All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej och det behövs inte för att opponera sig mot ett enkelt påstående om att vissa värderingar gör det omöjligt att kunna ha vissa yrkestitlar.
Dvs hur det faktiskt kan fungera irl, inte i spekulativ teori på Bukefalos diskussionsforum.

Fast nu pratar vi ju inte om assistenter, lastbilschaufförer, ekonomidirektörer, stylister och civilingenjörer och vi pratar inte om vilka värderingar som helst.

Vi pratar om människovärde och rasism/ främlingsfientlighet.

Jag har mycket svårt att se att det är lämpligt och skulle fungera om tex. en läkare eller jurist anser att vissa människor är mindre värda på fritiden men lägger undan den värderingen på jobbet.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ok, jag säger det igen. Det farligaste hotet är det religiösa dogmerna. Islam är inte en demokratisk religion och vill man tro något annat så är man väldigt okunnig. Hedersmord, hedersvåld, 9/11, självmordsbombare, mordhot mot kritiker (dansk karikatyr), mordhot mot homosexuella, mordhot mot otrogna (icke troende), listan kan göras lång. Det är vad man tvingas blunda för när man säger att det inte är något problem. Vill man ha en öppen och bra debatt om varför misstänksamheten ökar så är det bra om fokus tas bort från folket och riktas mot problemets kärna. Öppna ögonen!

Hedersmord o hedersvåld existerar även bland kristna i mellanöstern, missat det? Självmordsbombare är inte exklusivt för muslimer, missat det?
O den kristna högern i USA är rättskaffens när de bombar abortkliniker o mördar läkare som utför aborter?
Sionisterna var inte några duvungar heller o Mossad kanske vi skall prata tyst om.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fast nu pratar vi ju inte om assistenter, lastbilschaufförer, ekonomidirektörer, stylister och civilingenjörer och vi pratar inte om vilka värderingar som helst.

Vi pratar om människovärde och rasism/ främlingsfientlighet.

Jag har mycket svårt att se att det är lämpligt och skulle fungera om tex. en läkare eller jurist anser att vissa människor är mindre värda på fritiden men lägger undan den värderingen på jobbet.

Ja och i mina yttringar utgår jag från diskussionen om människors lika värde (där bla rasism ingår) och applicerar det på värderingarna hos jurister, läkare, poliser, kriminalvårdare, psykologer, socialarbetare, lärare etc
Det är vanliga människor bakom yrkestitlarna.

Du, och fler med dig, har svårt att se att det går, att det inte är lämpligt.
Det lämpliga kan man givetvis ha åsikter om, men det går och med det är diskussionen egentligen slut.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ja och i mina yttringar utgår jag från diskussionen om människors lika värde (där bla rasism ingår) och applicerar det på värderingarna hos jurister, läkare, poliser, kriminalvårdare, psykologer, socialarbetare, lärare etc
Det är vanliga människor bakom yrkestitlarna.

Du, och fler med dig, har svårt att se att det går, att det inte är lämpligt.
Det lämpliga kan man givetvis ha åsikter om, men det går och med det är diskussionen egentligen slut.

Det vore fint med ett exempel, för jag har svårt att tro att man som polis verkligen "kan" arbeta helt förutsättningslöst och inte göra skillnad på folk om man är rasist. Jag säger inte att det ger utfall i alla lägen men det räcker väl med ett fall.

Eller missuppfattar jag dig nu?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det vore fint med ett exempel, för jag har svårt att tro att man som polis verkligen "kan" arbeta helt förutsättningslöst och inte göra skillnad på folk om man är rasist. Jag säger inte att det ger utfall i alla lägen men det räcker väl med ett fall.

Eller missuppfattar jag dig nu?

Brandmän och anställda vid migrationsverket ska jag kanske lägga till.


Jag vet inte vad det är för exempel du vill ha?
Att det finns en inställning (på Buke skulle den troligen klassas som första klassens rasism) hos många brandmän, poliser, ambulansförare att de inte vill åka ut på vissa utryckningar ex anlagda bil/garage/förrådsbränder i vissa områden pga att det just handlar om anlagda bränder och de kommer bli bemötta med stenkastning och annat anmärkningsvärt och våldsamt beteende.
Ändå så gör dem det och de gör sitt jobb enligt konstens alla regler.

Det finns hur många exempel som helst och det gemensamma är att det stannar vid mer eller mindre obehagliga yttringar, tankar/åsikter/värderingar men det är människor som fortfarande gör sitt jobb.
Sedan är det som nämnt inte alla som klarar att hålla sig professionella i sitt yrke utan låter sina värderingar genomsyra arbetet, det kommer alltid finnas ett visst antal som blir uppsagda pga "personliga skäl".
Det kan handla om en rasistisk polis eller en människohatande personalchef.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Brandmän och anställda vid migrationsverket ska jag kanske lägga till.


Jag vet inte vad det är för exempel du vill ha?
Att det finns en inställning (på Buke skulle den troligen klassas som första klassens rasism) hos många brandmän, poliser, ambulansförare att de inte vill åka ut på vissa utryckningar ex anlagda bil/garage/förrådsbränder i vissa områden pga att det just handlar om anlagda bränder och de kommer bli bemötta med stenkastning och annat anmärkningsvärt och våldsamt beteende.
Ändå så gör dem det och de gör sitt jobb enligt konstens alla regler.

Det finns hur många exempel som helst och det gemensamma är att det stannar vid mer eller mindre obehagliga yttringar, tankar/åsikter/värderingar men det är människor som fortfarande gör sitt jobb.
Sedan är det som nämnt inte alla som klarar att hålla sig professionella i sitt yrke utan låter sina värderingar genomsyra arbetet, det kommer alltid finnas ett visst antal som blir uppsagda pga "personliga skäl".
Det kan handla om en rasistisk polis eller en människohatande personalchef.

Men det första exemplet är ju bara rasism om man samtidigt säger " typiskt blattar" eller " apajävlar"

Att ambulans och brandkår får utstå stenkastning är inte på något sätt ok

Att buke skulle klassa allt som rasism....nja, det har du nog hittat på själv. Personligen tycker jag det är väldigt nyanserat här. Sen att vissa envisas med att säga neger och zigge, ja det klassar jag som ren dumhet
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men det första exemplet är ju bara rasism om man samtidigt säger " typiskt blattar" eller " apajävlar"

Att ambulans och brandkår får utstå stenkastning är inte på något sätt ok


Vi talade om värderingar, right?
När jag skrev "Att det finns en inställning (på Buke skulle den troligen klassas som första klassens rasism) hos många brandmän, poliser, ambulansförare att de inte vill åka ut på vissa utryckningar " så innebär just denna inställning det du själv tar upp som exempel, rasistiska tillmälen och fördomar.

Vi talar alltså om ambulansmän, poliser och brandmän som inte vill åka iväg på ex garage/förråd/bilbränder pga av att de vet att det beror på "blattar och apajävlar" att de kommer mötas av obehaglig stämning och kanske tom våld. De tycker kort och gott att skiten kan brinna för om någon vecka eller dagar är det ändå dags igen.
När det gäller sammandrabbningar mellan grupper - "låt dem slå ihjäl varandra så underlättar det för oss alla".

Det fick stora rubriker när rosengårdspolisens uttalande nådde media, det verkade som det fanns en hyfsat stor publik som var förvånade - vilket var det som förvånade mig mest.
För mig är det här inget nytt och ännu mindre förvånande. Det finns en utbredd, ganska krass och sorglig inställning bland de yrkesgrupper som ansvarar för samhällets tuffare städuppgifter där otack är belöningen.
Om alla dessa anställda med diskutabla åsikter/värderingar skulle bytas ut är frågan hur många som skulle återstå. Vi kan troligen glömma allt som har med rättsäkerhet att göra, gissar jag.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi talade om värderingar, right?
När jag skrev "Att det finns en inställning (på Buke skulle den troligen klassas som första klassens rasism) hos många brandmän, poliser, ambulansförare att de inte vill åka ut på vissa utryckningar " så innebär just denna inställning det du själv tar upp som exempel, rasistiska tillmälen och fördomar.

Vi talar alltså om ambulansmän, poliser och brandmän som inte vill åka iväg på ex garage/förråd/bilbränder pga av att de vet att det beror på "blattar och apajävlar" att de kommer mötas av obehaglig stämning och kanske tom våld. De tycker kort och gott att skiten kan brinna för om någon vecka eller dagar är det ändå dags igen.
När det gäller sammandrabbningar mellan grupper - "låt dem slå ihjäl varandra så underlättar det för oss alla".

Det fick stora rubriker när rosengårdspolisens uttalande nådde media, det verkade som det fanns en hyfsat stor publik som var förvånade - vilket var det som förvånade mig mest.
För mig är det här inget nytt och ännu mindre förvånande. Det finns en utbredd, ganska krass och sorglig inställning bland de yrkesgrupper som ansvarar för samhällets tuffare städuppgifter där otack är belöningen.
Om alla dessa anställda med diskutabla åsikter/värderingar skulle bytas ut är frågan hur många som skulle återstå. Vi kan troligen glömma allt som har med rättsäkerhet att göra, gissar jag.

Man får väl hoppas att deras chefer arbetar med problemet och att de som jobbar med intagning är så pass kompetenta att de kan se detta redan på ett tidigt stadium. Säger du att det är utbrett så får jag väl tro dig.....

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det sista stycket, du har verkligen en svart bild av Sverige, och som jag förstått så anser du att invandringen är den stora boven i dramat.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Om alla dessa anställda med diskutabla åsikter/värderingar skulle bytas ut är frågan hur många som skulle återstå. Vi kan troligen glömma allt som har med rättsäkerhet att göra, gissar jag.

Du menar om de jobbar kvar och får genomslag för sin rasism? Så länge de åker ut vid första tillfälle de visar den öppet kan vi alltid hoppas att den hålls i schack och rättssäkerheten för samtliga medborgare kan upprätthållas.

Det enda goda det medfört är att man mycket medvetet arbetar med att rekrytera bättre genom tydliga rekryteringsmål av utrikesfödda och andra som är underrepresenterade i rättsvårdande myndigheter.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du menar om de jobbar kvar och får genomslag för sin rasism? Så länge de åker ut vid första tillfälle de visar den öppet kan vi alltid hoppas att den hålls i schack och rättssäkerheten för samtliga medborgare kan upprätthållas.

Det enda goda det medfört är att man mycket medvetet arbetar med att rekrytera bättre genom tydliga rekryteringsmål av utrikesfödda och andra som är underrepresenterade i rättsvårdande myndigheter.



Diskussionen handlade om huruvida det går att klara av och utföra ett gott arbete, sina värderingar till trots. Det går.

Sedan tror jag inte det handlar så mycket om rekryteringsmissar utan arbetsskador.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det enda goda det medfört är att man mycket medvetet arbetar med att rekrytera bättre genom tydliga rekryteringsmål av utrikesfödda och andra som är underrepresenterade i rättsvårdande myndigheter.

Samhället har fått för sig att reducerad chans till jobb p.g.a sin etnicitet eller sitt kön INTE är diskriminering utan t.o.m antidiskriminering OM personens etnicitet/kön finns överrepresenterad inom yrket. Det är helt obegripligt för mig faktiskt. Helt obegripligt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Samhället har fått för sig att reducerad chans till jobb p.g.a sin etnicitet eller sitt kön INTE är diskriminering utan t.o.m antidiskriminering OM personens etnicitet/kön finns överrepresenterad inom yrket. Det är helt obegripligt för mig faktiskt. Helt obegripligt.

Varför då? En jämn fördelning på alla arbetsplatser är väl att föredra
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Varför då? En jämn fördelning på alla arbetsplatser är väl att föredra

Över en institutionaliserad diskriminering på massiv skala? Självklart inte. En jämn fördelning är endast eftersträvansvärt om alla grupper vill allting i samma utsträckning. I verkligheten på vill inte alla grupper allting i samma utsträckning. Kultur påverkar ens livsval.

Låt mig statuera med ett exempel på vad som är rättvist och vad vi eftersträvar idag.

:cool: x4 - Detta är fyra människor uppväxta i cool-kulturen.
:love: x4 - Detta är fyra människor uppväxta i hjärte-kulturen.

I cool-kulturen är det tre gånger så vanligt att man vill bli snickare än i hjärte-kulturen och i hjärte-kulturen är det tre gånger så vanligt att man vill bli fiskare än i cool-kulturen.

Så, den rimliga och rättvisa fördelningen borde vara:
Snickare - :cool: x3 :love: x1
Fiskare - :cool: x1 :love: x3

Men med dagens barocka, diskriminerande syn blir "jämställdhet" istället:
Snickare - :cool: x2 :love: x2
Fiskare: :cool: x2 :love: x2

Och vem tjänar på det? Ingen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Fett pedagogiskt :)

Jag skulle säga att alla i samhället vinner på det
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tack. :D

I 50/50-fördelning så är det dock hälften av alla individer som inte fick det jobbet de ville ha trots att alla kunde ha fått det. Det är fortfarande obegripligt för mig varför man skulle föredra det. Är det verkligen så viktigt att alla grupper ska vara lika representerade överallt så att det legitimerar diskriminering av individer? Ska man verkligen begränsas av sitt kön eller sin hudfärg?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tack. :D

I 50/50-fördelning så är det dock hälften av alla individer som inte fick det jobbet de ville ha trots att alla kunde ha fått det. Det är fortfarande obegripligt för mig varför man skulle föredra det. Är det verkligen så viktigt att alla grupper ska vara lika representerade överallt så att det legitimerar diskriminering av individer? Ska man verkligen begränsas av sitt kön eller sin hudfärg?

Nu tycker inte jag att man ska byta it folk över natt, eller tvinga folk att söka sig till specifika yrken. Men att eftersträva en jämn fördelning tycker jag är självklart.

Inom polisen tex. Givetvis gynnas yrket och samhället av att de som jobbar där speglar samhället

Står valet mellan en överrepresenterad och en underrepresenterad kandidat tycker jag valet är lätt. Bara det att man uppmanar vissa grupper att söka gör ju att fördelningen blir bättre
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Att uppmuntra vissa grupper att söka och att arbete med jämnare fördelning underifrån har jag ingenting emot, men det är inte så rekryteringen på Polishögskolan går till utan där har t.ex en kvinna ungefär dubbelt så stor chans att bli antagen som en man.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

:confused: Jag förstår inte din fråga i relation till det du citerar av mig. Du kan säkert hitta den infon om du googlar.

" Att förutsätta att vissa typer av brott bara begås av människor som inte är svenska medborgare - japp det är rasistiskt."

Därav min motfråga.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Om det skulle vara så att vissa brott bara begås av vissa (hedersvåld) är det då rasistiskt att påtala detta?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det är rasistiskt att påstå att alla muslimer utöver hedersvåld, när det är något som förekommer bland många kristna med och definitivt inte är något som "alla" muslimer än anhängare av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp