Alkohol på dagis/skolan

Sv: Alkohol på dagis/skolan

Varför ska man dricka alkohol på en dagisavslutning?
Jag visste iochförsig inte att det fanns dagisavslutningar.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Det är det jag också funderar på! Jag har aldrig tänkt tanken på att förtära alkohol på mina barns skolor/förskolor. Tanken är för mig alldeles främmande.

Men det verkar dock som att det förekommer på andra ställen.

//millus
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Det låter ju superknepigt att som en förälder dricka vin på en dagis/skolavslutning? (Studenten undantagen!)
Jag är uppriktigt förvånad att det ens förekommer!
Jag hade absolut inte gjort det, och skulle inte stötta det.
På bröllop har jag dock mkt större förståelse för alkohol.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Det har aldrig varit aktuellt på de dagis/skolor våra barn gått på.
Jag tycker inte att det passar bra och hade nog också reagerat.

/FG
som gillar vin
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Nej skulle inte kunna tänka mig att dricka på en förskole/skol avslutning. Det hör inte till.

Däremot är jag inte emot att dricka med mina barn närvarande. Jag tillhör undantagen när det gäller undersökningen Katerina refererar till. Mina föräldrar har druckit alkohol när jag varit närvarande under min uppväxt och det har inte påverkat mig att börja med alkohol tidigt. Jag fick smutta och gillade det inte, därför tyckte jag bara mina vänner var idioter när de tjuvade ur föräldrarnas barskåp.

/Timsetim
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Nej skulle inte kunna tänka mig att dricka på en förskole/skol avslutning. Det hör inte till.

Däremot är jag inte emot att dricka med mina barn närvarande. Jag tillhör undantagen när det gäller undersökningen Katerina refererar till. Mina föräldrar har druckit alkohol när jag varit närvarande under min uppväxt och det har inte påverkat mig att börja med alkohol tidigt. Jag fick smutta och gillade det inte, därför tyckte jag bara mina vänner var idioter när de tjuvade ur föräldrarnas barskåp.

/Timsetim

Samma här!
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Däremot är jag inte emot att dricka med mina barn närvarande. Jag tillhör undantagen när det gäller undersökningen Katerina refererar till. Mina föräldrar har druckit alkohol när jag varit närvarande under min uppväxt och det har inte påverkat mig att börja med alkohol tidigt. Jag fick smutta och gillade det inte, därför tyckte jag bara mina vänner var idioter när de tjuvade ur föräldrarnas barskåp.

Samma här. Våra föräldrar kunde ta något/några glas med oss närvarande. På sommarfester på släktgården drack alla vuxna (och förmodligen rätt friskt har jag förstått som äldre, men det störde inte mig alls då). Jag drack inte en droppe förrän jag fyllt 18 år. Fick smaka någon gång hemma, men det smakade ju bara usch!

Jag förstår precis som er andra inte alls vad alkohol har på en dagisavslutning att göra?! Låter jättekonstigt i mina öron.... om man nu ska ordna fester med de andra föräldrarna och dricka alkhohol så tycker jag sånt kan ordnas "privat"; hemma hos någon. INTE i samband med själva avslutningen i förskolelokalen.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Denna krönika väckte funderingar hos mig. Vad säger ni bukefalister. Har ni druckit alkohol på ert barns skola/förskola? Kan ni tänka er att göra det?

Jag har ju befunnit mig på avslutningar både hos mina egna barn om som personal och jag har ALDRIG sett ngn förälder som druckit alkohol...(Den enda gången jag druckit alkohol inom skolans/förskolans väggar är när vi har haft personalfest på kvällstid)

För det mesta gör jag själv som artikelförfattaren, avstår från alkohol för att kunna köra bil "om något skulle hända". (Men jag har druckit ett glas vin eller öl när barnen varit närvarande)
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Hur kommer man ens på tanken att dricka alkohol vid såna tillfällen....?

Fast iofs, min mamma och styvfar bjöd på starköl på min lillasysters 5-årskalas. Till de vuxna som var där såklart. Men jag tycker att det är helt fel!
Alkohol ska inte förekomma på barnkalas, och inte skolavslutningar. Och inte på julafton, eller någon annan dag när barnen är närvarande.
Om det inte handlar om en öl till maten eller likn.
Man ska inte dricka sig berusad i barns närvaro, tycker jag.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Jag instämmer, högtider ska inte förknippas med alkohol.

Kom att tänka på en gammal bekant som berättade att när hon, deras barn och sambo brukade vara på semester med hennes svärisar. Där var alkoholen det mest drivande. De hade tom smugglat med en kvarting in på Liseberg för att kunna göra grogg därinne. Kompisen beklagade sig över att de var fulla hela semestern och det var inte så kul. Sen tillade hon: eftersom jag är gravid och inte kan dricka själv!

Hm, jag tycker inte att alkohol hör ihop med Liseberg på dagtid ihop med barnen! Jag kan dricka vin och annat också, men det är med andra vuxna när det är fest.

//millus
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

jag förstår inte i huvudtaget hur man kan komma på iden att ta med sprit på barnens avslutning i skolan eller på dagis. Eller någon annan tillställning heller som luciatåg, teater osv. De är väl barnen man ska tänka på den kvällen? Inte bara tänka på sig själv och dricka en massa så att barnen tycker att man är konstig när man blir full.

ett citat från texten:

"Vi var på bröllop för flera år sen och det var många barn med. Under kvällens lopp fyllnade många av de vuxna gästerna till. Och jag såg tydligt hur rädda barnen blev för dessa förvridna vuxna. Salongsberusade. Inte särskilt påverkade. Men ändå tillräckligt för att barnen skulle rygga tillbaka."

jag har fortfarande ett minne kvar sen jag var väldigt liten att pappa kom hem full från en firmafest. Både jag oh min syster blev livrädda för honom. Dock har jag haft turen att jag näåstan aldrig sett mina föräldrar fulla. Kanske har gjort det max fem ggr i mitt liv och det är jag glad för!

Har däremot kompisar vars föräldrar super till så fort det blir midsommar, jul eller någon annan tillställning. Tycker det kändes konstigt när jag var med en av kompisarna till hennes moster, farmor och farfar och hennes tre kusiner som var mellan 9 och 16 och att de vuxna söp och sjöng groggvisor.

Men de kanske bara är jag som överreagerar eftersom jag kommer ifrån en familj som inte dricker så mycket.
Hur ser ni på den saken? hur gjorde era föräldrar?
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

http://www.expressen.se/kronikorer/Janouch/1.776443/mitt-krav-alkoholfria-dagis

Denna krönika väckte funderingar hos mig. Vad säger ni bukefalister. Har ni druckit alkohol på ert barns skola/förskola? Kan ni tänka er att göra det?

För eller emot alkohol?

//millus

aldrig aldrig aldrig!!
jag kommer ihåg hur min morsa gjorde, och tänker inte utsätta mitt barn för det....vf ska man drcka på dagis?

mina föräldrar hade fest å liknande å har alltid druckit i vår närhet. min mamma blir hemsk när hon dricker och tänker aldrig göra så mot mitt barn. däremot kan jag tänka mig att ta nåra glas om ja har barnvakt
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol på dagis/skolan

jag har aldrig sett mina föräldrar fulla under min uppväxt, visst dom har druckit men då kanske ett glas vin eller två.
jag har sett min mamma ganska i gasen 1-2 gånger, men då har jag ju själv varit full.

min uppväxt vill jag kunna erbjuda mina framtida barn.. :)
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

Min pappa var full nästan jämt. Han dog till slut av sitt supande.
Min mamma och hennes nya man dricker minst varje lördag.
När mina småsyskon är hemma. De är 6 och 10 år.
Ofta bjuder de hem kompisar som sitter och super med dem.

Så var det när jag växte upp också.
Jag har lovat mig själv att mina barn ska inte behöva se mig full.

Pratade med min 10-åriga syster om det där. Hon sa att hennes pappa jobbar ju mån-tors, så han kan ju bara dricka på lördagar.
Förklarade att det är alldeles för mycket att supa sig full varje lördag.
En vuxen människa ska inte behöva supa sig full nånsin.
Min styvfar dricker tills han somnar vid köksbordet.
Tycker synd om mina systrar.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

har en morfar som söp ihjäl sig. Så min mamma vet hur det är att komma från ett alkolist hem. Kanske därför hon nästan aldrig har druckit i hela sitt liv.

Jag tänker i allafall ge mina framtida barn en bra uppväxt utan fulla föräldrar. Sånt kan man syssla med i endast vuxet sällskap när det finns barnvakt och så vidare.

tycker synd om dina syskon att behöva växa upp med att det inte "räcker" med att supa varje lördag. Dom får en väldigt sne syn på alkoholen.


Har även en kompis vars far är alkolist. Hennes liv är inte speciellt enkelt. Hon bävar inför varje högtid med släkten då han alltid super sig såpass full så att han gör bort sig. HOn var också tvungen att bli vuxen snabbt. Ta hand om sin far när han däckat i soffan med en tänd cigarett. Hela tiden vara orolig för att det ska hända han något.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

det är bra att det finns många som ser det på de viset. Så onödigt att låta ens barn få se sina föräldrar "konstiga" och "förändrade".
Jag har fortfarande inte glömt den enda gången som pappa skrämt mig med att komma hem full, och det är ändå tolv år sedan typ.

Dom andra få gångerna han vart på lyset så var jag såpass gammal så jag förstod vad det var för något och hade sj'älv börjat druckit.
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

På min skola finns det faktiskt regler mot att överhuvudtaget ha alkohol i lokalerna. Gäller egentligen även personalfester även om det väl inte efterlevs då. Tror att det är en regel som gäller alla kommunala verksamheter som inte har speciellt tillstånd?
 
Sv: Alkohol på dagis/skolan

På min skola finns det faktiskt regler mot att överhuvudtaget ha alkohol i lokalerna. Gäller egentligen även personalfester även om det väl inte efterlevs då. Tror att det är en regel som gäller alla kommunala verksamheter som inte har speciellt tillstånd?

Jag har ngt svagt minne att det finns sådana regler jag också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 487
Senast: nyttnick
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 122
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 991
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp