Aldrig mata hästen ur handen..eller...

palle

Trådstartare
Hur brukar ni göra...
Var ärliga nu...

Jag gjorde ALDRIG det förut...

Nu gör jag det varje dag...

Hur har det nu kommit sej..

I april köpte vi en ny gammal häst som var extremt huvudskygg...
Minsta antydan till att röra handen mot huvudet..och hon slängde sej bakåt med huvudet så högt hon bara kunde...

Sen hamnade jag på sjukhus och sambon fick ta över skötseln av hästarna...
Efter 2 veckor säger han att hon nu äter ur handen på honom... :confused:

Och mycket riktigt...nu har det gått ca 4 månader och och hon är nu jättekelig och jättegosig..
Visst kan hon fortfarande få onda minnesflaschar, men för det mesta så är dom helt borta...

Och inte verkar hon ha blivit det minsta naffsig heller..
Så snart morötterna, äpplena m.m. har tagit slut står hon kvar och slickar våra händer...

Och ärligt talat hade nog jag aldrig försökt med denna metod för att få henne lugn och trygg. men det verkar som om det fungerat tillfredställande...

Kan dock tala om att hon är 22 år...och har varit mycket otrygg med sitt huvud i minst 14 år..som vi vet om...

Dessutom så har även ponnyn kommit underfund med att det vankas godis när vi kommer...
Så nu behöver vi inte springa och leta efter hästarna i våran extrastora hage längre...
Dom kommer på stört...

Dessutom så verkar inte ens ponnyn ha blivit naffsigare heller, bara gosigare...

Och jaa, jag VET att man inte SKA göra så till alla hästar, stallägarens fjording skulle äta oss "levande" eller helt sonika trampa ner oss om vi försökte göra så med honom....

Sv: Aldrig mata hästen ur handen..eller...

Morfars 20 egna hästar genom åren + alla han vuxit upp med och alla som jag själv har/haft har fått ur handen utan att någonsin visa nafsiga tendenser. Däremot brukar jag inte ge andras hästar ur handen utan lägga i krubben, om det inte rör sig om en belöning. Mina har tvärt om ett mkt fint och försiktigt sätt när de tar ur handen och är det äpple eller morot, så tycker de att det är enklast om jag håller i medan de tar några tuggor i taget tills det är slut. :d

Ja ger alltid godis från handen... Tycker de e "mysigare" så... Maten i krubban och godis från handen...

Spännande, jag har också en som är lite huvudskygg och som jag gärna matar ur handen. Han har dessutom underbart bordsskick, så försiktig när han tar om handen, nuddar i princip inte.

Tror att om en häst blir nafsig eller inte beror på hästens personlighet, jag kan faktiskt inte tänka mig att en försynt häst skulle byta karaktär efter att ha blivit handmatad. Men å andra sidan, en häst som gärna tar över skulle jag nog inte göra så med.

Jag ger då mina hästar godis, inte så ofta men ibland och då alltid ur handen, ingen har då blivit naffsig av det. Det är bara gamla fd ridskoleponnyn som har "vissa" naffstendenser, men han är nog bortom all räddning :p Har man det minsta lilla ätbara i fickan öppnar han munnen det som går och biter tag runt höften :rofl: som tur var är han varken diskret eller särskilt snabb när han gör det :crazy:

Jag ger alltid min kille ur handen, MEN precis som du skriver om stallägarens fjording så skulle jag aldrig ge kallblodsvalacken..
Jag ger honom aldrig ur händerna eftersom jag inte tycker om att han nafsas (vilket han gör för att få godis) så nu har jag inga som helst problem med att han nafsas medan hans ägare jämnt ger honom godis ur händerna vilket gör att han nafsar honom så fort han får chansen!

Fast jag tror att även om det till stor del beror på hur "godis fixerad" en häst är så spelar även ledarskapet in...?? För som jag skrev så ger jag alltid min kille ur händerna och det är aldrig något problem. Han skulle inte ens söka i fickorna efter godis såvida han inte vet att jag har det, men om någon annan (stallägaren t ex, som t.o.m. ägt honom i 4år) ger honom en godis så fortsätter han att leta efter mer och hittar han inget så "hugger" han i jackan för att han blir sur då han inte får något...
Han har aldrig gjort något liknade med mig, fast han vet att jag inte tolerar sådant heller.
Visst han får tigga om han vet att jag har en godis, men han får inte ta den utan tillåtelse och han får inte fortsätta tigga när han fått sin godis. Eftersom jag har dom reglerna med honom så har jag inte heller några problem med honom.

Jag har under 25 års hästägande ,7 olika hästar alltid gett godis som belöning i hand. Men med min 7e nuvarande häst har jag fått sluta med det.Hon vart krävande ,tiggande och bitig.
Har inte gett ur handen på 8 månader nu och hon är mycket trevligare att ha och göra med.
Alla hästar är olika .Vissa bara måste man vara superkonsekvent med .

Precis som kallblodisen med andra ord ;)

jag ger dom alltid från handen. inte när dom är föl, men har dom blivit 3-4 år och vet hur man ska uppföra sig då ger jag dom från handen.

Jag brukar ge godis (morötter,äplen mm.) som belöning smat när jag tagit in min pålle..

Knapplån.

Jag ger ur handen. Kele har ätit ur handen sen hon var FÖL, hemskt va? ;) Aldrig haft problem av det, ingen av hästarna är nafsiga/tiggiga. Det 'värsta' de gör är att om du sträcker fram en tom handflata slickar de på den..

DÄREMOT, om jag haft en häst med MINSTA tendens att vara tiggig/nafsig så hade jag ALDRIG handmatat. Period. Haft lite ponnyer med stort P här på inridning/inackordering/etc och ett par av dem skulle jag ALDRIG ge ur handen, helt enkelt för de inte hade klarat av det utan att bli tiggiga/nafsiga.

Sen en sak som är lite talande ang handmatning.. Min moster gillar verkligen djur, men hon har NOLL pondus i något djurs ögon. Och honf örsöker vinna deras tillit och respekt med godis. Så djuren ser henne som den vandrande godisautomaten. Och min valack, som är en GENTLEMAN ut i fingerspetsarna och ALDRIG ens skulle nafsa min mamma (som inte heller har sådär superhög rang i hästarnas ögon), han BET min moster i armen när godiset var slut en gång :eek: Hon gav hästarna godis i hagen, godiset tog slut och V buffade på henne för att få mer (vilket brukar göra att moster tar fram mer). godiset var dock slut på riktigt den här gången, och när moster inte plockade fram något nytt godis BET Vision henne i armen. Jag hade aldrig trott på det utan varit övertygad om att hon ljög om inte mamma varit med och sett det hela. Min greyhoundhane som är det mesigaste jorden skådat har morrat åt moster med.

Så, i 'fel händer' kan nog nästan alla hästarna bli otäckt tiggiga och nafsiga..

(Jag gillar inte mosters sätt att trycka i djuren godis i tid och otid, speciellt inte att de får godis när de tigger, men jag har slutat försöka påverka det,och sålänge samtliga djur vet skillnad på person och uppför sig därefter så..)

Ger inte hästen ur handen i boxen. Detta för att den inte ska bli nafsig och riskera att någon blir rädd och slår till den. Lägger alltid i krubban.

Kan ge ur handen efter ridning innan vi går in i stallet, men sällan. Kan någon gång ge ur handen då jag fångat i hagen.

Sedan anpassar jag mig förstås till ägares och ridskolors regler (har ingen egen häst).

Ger bara mina egna hästar godis, och då ur handen.
Ger aldrig andras hästar godis överhuvudtaget, eftersom jag inte har koll på vilka vanor de har, och vad ägarna tycker.
Mina får bara godis om de gjort en uppgift.
En av hästarna var lite nafsig i början, men har slutat med det, då han kom på att det alltid krävs ett jobb för att det ska vankas något.
Så ibland "testar" han olika krumelurer för att se om det blir nån utdelning, men de får bara om jag har BETT dom göra något.

Det är nog olika från häst till häst.

Jag har handmatat min kallblodstravare ända sedan jag köpte henne för över fyra år sedan, och hon har aldrig visat minsta tendens till att tigga/nafsa/buffa.

Immer

jag ger alltid mina hästar ur handen.
stoet nafsar aldrig.
valacken nafsar när han vet att han kommer få godis.

Det beror på vad det är för typ av häst man har att göra med tycker jag.
Mina hästar är inte nafsiga mer än när man sträcker ut handen så pillrar de lite med läpparna och slickar gärna på händerna.Jag ger alltid från handen. Har själv fått en väldigt positivt reaktion från detta då min häst ett tag när han var som dåligast inte ville äta ngt.Då fick jag mata honom med fodret ur handen också. Det har blivit någon bra grej av det och både jag och hästarna trivs med det.

MEN jag har träffat ett par hästar kanske 2-3 stycken som man inte kan handmata, de kör över en direkt och kan inte riktigt hantera handmatandet.

Jag ger inte min medryttarhäst ur handen eftersom han enligt ägaren blir nafsig då. Ger givetvis ingen annans häst ur handen utan tillåtelse heller vilket inte verkar gälla alla

Jag har alltid förstört alla hästar jag kommit åt genom att handmata dom och min madam är totalförstörd och bortom all räddning. Får hon inte 2 morotsbitar i hagen om jag kommer ut med godis så hugger hon tag i jackan och drar tillbaks mig och stirrar uppfordrande på mig. Hon vet så väl om jag har en eller två morötter med mig, fråga mig inte hur. På kvällen när det ska nattas biter hon av moroten på mitten och "byter näsa" med mig och sista biten, som bara är en liten skiva ska hon ta ur munnen på mig. :p Bortskämd? Nää då, inte ett dugg. :angel:

Det är bara mig hon gör så med, alla andra är hon jätteförsiktig med men husse han ska bara ha smörj så han sköter sig. :devil:

Tror det beror lite på hästen..en skygg häst hade jag också kunnat tänka mig att ge godis.. men min gamla ponny blev helt galen om man ssprang o gav han godis hela tiden.. han blev så bordus så han kunde få för sig att knuffa jättehårt...(var hingst länge och har fortfarande inte släppt tanken på att han är lite halv hingst..)

Enda gången när jag ger genom handen är när jag ridit och det vet dom om.. storhästen har till och med lärt sig tacka..hehe.. men jag skulle aldrig få för mig att springa och''mata'' hästarna med godis i boxen, hagen, när man ska ta in dem o så..

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar