Aldrig verkad?

S

Serendipity

Hej hej!

Länge sedan man skrev ngt här nu.. Tappat intresset sen ögonstenen dog :(

Såg precis en annons på blocket på en unghäst, född 03.
Står i beskrivningen :"aldrig verkad för hon har skött hovarna bra själv".

Är detta ngt som är vanligt? Låter som att hästen har en klösbräda och filar sina hovar perfekt själv.
Men jag kanske inte vet allt om allt heller :p

God Jul. :)

Sv: Aldrig verkad?

Hej
jag tror mycket väl att det kan stämma.
Min nordis har jag inte behövt verka på ett och ett haövt år nu (hon är 14). Hon "fixar" sina hovar själv ^^
Raka och fina och mycket starka :D
och ett stor plus är ju att det blir mycket ekonomiskt :D

Tycker inte att det låter vanligt.

Och sen då, ponera att du skulle vilja sko vid ett senare tillfälle och den aldrig ha behövt lyfta på fötterna som man gör vid verkning/skoning. Då kan du ju få bauta-problem.

Och sen då, ponera att du skulle vilja sko vid ett senare tillfälle och den aldrig ha behövt lyfta på fötterna som man gör vid verkning/skoning. Då kan du ju få bauta-problem.

Men man kratsar väl ändå hovarna?

Tycker det låter konstigt.. Få hästar rör sig så mkt att de "håller efter" hovarna själv.
Sen måste ju hästen ha perfekta benvinklar etc för att slita jämt, verkar man inte hästen brukar ju snedslitaget gör den sneda benvinkeln ännu värre, de sliter ännu mer snett osv.
Men du kan ju alltid titta på den, då ser du ju om hovarna ser ok ut..

@woarda: När man kratsar hovarna håller man inte benet likadant som vid skoning..

Det finns ju hästar som har längre peroider mellan verkningarna, min shettis verkas var 16:e vecka c:a.
Men att inte ha gjort det sen den föddes är ju i mina öron dumt då hästen behöver träna på att bli hanterad av hovslagare. Och som "blandrastik" skriver ang om du vill sko senare så kan det bli stora problem:crazy:

Tycker det låter konstigt.. Få hästar rör sig så mkt att de "håller efter" hovarna själv.
Sen måste ju hästen ha perfekta benvinklar etc för att slita jämt, verkar man inte hästen brukar ju snedslitaget gör den sneda benvinkeln ännu värre, de sliter ännu mer snett osv.
Men du kan ju alltid titta på den, då ser du ju om hovarna ser ok ut..

@woarda: När man kratsar hovarna håller man inte benet likadant som vid skoning..

Det finns hästar som inte behöver verkas.
Givetvis kollar hovis på min hästs hovar ungefär var 8:e vecka.
Men det har inte varit något att göra vid hovarna på 1½ år nu.
De är jätteraka och fina.

Nej, men när man kratsar så kan man ibland hålla upp foten lite längre stunder. Så det är ju inte så att det inte går att lyfta tassarna på hästen bara för att man inte behöver verka...
Så jag ser inte att det skulle bli problem om man av någon anledning vill smälla på ett par skor.

Men det var inte riktigt frågan.... Det är nog inte vanligt, och sedan bör man ta reda på VEM som anser att hästen skött hovarna själv. Om en hovslagare har undersökt hästen regelbundet och låtit bli verkningen eller om ägaren själv fått för sig det.

Tänk på att det finns många märkliga ideer om vad som är bra hovvård och bra funktion hos en hov, många är alldeles utmärkta men vissa extrema ideer farliga.

Nog finns det de som går på sådan mark, och sliter såpass jämnt att de fixar det själv.

MEN, 99% av de jag sett som 'inte behövts verkats' har enligt MIG och min hovslagare varit i stort behov av verkning. Inkl den åring jag köpte som inte heller 'behövts verkats'. Jag fick lägga några veckor åt att lyfta fötter träning, sen var det akut hovslagarutryckning för att fixa fötterna.

Men, olika folk har olika referensramar, och ffa olika syn på hur unghästfötter ska se ut.

JAG har inga andra kriterier för unghästar än andra hästar, dvs jag accepterar inte långa tår på en unghäst, men vet många som gör det. Som ett exempel.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 945
Senast: Pallen
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 405
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII