Alkohol på dagis/skolan

Sv: Alkohol på dagis/skolan

Samma här. Våra föräldrar kunde ta något/några glas med oss närvarande. På sommarfester på släktgården drack alla vuxna (och förmodligen rätt friskt har jag förstått som äldre, men det störde inte mig alls då). Jag drack inte en droppe förrän jag fyllt 18 år. Fick smaka någon gång hemma, men det smakade ju bara usch!

Jag förstår precis som er andra inte alls vad alkohol har på en dagisavslutning att göra?! Låter jättekonstigt i mina öron.... om man nu ska ordna fester med de andra föräldrarna och dricka alkhohol så tycker jag sånt kan ordnas "privat"; hemma hos någon. INTE i samband med själva avslutningen i förskolelokalen.

Jag knycker ditt inlägg för det stämmer helt med min uppväxt och uppfattning. Hoppas det går bra. :angel:
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Min pappa var full nästan jämt. Han dog till slut av sitt supande.
Min mamma och hennes nya man dricker minst varje lördag.
När mina småsyskon är hemma. De är 6 och 10 år.
Ofta bjuder de hem kompisar som sitter och super med dem.

Så var det när jag växte upp också.
Jag har lovat mig själv att mina barn ska inte behöva se mig full.

Pratade med min 10-åriga syster om det där. Hon sa att hennes pappa jobbar ju mån-tors, så han kan ju bara dricka på lördagar.
Förklarade att det är alldeles för mycket att supa sig full varje lördag.
En vuxen människa ska inte behöva supa sig full nånsin.
Min styvfar dricker tills han somnar vid köksbordet.
Tycker synd om mina systrar.

vet precis hur du känner det. min uppväxt var i stort sett likadan. df har jag och min sambo lovat att våran unge inte ska behöva växa upp så..
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Japp. Jag har druckit alkohol på mina barns dagis.

Jag tror att det har hänt två ggr. Vi hade föräldrakooperativ och det var fest utan barn. På kvällstid.

Jag skulle aldrig någonsin i hela helvetet dricka alkohol under dagistid eller tillsammans med dagisbarnen. Det finns inte i min värld.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Fest på dagis utan att barn är närvarande är som att vara på vilken annan lokal som helst. Skillnad blir det dock om festen var i sammanhanget att barnens alster e.d skulle visas.

//millus
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Men herregud vad tänker folk med? På dagiset där jag jobbar som vikarie så äter vi tårta o dricker kaffe eller saft till på våra sommaravslutningar. Det tycker jag e alldeles utmärkt!
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Jag instämmer fullständigt. Skolan där mina barn går är helt rök och alkholfri(vad jag vet) Om någon skulle langa upp en flaska vin så skulle nog många ramla av stolen i chock. Barn+skola+fest+alkohol= en ekvation som inte går ihop!

Sen som en förälder skrev, att ha fest i skolans lokaler bara för vuxna är inte något konstigt. Jag har varit medhjälpare i en skola och vi hade personalfest i ett klassrum på kvällstid!

//millus
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Helt vansinnigt:eek:

Låter ju som om dessa föräldrar är alkolister allihop:mad:

Barn har rätt till en drogfri uppväxt!

Den skiten kommer de tyvärr i kontakt med senare i livet ändå:(

Detta visar ju hur lätt det är för vissa att "godkänna" sitt drickande för att "alla andra gör det"....

Hade blivit vansinnigt arg om detta hade förekommit på dagis eller i skolan:mad: vilket det inte har gjort här!

Jag blir förbannad när öl odyl. plockas fram på "barnkalas" om den som ska firas inte dricker själv så finns det ingen andledning att någon annan ska dricka heller:mad:
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

http://www.expressen.se/kronikorer/Janouch/1.776443/mitt-krav-alkoholfria-dagis

Denna krönika väckte funderingar hos mig. Vad säger ni bukefalister. Har ni druckit alkohol på ert barns skola/förskola? Kan ni tänka er att göra det?

För eller emot alkohol?

//millus

Jag arbetar inom barnomsorgen och har aldrig varit med om att alkohol har druckits i verksamheten.

Visst har det förekommit personalavslutning då vi druckit vin/öl till maten men det är ju en helt annan sak.

Den delen av krönikan förefaller väldigt märklig för mig, hur vanligt kan detta vara (alkohol/förskola)??. Av min erfarenhet så tror jag att det är väldigt ovanligt och inte något större samhällsproblem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 487
Senast: nyttnick
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 122
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 991
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp