Aldrig longering, alltid tömkörning?

C

CeciliaW

Började läsa om Monty Roberts (höll på att skriva "monthy pythons.." ;)) bok "Från dina händer till mina" häromkvällen. Har inte läst den så mycket sen jag köpte den.

Något som fick mig att fundera var kapitlet om longering. Monty hävdar att longering enbart är av ondo, att hästen konstant går utåtställd när man longerar vilket sliter på leder etc... och att man alltid ska tömköra istället.

Måste därför fråga bukefalisterna - instämmer ni i detta, eller longerar ni gladeligen? Nån som märkt några skillnader på en häst som tömkörts mycket jämfört med en häst som longeras mycket?

Sv: Aldrig longering, alltid tömkörning?

Jag tömkör mycket men longerar i repgrimma ibland. Att longera med linan i tränset tycker jag är värdelöst, obekvämt för hästen och klumpiga signaler i munnen. Nja jo det är ju svårare att fixa ställningen, men det går under longering också, om man har koll på hästen vad det gäller drivning och eftergiften till dig som håller i repet. Så fort man kan driva hästen kropp i sidled utåt samtidigt m´som den är mjuk och eftergivlig för linan kan man ställa den rätt. Inte lätt att fixa till om hästen är sådan som vår ena häst som lägger sig på bogarna, men det går om man är duktig, dvs det går inte alltid prefekt när jag longerar om man säger så;) Jag longerar inte länge för motion utan bara lite rastning och lydnadsträning för min röst och kroppsspråk o sådär.

Jag longerar aldrig,
antingen tömkörning eller löslongering...

I de flesta fall tror jag att longering gör mer skada än nytta,folk (ink. jag själv) är i allmänhet för dåliga på att longera och då tycker jag att det är bättre att låta bli..

longera utan inspänning och utan tanke bakom de är ju ganska så onödigt tycker jag, de sliter mest och hästen bara springer runt runt.

longerar man och man gör de på rätt sätt för hästen kan arbeta rätt under longering också men då måste man nog va duktig om man ska klara de..är ju inte bara att spänna in hästen och låta den springa.

så longering på rätt sätt och om man inte gör de för ofta tror inte ja skadar så mycket mer än att man tömmkör på volten hela tiden.

Jag longerar aldrig!

Det sliter på hästen och det är väl det tråkigaste man kan utsätta sin häst för!

Jag longerar inte heller. Jag tycker att man får ut så mycket mer av tömkörningen än longeringen, och longeringen bidrar bara till onödigt slitage.

Longerar aldrig, utan jobbar på töm då jag kan jobba hästen på ett varierande sätt, som jag inte kan vid longering.

Jag vet inte mycket om Monty Roberts och har inte läst boken.

Men jag går mycket efter Hempflings filosofier. Och han jobbar otroligt mycket med longering. Hästen är ställd genom kroppen och rör sig i balans på volten men utan någon kontakt i linan. Den hänger slakt. Så detta bygger upp hästen, den sorts longeringen hjälper snarare hästen att utvecklas både mentalt och fysiskt.

Några filmer på vad jag menar med longering:
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Och så finns det en kort sekvens på han och hans vallack Janosch där han longerar honom. Hästen ställer igenom kroppen och är i balans. Kolla vid 1.20, alltså efter 1 minut och 20 sekunder.
http://www.youtube.com/watch?v=xApMGRxpKiw

Senast ändrad av en moderator:

faktisk en sak jag håller med den där gubben om.. :p

jag longerar i princip bara om jag ska kolla om en häst är halt eller rör sig konstigt.

dessutom verkar alla mina hästar tro att det är någon form för dominansträning trots att jag inte sysslar med sånt, och blir väldigt konfunderade när dom snällt kommer in till mig och vill följa efter mig, varpå jag skjutsar ut dom igen..^^ nä här blir det ingen longering....

Det beror på vad du menar med longering. Jag longerar min häst då och då, men då är det vad jag kallar "lydnadsövningar", dvs att befästa röstkommandon och uppmärksamhet på mig som förare. Effekten jag märker av det är att lyhördheten förbättras i all hantering. Hur ofta jag behöver göra detta varierar beroende på hur mycket tid jag har ägnat åt hästen tiden innan. Detta är för oss ett sätt att gå tillbaka till "unghästövningarna" som vi gjorde innan hästen var inriden.

Däremot longerar jag ALDRIG som motion. Och om det är något jag vill ha igenom tömkör jag istället. (Eller rider :D)

Monty Roberts är väl inte direkt känd som någon dressyrguru, så han har väl helt enkelt inte lärt sig att longera en häst inåtställd och i balans?

Longerar i regel inte.. Men när jag gör det så gör jag det korta stunder och gärna med lös häst. Syftet har varit att "pysa" ur taggade hästar eller att se hästen röra sig när något känns konstigt.

Jag tömkör gärna därimot.. Då jag tror att det är viktigt för hästar att balansera sig och arbeta utan något på ryggen ibland också.

I utbildningssyfte är det bra då jag på tömm törs ta igenom mera.. Och får mindre protester. Bra att ta igenom saker som kan bli eller är problem med i ridningen för att sedan ta med sig det uppsuttet.

jag föredrar löslongering som markträningsmetod eftersom hästen rör sig fritt och vi kan öva på signalkommunikationen. Longering gör jag en stund som komplement om jag VILL böja igenom sidorna/en sida extra mycket. Det gör jag som en del i ett pass och tycker att det är bra! Däremot kan jag förstå att man inte ska arbeta så ett helt pass, men som komplement tycker jag att det bra, dumt att avfärda longering helt och hållet. Visst kan man göra samma sak med töm, men om vi löslongerar och ska böja igenom en liten stund tycker jag att det är smidigare med longering än att gå och hämta tömmarna.
Tömkör gör vi ibland också - mer framåt hoppas jag!

Jag longerar inte! Tycker det sliter på dem i onödan. Bättre att släppa dem lösa och rasta av dem eller promenera tills de lugnar sig (om man nu är ute efter att rasta av dem, vilket jag tycker longering är den enda anleedningen till!). Knän, leder och kotor tar alldeles för mycket stryk av att springa runt runt på en volt. Rider inte särskilt mycket på volt heller. Ser till att aldrig fastna på en iallafall.

Jag longerar väldigt sällan, endast för att kolla om hästen är halt eller om hon behöver sprattla av sig en stund innan jag hoppar upp, vilket är väldigt sällan. Tömkör gör jag dock desto oftare.

Jag är också skeptisk mot longering. Läser en superbra bok skriven av en engelsk kvinna som är utbildad hästsjukgymnast, har bl a varit sjukgymnast åt ett landslags hästar, och det är så intressant att läsa vad hon skriver om volter öht. Hon menar att man ser aldrig hästar spontant springa runt, runt i en volt i hagen, för att det är i just volter som de har svårast med balansen. Hon menar att man ska jobba hästen rakt, sen i kurvor/sidförande (typ serpentiner, skänkelvikningar) och bara när den är stark i alla de rörelserna ska den börja springa i volter. Hon analyserar de "fel" som vi tycker hästar gör (skjuter ut bogen osv) och beskrev hur det är hästens sätt att parera och försöka hålla balansen.

Blev en rejäl tankeställare, både ang hur många av oss rider våra hästar samt detta med longering, iaf jag har sett hästar som har vilat med en skada som har sedan satts igång "med lite lätt longering".

Det är säkert bra om det är en stark häst och den som longerar vet vad den gör men utifrån vad den här människan skriver så kan det nog göra mer skada än nytta i många fall.

PS jag tömkör hellre, ska gå kurs för att bli duktig i det. Tycker tömkörning är mkt lärorik för mig också då jag ser hur hästen rör sig och får jobba med tygeltagen.

Senast ändrad:

Jag centrifugerar inte hästar i lina, det är nog både tråkigt och skadligt för hästen. Däremot hempfling-longering (alltså longering i balans), löslongering, jobba-vid-hand-longering och tömkörning är jag helt för :) Men som sagt, att låta hästen springa i cirklar med en tung lina under hakan/på näsan under en längre stund.... Det kan inte vara nyttigt och jag ser inte ens poängen med det. Finns klart bättre tränings/rastningsmetoder.

Jag longerar "gladeligen" men inte 7 dar i veckan precis..:)
Tycker det är ett utmärkt komplement till ridning och tömkörning.

Ska väl tillägga att jag använder longering för utbildning av hästen - inte som motion.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu alla bukefalister med erfarenhet av ryggproblem på häst får ni gärna dela med er av erfarenheter och kunnande!:bow: Idag fick jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 026
Senast: Daisy
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: jennieflum
·
M
Träning Ni som känner till Monty Roberts och hans metoder kanske också känner till att han riktar skarp kritik åt longering på en lina. I hans...
2
Svar
24
· Visningar
3 699
Senast: Lindsen
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama