missförstår mig. Jag invände mot att Kryddelydd uttryckte det som att alla som begår hedersvåld kan utvisas, och alla som utsätts för hedersvåld kan få uppehållstillstånd/medborgarskap. Dvs hen förutsätter att förövare och offer inte är svenska medborgare = hedersvåld är ett främmande "utifrånfenomen".

Att förutsätta att vissa typer av brott bara begås av människor som inte är svenska medborgare - japp det är rasistiskt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag förstår inte vad du menar med att min fråga om din åsikt om mänskliga rättigheter var "insinuant". Jag tycker det var högst relevant.

Håller med Mandalaki om att det är både häpnadsväckande och allvarligt att du har en människosyn som inte är förenlig med FN:s konvention om mänskliga rättigheter. Lika häpnadsväckande och allvarligt att du menar dig inte ens känna till innehållet i den!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp