All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du förstår verkligen inte vad Trani försöker säga. Det är helt fascinerande.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du förstår verkligen inte vad Trani försöker säga. Det är helt fascinerande.



Jasså, det tror du.
Kan inte du då ta och förklara exakt vad Trani försöker säga som du så övertygat menar att jag helt missar.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du menar att du gjort analysen på förhand. Du "vet" när du säger det att det du säger inte är rasistiskt.

Det jag menar är att om någon säger till mig att "det där du sade är rasistiskt" så är det fog nog för att jag ska fundera på om personen har rätt, trots att jag inte avsedde att säga något rasistiskt. Jag har liksom aldrig varit med om att någon använder "rasistiskt" som ett allmänt skällsord, dvs jag utgår ifrån att personen har någon slags grund för sin tolkning. Så då vill jag utvärdera den responsen (alltså ingenting som går att göra på förhand, det vore detsamma som att inte bry sig om responsen).

Rasism är inte bara någons subjektiva åsikt utan en maktstruktur. Jag är givetvis också medverkare i den här strukturen och jag strävar efter att kunna se och förstå min roll i den. Därför skulle jag aldrig under någon som helst omständighet bara le åt någon som menade att jag uttryckte mig rasistiskt. Det skulle vara arrogans på flera plan.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du menar att du gjort analysen på förhand. Du "vet" när du säger det att det du säger inte är rasistiskt.


Jag menar att när någon säger att jag är rasist/sagt något rasistiskt så går en snabb reflektion över vad jag sagt och sedan en reaktion - ett leende exempelvis.
Ska man göra en riktigt djuplodning så handlar det om vem som beskyller och hur beskyllningen formuleras med kroppsspråk, tonläge etc


Det jag menar är att om någon säger till mig att "det där du sade är rasistiskt" så är det fog nog för att jag ska fundera på om personen har rätt, trots att jag inte avsedde att säga något rasistiskt.

Ja, vad du menat har varit tydligt redan från första post.
Jag menar att för mig så går reflektionerna så pass snabbt att det inte är något jag tar med mig hem för självrannsakan utan kan i regel levereras direkt i sitt sammanhang.
Rannsaka mig själv kan jag visst göra men i helt andra situationer.
Beskyllningar över vem jag är, vad jag står för, innebörden i vad jag sagt etc är inte några komplicerade ärenden för mig.


Jag har liksom aldrig varit med om att någon använder "rasistiskt" som ett allmänt skällsord, dvs jag utgår ifrån att personen har någon slags grund för sin tolkning. Så då vill jag utvärdera den responsen (alltså ingenting som går att göra på förhand, det vore detsamma som att inte bry sig om responsen).

Rasism är inte bara någons subjektiva åsikt utan en maktstruktur. Jag är givetvis också medverkare i den här strukturen och jag strävar efter att kunna se och förstå min roll i den. Därför skulle jag aldrig under någon som helst omständighet bara le åt någon som menade att jag uttryckte mig rasistiskt. Det skulle vara arrogans på flera plan.

Rasism är en maktstruktur, en bestämd form - beskyllningar är det däremot inte.
Att grundlöst beskylla människor är dock inte vackrare än den fulaste maktstrukturen.
Vi har skrivit om någon annans uppfattning och beskyllning,beskyllning om rasism kan och är många gånger en produkt av subjektiv uppfattning och det kan vara allt annat än sant.

Om någon säger att jag är rasist så har jag en egen uppfattning om det.
Om någon säger att jag uttryckt mig rasistiskt så kan det mycket väl han hänt, en snabb reflektion hjälper mig att bestämma mig var jag står i frågan.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag betraktar inte ett påstående om att jag har sagt något rasistiskt som en beskyllning.

Det är inget skällsord utan ett begrepp, ett namn på en mekanism, en struktur.

Hela världen är rasistisk. Du och jag medverkar till det. Varje gång jag säger något som inte är rasistiskt är det en liten seger för både mig och världen.

Rasism är ett komplicerat ärende. Det skulle bli mindre komplicerat om folk stoppade undan sin arrogans och egocentrism.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

En "grundlös beskyllning" om att något/någon är rasistisk är en piss i havet jämfört med själva rasismen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag betraktar inte ett påstående om att jag har sagt något rasistiskt som en beskyllning.

Det är inget skällsord utan ett begrepp, ett namn på en mekanism


Blir jag utsatt för något jag vet är fel ligger det mer nära till hands för mig att kalla det beskyllning, inte påstående.
Du väljer själv ditt förstahandsval.
Sedan används uttrycket "rasist" som ett skällsord, i allra högsta grad. Det räcker med att läsa på Bukefalos så framgår det mycket tydligt.

Hela världen är rasistisk. Du och jag medverkar till det. Varje gång jag säger något som inte är rasistiskt är det en liten seger för både mig och världen.

Rasism är ett komplicerat ärende. Det skulle bli mindre komplicerat om folk stoppade undan sin arrogans och egocentrism.

Bara för att rasism är ett komplicerat ärende så behöver en beskyllning/påstående kalla-det-vad-du-vill inte vara särskilt komplicerat.
Att göra något mer komplicerat än vad det är, oavsett ärende, är om inte dumt så onödigt.


Jag tror nog vi förstår varandra vi delar bara inte åsikt/värdering.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag vet. Ditt svar är nämligen av typen Goddag, yxskaft. Att jag vet det, beror på att jag förstår vad Trani är ute efter.


Jag hade och har inga problem att förstå vad Trani menade eller vad Trani var ute efter.
Jag kan övht inte påminna mig om när jag sist inte förstod vad en medmänniska irl eller på nätet menade/syftade på.
Vi får konstatera att min läsförståelse är så pass mycket skarpare än mitt skriftspråk och att jag uttryckte mig så otroligt slafsigt och undermåligt att du inte lyckades förstå att jag förstod.
Det är djupt beklagligt att jag med mitt pinsamt otillräckliga skriftspråk gjorde dig så frustrerad att du tvingades posta en oneliner som får dig att framstå i dålig dager.
Det var absolut inte min mening, jag är givetvis fruktansvärt, rent av hemskt, ledsen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi delar inte världsåskådning över huvud taget.

Sedan används uttrycket "rasist" som ett skällsord, i allra högsta grad. Det räcker med att läsa på Bukefalos så framgår det mycket tydligt.
Jag håller inte med och tycker att din uppfattning snarare visar på något hos dig. Om min samhällsanalys blir kallad rasistisk en gång så är det nog för att jag ska ta mig en ordentlig funderare (längre än en sekund). Om det hände upprepade gånger så skulle jag blir ordentligt brydd och verkligen tänka igenom min syn på samhället rejält. Inte bara arrogant konstatera att "jaja rasist har visst blivit ett skällsord men jag är då rakt ingen rasist".
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad är jag ute efter då? Berätta så kan vi ju verifiera din förträffligt skarpa läsförståelse.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad är jag ute efter då? Berätta så kan vi ju verifiera din förträffligt skarpa läsförståelse.



Du har ju i överdriven detalj beskrivit vad du menar och hur du resonerar, ska jag kopiera dina svarsposter eller kan du läsa om dem tror du?


Jag håller inte med och tycker att din uppfattning snarare visar på något hos dig. Om min samhällsanalys blir kallad rasistisk en gång så är det nog för att jag ska ta mig en ordentlig funderare (längre än en sekund). Om det hände upprepade gånger så skulle jag blir ordentligt brydd och verkligen tänka igenom min syn på samhället rejält. Inte bara arrogant konstatera att "jaja rasist har visst blivit ett skällsord men jag är då rakt ingen rasist".

Reflektionen tar mig generellt inte längre än ett ögonblick, om du accepterar att det inte tar lika lång tid för andra när det gäller insikt/reflektion/analys som för dig så underlättar det. Fakta ändras inte för att du återupprepar dig. Återigen ett exempel på "vad du är ute efter" genom att vara just övertydlig.
Du efterlyser djupare reflektion, analys, locka till överdriven insiktsfullhet av respekt för andras reflektion/upplevelse, se sin egen roll och ansvar etc


Det kursiva, ja men det har inget med mig att göra så det finns ingen anledning att bemöta det. För det är väl inte så att du skapat dig en komplett bild över omständigheter vars detaljer i sig är viktiga för att besluta hur man rimligen agerar i en situation? Nej, bra.

Det fetstilta, är din egen skapelse, en fördomsfull syn på vad det handlar om.
Rasist kan vara en korrekt etikett men det ÄR även i hög grad en beskyllning som absolut kan kastas utan annan grund än skilda åsikter. Åsikter i sig som inte har med rasism att göra. Mottar jag ett påstående/beskyllning gällande en av mina värdegrunder så är jag trygg med vad jag står.
Vill man göra något av diskussionen ber man personen deklarerar sin definition av rasism (då blir man varse att det varierar kraftigt) och sedan bryter man ned argument och påstående/beskyllning till ingenting kvarstår.
Dvs om man har tid och lust.

Tid och lust att fortsätta papegoja på detta spår har jag dock inte.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag tror nog vi förstår varandra vi delar bara inte åsikt/värdering.

Det tror inte jag. Naturligtvis är inte det Trani skriver invändningsfritt, det handlar inte om en sanning huggen i sten, utan om ett sätt att förstå världen. Men du invänder inte mot det hon skriver, du visar gång på gång att du inte förstår det. Vilket är en annan sak.

Jag är tex rätt övertygad om att Trani själv skulle kunna presentera bättre argument mot sin egen åsikt, än vad du gör. Och det har med förståelse att göra, inget annat.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Rasism är inte bara någons subjektiva åsikt utan en maktstruktur. Jag är givetvis också medverkare i den här strukturen och jag strävar efter att kunna se och förstå min roll i den. Därför skulle jag aldrig under någon som helst omständighet bara le åt någon som menade att jag uttryckte mig rasistiskt. Det skulle vara arrogans på flera plan.

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad välfärden innebar vet vi ex bostad till alla, god kvalitativ sjukvård/omsorg och skola.

Men bara för oss - vilka vi nu är?
Och absolut INTE för dem - vilka de nu är.

Men mest av allt för No1 som vill HA.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad sägs om att du beskriver det med dina egna ord? Det är så man kan se förståelsen.

Jag upprepar mig för att du inte tycks svara på det jag menar.

Nu skriver du att det "inte har med dig att göra" fast ursprunget till den här diskussionen var just din inställning till när någon menar att du uttrycker dig rasistiskt.

Jag söker inte "locka till överdriven insiktsfullhet av respekt för andras reflektion/upplevelse", möjligen vill jag höja lägstanivån av respekt. Är det "överdriven insiktsfullhet" att ta allvarsamt på när någon pekar ut rasistiska aspekter av ens samhällsåskådning? På vilket sätt är det överdrivet?

Det du fetade är min egen åsikt. Jag tycker att du har en synnerligen arrogant inställning i den här frågan. Jag vet inte mer om dig än de åsikter du luftar här.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad sägs om att du beskriver det med dina egna ord? Det är så man kan se förståelsen.

Jag upprepar mig för att du inte tycks svara på det jag menar.

Nu skriver du att det "inte har med dig att göra" fast ursprunget till den här diskussionen var just din inställning till när någon menar att du uttrycker dig rasistiskt.

Jag söker inte "locka till överdriven insiktsfullhet av respekt för andras reflektion/upplevelse", möjligen vill jag höja lägstanivån av respekt. Är det "överdriven insiktsfullhet" att ta allvarsamt på när någon pekar ut rasistiska aspekter av ens samhällsåskådning? På vilket sätt är det överdrivet?

Det du fetade är min egen åsikt. Jag tycker att du har en synnerligen arrogant inställning i den här frågan. Jag vet inte mer om dig än de åsikter du luftar här.

Väldigt bra skrivet.

Problemet är väl att om man är rasist/ främlingsfientlig så är man inte förmögen att ta in och reflektera över det.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Utanförskap och kriminalitet har ökat skrämmande mycket på 20 år. Det är i sig ett tecken på sviktande välfärd. Det finns inte resurser att förebygga människor som är på glid.

Du sveper med formuleringar som inte stämmer.
Tex har kriminaliteten minskat - om man läser statistik och inte kvällstidningar.

jag har skapligt bra koll på samhällsutvecklingen och jag kan inte hålla med dig någonstans.

Den verklighet jag ser är långt ifrån dina beskrivningar. Jag hävdar att svenskars (=människor boende i Sverige) levnadsstandard är betydligt högre än för 20 år sedan. Och oerhört mycket högre än för 40 år sedan.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du sveper med formuleringar som inte stämmer.
Tex har kriminaliteten minskat - om man läser statistik och inte kvällstidningar.

jag har skapligt bra koll på samhällsutvecklingen och jag kan inte hålla med dig någonstans.

Den verklighet jag ser är långt ifrån dina beskrivningar. Jag hävdar att svenskars (=människor boende i Sverige) levnadsstandard är betydligt högre än för 20 år sedan. Och oerhört mycket högre än för 40 år sedan.

År 2011 fattades 136 000 lagföringsbeslut, vilket är en minskning med 1 800 beslut eller 1 procent
jämfört med 2010. Av besluten var 113 000 lagföringar mot män och 23 000 lagföringar mot kvinnor.

Antalet domar där fängelse var huvudpåföljd ligger kvar på nästan samma nivå som föregående år
(–60 domslut) på 12 700 domslut. Den utdömda strafftiden har ökat under den senaste tioårsperioden
från ett medel på 8,2 månader 2002 till ett medel på 8,9 månader 2011. Jämfört med 2010 har dock
strafftiden minskat från ett medel på 9,4 månader.


så minskningen är rätt marginell.

sedan har väl vissa , ska vi lite diplomatiskt utrycka oss, etniskt förknippade brott ökat. en viss typ av brottslighet specefikt riktad mot äldre samt drivmedelsstölder från entreprenad o lantbruksföretag. de sistnämda av nöd eftersom personerna i fråga inte har likvida medel och är tvugna att ha bränsle för att kunna röra på sig...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp