Alkoholhalt

Caoimhe

Trådstartare
Om ni känner någon som är nykterist, tycker ni att det är okej att bjuda denne på en dryck med 0.3 % alkohol? 0.5 %?

Jag har aldrig i hela mitt liv druckit alkohol. Det är så jag vill ha det, och det är någonting som är viktigt för mig. Jag vill inte. Härom dagen var jag hos en vän och blev bjuden på välkomstdrink som var "alkoholfri". Jag litar ju givetvis på vännen som VET att jag absolut inte dricker, tar en klunk men frågar sedan om hen är säker på att drycken är alkoholfri. Ja, blir svaret, men vi kastar sedan ett öga på flaskan där det står en låggradig alkoholhalt. Jag blir upprörd men vill inte ställa till med en scen. Vännen ursäktar det med att så låg alkoholhalt får till och med barn köpa i affären/dricka. Att det inte spelar någon roll.

Men det spelar roll för mig. Jag blev ilurad alkohol mot min vilja, trots att alla jag känner vet att jag verkligen inte vill dricka. Att jag aldrig gjort det. Om jag någon gång skulle vilja dricka alkohol så hade jag önskat att det var på mina villkor. Inte att någon annan tog beslutet åt mig och ryckte på axlarna när jag ifrågasatte.

Överreagerar jag?

Jag hade inte bjudit någon som inte vill ha på alkohol, men jag kan tänka mig att jag kanske hade kunnat köpa en "alkoholfri" cider till exempel utan att tänka mig för, trots att jag vet att de inte alltid är alkoholfria. Om någon hade dubbelkollat med mig hade jag givetvis plockat fram flaskan o inte hävdat att det visst var alkoholfritt om jag inte var helt säker.
Å andra sidan så de flesta jag umgås med väljer att dricka läsk eller vatten om de inte vill dricka alkohol, även om andra alkoholfria (0% alkohol) finns, så jag har nog inte behövt fundera på det tidigare.

Det är ju väldigt lite, smått obetydligt kan jag tycka.

Vad någon annan tycker huruvida du överreagerar eller inte spelar ju mindre roll, tycker du att det är något att haka upp sig på så tycker du det.

Nu finns det ju alkohol i lite av varje, tex filmjölk. I det mesta som växer. Det ingår ju i all biologisk nedbrytning som ju pågår överallt hela tiden.

Jag hade inte bjudit nyktra alkoholister på lättöl, barncider eller bål, men det är mest för symbolvärdet.

Jag vill minnas att låg procent alkohol är något man inte ens behöver skriva ut, minns inte exakta värdet dock.

Jag förstår din reaktion då jag var nykterist fram tills jag fyllde 25 år och i tonåren var jag vääldigt principfast med att inte dricka cider med 0,någonting. Cider överlag var i mina ögon ett substitut till cider med alkohol och eftersom jag tog avstånd från alkohol så drack jag hellre vatten eller läsk. Men släkten tyckte att jag överreagerade och var petig när jag alltid skulle kräva annan dryck trots att de köpt alkoholfri cider "för min skull". :idea:

Självklart ska det vara ditt eget val vad du väljer att dricka, men om du ska undvika alkohol så är det väldigt mycket av det so äts och dricks som innehåller mindre mängder alkohol. Har du t ex aldrig ätit lite deg som barn? Jag gjorde det när mamma bakade, men jäsande deg bildar alkohol och alla syrade grönsaker, yoghurtar mm innehåller små mängder alkohol.

Förstår dig till 100% !
Dricker inte heller alkohol i den bemärkelsen, men har sagt att upp t.om. 0,5 % är det okej. Så var jag med på en bjudning en gång, och värden skulle ha fixat en alkoholfri drink till mig. Visade sig sedan att det var 3,0% alkohol i. Motiveringen löd "men det där är ju inte så mycket, det får ju t.om. barn köpa!". Har nog aldrig varit så sur i hela mitt liv :rage:

Förstår dig till 100% !
Dricker inte heller alkohol i den bemärkelsen, men har sagt att upp t.om. 0,5 % är det okej. Så var jag med på en bjudning en gång, och värden skulle ha fixat en alkoholfri drink till mig. Visade sig sedan att det var 3,0% alkohol i. Motiveringen löd "men det där är ju inte så mycket, det får ju t.om. barn köpa!". Har nog aldrig varit så sur i hela mitt liv :rage:
Nej, barn får inte köpa 3.0 %, helt fel av värden.

Alltså det beror väl på varför man inte vill dricka tänker jag. Är det för att man inte vill bli full hade jag kunnat bjuda på 0.3 % eller liknande. Hade det gällt andra orsaker hade ha bjudit på pommac. Eller nu då jag tänker efter, då jag har handlat inför bjudning där det funnits de som inte dricker har jag nog köpt läsk.

Nej det tycker jag inte. Var och en har själv rätt att bestämma vad hen äter/dricker och att vara oärlig skapar bara problem.

Om ni känner någon som är nykterist, tycker ni att det är okej att bjuda denne på en dryck med 0.3 % alkohol? 0.5 %?

Jag har aldrig i hela mitt liv druckit alkohol. Det är så jag vill ha det, och det är någonting som är viktigt för mig. Jag vill inte. Härom dagen var jag hos en vän och blev bjuden på välkomstdrink som var "alkoholfri". Jag litar ju givetvis på vännen som VET att jag absolut inte dricker, tar en klunk men frågar sedan om hen är säker på att drycken är alkoholfri. Ja, blir svaret, men vi kastar sedan ett öga på flaskan där det står en låggradig alkoholhalt. Jag blir upprörd men vill inte ställa till med en scen. Vännen ursäktar det med att så låg alkoholhalt får till och med barn köpa i affären/dricka. Att det inte spelar någon roll.

Men det spelar roll för mig. Jag blev ilurad alkohol mot min vilja, trots att alla jag känner vet att jag verkligen inte vill dricka. Att jag aldrig gjort det. Om jag någon gång skulle vilja dricka alkohol så hade jag önskat att det var på mina villkor. Inte att någon annan tog beslutet åt mig och ryckte på axlarna när jag ifrågasatte.

Överreagerar jag?
Nja. Jag kan förstå att du vill att 0 % alkohol är 0%alkohol men värden lurade dig sannolikt inte med avsikt utan gjorde tolkningen att drycken var alkoholfri eftersom så små mängder alkohol i tex cider oftast räknas som alkoholfri.
En tråkig tabbe att du inte tolkade det likdant.

Nja. Jag kan förstå att du vill att 0 % alkohol är 0%alkohol men värden lurade dig sannolikt inte med avsikt utan gjorde tolkningen att drycken var alkoholfri eftersom så små mängder alkohol i tex cider oftast räknas som alkoholfri.
En tråkig tabbe att du inte tolkade det likdant.
När inte att i sista meningen. En tråkig tabbe När du inte tolkade det likadant

Jag håller med @Petruska, är det för att personen är nykter alkoholist är det 0% som gäller. I övrigt upplyser jag om att det tex är lättcider med 0,x alkoholhalt så får personen i fråga avgöra själv. Annars finns det vatten eller läsk.

Hade det varit jag hade jag bett om ursäkt och förklarat att jag inte begripit.
Jag skulle nog inte heller tänkt på så lite alkohol som just alkohol.

Fast jag skiljer också på nykterister och absolutister, kanske felaktigt? I min definition har jag nog trott att en nykterist kan äta vinsås (där alkoholen kokat bort) äta fil och syrade produkter etc. Medan en absolutist inte förtär något som innehåller någon alkohol alls.

Det senare är väldigt mycket mer begränsande än nykteristen.
- som sagt enligt den definition jag vuxit upp med och haft omkring mig.

Så ja, jag hade nog serverat "alkoholfri cider" till TS. Och gjort fel.

Om jag serverar alkoholfritt är det 0% jag väljer. Att jämföra att det är alkohol i fil mm tycker jag bara är löjligt.
När jag var gravid valde jag 0% till mig själv, avstod om det var 0,3% tex.

Liknande trådar

Relationer Jag har tänkt göra den här tråden ett tag men inte kommit till skott. Jag har skämts, känt mig dum och fånig, medverkande, "jag får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 828
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Börjar alltså min debut här på buke med en *fråga doktor*-liknande tråd :o Jag känner dock att buke kan vara en bra plats att ställa...
Svar
6
· Visningar
13 484
Senast: Minimalen
·
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 613
Senast: BernT
·
  • Låst
Tjatter Det var dags för den årliga midsommarfesten hemma hos familjen Grip. En familj känd för sina fester och alla ville vara inbjuda till...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
12 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka