Sv: Älgjakt

Stämmer, att skottet ska (måste) döda på en gång. Dock väldigt sällan då väldigt många är för ivriga med att skjuta. Ofta krävs det tyvär fler än ett skott innan djuret är helt dött..
Tragiskt men sant.

Skottet dödar i stort sett aldrig "på en gång". Ett korrekt skott är i lungorna, vilket innebär en snabb bloddränering och kvick död, normalt kan älgen löpa 50-150m efter ett korrekt skott, under tiden som den avblodas tills dess att blodtryck till hjärna gått under kritisk nivå och syrebrist inträder. Skott som lägger älgen knall-fall är bl a sådana som tar i ryggkotpelkaren, vilket förlamar älgen som inte dör direkt av det och kräver ofta ett avfångningsskott från nära håll i huvudet. Direktskott i hjärta kan man också tro skall döda direkt, men de kan löpa längre på det än på lungskott eftersom den effektiva dräneringen har en mindre yta. Direkt dödande skott är i hjärnan och att sikta mot huvudet är bannlyst pga den oehört stora risken för skadskjutning med käkskador och långsam svältdöd som följd. Så ditt uttalande är felaktigt och handlar inte om att "väldigt många är ivriga med att skjuta". Ofta räcker det dock med 1 skott så länge det tar i lungorna, men ibland lägger vissa ett till för att vara på säkra sidan och undvika ett onödigt eftersök och utdragen plåga för älgen. De flesta jakter jag deltagit i hittills har ingen älg krävt mer än 1 skott.

Kollade hur länge dem tänker jaga älg här i Jönköpings län. Och det är från 13 okt till 31 januari:eek: Jag trodde bara dem jagade i en månad:crazy:

Jag jagar själv i Jönköpings län. Du kan vara lugn. De flesta skjuter hem sin kvot på de tre till fem första dagarna och oftast om det är något kvar så är det bara nån kalv eller så, vilken man sedan försöker ta på någon helgjakt. Mao, stanna borta från skogsridvägarna under första veckan 13-17 oktober, men därefter är jaktaktiviteten relativt låg resten av säsongen.

Kollade hur länge dem tänker jaga älg här i Jönköpings län. Och det är från 13 okt till 31 januari:eek: Jag trodde bara dem jagade i en månad:crazy:

hos oss här i östergötland är det från 13 okt till 28 feb :eek:
jag trodde också det bara var någon månad..så nu när man rider, ska man vara rädd för att typ bli skjuten? :eek: :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka