All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag tror du missförstår mig. Jag invände mot att Kryddelydd uttryckte det som att alla som begår hedersvåld kan utvisas, och alla som utsätts för hedersvåld kan få uppehållstillstånd/medborgarskap. Dvs hen förutsätter att förövare och offer inte är svenska medborgare = hedersvåld är ett främmande "utifrånfenomen".

Att förutsätta att vissa typer av brott bara begås av människor som inte är svenska medborgare - japp det är rasistiskt.

Fast hur ofta mördar pappor och bröder sina systrar för att de inte följer de ramar familjen anser vara det rätta? (jfr Fadime)
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

ett uttalande blir väl rasistiskt när den som det gäller känner sig kränkt av etniska orsaker. även om uttalandet inte ses som rasistiskt enligt omgivningen.

det är ju ett av problemen, den som ständigt utsätts blir antingen totalt okänslig eller extremt sensibel.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

:confused: Jag förstår inte din fråga i relation till det du citerar av mig. Du kan säkert hitta den infon om du googlar.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag skrev varken att du är rasistisk eller att du tänker farligt, nu påstår du det men försöker att linda in det i att min "tolkning" av ditt inlägg var sådan. Insinuant var ordet.

Du kan använda hur många ord du vill för att förklara varför du tycker att människovärdet påverkas av en persons handlingar - det blir inte mer rätt för det. Du håller inte med om den absoluta grunden i en humanistisk människosyn, den som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter vilar på, hela vårt rättssystem bygger på och som t ex två instanser inom ditt eget yrkesområde, Socialstyrelsen och Statens medicinsk-etiska råd, formulerar. Det är både häpnadsväckande och allvarligt - inte minst i en diskusson om rasism.

Då beklagar jag om jag missuppfattade dig. Men jag tycker också att du övertolka det jag skriver.
Att jag har synpunkter på Breivik, Stalin, eller för den delen Nelson Mandela, innebär inte annat än just synpunkter.
Det betyder inte att jag i mitt yrke behandlar dessa människor (i teorin uppenbarligen eftersom jag definitivt inte kommer att träffa Stalin eller Mandela, och knappast heller Breivik eller Valjakkala) annorlunda än vem som helst annan.

Att jag har synpunkter på att vissa individer betett sig på ett sätt som i mina ögon gör dem till sämre människor, har faktiskt inte med mitt yrke att göra.

Men du gör ju lite samma sak: du uttrycker dig på ett sätt som gör att jag läser in att du anser att jag är en sämre människa;)
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!



Att jag har synpunkter på att vissa individer betett sig på ett sätt som i mina ögon gör dem till sämre människor, har faktiskt inte med mitt yrke att göra.

Det verkar som många drar en slutsats om att man omöjligt kan ha en viss tjänst om man har en typ av ideal/värderingar och det blir svårt att dra någon annan slutsats än att just dessa människor själva har svårt att distansiera sig och ta på sig den professionella kostymen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men du gör ju lite samma sak: du uttrycker dig på ett sätt som gör att jag läser in att du anser att jag är en sämre människa;)

Det där, men även resten av ditt inlägg, visar bara att begreppet människovärde inte alls har någon innebörd för dig. Det är därför diskussionen kör fast där.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det verkar som många drar en slutsats om att man omöjligt kan ha en viss tjänst om man har en typ av ideal/värderingar och det blir svårt att dra någon annan slutsats än att just dessa människor själva har svårt att distansiera sig och ta på sig den professionella kostymen.

Det kanske bara är jag, men nog tror jag att det är svårt att jobba med djur om man inte finner dom intressanta, eller barn. Om man anser att de som begått brott är mindre värda som människor bör man nog inte jobba inom kriminalvården etc.

Jag skulle ha oerhört svårt för att slå på och av mina värderingar, de är en del av vem jag är och genomsyrar hela mitt liv
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det kanske bara är jag, men nog tror jag att det är svårt att jobba med djur om man inte finner dom intressanta, eller barn. Om man anser att de som begått brott är mindre värda som människor bör man nog inte jobba inom kriminalvården etc.

Jag skulle ha oerhört svårt för att slå på och av mina värderingar, de är en del av vem jag är och genomsyrar hela mitt liv



Nej, det är inte bara du, fler är av samma åsikt men så finns det dem som är väl medvetna om att det går utmärkt att göra ett bra jobb även om det ibland krockar med ens åsiktsregister.
Om det handlar om en konstant friktion blir det troligen betydligt mer komplicerat.

Om man nu tillhör en av dem som likt dig uttrycker det fetstilta så är det inte konstigt om man är skeptisk till att andra skulle klara det bättre, men jo - det går och jag tror heller inte att det är ovanligt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Juridiken när det gäller hedersrelaterat våld tycker jag inte är konstigare än annan juridik.

Men jag förstår inte riktigt varför juridiken är relevant här. Diskussionen handlar ju om rasism. Och det är inte rasistiskt att anse att gärningsmän ska straffas även när det gäller hedersrelaterat våld, eller att det är bra om de döms till utvisning efter avtjänat straff.

Vad som kan vara rasistiskt är däremot om man, när invandring diskuteras, för fram t ex hedersmord, terrordåd, islamistisk fundamentalism osv som argument mot invandring. Då drar man nämligen alla över en kam.

Om en kurd hedersmördar sin dotter ska det inte misstänkliggöra någon som helst annan kurd, han ska inte hindras från att komma hit. Att det finns islamistiska fundamentalister ska inte göra att muslimer begränsas, det fundamentalisterna gör ska inte spilla över på andra. För att uttrycka det så enkelt som möjligt.

Våld och fundamentalism får överhuvudtaget för stora proportioner när rasism diskuteras. En ytterst liten andel av invandrare/muslimer/valfritt är något annat än fredliga.

Trani: :bow: för alla dina knivskarpa analyserande inlägg.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

När vi pratar om något så grundläggande som mänskliga rättigheter så måste man vara smått personlighetskluven för att kunna "glömma bort" deklarationen om mänskliga rättigheter i samma ögonblick som man stämplar ut.

Väldigt avancerad mental akrobatik.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tack detsamma! Bra att veta att jag inte uttrycker mig helt obegripligt. Ingen mening att skriva om alla läser det som rappakalja.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

När vi pratar om något så grundläggande som mänskliga rättigheter så måste man vara smått personlighetskluven för att kunna "glömma bort" deklarationen om mänskliga rättigheter i samma ögonblick som man stämplar ut.

Väldigt avancerad mental akrobatik.


De flesta har en arbetsbeskrivning, man vet vad som krävs av en och man gör det, oavsett vad man i varje specifikt fall anser om situationen.
Man är helt enkelt professionell i sitt yrkesutövande.
Klarar man inte av den typen av arbete som är så pass utmanande bör man söka sig till ett mindre komplicerat.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men att kunna förhålla sig till den värdegrund som råder på arbetet och sedan påstå sig inte ens känna till den när man är ledig!? Det låter fullkomligt otroligt i mina öron.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej, det är inte bara du, fler är av samma åsikt men så finns det dem som är väl medvetna om att det går utmärkt att göra ett bra jobb även om det ibland krockar med ens åsiktsregister.
Om det handlar om en konstant friktion blir det troligen betydligt mer komplicerat.

Om man nu tillhör en av dem som likt dig uttrycker det fetstilta så är det inte konstigt om man är skeptisk till att andra skulle klara det bättre, men jo - det går och jag tror heller inte att det är ovanligt.

Jag tycker det är skillnad på åsikt och värdering. En åsikt kan jag kompromissa med och lägga åt sidan som du beskriver. Värderingarna gör jag det inte med, och skulle inte vilja ha ett jobb där jag tvingas lägga dessa åt sidan om så bara ibland
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men att kunna förhålla sig till den värdegrund som råder på arbetet och sedan påstå sig inte ens känna till den när man är ledig!? Det låter fullkomligt otroligt i mina öron.


Det fetstilta har jag hittills inte hört någon påstå sig inte känna till i en diskussion gällande ämnet. Tvärtom påpekas det att man är fullt medveten.
Det handlar om att man helhjärtat och fullt ut inte anser att teorin håller i praktiken.
Det förändrar emellertid inte teorin, den är fastlagd och den är vad man skall förhålla sig till. När det kommer till arbetet är det av sådan betydelse att man inte har kvar jobbet om man inte levererar vad som förväntas.

Därutöver, även om läkaren anser att den kriminelle snubben på operationsbordet hade gjort sig bättre som lik innebär det inte att läkaren själv är beredd att avsluta patientens liv, ens om det hade varit ett alternativ.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag tycker det är skillnad på åsikt och värdering. En åsikt kan jag kompromissa med och lägga åt sidan som du beskriver. Värderingarna gör jag det inte med, och skulle inte vilja ha ett jobb där jag tvingas lägga dessa åt sidan om så bara ibland


Jag menar att bägge går att lägga åt sidan.
Om du vet att du har problem med det är det bra, av förklarliga skäl, om du undviker arbeten där du skulle få svårt med det.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Då har du inte läst hela den här tråden.

Nej och det behövs inte för att opponera sig mot ett enkelt påstående om att vissa värderingar gör det omöjligt att kunna ha vissa yrkestitlar.
Dvs hur det faktiskt kan fungera irl, inte i spekulativ teori på Bukefalos diskussionsforum.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Bra att veta att jag inte uttrycker mig helt obegripligt. Ingen mening att skriva om alla läser det som rappakalja.

Jag tycker också att du har varit mycket klar och tydlig. Jag hoppas att det framgick tidigare. Även om jag ju också har sett att alla inte verkar förstå allt du skriver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp