Aldrig mata hästen ur handen..eller...

Sv: Aldrig mata hästen ur handen..eller...

jag brukar ge min medryttarhäst godis ur handen

Jag ger i princip aldrig godis från handen (annat är om jag t ex ätit äpple och ger honom resterna, men det är mycket sällan), eftersom min häst blir bufflig och tiggig väldigt fort. Undantaget är när jag använder klickern - men där vet han att han inte får godis genom att tigga, och han tar väldigt fint och försiktigt med läpparna, så det fungerar bra.

Hej! Visst kan man ge godis ur handen om man har "pondus" nog att ta följderna. En häst som respekterar dej som flockledare blir inte stökig att hålla på med oavsett du ger godis ur handen eller inte. Men i ditt fall var det väl i själva verket att h*n var så huvudskygg som var problemet?? Det ligger många timmars träning för att få bort det. Hur är h*n när du ska röra huvudet utan godis? Det allra bästa man kan ge sin häst i alla lägen är ju faktiskt en varm och mjuk hand! Den har man ju alltid med sig vars man än är! Dessutom så tror jag att det är mycket mera effektivt att ge den sortens beröm än godis, hästflocken i hagen ger inte varann godis när dom kommer eller gör "rätt. Risken för vandrande godisautomat är stor! Man vill ju ändå i slutändan att det är MEJ hästen kommer till för att den vill och inte bara för att få godis! Men som sagt.. Alla sätt är bra förutom dom dårliga! Funkar det på din häst så varför inte!

Jag tror man käner bäst själv när man kan ge hästarna godis. min häst får ofta från min hand medans mammas hästar får det aldrig för de går som turidningshästar och träffar många ovana så de kan missuppfatta en tiggning som om hästen vill bitas ;)

Beror på hur hästen är, min egen kan jag ge hur som hon tigger inte.

Beror helt på hästen.
Den ena kan jag ge ur handen högst en gång i månaden annars blir hon naffsig medans den andra märker ingen skillnad på om hon får det i handen eller i krubban.
Brukar för det mesta lägga i krubban.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar