All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Googla på Sam Harris och hör vad han har att säga. Efter det kan vi prata om vad som är onyanserat.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ok, jag säger det igen. Det farligaste hotet är det religiösa dogmerna. Islam är inte en demokratisk religion !

Lika lite eller lika mycket som kristendomen.

Var du med i det allmänna valet av den katolska påven? Eller hade koll på kandidaterna för den koptiska?

Eller så här har du verkligen koll på de 600-nåt Guds bud i bibeln? För 10 är de inte.

Ta bud 137 så får vi se om du vet vad du pratar om.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej det är ingen hemlighet. Det är bara rätt svårt att räkna.

Vad har Silvia kostat och vad har hon tillfört?

Sen kan man tycka att det är en mänsklig rättighet att hon får gifta sig med hon vill.

golit veterligt har hon inte lönearbetat en enda dag sen hon kom till Sverige.

För republikanerna så har hon ju kostat.
hon har ju tillfört proffesionalitet vad det gäller pr + det faktum att hon hjälp till att föryngra kungahuset:D

Vad det gäller ekonomin så vet ju staten vad boende, försörjning o undervisning kostar, hosta upp de siffrorna till att börja med.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

För republikanerna så har hon ju kostat.
hon har ju tillfört proffesionalitet vad det gäller pr + det faktum att hon hjälp till att föryngra kungahuset:D

Vad det gäller ekonomin så vet ju staten vad boende, försörjning o undervisning kostar, hosta upp de siffrorna till att börja med.

Och då kommer frågan om hur stor kostnaden är för föryngringen av kungahuset?

Som du ser går det inte ens att enas om vad som är kostnader och vad som är intäkter för en invandrare. Hon råkar visserligen heta Silvia...

Det borde i varje fall få dig att inse att de siffror du frågar efter är rätt så meningslösa.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Människor är inte mindre en resurs för samhället bara för att dom kommer någon annan stans ifrån. Räkna på vad en nyfödd kostar tills den är 25 år och färdigutbildad? En invandrad person är ju mycket effektivare med en mycket lägre ingångsinvestering. Så invandring är inte bara bra, den är nödvändig. Åter igen, i vårt samhälle så har vi inte, och ska inte ha tolerans för människofientliga värderingar. Detta gör att Islam måste ifrågasättas och inte ignoreras. Det gäller naturligtvis alla religioner och all slags fanatism är farlig. När det gäller Islam så behöver man inte vara fanatiker för att tycka att kvinnor är av underordnat värde.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Människor är inte mindre en resurs för samhället bara för att dom kommer någon annan stans ifrån. Räkna på vad en nyfödd kostar tills den är 25 år och färdigutbildad? En invandrad person är ju mycket effektivare med en mycket lägre ingångsinvestering. Så invandring är inte bara bra, den är nödvändig. Åter igen, i vårt samhälle så har vi inte, och ska inte ha tolerans för människofientliga värderingar. Detta gör att Islam måste ifrågasättas och inte ignoreras. Det gäller naturligtvis alla religioner och all slags fanatism är farlig. När det gäller Islam så behöver man inte vara fanatiker för att tycka att kvinnor är av underordnat värde.

Man behöver inte vara muslim heller:cool:
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Och då kommer frågan om hur stor kostnaden är för föryngringen av kungahuset?

Som du ser går det inte ens att enas om vad som är kostnader och vad som är intäkter för en invandrare. Hon råkar visserligen heta Silvia...

Det borde i varje fall få dig att inse att de siffror du frågar efter är rätt så meningslösa.

kostnaden för kungahuset ingick väl i det avtal som bla innebar att Bernadotte
övertog och betalade en stor del av Sveriges statsskuld.

A deal is a deal in my world!:cool:
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du menar att man som kvinna skulle känna sig betydelsefull i kristendomen?

Påvevalet kändes otroligt jämnställt?

Jag säger som KG:
"Nej, men du hittar desto fler bibelord som stöder tanken att kvinnor
ska hålla tyst. Så var försiktig med Bibeln"
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du menar att man som kvinna skulle känna sig betydelsefull i kristendomen?

Påvevalet kändes otroligt jämnställt?

Jag säger som KG:
"Nej, men du hittar desto fler bibelord som stöder tanken att kvinnor
ska hålla tyst. Så var försiktig med Bibeln"

Traditionerna hos bokens folk (Islam, Kristendom och Judendom)vad det gäller kvinnor är förbluffande lika.
Det är först på de senaste 100 åren som ett mer sekulariserat samhälle gett kvinnor en försmak av ett jämlikt samhälle.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Traditionerna hos bokens folk (Islam, Kristendom och Judendom)vad det gäller kvinnor är förbluffande lika.
Det är först på de senaste 100 åren som ett mer sekulariserat samhälle gett kvinnor en försmak av ett jämlikt samhälle.

Religion är som generellt begrepp för mig en stor omodern cementsugga som i alltför stor grad påverkar alltför många människor negativt.
Religionen består av påbud om hur människan ska leva sitt liv och vilka roller vi ska ha, vi kan sluta tänka/fatta egna beslut. Religionen blir det utltimata verktyget i utvecklingen av en diktatur. Ur ett könsperspektiv är religion katastrof.

Sedan har jag största respekt för de fundamentalistiska krafterna som kommer i spåret av religionen och hur mycket de kan förstöra på väldigt kort tid.
Som exempel är Afghanistan för mig starkt förknippat med förtryck mot människor, specifikt kvinnor, men det har ju inte alltid varit så.
Faktum är att det såg väldigt annorlunda ut för bara några decennier sedan och att politik/värderingar/kultur/ideal kan göra sådana snabba kast gör att jag definitivt tar obehagliga uttryck från minoritetsgrupper på största allvar.
De har visat att de kan göra stor skada tack vare att de inte skyr några medel, kosta vad det kosta vill.

http://www.youtube.com/watch?v=jHieyVZMKfY

http://www.youtube.com/watch?v=mpy2rzMVQBQ


Fö är väl just islam numer kategoriserad som en politisk ideologi och inte religion?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej, så är den bara kategoriserad i vissa mörka kretsar.

"
Centralt i den antimuslimska teoribildningen är idén om att islam inte är en religion utan en totalitär ideologi. Tesen har fått stor genomslagskraft i antimuslimska miljöer, och framförs av bland annat Tryckfrihetssällskapet och företrädare för SD.

Tesen i sig rymmer inga stora vetenskapliga kvaliteter och är på samtliga punkter falsk, men då den har fått så pass stor spridning att den idag ofta används som en standardförklaring till att angripa islam och muslimer är det på sin plats att ge tesen ett ordentligt bemötande. Det finns många akademiker som har avfärdat påståendet, men på Internet lyser seriösa bidrag med sin frånvaro. Detta är ett försök att kort och koncist bemöta tesen.
"

http://motargument.se/2013/03/06/islam-ar-ingen-ideologi/

För övrigt håller jag med dig om cementsuggan, förtrycket i religionens namn och problemen att låta religion influera vårt samhällsbygge. Däremot har jag den största respekt för att var och en får tro på vad denne vill, så länge man möter andra med samma respekt.
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Religion är som generellt begrepp för mig en stor omodern cementsugga som i alltför stor grad påverkar alltför många människor negativt.
Religionen består av påbud om hur människan ska leva sitt liv och vilka roller vi ska ha, vi kan sluta tänka/fatta egna beslut. Religionen blir det utltimata verktyget i utvecklingen av en diktatur. Ur ett könsperspektiv är religion katastrof.

Sedan har jag största respekt för de fundamentalistiska krafterna som kommer i spåret av religionen och hur mycket de kan förstöra på väldigt kort tid.
Som exempel är Afghanistan för mig starkt förknippat med förtryck mot människor, specifikt kvinnor, men det har ju inte alltid varit så.
Faktum är att det såg väldigt annorlunda ut för bara några decennier sedan och att politik/värderingar/kultur/ideal kan göra sådana snabba kast gör att jag definitivt tar obehagliga uttryck från minoritetsgrupper på största allvar.
De har visat att de kan göra stor skada tack vare att de inte skyr några medel, kosta vad det kosta vill.

http://www.youtube.com/watch?v=jHieyVZMKfY

http://www.youtube.com/watch?v=mpy2rzMVQBQ


Fö är väl just islam numer kategoriserad som en politisk ideologi och inte religion?

För det första, den respektlöshet du uppvisar visavi religion visar den respekt dina inlägg är värda.

För det andra Islam är i vissa former lika politisk som vissa former av kristendom eller judendom. Den absoluta majoriteten av dessa trosanhängare är människor med för sina regioner normala värderingar.

Att jämföra extrema trosinriktningar i islam och jämställa dem med mer moderata är att göra sig själv en o tjänst.
Vad vad wehrmacht gjorde i guds namn kan vä'l knappast lasta kristna i europa idag? bara som exempel...

Guds namn? Läs vad det som stod på deras koppelspännen...
10319.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej, så är den bara kategoriserad i vissa mörka kretsar.

"
Centralt i den antimuslimska teoribildningen är idén om att islam inte är en religion utan en totalitär ideologi. Tesen har fått stor genomslagskraft i antimuslimska miljöer, och framförs av bland annat Tryckfrihetssällskapet och företrädare för SD.

Tesen i sig rymmer inga stora vetenskapliga kvaliteter och är på samtliga punkter falsk, men då den har fått så pass stor spridning att den idag ofta används som en standardförklaring till att angripa islam och muslimer är det på sin plats att ge tesen ett ordentligt bemötande. Det finns många akademiker som har avfärdat påståendet, men på Internet lyser seriösa bidrag med sin frånvaro. Detta är ett försök att kort och koncist bemöta tesen.
"

http://motargument.se/2013/03/06/islam-ar-ingen-ideologi/

För övrigt håller jag med dig om cementsuggan, förtrycket i religionens namn och problemen att låta religion influera vårt samhällsbygge. Däremot har jag den största respekt för att var och en får tro på vad denne vill, så länge man möter andra med samma respekt.




Jag ser och hör allt oftare uttrycket om politisk ideologi i "rumsrena" mediala sammhang, med akademiska bisittare, när problematiken i mellanöstern berörs, därav frågan - om benämningen numer är vedertagen. Enligt dig är den inte det övht.
Jag kan dock se varifrån det kommer eftersom fundemenalistiska grupper fakto använder religionen för att styra samhällen. Mer korrekt är väl kanske isf att säga att islam på vissa ställen inte bara är en (frivillig) religion numer.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

...fast allt är väl relativt..om jag blir förbannad på en som råkar vara invandrare så är jag rasist per automatik...eller om jag lägger ut bilder på invandrar(killar) som misshandlar o plågar hundar( av kampras) ..då är jag rasist och har fördomar om såna grabbar o såna hundar ?

Alla som sagt har fördomar om det just inte handlar om invandrare , så är det om nåt annat .

Om någon skulle säga att jag är rasistisk utan grund skulle jag eventuellt antingen le eller inte bry mig! Var och en får ju ha en åsikt och sen är det ibland bra med det. Det är inte alltid jag fortsätter diskutera med en person som gett sig den på att missuppfatta eller resonera lite (i min smak) galet. Det kan inte jag se som någon problematisk attityd.

(Några sidor efter i diskussionen)

Jag kan över huvud taget inte känna igen mig i vad ni pratar om. Om någon skulle hävda att ett av mina resonemang, åsikt eller perspektiv var rasistiskt så skulle jag genast sätta mig ner och fundera igenom mitt resonemang/åsikt/perspektiv. Även om personen inte kom med några argument (jag skulle troligen fråga efter argument dock).

Likaså om någon menade att jag uttryckte mig sexistiskt, homofobiskt, fascistiskt eller valfritt annat mindre gulligt. Aldrig att jag skulle rycka på axlarna och direkt avfärda det med att "jag minsann vet att jag inte är rasist".

Herrejösses vi lever i ett rasistiskt samhälle, vi är alla rasister i någon mån. Tänk om folk kunde acceptera det istället för att bara gnälla om "jag mig och mig själv".
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

För det första, den respektlöshet du uppvisar visavi religion visar den respekt dina inlägg är värda.

För det andra Islam är i vissa former lika politisk som vissa former av kristendom eller judendom. Den absoluta majoriteten av dessa trosanhängare är människor med för sina regioner normala värderingar.


Jag läste mitt inlägg en gång till och även om jag själv tycker att det tydligt framgår att jag inte gör någon skillnad mellan religionerna så förtydligar jag det härmed:
Jag anser samtliga religioner i yttring och påverkan vara lika problematiska och samtliga fundementalistiska uttryck exakt lika obehagliga oberoende religion.
Jag är väl medveten om att det handlar om minoriteter men vi har ett övertygande facit som bekräftar att minoriteter i handling klarar av att påverka mer än majoriteter.


Feta kan jag inte motivera mig att bemöta.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag läste mitt inlägg en gång till och även om jag själv tycker att det tydligt framgår att jag inte gör någon skillnad mellan religionerna så förtydligar jag det härmed:
Jag anser samtliga religioner i yttring och påverkan vara lika problematiska och samtliga fundementalistiska uttryck exakt lika obehagliga oberoende religion.
Jag är väl medveten om att det handlar om minoriteter men vi har ett övertygande facit som bekräftar att minoriteter i handling klarar av att påverka mer än majoriteter.


Feta kan jag inte motivera mig att bemöta.

nu var det betydligt mer sakligt skrivit.

;)
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Om någon skulle hävda att ett av mina resonemang, åsikt eller perspektiv var rasistiskt så skulle jag genast sätta mig ner och fundera igenom mitt resonemang/åsikt/perspektiv. Även om personen inte kom med några argument (jag skulle troligen fråga efter argument dock).
.


Det handlar om andras tolkningar och om hur säker/osäker man själv är.

Jag fick en gång höra att två personer var övertygade om att jag var lesbisk, jag log åt det också.

En annan gång blev jag efter en minutlång utläggning över hur mycket jag passionerat älskade mitt världens-bästa-arbete meddelad att en åhörare kände sig kränkt, värdelös och minimerad. Jag hade alltså fläskat på så mycket om mitt jobb att åhöraren jämfört med sin egen situation och tagit illa upp.


Felaktiga antaganden och tolkningar blir alla utsatta för, någon gång. Lite beroende på hur viktigt det är för en att vara så pass övertydlig att alla tolkar en på det sätt man vill kan man givetvis påverka annars överlever man det bäst genom att ta det med en nypa salt. Man kan med fördel sätta negativa uttryck i jämförelse med de positiva. Vilket dominerar och vilka drar rätt slutsats - majoriteten eller minoriteten?
Hur viktig är internetuttrycken mot de man mottar irl - om man övht mottar några irl?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

De som trodde du var lesbisk gjorde ett antagande om din person. Det är något helt annat än att göra en analys/tolkning av en åsikt eller ett resonemang (t ex "nu uttrycker du dig rasistiskt").

Ditt sista stycke förstår jag inte riktigt. Jag har ganska stor tilltro till min egen analytiska förmåga men lyssnar givetvis på andra också. Om jag säger något och en person menar att det jag sade var rasistiskt, ja då sätter jag mig ner och funderar på om det var det. Det är liksom den självklara reaktionen. Sedan kan jag komma fram till om jag tyckte att det var rasistiskt och i hur stor utsträckning/på vilket sätt, eller att det inte var det alls.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

De som trodde du var lesbisk gjorde ett antagande om din person. Det är något helt annat än att göra en analys/tolkning av en åsikt eller ett resonemang (t ex "nu uttrycker du dig rasistiskt").


Absolut, det var mer ett exempel på alla de olika tolkningar man blir utsatt för - som är helgalna.

Ditt sista stycke förstår jag inte riktigt. Jag har ganska stor tilltro till min egen analytiska förmåga men lyssnar givetvis på andra också. Om jag säger något och en person menar att det jag sade var rasistiskt, ja då sätter jag mig ner och funderar på om det var det. Det är liksom den självklara reaktionen. Sedan kan jag komma fram till om jag tyckte att det var rasistiskt och i hur stor utsträckning/på vilket sätt, eller att det inte var det alls.


Man kan råka uttrycka sig olyckligt så givetvis, men den analysen är redan gjord när jag fyrar av mitt leende.
Men även om vi kommer fram till att vi inte uttryckt oss rasistiskt så är det subjektivt. Det är omöjligt att vara alla till lags och jag anser inte heller att det är eftersträvansvärt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp