Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

M

Mindra

Jag tänker verkligen aldrig mer låta ngn ställa sin häst hos mig. Jag har nog haft maximal otur med folk i stallet och visst vet jag vad det beror på. Jag har varit för snäll och trott att folk ngn gång ska ge tillbaka utan att man kräver det.

Visst har jag haft några bra och dem skulle jag gärna låta ställa in igen, men alla har ju verkat bra i början men sen spårat ut totalt. Den senaste i raden nu tog med sig lite "bonussaker" (läs MINA saker som hon av ngn märklig anledning "råkat" få med sig) när hon flyttade (efter att pga ekonomiska problem fått stå gratis utan att lyfta ett finger för att vi ville hjälpa)

Visst skulle det hjälpa om man var hårdare och striktare med vad som gäller. Men stallet är min fritid och jag orkar faktiskt inte bråka och vara dominant då. Kontrakten följs inte. Så trots att vi har de centralaste stallet och många som vill in så orkar jag helt enkelt inte.

Sv: Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Du är helt enkelt för snäll!

Mellan stallägare och inackorderingar krävs bra kommunikation, regler och förståelse. Ibland funkar det helt enkelt inte med alla.

/Shetlandskusk - en BRA inackordering

Ja absolut jag håller med dig. I mitt fall har det handlat om ögontjänare utan dess lika men som beter sig som bortskämda små skitungar när man vänder ryggen till (vi pratar om personer som är över 18 år) Jag är medveten om mitt misstag och tar på mig att jag inte varit hård nog. Jag har alltid velat att det skall fungera så att tjänster ger gentjänster osv men så har de inte fungerat här och jag är dum som inte satt stop.

Men nu är det helt stop istället. Jag vill inte vara den som måste gnälla när de fins kontrakt på vad som gäller. Det är min fritid och jag är inte där för att städa i deras sandlåda.

Jättetrist att du har dåliga erfarenheter!

För min del är det självklart med tjänster och gentjänster. Stallägarna var bortresta i en vecka nyligen, och jag tog de passen jag kunde. Nu är det dags för mig att resa om ett par veckor, så då tar de hand om mina hästar åt mig. Så löste vi det :)

Kan du inte ha en bra inhyrd som sköter ruljangsen åt dig istället?
Alltså en som hyr typ hela stallet och sedan sköter de övriga hyresgästerna, eller som står gratis i sin box mot det exrta ansvaret ellr något liknande.

Jo de är ju så man vill att det skall vara. Men som tyvärr inte har fungerat hos oss. Jag kan även tillägga att det gick bättre när jag fortfarande bodde på gården och de visste att jag hade hundra koll och dessutom var det ju inga problem att ställa upp eftersom jag "ändå var där" tänkte inte på det som att de utnyttjade. Nu bor jag inte där och därefter har det varit kaos.

Vårat stall ligger som sagt centralt och har väl de mesta bekvämligheter man kan önska av ett stall. Dock har mina inhyrda blivit lite för "hemma" så att säga. Än en gång, mitt fel men jag ville bara att det skulle fundgera utan att bossa.

Jag försökte ha en stallansvarig eftersom jag själv inte har tid/ork längre. Hon fick ha sin häst gratis och det fungerade hyfsat ett tag tills dess att hon skulle sälja sin häst, jag vill inte gå in på vad som hände men kan säga att även hon tog sig vissa friheter då hon försvann. Dessutom sprang ju alla till mig om allt ändå och jag får väl helt enkelt inse att jag är ingen stallchef och vill inte heller vara det.

Jag skulle inte vilja vara stallchef. Han som äger stallet mina hästar står i håller på att bli tokig på alla intriger och problem. Nu är detta är stort stall med en hel del hästar, ägare och då framför allt viljor. Bara glad att jag slipper ansvara för det.

Alindra-som tar han dom sina egna hästar och låter de andra bråka ifred

jobbigt.
har själv varit inhyrd i ett stall som vi flyttade från i februari.
Vi, eller alla fick flytta pga att fel person kom in från början. Den personen "glömde" släppa ut hästarna ngn dag, o glömde av lunchen. kom ngr timmar sent vid insläpp. o "lånade" hö av andra. ja massa såna småsaker som blev stora saker tillslut. Denna tjej hade en kille som är mkt välkänd häromkring, och inte med GOTT, droger inblandat, stöld osv. O det gjorde att stallägaren inte vågade kasta ut bara denna person i fråga eftersom hon inte visste vad dem skulle hitta på då.
Så då sas alla upp istället. :(

Jag blir av med min inackodering nästa vecka som tur är. Vi hade avtalat att jag skulle ta utsläpp på vardagarna o en del helger, o hon skulle hjälpa till med vissa helger, så att även jag kan få sovmorron nån gång. Inte en enda morgon fodring har hon tagit, trots påpekanden. Jag har även fått sköta lunch o kvällsfodring för hon inte "kunnat" ta det heller. Oftast har hon inte ens mockat sin box. Hon har som längst varit i stallet i 15minuter.

Jag är inhyrd men bara längtar till den dagen då jag får mitt eget stall igen, har haft det tidigare. Då jag är trött inte på dom jag hyr av utan dom andra inackorderade. Dom kan heller inte lyfta ett finger extra för att hjälpa till, kan inte komma ut på morgonen när man nyss flyttat till stallet för att hjälpa till att släppa ut sin egen nyinköpta unghäst trots att stallägaren bet om det då han har problem med ryggen. Så då fick jag ställa upp att komma. Kan inte hjälpa till att kasta ner hö. Bara ska ha å ha. Vill jag ha något litet som en vattenkanna kan jag köpa det själv.. Jag är sån som hjälper till med allt även fast jag betala för mig så hjälper jag till med allt jag kan då det kan vara allt från att köra in hö till hösten, som att sätta stolp å göra ny hagar. Därför vil jag har ett eget stall då jag gör oftas så mycket mer än alla andra runt omkring mig så det passar mnig bäst att få ha ett eget stall...

Det är inte bara vissa inackorderingar som är hopplösa. Vissa stallägare är inte riktigt kloka heler.
Har haft häst inhyrd i 1½år och det är inget jag längtar efter att göra om...

Stallägaren ville APSOLUT att jag skulle strö med spån. Men efter mycket tjafs och uppvisande av vetrinärintyg och där det stod att min häst inte skulle stå på något annat är torv gav dom sig. Anledningen dom gav mig var att den som tog hand om dynghögen ville inte att vi strödde med halm...

Grovfodret som fans att tillgå innehöll mycket låga värden av både energi och protein. Det var visserligen inte analyserat men vem som helst burde kunnat räkna ut att det inte var något dunderhö med tanke på när det var skördat.
Stallägaren tyckte att min häst skulle äta lika mycket (eller snarare lite...) mat som deras häst. Min var ett svårfött hårt arbetande vbl. Deras häst var en skogsmulle ponny som haft fång. Vi hade många duster innan jag tillslut vann.
När dom gav sig och lät mig köpa eget grovfoder vart dom vansinniga över att det var hösilage jag köpte. Det skulle ju bli en massa plast överallt för det hade det blive när dom köpt hösilage.
Jag var mycket noga att plocka upp varenda liten smula plast. Det stora sjoket vek jag ihop och snodde snörena runt så det vart drygt så stort som en låda big pack glass. Denna plast fick jag självklart inte kasta i soptunnan där utan den skulle jag ta med mig hem.
En eftermiddag fick stallägaren ett utbrott på mig för att det var så mycket plastsmulor överallt utomhus som blåste omkring. Då bad jag honom följa med mig ut och visa mig vart all denna plast fans. När vi kom ut på stallplanen så fortsatte han skrika och svära åt mig men nån plast kunde han inte visa mig eftersom det inte fans någon.
Inte nog med att dom flera gånger/vecka lät mig höra hur fullständigt idiotisk jag var som gav min häst så mycket mat med höga näringsvärden i så var jag dessutom väldigt oansvarig som lät han gå och vara så mager...

/Linnea

Har stått inackorderad, haft eget stall och har nu igen, haft kollektivstall, drivit lite större inackorderingstall, jobbat och jobbar i stall med inackorderade, e.t.c. Jag tror att jag har sett det mesta ur de flesta synvinklar när det kommer till uppstallning :cool:.

Just nu känns det som att jag aldrig i hela ******* skulle ha inackorderingar !

Om man åtminstone tjänade lite pengar på att ha inackorderingar men inte ens det har man ut av eländet, dom flesta vill ju inte betala tillräckligt för att man ska få ut en anständig lön.

Nä, släng ut dom bara !

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig låta dig ströa med vad du vill eller fodra med vad du vill om du var inackorderad !

Vad du ströar med kan vara av stor betydelse för gödselhanteringen så skulle du ströa med något annat än vad jag vill så skulle ju du bli tvungen att frakta bort dyngan själv.... nu vill ju jag inte ha nått annat torv för att det ska fungera optimalt som gödsel, det kan röra sig om 10000-lappar i slutändan.

När det kommer till foder så är man som stallägare idag foderföretagare eftersom hästen är ett livsmedelsproducerande djur (finns människor som äter häst, inte jag dock) och man då som stallägare är skyldig att se till att ingen fodrar sin häst med foder som inte är godkännt till livsmedelsproducenter, det är lag på detta och det ingår i EU-satsningen "från jord till bord"... det var därför som vi fick hästpassen.

Nä, det är mest bara besvär med att hyra ut stallplatser !

Ska man överleva som stallägare med inackorderingar är det livsviktigt att man har tydliga regler och skinn på näsan. Är man för snäll dröjer det inte länge innan man blir utnyttjad. Jag har drivit stall med inackorderingar som hade mycket fördelaktiga villkor och det dröjde inte länge innan alla började utnyttja systemet mer eller mindre, vilket ledde till dålig stämning mellan hästägarna och en jobbig stallmiljö.

Numera har jag hästen uppstallad i ett stall som drivs av en jättetrevlig, men bestämd kvinna. Hennes regler gäller och alla vet det och rättar sig efter det, vilket ger bra stämning i stallet.

Tänk dig ett dagis. En dagisfröken som vill vara snäll och låter barnen leka som de vill får snart en situation som skenar totalt ur kontroll med barn som slåss, förstör och sprids för vinden. En dagisfröken som sätter upp tydliga regler och säger ifrån omedelbart om någon bryter mot dem får en barngrupp som faktiskt går att hantera. Vuxna är bara barn som växt till sig lite.

Att hantera hästägare är precis som att hantera hästar eller dagisbarn, du måste vänligt men bestämt visa vem som bestämmer för att få en lugn miljö och bra stämning. :)

Senast ändrad av en moderator:

ut med dem bara.
Jag har efter många år upplevt alla sidor som stallchef, både små och stora stall, och även som inackorderad.
Om man inte är en häxa på heltid, fungerar inte stallen, så är det bara! Men vem vill vara en häxa alltid?
Nä så ut med dem !

En del inackorderingar är tokiga och en del stallägare är en sort för sig också...

Våran stallägare har ett annat stall till sina egna hästar, de vlandas inte med de inhyrda. Och ja. Han fodrar morgon o kväll - precis på vilken tid han vill och han ser till att stallet inte rasar ihop. Sedan skiter han i oss och ska ha en tämligen dyr stallhyra... Vi inhyrda får bråka nästan bäst vi vill. Alltid intriger och tjafs. Jag har tagit mina hästar yr systemet. Fodrar kväll innan jag går hem för att vara säker på att de får. Har en egen hage och vägrar dela utsläpp med de andra - som ibland släpper ut HALV FYRA på eftermiddagen...

Intressant läsning!

Har genom åren hört att många i sin naivitet tror att man, om man har eget stall, kan TJÄNA PENGAR på att ha inackorderingar.

Enligt min erfarenhet är det ytterst få som TJÄNAR något i ordets rätta bemärkelse och dessutom utan att dra på sig en jäkla massa arbete, irritation, intrång i privatlivet osv osv.

Ska det löna sig att ha inackoringar ska man kunna ta ut en stallhyra på i vart fall ca 3000/ månad (och hur många kan det???) för att kompensera både foder, strö, diverse skador, reparationer och allt arbete och BESVÄR man måste lägga ner på att tillfredsställa sina hyresgäster.

När jag hör om folk som tar ut stallhyror på runt tusenlappen fattar jag inte hur man kan tycka att det är värt allt besvär och tjafs?

Förvisso kan man även ha NYTTA av en inackordering om denne hjälper till, tar vissa fodringar/ utsläpp, kan "passa" stallet osv om man är bortrest men efter alla hårresande historier jag hört om och läst på Internet så skulle det för mig aldrig i livet vara värt besväret.

Har själv en väninna som har ca 10 boxar i sitt stall och endast 2 hästar. Hon har råd att hålla sina hästar utan den extrainkomst (?) som evenetuella inackorderingar skulle kunna ge och hon vägrar konsekvent att ta emot någon. Hon tycker helt enkelt inte det är värt besväret och jag förstår henne!

Vissa nycker kan man kanske acceptera hos inackorderingar. Stöld däremot skall polisanmälas!

Jag tror att ställer man upp klara regler redan från början så funkar det precis som horsemanship säger.

Jag har problem i mitt stall, jag får delvis skylla mej själv eftersom jag inte satt upp klara regler, men ska ta upp detta med de inackorderade så fort de får tid att sätta sig ner och prata.

Har en granne som hade tagit in en inackordering, det stoet sparkade stallägarens sto så svårt så skenbenet sprack och nu är det osäkert om hon kommer att bli bra igen. Kan säga att hon aldrig kommer att ta in inackorderingar igen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar