All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Skolan, låt den styras av strikt ekonomiska värderingar.

Fast den gör ju det? och det är därför Sverige har rasat i utbildningskvalitet.

Genomförandet av den segregerade skolan och vinster på elevernas bekostnad var ju till och med ett vallöfte. Även inte Björklund formulerade det så.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Min poäng med exemplet var att inte ens i aktiebolagsformen använder man strikt ekonomiska rationale/värderingar när man tar beslut. Och att man då ska göra det i vårt samhällsbygge är absurt.

(Till andra än No1 som kommenterat: För övrigt har jag arbetat i företag som helt enligt plan gått med stora förluster i 5-7 år med ägarkapitaltillförsel för att sedan börja gå med stora vinster. Det är helt OK och är ett vanligt sätt för företag som såddfinansieras och sedan riskkapitalfinansieras.)

Att det skulle handla om ordbajs är din åsikt.

Om du nu vill anlägga den vyn på vårt samhällsbygge:
Skolan, låt den styras av strikt ekonomiska värderingar.
Äldrevården, låt den styras av strikt ekonomiska värderingar.
Sjukvården, låt den styras av strikt ekonomiska värderingar.

Och så vidare. Människor som är kroniskt sjuka är uppenbart inte speciellt ekonomiskt att satsa pengar på. Skit i dem, satsa bara på dem som vi kan få ut i arbete igen och kan generera ekonomiska intäkter. Äldrevården är ju ett stort hål i ekonomin och inte tusan kommer de gamla att generera mer intäkter. Bästa ekonomiska rationalen vore att minimera tiden för överlevnad efter pensionsåldern, kanske erbjuda heroin vore perfekt? Varför bedriva en massa forskning inom humaniora som sällan ger ekonomiska vinster mätbara med din smala krone-räkne-sticka?

Om det inte låter så bra, så kommer frågan varför just migrationen ska ställas på strikt ekonomiska grunder. Bara för att du inte tycker om den och de människor som kommer hit? Eller varför? Jag ÄR uppriktigt intresserad av det svaret.


Syftet med effektiva ekonomiska lösningar och hög beskattning är att det ska generera pengar som ska placeras i: välfärd.

Vad välfärden innebar vet vi ex bostad till alla, god kvalitativ sjukvård/omsorg och skola.
Du kanske anser, liksom alliansen som nu vill förnya begreppet välfärd där även migrationen skall ingå, att det finns ekonomiskt utrymme men det är precis det jag inte gör eftersom kvalitén på välfärden sjunker som en detonerad ubåt.
Höj beskattningen med 10%, om det räcker, eller reformera migrationspolitiken med ungefär samma kraft.
Jag kan bjuda till och säga att jag skiter i vilket, jag klarar 10% högre skatt men spyr på vår nuvarande bostadsmarknad, skitvård, skitskola, vanvård av gamla/sjuka samt ättestupapolitik pga att vi inte har råd med pensionärer.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag delar inte den analysen. Vi har den bästa sjukvården som funnits genom tiderna (helt naturligt får väl tilläggas med tanke på att läkekonsten utvecklas...). Det finns stora utmaningar runt om i världen för äldreomsorgen av demografiska skäl - vi lever längre och kräver mer. Det finns stora utmaningar i skolan. Jag kan inte på något område ställa upp på ett generellt epitet "skit"- och då lever jag med många barn nära både sjukvård, skola och ungdomsomsorg.

Att begränsa migrationen kraftigt kanske har samma effekt som en 10%-ig skattehöjning - personer och pengar försvinner till andra länder och skapar framgång där istället. Den analysen kanske är korrekt.

Jag ser hur den generella kvaliteten på omsorgen har blivit så mycket bättre under lång tid - likväl finns fortfarande problem när man antar en alltför strikt ekonomisk synvinkel och drar det till sin spets. När man aldrig får marginaler för att täcka oväntade händelser inom hemtjänsten utan har strikta snäva tidsramar exempelvis. Man ser kortsiktigt ekonomiskt utan att tänka på varför man överhuvudtaget erbjuder tjänsten. Långvården på 1980-talet var inte ett dugg roligare än dagens motsvarande boenden.

På samma sätt hamnar vi snett om vi anlägger ett strikt ekonomiskt synsätt på migration, istället för att hålla i huvudet varför vi vill ha migration, arbetskraftsinvandring och asylmottagande.

Det här med "allt var bättre förr" anser jag vara rent skitsnack som generellt budskap. Om allt är så bra som det skulle kunna vara med en perfekt balanserad utveckling är en helt annan fråga.

Men jag tackar för förtydligandet. Jag anar att den starka drivkraften handlar om att du anser att välfärden tar stryk och (enligt min åsikt) felaktigt kopplar det direkt till migrationsfrågan. Den taktiken/kopplingen används flitigt av SD, inte i syfte att förbättra välfärden (sekundärt), utan enbart för att läggas till argumenten om varför vi måste stoppa invandringen (primärt).

Du skriver att du egentligen vill koppla välfärdens problem till den totala budgeten, och det är en mycket mer balanserad hållning. Att välja ut just två enskilda statliga utgiftsområden och ställa dem emot varandra brukar bara göras för att fylla smutsiga politiska syften. Oavsett parti som gör det.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det finns en annan aspekt som det aldrig pratas om. Invandring från demokratiska länder orsakar sällan protester. Invandring från totalitära, icke sekulariserade länder för med sig betydligt mer problem i form av avsaknad av respekt för mänskliga fri och rättigheter. Avsaknad av respekt för kvinnorätt och kvinnofrid. Men eftersom det är absolut tabu att prata om religionsförtryck så blir det ingen riktig diskussion i ämnet.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det finns en annan aspekt som det aldrig pratas om. Invandring från demokratiska länder orsakar sällan protester. Invandring från totalitära, icke sekulariserade länder för med sig betydligt mer problem i form av avsaknad av respekt för mänskliga fri och rättigheter. Avsaknad av respekt för kvinnorätt och kvinnofrid. Men eftersom det är absolut tabu att prata om religionsförtryck så blir det ingen riktig diskussion i ämnet.

Fast många flyr just för att de har problem med den avsaknaden av mänskliga fri- och rättigheter, och har inga som helst problem med att de är annorlunda i sitt nya hemland.

Varför är det tabu att prata om religionsförtryck?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det finns en annan aspekt som det aldrig pratas om. Invandring från demokratiska länder orsakar sällan protester. Invandring från totalitära, icke sekulariserade länder för med sig betydligt mer problem i form av avsaknad av respekt för mänskliga fri och rättigheter. Avsaknad av respekt för kvinnorätt och kvinnofrid. Men eftersom det är absolut tabu att prata om religionsförtryck så blir det ingen riktig diskussion i ämnet.

golit noterar att invandring av romer från EU-länder har fått mycket stor uppmärksamhet.

Men som sjöberga säger, det är ju på grund av att man inte vill leva i ett land som inte har respekt för mänskliga fri och rättigheter som man flyttar till ett land som respekterar dem.

Inte som SD hävdar att man har som ambition att införa sharia i resten av världen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

golit noterar att invandring av romer från EU-länder har fått mycket stor uppmärksamhet.

Men som sjöberga säger, det är ju på grund av att man inte vill leva i ett land som inte har respekt för mänskliga fri och rättigheter som man flyttar till ett land som respekterar dem.

Inte som SD hävdar att man har som ambition att införa sharia i resten av världen.

nja många flyttar ju av ekonomiska skäl också.

har jag inga möjligheter att bygga upp en tillvaro i hemlandet om det beror på brist på kapital, utbildning, etniska orsaker eller en kombination behöver ju inte betyda att landet i sig är odemokratiskt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

nja många flyttar ju av ekonomiska skäl också.

har jag inga möjligheter att bygga upp en tillvaro i hemlandet om det beror på brist på kapital, utbildning, etniska orsaker eller en kombination behöver ju inte betyda att landet i sig är odemokratiskt.

Må så vara, men om man utbildar sig tenderar det att innebära att man ser demokrati på ett mer positivt sätt. Skaffar man sedan barn som växer upp i ett demokratiskt samhälle kommer barnen sannolikt att uppskatta att leva i en demokrati. Iaf i de flesta fallen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Må så vara, men om man utbildar sig tenderar det att innebära att man ser demokrati på ett mer positivt sätt. Skaffar man sedan barn som växer upp i ett demokratiskt samhälle kommer barnen sannolikt att uppskatta att leva i en demokrati. Iaf i de flesta fallen.

det är det nog ingen som förnekar.

men frågan är istället, vad kostar kalaset värdlandet, och anser valmannakåren det vara kostnaden värd.


och för att kunna fastställa det så borde myndigheterna vara så ärliga och raka att man öppet deklarerar dessa siffror.

jag tror nu inte att SD:s siffror är de rätta men det verkar ju vara en så het potatis att ingen vill lyfta fram dem.

det är inte demokrati!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

.... men det verkar ju vara en så het potatis att ingen vill lyfta fram dem.

det är inte demokrati!

Nej det är ingen hemlighet. Det är bara rätt svårt att räkna.

Vad har Silvia kostat och vad har hon tillfört?

Sen kan man tycka att det är en mänsklig rättighet att hon får gifta sig med hon vill.

golit veterligt har hon inte lönearbetat en enda dag sen hon kom till Sverige.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi f-n vet ni om sharialagar??? Prata med en inbiten muslim så får ni höra hur ett enligt dom perfekt samhälle ser ut! Våga prata om skiten. Vi vill inte ha den typen av tänk någonstans! Kom inte och tro att det gäller inte oss. Våga prata om roten till det onda så kan man komma någonstans. Detta gäller inte bara Islam, andra religioner är nästan lika illa. Människor världen över är precis lika. Samma drömmar och ambitioner. Vi måste ha invandring för att klara välfärden, så enkelt är det. Dock är jag förtvivlad över denna överdriva hänsyn till bestialiska religioner.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi f-n vet ni om sharialagar??? Prata med en inbiten muslim så får ni höra hur ett enligt dom perfekt samhälle ser ut! Våga prata om skiten. Vi vill inte ha den typen av tänk någonstans! Kom inte och tro att det gäller inte oss. Våga prata om roten till det onda så kan man komma någonstans. Detta gäller inte bara Islam, andra religioner är nästan lika illa. Människor världen över är precis lika. Samma drömmar och ambitioner. Vi måste ha invandring för att klara välfärden, så enkelt är det. Dock är jag förtvivlad över denna överdriva hänsyn till bestialiska religioner.

Men nu är inte alla muslimer sharia-muslimer. Alla muslimer är inte ens särskilt religiösa. Rätt många är sekulära. Muslimer på samma sätt som många svenskar gärna kallar sig kristna utan att för den sakens skull gå i kyrkan varje söndag, be bordsbön och följa Bibeln slaviskt.

Muslimer som grupp är, vad jag tror, inte alls här i Sverige för att ta över Sverige och skapa en totalitär islamstat.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag kan sätta en peng på att du inte har några egna erfarenheter av hur religionen fungerar! Det har jag. Som sagt, prata om varför vi inte vill ha det tankesättet så skulle det bli mycket enklare för alla. Var inte naiv!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag kan sätta en peng på att du inte har några egna erfarenheter av hur religionen fungerar! Det har jag. Som sagt, prata om varför vi inte vill ha det tankesättet så skulle det bli mycket enklare för alla. Var inte naiv!

Vilket tankesätt menar du då och vilken tolkning av religioner menar du?

Gärna med referenter till teologiska verk.

Sen ber jag om ursäkt om dina anfäder blivit begravda i ovigd jord på grund av dödsstraff eller självmord.
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi f-n vet ni om sharialagar??? Prata med en inbiten muslim så får ni höra hur ett enligt dom perfekt samhälle ser ut! Våga prata om skiten. Vi vill inte ha den typen av tänk någonstans! Kom inte och tro att det gäller inte oss. Våga prata om roten till det onda så kan man komma någonstans. Detta gäller inte bara Islam, andra religioner är nästan lika illa. Människor världen över är precis lika. Samma drömmar och ambitioner. Vi måste ha invandring för att klara välfärden, så enkelt är det. Dock är jag förtvivlad över denna överdriva hänsyn till bestialiska religioner.

Men hjälp....
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ok, jag säger det igen. Det farligaste hotet är det religiösa dogmerna. Islam är inte en demokratisk religion och vill man tro något annat så är man väldigt okunnig. Hedersmord, hedersvåld, 9/11, självmordsbombare, mordhot mot kritiker (dansk karikatyr), mordhot mot homosexuella, mordhot mot otrogna (icke troende), listan kan göras lång. Det är vad man tvingas blunda för när man säger att det inte är något problem. Vill man ha en öppen och bra debatt om varför misstänksamheten ökar så är det bra om fokus tas bort från folket och riktas mot problemets kärna. Öppna ögonen!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

När en pappas första tanke är att han måste mörda sin dotter för att hon blivit våldtagen för att inte dra skam över familjen, då är man djävligt naiv när man tror att det inte är ett problem med hur man tänker.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ok, jag säger det igen. Det farligaste hotet är det religiösa dogmerna. Islam är inte en demokratisk religion och vill man tro något annat så är man väldigt okunnig. Hedersmord, hedersvåld, 9/11, självmordsbombare, mordhot mot kritiker (dansk karikatyr), mordhot mot homosexuella, mordhot mot otrogna (icke troende), listan kan göras lång. Det är vad man tvingas blunda för när man säger att det inte är något problem. Vill man ha en öppen och bra debatt om varför misstänksamheten ökar så är det bra om fokus tas bort från folket och riktas mot problemets kärna. Öppna ögonen!

Men skärp dig! Så jävla onyanserat

Avpixlat ringde o ville att du skulle skriva en artikel....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp