Alkoholens bästa vän

Nä, det är precis detta som du beskriver - känslan av att man alltid var nummer 2, att man inte var viktig urholkade självförtroendet. Vi var väl egentligen i direkt fattiga, men det prioriterades andra saker än mig och min bror.
Ja, och det måste kännas väldigt awful om jag får säga det själv. Min mamma är nogrann med att försöka vara "lika" mot mig och min bror till den mån som går då hon själv upplevde orättvisor när hon var liten så det är jag tacksam för. :)
 
Hej TS, jag är uppväxt med alkoholister till föräldrar och det enda sättet är att personen måste vilja själv. Du kan inte låta dig bli medberoende, det är väldigt lätt att göra
Yeah... Tyvärr, det är synd när man är i stort sätt maktlös men det är bara att acceptera. Det kanske har att göra med vår natur som människor som gör att vi lätt blir medberoende? Och ska se om jag hittar lite mer information om det då jag tror att det kan vara nyttigt med den kunskapen.
 
Läs i länkarna du fått, där finns mycket om medberoende och hur det gestaltar sig.

Kom ihåg att det är inte ditt ansvar, du kan inte göra något åt att någon annan väljer att dricka. Det är inte ditt fel. Det är ett frivilligt VAL någon annan gjort.
 
Pratade lite med mina föräldrar idag. Och jag samlade hela familjen- till och med hundarna var med.

Försökte prata om hur jag kände och frågade även lite om hur alla andra kände vid vissa tillfällen tex. Till min bror så frågade jag om han alltid tycker det är jobbigt när dem dricker. Då svarade han nej och då frågade jag när han inte tycker det, det visste han inte.

Var helt ärlig med allt och försökte vara noga med att föra en god diskussion och jag tyckte det gick bra. Hennes försvar sattes igång när jag nämnde att jag ville prata lite om det och i början av diskussionen men det släppte allt efterson. Tog upp alla problem jag ansåg viktiga och varför de var problem. Pratade även lite om konsekvenser och pratade till båda föräldrarna men mestadels mamma då jag upplever henne som värst.

Men det kändes positivt och om det blir en förändring eller ej får tiden utvisa. Jag är beredd på vilket som.
 
Oerhört starkt jobbat! Det är ett skitjobbigt samtal. Verkligen. Och därtill kommer ovissheten vad det ger för resultat.

Men en sak kan du vara säker på. Samtalet var för DIN skull, för att DU skulle få din ståndpunkt klar. Nu kan dina föräldrar aldrig påstå att de inte förstått att de gör dig illa och påverkar dig. Nu vet du att deras val grundar sig på all fakta tillgänglig. Väljer det att dricka får du fatta dina egna beslut utifrån det.

Ibland kan det ju vara så att den beroende inte riktigt sett sanningen i vitögat förrän efter samtalet. Om du dessutom dagen efter påtalar att "ja,det var det här jag menade, nu drack du för mycket igår och jag tycker det är obehagligt" blir det för vissa påtagligt och svårförklarligt att det inte skulle vara något problem. Det är lättare att bortförklara för sig själv om ingen säger något...

Å andra sidan finns det vissa som aldrig når sin egen botten (botten är där det vänder, där den beroende inser att det måste till en förändring hos sig själv). Alkoholism är en dödlig sjukdom.
 
Pratade lite med mina föräldrar idag. Och jag samlade hela familjen- till och med hundarna var med.

Försökte prata om hur jag kände och frågade även lite om hur alla andra kände vid vissa tillfällen tex. Till min bror så frågade jag om han alltid tycker det är jobbigt när dem dricker. Då svarade han nej och då frågade jag när han inte tycker det, det visste han inte.

Var helt ärlig med allt och försökte vara noga med att föra en god diskussion och jag tyckte det gick bra. Hennes försvar sattes igång när jag nämnde att jag ville prata lite om det och i början av diskussionen men det släppte allt efterson. Tog upp alla problem jag ansåg viktiga och varför de var problem. Pratade även lite om konsekvenser och pratade till båda föräldrarna men mestadels mamma då jag upplever henne som värst.

Men det kändes positivt och om det blir en förändring eller ej får tiden utvisa. Jag är beredd på vilket som.
Fruktansvärt starkt gjort av dig, samtidigt som jag kan känna (inte för första gången) vilket ultimat...misslyckande, får man säga så? det måste vara att barnen är föräldrar till sina föräldrar. Hela poängen i min värld med att vara förälder är att vara någons trygghet och någon som barnen alltid kan komma till. Otrygga barn som behöver ta ansvar för sina föräldrar tappar en stor del av sin barndom och det är så tragiskt så det finns inte.

Min uppväxt har starkt präglat min inställning till att skaffa egna barn, just för att min värsta mardröm är att jag ska misslyckas så fatalt att de vänder mig ryggen, vilket hänt i min familj. Alkoholmissbruk påverkar så mycket mer än de drabbade individerna och de närmast dem, i mitt fall handlar det om åtminstone tre generationer som skadats och förstörts på något vis.

Tycker att du är oerhört stark TS, men "förvänta" dig inte att samtalet ska leda till ett revolutionerande uppvaknande för dina föräldrar, utan se det som en insats för dig själv. Man kan liksom inte slåss mot denna fienden åt någon annan utan det måste de drabbade göra själva.
 
Jag har inte orkat läsa igenom tråden pga att jag själv varit där men det finns hjälp och stöd att få från tex aa även för anhöriga. Det önskar jag att jag hade vetat tidigare.
 
Oerhört starkt jobbat! Det är ett skitjobbigt samtal. Verkligen. Och därtill kommer ovissheten vad det ger för resultat.

Men en sak kan du vara säker på. Samtalet var för DIN skull, för att DU skulle få din ståndpunkt klar. Nu kan dina föräldrar aldrig påstå att de inte förstått att de gör dig illa och påverkar dig. Nu vet du att deras val grundar sig på all fakta tillgänglig. Väljer det att dricka får du fatta dina egna beslut utifrån det.

Ibland kan det ju vara så att den beroende inte riktigt sett sanningen i vitögat förrän efter samtalet. Om du dessutom dagen efter påtalar att "ja,det var det här jag menade, nu drack du för mycket igår och jag tycker det är obehagligt" blir det för vissa påtagligt och svårförklarligt att det inte skulle vara något problem. Det är lättare att bortförklara för sig själv om ingen säger något...

Å andra sidan finns det vissa som aldrig når sin egen botten (botten är där det vänder, där den beroende inser att det måste till en förändring hos sig själv). Alkoholism är en dödlig sjukdom.
Tack! Ja verkligen, det är något som är svårt att prata om men jag är glad över att det gick så bra. :D

Precis! Det var för min skull. Jag pratade om allt jag kom på så nu vet de verkligen hur det är för mig och min bror och kan inte blunda för sanningen. Yeah, idag så valde de att dricka lagom och får se hur länge det håller. (föga förhoppningar såklart men känns endå bra att ha berättat på riktigt hur det känns med allt, har ju pratat innan men inte på samma nivå.)

Ja exakt! Om jag minns rätt så frågade jag lite vad föräldrarna trodde att vi tyckte var jobbigt med deras drickande, det första svaret från mor lydde: "att vi spelar hög musik". Så aa, hoppas de/hon vet lite bättre nu hehe. Ja, exakt. Då kan de blunda för problemen mycket lättare.

Ja, känns som att de flesta är åt det hållet. :/ Var dock hos en hästgård på Island, för-förra sommaren tror jag det var och han som ägde gården var typ alkoholist en gång i sitt liv och storrökare. Frågade hur han slutade och han svarade: "I just quit."

Föreslog för övrigt om att gå på ett sånt där möte allihopa tillsammans och alla vägrade, haha. De får skylla sig själva!
Fruktansvärt starkt gjort av dig, samtidigt som jag kan känna (inte för första gången) vilket ultimat...misslyckande, får man säga så? det måste vara att barnen är föräldrar till sina föräldrar. Hela poängen i min värld med att vara förälder är att vara någons trygghet och någon som barnen alltid kan komma till. Otrygga barn som behöver ta ansvar för sina föräldrar tappar en stor del av sin barndom och det är så tragiskt så det finns inte.

Min uppväxt har starkt präglat min inställning till att skaffa egna barn, just för att min värsta mardröm är att jag ska misslyckas så fatalt att de vänder mig ryggen, vilket hänt i min familj. Alkoholmissbruk påverkar så mycket mer än de drabbade individerna och de närmast dem, i mitt fall handlar det om åtminstone tre generationer som skadats och förstörts på något vis.

Tycker att du är oerhört stark TS, men "förvänta" dig inte att samtalet ska leda till ett revolutionerande uppvaknande för dina föräldrar, utan se det som en insats för dig själv. Man kan liksom inte slåss mot denna fienden åt någon annan utan det måste de drabbade göra själva.
Tack så mycket! Ja, det är så jag känner också.. Tycker dock mina föräldrar har gjort ett awesome jobb förutom när de druckit för mycket så känner endå att jag har haft det bra.

Åh, det tror jag inte du ska behöva oroa dig för! Du är din egen person och även en klok sådan. Av det jag har läst så känns det som att du har rätt tänk och inställning kring familjefrågor och bör absolut inte oroa dig över något sådant. Jag tror att det krävs mycket för att ett barn ska vända ryggen till sin förälder, för trots allt så älskar man ju sin familj och det är inget man skulle vilja göra i första taget då. Jag tror på dig 100%. Personligen så har jag inte reflekterat över det utan bara tänkt på hur jag vill vara. Jag vill vara närvarande och inte hålla på så mycket med min mobil tex. och lite sådana enkla saker. Jag kanske aldrig ens får barn och det är inget jag känner att jag skulle klara av vid nuläget. :D hoppas det blir bättre för dig och ja, det är hemskt!

Ja det är precis så jag känner. Det är en lättnad för mig men helt ärligt så är mina förhoppningar om en långvarig förbättring väldigt låga.
 
Jag har inte orkat läsa igenom tråden pga att jag själv varit där men det finns hjälp och stöd att få från tex aa även för anhöriga. Det önskar jag att jag hade vetat tidigare.
Åh, ingen fara! Yeah, tack! Jag tror jag ska gå på ett sådant möte när det inträffar igen. Ja.. förstår. :/ Jag brukar tänka i sådana fall "bättre sent än aldrig" men det är synd att det ens ska behövas.
 
Uppdatering..

Idag är helgen D då jag flyttar hemifrån :) Hade gärna velat flyttat under fredagen för att slippa fyllan på helgen men så blev det inte. Fredagen firades därför med en mor som slänger saker i golvet i ilska och protest, däribland sin egen mobil, för att en far sänker den dånande musiken (och även stänger av den?) efter att ha skrikit åt henne att sänka volymen när hon sitter och lyssnar. Jag såg inte allt utan försöker bara stänga av mina känslor och hålla mig till mitt hörn. - Tidigare under kvällen så hade hon skrikit på mig (får ofta känslan att vad jag än gör så är det fel).

Men jag känner alltid tillslut att jag måste ingripa. Vet inte vad för skillnad det gör egentligen, men känns bra att hålla koll så inget allvarligt händer och igår blev jag arg på henne och skrek på henne också. "Vad gör du?!" skrek/röt jag. Jag ville att hon skulle sluta.

Alkoholens järngrepp om vissa individer är nog fastare än kristall och jag tycker det är sorgligt. Så sorgligt..

Och nu kommer jag inte längre ha någon koll på dem. Nu får min lillebror isåfall axla den rollen, om han så önskar. Det är valfritt. Går ju alltid att ringa polisen om det spårar ut ordentligt. Ska påminna honom om det, och att han alltid är välkommen hos mig.
 
Skulle rekommendera dig att titta på säsong 1 av serien ”Djävulsdansen” på SVT. Om psykisk ohälsa samt beroende. Den är otroligt bra!

Jag valde själv att säga upp kontakten med min mamma som drack för mycket. Efter många år av brutna löften, skam, ångest, depressioner, stress och mycket mer därtill så orkade jag inte mer. Det var ett av de jobbigaste, men också bästa, beslut jag någonsin tagit.
 
Skulle rekommendera dig att titta på säsong 1 av serien ”Djävulsdansen” på SVT. Om psykisk ohälsa samt beroende. Den är otroligt bra!

Jag valde själv att säga upp kontakten med min mamma som drack för mycket. Efter många år av brutna löften, skam, ångest, depressioner, stress och mycket mer därtill så orkade jag inte mer. Det var ett av de jobbigaste, men också bästa, beslut jag någonsin tagit.
Jag ska kolla upp det :D Tack för tipset! 🙏

Ja det låter som ett enormt svårt beslut och vad modigt av dig att våga ta det steget, Det måste nog vara bland det tuffaste man kan göra i livet.. Väldigt tråkigt att du ens behövde ta det :(

EDIT: vet inte hur det fungerar men det står att avsnitten inte är tillgängliga.

1585462008155.webp
 
Jag ska kolla upp det :D Tack för tipset! 🙏

Ja det låter som ett enormt svårt beslut och vad modigt av dig att våga ta det steget, Det måste nog vara bland det tuffaste man kan göra i livet.. Väldigt tråkigt att du ens behövde ta det :(

EDIT: vet inte hur det fungerar men det står att avsnitten inte är tillgängliga.

Visa bifogad fil 47758
Nej, de är nog tyvärr för gamla.
Finns dock bok också, med samma namn, kan det vara något??
Det går även att få hjälp från beroendemottagningarna i kommunen, de hjälper ju även anhöriga till missbrukare
 

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 786
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 656
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp