Aldrig longering, alltid tömkörning?

Sv: Aldrig longering, alltid tömkörning?

Jag är kass på tömkörning, däremot vågar jag påstå att jag är duktig på att longera. Så jo, jag longerar min häst. Aldrig som avrastning (en 19-åring ska liksom inte behövas linas med sadel innan man sitter upp - behöver hon rastas blir det lösgalopp) och sällan längre stunder, men min häst gillar att få jobba själv och att få lite extra beröm när hon ser vacker ut.
Går ofta ut på rakt spår ungefär vart tredje varv på volten, gärna över cavaletti.
Efter ett longeringspass är hon lugn och avslappnad och loss i kroppen (brukar ofta låta henne lösgaloppera lite som avslutning också).

Finns bara en person som kan tömköra henne utan att hon slår, reser sig, lägger tungan över bettet, börjar backa och toksvettas. Som tur är så är det min tränare, och jag antar att det beror på att hon aldrig använder tömmarna som inspänning. Så hon brukar tömköra min häst ibland.

KL
Longerar sällan eller aldrig ''vanligt'', dvs så som man brukar lära sig, med inspänningar etc. Longerar inte heller på det sättet utan inspänningar.

Däremot kan jag longera med kapson lite akademiskt-aktigt (dvs be om sänkning med linan och träna styrkan lite). Jag är inte särskilt bra på det, men lite sån longering emellanåt tror jag är bra. Inte för mycket bara, det är trots allt fortfarande en 'slitsam volt, och verkar tråkigt att gå runt, runt...

Monty Roberts är väl inte direkt känd som någon dressyrguru, så han har väl helt enkelt inte lärt sig att longera en häst inåtställd och i balans?

Bara för att man inte håller på med dressyr innebär det inte att man inte vet hur man ska få en häst att arbeta samlat och i balans!:grin:

Ts Longerar aldrig, däremot tömkör jag gärna.:)

Bara för att man inte håller på med dressyr innebär det inte att man inte vet hur man ska få en häst att arbeta samlat och i balans!:grin:

Nej, men om man tror att longering är skadligt för att hästen går utåtställd hela tiden så vet man uppenbarligen inte hur man gör. Och det tror ju uppenbarligen Monty Roberts eftersom han uttalar sig så. Han kanske inte ens har sett någon skicklig människa longera. ;)

För övrigt så anser jag att om man kan få en häst att arbeta samlat och i balans så är det dressyr man håller på med. Det är liksom det som dressyr går ut på, oavsett vad man väljer att kalla sin metod. Det är liksom samma biomekaniska förutsättningar som gäller för ridning oavsett guru/metod/inriktning/gren.

Du tog orden ur munnen på mig:D... Jag har inga problem med att få hästen att jobba korrekt på en lina. Använder kapson, repgrimma eller sidepull. Longerar aldrig i "motions- eller rastaavssigsyfte" utan det är kontroll och balans från första stund;)

Jag gör "lilla snurren" med hästarna ibland, då oftast med töm, men lika ofta med longeringsgrejor eller repgrimma. Är det tokigt?

Det beror på om du gör fel eller om du gör rätt, så klart! :D ;) :idea:

har ingen egen, men med medryttarhästen tömkör jag i princip alltid, istället för att longera. longering gör jag isåfall för att kolla hur hon rör sig, och då bara under några minuter, i princip...

däremot löslongerar jag ibland, men då främst i syfte att förbättra kommunikationen mellan oss.

Jag har inget emot longering.
Skulle däremot aldrig någonsin få för mig att longera hästen utan inspänning, det är bara slitsamt.
Att longera för att "rasta av" tycker jag också är konstigt..

Jag arbetar inte så jätteofta från marken, rider oftast.
Men annars så kan jag välja longering likaväl som tömkörning.

Om jag tex inte ska rida en dag men ändå vill att hästen ska få röra lite på sig så tycker jag att det är bra att longera ca 20 min. (aldrig mer än 30 min).
Då brukar jag träna mycket övergångar och lydnad.

Nej, men om man tror att longering är skadligt för att hästen går utåtställd hela tiden så vet man uppenbarligen inte hur man gör. Och det tror ju uppenbarligen Monty Roberts eftersom han uttalar sig så. Han kanske inte ens har sett någon skicklig människa longera. ;)

ja såg monty longera och arbeta hästar i bra balans osv senast nu igår..och jo..han är väldigt duktig på att få hästen att arbeta i rätt form.
han va tillome riktigt bra på dressyren också så att påstå att han inte kan dressyr och hur hästen ska arbetas är väldigt fel.
han poängterade mycket om hur viktigt de är med den rätta formen för att få hästarna hållbara.

de han menar med longering är inte att man inte ska longera alls..däremot ska man inte bara låta hästen som många gör springa runt runt runt i fel form..många hästar ställer sej utåt och vrider ryggraden fel och får tillslut spänningar och ont..de pratade han om mycket igår.

longerar man däremot på rätt sätt med hästen i bra balans och form så är de inget fel med longering enligt honom heller.

Senast ändrad av en moderator:

Monty Roberts är väl inte direkt känd som någon dressyrguru, så han har väl helt enkelt inte lärt sig att longera en häst inåtställd och i balans?

Jag tror snarare att han inser att de flesta hästägare inte är så duktiga på att longera inåtställt och i balans... och eftersom de flesta som läser hans böcker är vanligt folk så kanske det är bättre att ge rådet att inte longera (dvs om man inte kan göra det på rätt sätt).

Jag är så dålig på att longera så ajg tömkör hästen på volt när vi gör sånt fungerar bra både för hästen och mig.

Jag kan nog hålla med, jag ser ingen fördel att longera en häst eller att det skulle ge nåt. Annat är väl om man vill rasta av hästen innan man rider eller om det är vid vetrinärbesiktning osv.
Men att longera en häst för tränings skulle verkar onödigt, då är det bättre att tömköra.

Jag longerar bara om jag ska kolla ev hälta eller lite kort innan ett ridpass om hästen är pigg.
Arbetet gör jag via tömkörning. Aldrig longering. Varierar väldigt mycket arbete i töm och ridning.

Löslongering gör jag även, men inte i lina.

Jag vet inte mycket om Monty Roberts och har inte läst boken.

Men jag går mycket efter Hempflings filosofier. Och han jobbar otroligt mycket med longering. Hästen är ställd genom kroppen och rör sig i balans på volten men utan någon kontakt i linan. Den hänger slakt. Så detta bygger upp hästen, den sorts longeringen hjälper snarare hästen att utvecklas både mentalt och fysiskt.

Några filmer på vad jag menar med longering:
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Och så finns det en kort sekvens på han och hans vallack Janosch där han longerar honom. Hästen ställer igenom kroppen och är i balans. Kolla vid 1.20, alltså efter 1 minut och 20 sekunder.
http://www.youtube.com/watch?v=xApMGRxpKiw

Skillnaden på det som jag kallar longering och den longering som utförs på filmerna är milsvid. Han rör sig lika mycket som hästen och står inte bara och snurrar runt sin egna axel på ett och samma ställer på volten hela tiden. Skulle snarare kalla det för arbete vid hand än longering.

Oftast så när jag ser någon longera en häst så står de i mitten av den ena volten och bara snurrar runt sin egna axel medan hästen springer runt linföraren ute på voltspåret. Oftast har linföraren en ciggaret i munnen eller så står denne och pratar i en mobiltelefon med någon kompis. Ibland om någon är riktigt ambitiös så har de två linor istället för bara en och kallar det då tömkörning.

Jag löslongerar hellre än longerar då jag oftast använder longering som en metod att hästen skall springa av sig lite. Tex till unghästar eller hästar som har stått länge. När det kommer till riktigt arbete (dvs ej bara rastning) så tex tömkör jag eller rider.

Mvh

Tora

Oftast så när jag ser någon longera en häst så står de i mitten av den ena volten och bara snurrar runt sin egna axel medan hästen springer runt linföraren ute på voltspåret. Oftast har linföraren en ciggaret i munnen eller så står denne och pratar i en mobiltelefon med någon kompis. Ibland om någon är riktigt ambitiös så har de två linor istället för bara en och kallar det då tömkörning.

:D

tiotecken

Jag longerar "gladeligen" men inte 7 dar i veckan precis..:)
Tycker det är ett utmärkt komplement till ridning och tömkörning.

Ska väl tillägga att jag använder longering för utbildning av hästen - inte som motion.

Tack för ett vettigt svar! Klar som fn inte en vettig människa "centrifugerar" sin häst, (som någon så klokt uttryckte att longering är) , runtruntrunt som människorna i denna tråden verkar framställa longering. Klart det blir slitskador om hästen får gå 15 minuter trav åt båda hållen och sen hem, liksom. Men - det vore ju korkat att tro att longering är att mana hästen att kuta varv på varv bara för att valla den.

MIN longering handlar om att leka med hästen, träna med röst, Horsemanship och rörelser, ljud - i repgrimma, eller lös. Detta kallar jag longering, och detta är långt ifrån ondo.

Så, jag håller helt med dig.

*KL*
Ni som löslongerar gör ni det helt fritt eller använder ni någon form av inspänning? Om ni använder inspänning, vilken sort använder ni då?

*KL*
Ni som löslongerar gör ni det helt fritt eller använder ni någon form av inspänning? Om ni använder inspänning, vilken sort använder ni då?

Vi har byggt en "sjukhage" som är helt runt och perfekt för att hålla igång en kolikhäst eller att leka med sin friska häst på en plan som är mindre än en paddock. Inget snöre, det vill säga.

jag menade, om man använder någon form av hjälptygel, typ gogg eller pessoasele :angel: ;)

Liknande trådar

Hästvård Nu alla bukefalister med erfarenhet av ryggproblem på häst får ni gärna dela med er av erfarenheter och kunnande!:bow: Idag fick jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 026
Senast: Daisy
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: jennieflum
·
M
Träning Ni som känner till Monty Roberts och hans metoder kanske också känner till att han riktar skarp kritik åt longering på en lina. I hans...
2
Svar
24
· Visningar
3 699
Senast: Lindsen
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama