Sv: Älgjakt

Ja som tur är är de flesta jägare normala människor, inte monster.

De behöver inte vara onormala, det räcker med lite taskig syn och ett finger som det rycker i en gång för mycket.

För några år sedan var det en älgjägare som tog fel på älg och tamgris.....

Som tur är händer det inte så ofta.

De flesta jägare tittar innan de skjuter, ett aldrig avlossat skott behöver man inte ångra heter det i jägarexamenboken, det är väl mest första veckan de jagar mer intensivt eftersom många tar hel ledigt den veckan.

Här nere börjar älgjakten andra veckan i Oktober.

Måndagen är väl den dagen man bör hålla sig undan mest då det är första dagen, jägarna är jag inte rädd för men vill helst inte stå öga mot öga med en stressad älg i skogen. :crazy:

Sedan blir det ofta bara på helgerna de jagar.

Precis. Det är det jag också är rädd för.

Min pappa fixade så att vi får en karta + schema för vilka dagar och vilka områden de kommer jaga på. Den hänger alltid i stallet och den inkluderar all jakt som kommer ske i skogen.

Vi hade en incident här för nått år sedan när en häst av ngn konstig anledning blev rädd för ett skott och rusade igenom ett elstängsel. Skar upp hela bakknäet och fick åka in akut. Som tur är klarade han sig utmärkt och tävlar som vanligt idag. Som ett litet "förlåt" från jägarna fick vi en hel hjort som de hände upp i verkstaden. Med andra ord, det var inte en present i min smak :D (nog inte hästens heller, hihi) Men en gullig gest, pappa blev iallafall glad.

Sen det hände brukar de nu också köra upp på gården och berätta att vi kör igång om en timme ca och sen ger de en tid när de är klara eller så kommer de upp när jakten är slut och medelar oss detta.

Tycker det är jättebra av jägarna och det känns skönt att ha koll.

Oj vågar ni rida ut överhuvudtaget när det är jakt? :eek:
Hörde om en jägare som skjöt en fjording i sin hage som en älg, undrar då vad de skulle tro om min bruna pålle :cool:

Det var ju någon här ute i Upplands-Bro som blev beskjuten när den red, efter hörde den ett 'FÖRLÅT!' från skogen. Den som sköt försvann snaaaabbt efter det.
Jättekul, med tanke på att det hände i skogen jag rider i.

Ja det är klart det finns slarvar (hur man nu bara KAN MED att vara slarvig när man har med vapen att göra.. Då är man väl inte riktigt "normal" (normal och onormal är fel ord egentligen, har inte alla är hemma är kanske bättre att säga). Har man taskig syn bör man nog inte heller jaga.

Men man behöver inte dra alla över en kam för det menar jag. Tror de flesta försäkrar sig VAD de tänker skjuta på, innan de skjuter.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider i skogen fast bara med massor av reflexer då kan ju inte jägarna ta fel

Missade visst Hallande där börjar älgjakten 13 oktober också.

Här har inte älgjakten börjat ännu.

Vi håller oss ur vägen första veckan eller tills kvoten är fylld i vårt område.Jag gillar inte att jaga själv men grannarna jagar och håller oss informerade om vart de är och vilka dagar de jagar.Det brukar bara vara första veckan som är mest intensiv,sen blir det på helger.

Jag rider i skogen fast bara med massor av reflexer då kan ju inte jägarna ta fel

Säg inte det...man ska aldrig vara säker. Har du inte läst i tidningarna om alla olyckor som hänt. Jägarna har ju också lysande färger på sig men ändå händer det att någon blir skjuten...det är bättre att låta bli att rida i skogen.

Red ut med några vänner igår och min häst vart väldigt rädd för två älghuvuden och en hög med avkapade ben som låg utanför en jaktstuga vid vägkanten. Dåligt att dom bara får lämna ute sådär... Jag rider som vanligt under jakten, de brukar vara väldigt duktiga på att skylta medan de jagar då det är nära samhälle. Sen undviker jag nog de allra minsta stigarna som går rätt genom tät skog. Men skogsvägar och åkrar rider jag som vanligt på :) Inte det minsta rädd! Sen kan man ju ha ett reflexridtäcke bara för att det kan börja skymma innan man kommer tillbaka också, men det är mest för trafikens skull och värmens.

*kl*

Här nere börjar älgjakten 13/10.

Tyvärr jagar de på mina bästa ridvägar. Första dagarna får jag helt enkelt låta bli att rida om vi inte fått paddocken klar. Förra året varade älgjakten i 2 dagar sedan var den slut för då var kvoten fylld.

Det bästa man kan göra är att synas och höras. Jag brukar sitta och sjunga till jägarnas förtret. Men förhoppningsvis har vi paddocken klar så jag kan rida utan att störa jägarna. Annars får man hålla sig utefter grusvägarna.

KL

Aaaja, inte ska man behöva fundera på om man ska bli SKJUTEN i a f - de ska ha fri sikt innan de trycker av! Hur skulle det se ut om alla svampplockare, söndagspromenerare, hundägare m fl skulle behöva hålla sig inne hela jaktperioden??

Däremot kan hästarna kanske bli skrämda av ljuden från skotten eller möjligen av ngn stressad älg som kommer farandes. Jägare har INGEN rätt att slänga ut folk från skogarna eller tycka si eller så om att man befinner sig där - allemansrätten gäller även under jakttider.

Bor man bland normala jägare behöver man inte vara speciellt rädd för att bli skjuten, däremot skulle jag isf vara mer rädd för att hästen blir rädd för ett skott tex...

Precis. En jägare får inte skjuta förns det är fri sikt som det kallas.
Träffar man då en häst kan sikten knappast ha varit direkt fri..

De behöver inte vara onormala, det räcker med lite taskig syn och ett finger som det rycker i en gång för mycket.

För några år sedan var det en älgjägare som tog fel på älg och tamgris.....

Jag hoppas, och vad jag vet, så får man inte jaga om man har "taskig" syn.
Dålig sikt är vad det kallas om man träffar fel byte och då ska man inte avlägga ett skott överhuvudtaget...visst finns det säkert skjutgalna, men vad gör de då med en bössa i handen ??

Precis, är det inte så också att för att skottet ska döda på första så är det en vääldigt liten yta dom måste träffa?
Det räcker alltså inte med bara fri sikt, utan dom måste skjuta precis på rätt punkt. Därför förstår jag inte hur människor, hästar och GRISAR har kunnat bli skjutna? :crazy:

Sjukt att sånt kan hända. För oss som inte har tillgång till ridhus eller paddock blir det inte så kul när dom jagar runt de bästa ridvägarna :(

Jag undrar om det mesta inte är skrönor och rykten egentligen:cool:

Det är mycket dumt att utmana ödet tycker jag. Bättre att låta bli att rida i skogen under älgjakten...även fast jägaren självklart ska ha fri sikt innan ett skott avlåssas så kan det hända onödiga olyckor....

Precis, är det inte så också att för att skottet ska döda på första så är det en vääldigt liten yta dom måste träffa?
Det räcker alltså inte med bara fri sikt, utan dom måste skjuta precis på rätt punkt. Därför förstår jag inte hur människor, hästar och GRISAR har kunnat bli skjutna? :crazy:

Sjukt att sånt kan hända. För oss som inte har tillgång till ridhus eller paddock blir det inte så kul när dom jagar runt de bästa ridvägarna :(

Som sagt man kan aldrig lita på att en person är "normal"...tyvärr vet jag folk som varit fulla på passet vilket är helt sjukt!!!! En del kanske inte klarar pressen och "skjuter i panik"...vad vet jag...självklart är det bättre att låta bli, men vissa kanske inte gör det.....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka