remmis

Trådstartare
i dag fick min häst dåndimmpen.... efter att jag undersökt honom hittade jag 1st lus. ca 3x3mm platt lus. hört att detta kallas älglus.

han hade blivit biten flertal gånger på rygg och rumpa... stackaren.

berätta om era erfaenheter.....

Sv: Älglöss

Förra året plockade jag ca 15-20 "älgflugor" per häst per kväll efter insläpp.

Men i år är dom inte så många än typ 3-5st per häst. 2 av hästarna är mer känsliga och kliar och sparkar, medans dom andra inte bryr sig alls om dom.

Jag vet inte riktigt om det är dom som har bitit, då min ena har lite flug allergi, och har små knölar ibland, så jag vet inte om det är älgflug eller vanliga flugor.

Det går väl inte att göra så mycket mer än att plocka bort dom antar jag. Svåra att ta död på iaf, (stenhårda).

Vi får hoppas på att det inte blir så mycket i år!

Lycka till.

Är de inte de som gjort att massa älgar dött? Alltså de kliar av sig pälsen å fryser ihjäl? Tyckte jag bläddrat igenom någon jakttidning här hemma och sett en artikel om dem.

Har sett dessa odågor på min häst vid två tillfällen...
och det är ingen höjdare, hon blir precis galen av dem... hoppar och slår som en lite rodeokuse på stallgången, bara att hålla sig undan eller hämta lämpligt verktyg och försöka få bort/trampa ihjäl otyget innan den hoppar tillbaka till hästen :mad:

Hade sådana "små-jävlar" förra sommaren på min häst. Finns tyvärr inget som hjälper, har provat det mesta!
Det är bara att härda ut! :)

Angående det där om att det är älglöss som har orsakat vissa älgars pälslöshet och död i vintras, så är det ännu inte fastställt vad som har orsakat detta. Har själv sett en sådan älg, och tror definitivt inte att det är älglusen (enbart iaf) som har orsakat detta...

___sara___

Jag vet iaf att fåglar kryllar av såna där äckelkryp :S Vi fick in flera såna då katten släpade in en nyslaktad skata...*ew!*

Dom fanns även i skatungarna som hade trillat ur boet som jag lyfte tillbaka till trädet. Jätteäckligt då dom började ila runt på handen :S Snabba som sjutton alltså.
Finns de ingen medel som håller dom borta?

Vi harju inte haft dem i stockhom tidigare. Ingen av min hästvänner i krokarna har hört talas om dem, om det inte är bukefolk...

Jag fick dem första gången för tre år sedan, och lärde mig via buke vad det var. Dem ställde till en massa problem, för vi bor i skogen och har flera skogshagar. Åkte i väg på flera träningar på en häst som inte gick att rida, han blir galen av panik när han känner en sådan på sig.

Jag började då med att kamma igenom hela hästen med en mankam, när jag såg att reagerade. Numer så viftar han på svansen och vänder huvudet åt den sidan dem är, så kan jag ta bort dem direkt.

Jag gör så numer att på hösten använder jag inte skogshagarna, dagarna innan tävling så rider jag inte i skogen, och inte dagen innan träning heller, iom att man inte alltid upptäcker dem så kan det ta någon dag innan jag får bort alla.

I år har han bara haft 3 st hittills.
Mina andra reagerar inte alls så kraftfullt som min valack.

känner igen det där. folk i sthlm som inte är inne på buke dygnet runt verkar inte veta om dessa små kräks existens.

på vårt stall har bara en häst haft en loppa tidigare, för ett par år sedan. och självklart var det min förra pålle.

priset man får betala för att man faktiskt rider ut ibland;)

vi har hur mkt som helst! om man rider ut i skogen så kommer dom i svärmar och vips har man typ 10-20 st på sin stackars häst. Dom är så skabbiga att jag blir galen! Varje dag när man kommer hem från stallet och har ridit ut får man kolla igenom hela håret för att se så att ingen sitter där! EW!:eek:

jag har inte hittat ngt medel som funkar ÄN, exprimenterar för fullt, men de verkar dra sig till ljusare färger, så man kanske ska välja lite mörkare färger på kläderna när man rider ut. Sen brukar jag lägga på ett länd- eller skrittäcke för att skydda så mycket man kan av hästen iaf...

hoppas någon kommer på ngt medel som dödar dom...

Usch! De är verkligen ÄCKLIGA!!:eek:
Har faktiskt inte haft så många i år....Än....
Men fy för den lede.. *ryser*

Är de inte de som gjort att massa älgar dött? Alltså de kliar av sig pälsen å fryser ihjäl? Tyckte jag bläddrat igenom någon jakttidning här hemma och sett en artikel om dem.
Jo, det stämmer. Det var stora problem med detta 2006. Mycket plågsamt för älgarna när lössen får härja fritt.

I år tycker jag det verkar vara något färre än i fjol, då var det helt galet många. Med hästar som blir hysteriska av en enda var det knappt jag ville rida ut i skogen då. Älglössen är ju svåra som f-n att ha ihjäl, även om man får fatt i dem innan de kryper in i pälsen. Uscha!

Älgflugor. Ja de är inte roliga. (Jag startade en tråd förra veckan.)
De har vingar från början, men släpper dem när de hittat ett värddjur. De smiter ner i hårremmen och suger blod. Blir så platta att det är otroligt svårt att få tag på dem då. Hästarna blir som tokiga ibland. Någon hade provat med att koka upp vitlök i vatten och sprayat på. Det ska fungera. Jag har inte hunnit prova själv än.

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Idaw83
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 970
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka