Sv: Älgjakt

Precis, är det inte så också att för att skottet ska döda på första så är det en vääldigt liten yta dom måste träffa?

Stämmer, att skottet ska (måste) döda på en gång. Dock väldigt sällan då väldigt många är för ivriga med att skjuta. Ofta krävs det tyvär fler än ett skott innan djuret är helt dött..
Tragiskt men sant.

Vår älgjakt börjar den 13 okt i Västra götalands län.

Jägarna här är outstanding och sätter upp skyltar vid ridstigarna in i skogen och runt om för att varna INTE för att vi inte får rida där. Tacksam ryttare är man då.

När jag kom in i råddjursjakten en gång, så frågade jägarna om det var grönt att skjuta eller om de skulle avvakta.(då red jag ändå på en grusväg och det kallar jag respekt mot sina medmänniskor med stort R) Jag sa att de skulle skjuta om de kom någon efter ett tag brann ett skott av.

Impad av min häst blev jag oxå som inte reagerade alls. :)

Jag frågade en gång de som jagar hos mig hur jag bäst beter mig vid älgjakt, och då tittade han förnärmat på mig och sade " Vi ser faktiskt skillnad på älgar och hästar". Så jag oroar mig inte.

Kolla på jägareförbundets hemsida. Där hittar man uppgifter på vilken jagt som pågår i vilket län.

Älgjakten börjar 13 okt i
Stockholm
Södermanland
Uppsala
VÄstmanland
Örebro
Östergötland
Skåna
Kronoberg
Kalmar
Blekinge
Jönköping

Övriga län börjar jakten på älg idag...

Tack:bow: har letat efter det. jag bor i jönköping men har hästen i Gränna 8)

och har mött 6älgar på två ridturer :o (och en lös ko som jagade oss :banana:)

Är både ryttare, hästägare och jägare. Jag rider inte i skogen första älgjaktsveckan alls. Och när aälgjakten startar varierar alltså från län till län som tidigare nämnts. Efter den har jag signaljacka och reflexband på hjälmen för att synas.Inte för att jägare inte kan se skillnad på häst o älg utan just bara för att synas. Skjutriktning är heller aldrig mot allmän väg så grusvägar runt där man har hästen kan man alltid rida på.
Sedan är det faktiskt så att jägare inte har rätt att avlysa skogen bara för att jakt pågår. Skyltarna som sätts upp är enbart för information, inte för att förbjuda någon att rida eller plocka svamp. Men mina hästar är inte absolut skottsäkra så jag vill ändå inte rida där jakt pågår. Och eftersom jag själv jagar vill jag också gärna visa lite hänsyn till jaktlagen. Älgjakten är ju snudd på helig i Sverige, bara att acceptera:-)

Här hos oss börjar älgjakten den 25 okt.

Nu är jägarna supersnälla häromkring vi brukar prata med dem och frågar var de kan hålla till för att inte rida och störa. Svaret vi får är alltid likadant. Rid vart ni vill och hur ni vill. Fast kanske inte på de allra minsta småstigarna :D

KL

Aaaja, inte ska man behöva fundera på om man ska bli SKJUTEN i a f - de ska ha fri sikt innan de trycker av! Hur skulle det se ut om alla svampplockare, söndagspromenerare, hundägare m fl skulle behöva hålla sig inne hela jaktperioden??

Däremot kan hästarna kanske bli skrämda av ljuden från skotten eller möjligen av ngn stressad älg som kommer farandes. Jägare har INGEN rätt att slänga ut folk från skogarna eller tycka si eller så om att man befinner sig där - allemansrätten gäller även under jakttider.

Tyvärr är det allmänt accepterat att jägarna äger skogen den här perioden:cool:

Och jo, här behöver man sjutton akta sig, jag har inte stött på en enda passare som inte luktat sprit:crazy:

/migo
som skulle vilja ta striden, men inte vill offra sina hästars liv...

Rider inte i skogen under jakten utan håller mig längs bilvägarna.

Mkt reflexer på hästen + signaljacka på mig själv naturligtvis:)
Hästen är som tur var inte särskilt skotträdd (om det inte är nån som skjuter jättenära förstås)

Rider inte under älgjakten mer än på asfalterade vägar. Undertiden kan jag träna lite mer på ridbanan som jag aldrig annars gör :D

Håller med. Hästen kan ju dessutom bli rädd för jakthundar, människor i skogen, eller en älg som kommer utdundrande framför en. I övrigt så är jag skeptisk till alla dessa historier där hästar blivit skjutna. Nu säger jag inte att det inte har hänt någongång, men jag undrar om inte vissa av historierna ynglat av sig vart efter.
I övrigt så är det ju nog ändå bra att dra på sig reflexvästen, och sätta reflextäcke på hästen om man har ett.:idea:

Ehhh..

Och hästen blir inte rädd för jakthundar, människor i skogen och galet galopperande älgar i vanliga fall?

Min häst har helt enkelt fått vänja sej vid allt ovanstående, samt traktorer med "sladdar" bakom, travare med sulky bakom, diverse konstiga ponnyekipage mm mm.. Det som inte dödar härdar är min syn på det. Pållan tar det mesta med ro..

/ Lavinia, med 4-årigt arabsto

Jag hade i all hats glömt bort älgjakten och red som vanligt ute på dom vanliga skogsstigarna och när jag hörde skotten så blev det full galopp hem, med en högljudd tjej på hästryggen! xD

:confused:,konstigt om det är full sanning i det påståendet.

tyvärr så är det säkert inte osant. Jag känner jägare som sitter och super till 01.00 eller 02.00 på natten för att sedan ge sig ut och jaga vid 07.00. Hur nyktra tror du de är då?

Tack och lov tillhör min sambo inte denna kategori.

*kl*

Jag är inte rädd för att vara ute i skogen/skogsvägar under älgjakten men jag respekterar jägarna och för att stå på god fot med dem och få nyttja deras marker resten av året väljer jag att hålla mig mer på vanliga vägar den första veckan.

tyvärr så är det säkert inte osant. Jag känner jägare som sitter och super till 01.00 eller 02.00 på natten för att sedan ge sig ut och jaga vid 07.00. Hur nyktra tror du de är då?

Nej, jag vet att det förekommer fortfarande att en del inte är nyktra, men menade att det inte är så vanligt, huvuddelen sköter sig,reagerade mer på Migos påstående att alla luktar sprit, och hur känner man det på håll?

hos oss jagar de aldrig senare än till 3 - och om de tex skulle bli tvugna (pga skadeskjutning...hua) så ringer de till de ryttare som brukar rida i området och säger till...sen får djungeltelegrafen sköta sitt ;)
Men vi brukar oxå försöka hålla oss borta från skogen första veckan på älgjakten - för allas skull.

Jag sa inte att alla luktar sprit, jag sa att alla jag möter härikring luktar sprit, det är skillnad! Jag vet att det finns bra jägare här med, men dem har jag inte stött på ute i markerna. Där har jag mött folk som sitter med pluntan och huttar, eller stinker så pass mycket sprit att det känns på lukten närman rider förbi nån meter därifrån. Sen ser jag hur det ser ut i jaktlagens koja nu i jakttider (massa ölburkar mm.).
Och jag vet att många av alkisarna i området har både jaktlicens och vapen...

/Migo

*kl*
;) med risk för o bli lynchad här på buke:angel::angel: men jag som både är ryttare o jägare ANSER att under älgjakten ska baske mig ryttarna hålla sig från skogen.

Det tycker jag faktiskt hör till vanligt sunt förnuft.
Dels ÄR det en säkerhetsrisk och sen tänk själv om ni sitter o jobbar med en häst på ridbanan o helt plötsligt kommer det en jägare med hund o ställer sig mitt i banan o stör er på alla sätt..

mvh prillan

*kl*
;) med risk för o bli lynchad här på buke:angel::angel: men jag som både är ryttare o jägare ANSER att under älgjakten ska baske mig ryttarna hålla sig från skogen.

Du blir inte lynchad, de flesta har väl samma åsikt?, man får försöka samarbeta, vill inte jägarna ha hästar den tid det är älgjakt och de jagar får man respektera det.

i vårt stall sitter det en lapp om man vi helst inte ska rida vår s.k. "runda" på eftermiddagen/i skymmninegn för att vi skrämmer bort rådjuren :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka