Aldrig longering, alltid tömkörning?

Sv: Aldrig longering, alltid tömkörning?

Jag brukar löslongera och träna frihetsdressyr. Tror inte det sliter så värst på hästen. Okej om man galopperar varv på varv men jag tränar mest i skritt till vardags. Har ingen inspänning, bara två spön.

KL*
Jag tömkör ibland på volt. Alltså bara en stund, typ 2 varv för att sedan fortsätta rakt fram, över cavaletti eller liknade. Det gör man ju även när man rider. Lägger en volt alltså. Har bara longerat min häst 1 gång (på riktigt) det var för att jag skulle kunna filma henne när hon rörde sig. Vi har bara stora hagar här så skulle jag släpp henne lös hade hon bara varit en prick på kameran:angel:

Tack för ett vettigt svar! Klar som fn inte en vettig människa "centrifugerar" sin häst, (som någon så klokt uttryckte att longering är) , runtruntrunt som människorna i denna tråden verkar framställa longering. Klart det blir slitskador om hästen får gå 15 minuter trav åt båda hållen och sen hem, liksom. Men - det vore ju korkat att tro att longering är att mana hästen att kuta varv på varv bara för att valla den.

Varför vore det korkat att tro det? Majoriteten av folk som longerar som jag sett genom många långa år, longerar på detta sättet, vare sig de är medvetna om det eller ej.

KL
skillnaden mellan att longera och tömköra är en viss skillnad, i det att det är lättare att balansera upp hästen på två tömar.
I inget av fallen skall det köras eller longeras varv på varv på varv enbart på volt.
Tömkörning för mig är som ett uppsuttet dressyrpass, fast vid hand. dvs man varvar rörelser, böjda och raka spår, tempo, övergångar, rörelseväxlingar - allt. Rätt utfört bygger det både styrka och bärighet hos hästen.

Senast ändrad:

Jag longerar bara- med inspänd häst.

Tränade igår tempoväxlingar i trav o galoppfattningar från skritt.
mina hästar tycker att det är ganska kul omväxling- händer ganska sällan.
Jäkligt duktiga o lydiga är de oxå- får mkt beröm- glada o nöjda hästar.:banana::bow:

har i många år gjort som Klimkes bok- "Unghästen"

att ha hästen lös o bara driva den runt runt ger inget. man vill heller inte hålla på så länge på volt- i synnerhet inte med unghästar. Därför bör de lära sig att det är jobb som gäller.

Senast ändrad:

Varför vore det korkat att tro det? Majoriteten av folk som longerar som jag sett genom många långa år, longerar på detta sättet, vare sig de är medvetna om det eller ej.

KL
skillnaden mellan att longera och tömköra är en viss skillnad, i det att det är lättare att balansera upp hästen på två tömar.
I inget av fallen skall det köras eller longeras varv på varv på varv enbart på volt.
Tömkörning för mig är som ett uppsuttet dressyrpass, fast vid hand. dvs man varvar rörelser, böjda och raka spår, tempo, övergångar, rörelseväxlingar - allt. Rätt utfört bygger det både styrka och bärighet hos hästen.

Tänkte mest på att folk inne på denna site verkar ha tagit för givet att det är SÅ man longerar en häst, runtruntrunt och det gör mig ganska less på hästfolket. Som om det är det enda alternativet och folk tänker på "ondo" då de hör ordet longera. Ganska trångsynt, tycker jag.

Tänkte mest på att folk inne på denna site verkar ha tagit för givet att det är SÅ man longerar en häst, runtruntrunt och det gör mig ganska less på hästfolket. Som om det är det enda alternativet och folk tänker på "ondo" då de hör ordet longera. Ganska trångsynt, tycker jag.

och återigen så ser jag inte varför det är särskilt trångsynt, det är ju baserat på helhetsintrycket av det man ser hur folk longerar.
och de flesta longerar som sagt på detta sätt.

Jag filmade faktiskt samtidigt som jag longerade- ja ibland var inte hästen med eller så filmade jag himlen eller så. Men det skulle nog gå sämre om man tömkörde- att filma menar jag.

och återigen så ser jag inte varför det är särskilt trångsynt, det är ju baserat på helhetsintrycket av det man ser hur folk longerar.
och de flesta longerar som sagt på detta sätt.

Jag tycker det är riktigt tråkigt att människor på den här sidan (hittills, med något undantag) tar för givet att människor inte vet hur man handhåller en häst. Och därför tar detta för givet att folk varvpåvarv-"tränar" dem. Om vi har lite högre tankar om andra kanske...? En liten idé, bara.

Jag tar det för tredje gången:
Jag tar inte för givet. Jag baserar det på konkreta bevittnelser.

Om du inte tillhör den kategorin är det ju bara att gratulera!

Jag måste få säga att jag har sett mer skadlig tömkörning- där man har noll koll på att man blir starkare med långa linor.
hästarna går utåtställda, på för små volter osv.

man kan göra betydligt mkt mer fel med tömkörningen- som bara påvërkar i hästens mun.

longering med gummisnodd eller dylikt- annars är ridning bättre för den.

Då har vi olika erfarenhet :D. Jag tycker inte så många tömkör ö.h.t. Longerar gör däremot var och varannan person.

De som är oerfarna och tömkör springer mest bakom hästen på löpande linor och då gör det inte så mkt skada, däremot ger det ingen vidare effekt heller.

Jag vet inte mycket om Monty Roberts och har inte läst boken.

Men jag går mycket efter Hempflings filosofier. Och han jobbar otroligt mycket med longering. Hästen är ställd genom kroppen och rör sig i balans på volten men utan någon kontakt i linan. Den hänger slakt. Så detta bygger upp hästen, den sorts longeringen hjälper snarare hästen att utvecklas både mentalt och fysiskt.

Några filmer på vad jag menar med longering:
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Och så finns det en kort sekvens på han och hans vallack Janosch där han longerar honom. Hästen ställer igenom kroppen och är i balans. Kolla vid 1.20, alltså efter 1 minut och 20 sekunder.
http://www.youtube.com/watch?v=xApMGRxpKiw

Jag håller med de flesta om att longering är onödigt och förspiller tid. Det här är ju dock helt annorlunda..MEN-hur många behärskar den tekniken egentligen..:p

Jag tar det för tredje gången:
Jag tar inte för givet. Jag baserar det på konkreta bevittnelser.

Om du inte tillhör den kategorin är det ju bara att gratulera!

Ska vi börja bråka svenskagrammatik så kan du gå avsluta tråden kanske, det är inte därför vi är här. Säg itne att du inte tar för givet att folk inte kan longera, då du själv svarar med "jag baserar det på..." osv. Vad är det du baserar om det inte är dina förutfattade meningar, vilket innebär att du sett många som inte kan det? Jag orkar tyvärr inte med detta mera, "mackan". Jag har sagt vad jag vill och gratulerar även resten som vet hur man handhåller häst utan inspänning! Grattis, allihopa!

Vad är det du baserar om det inte är dina förutfattade meningar, vilket innebär att du sett många som inte kan det? Jag orkar tyvärr inte med detta mera, "mackan". Jag har sagt vad jag vill och gratulerar även resten som vet hur man handhåller häst utan inspänning! Grattis, allihopa!

ja självklart baserar jag det på vad jag sett, dvs majoriteten av de jag sett kan inte longera. Vart har jag uttryckt mig otydligt - självklart baserar jag det på detta, vad annars?

i övrigt tycker jag du överreagerar ngt extremt, förstår ö.h.t inte varför du flyger i taket och reagerar som du gör. Att du longerar på ett annorlunda sätt är väl inte i konflikt med detta? Gratulerar om du kan longera, det är ju toppen! Detta har jag redan påpekat.
sen att merparten inte kan longera enligt mig - det kvarstår. Har inget att göra med hur just du longerar, eller hur?

ja självklart baserar jag det på vad jag sett, dvs majoriteten av de jag sett kan inte longera. Vart har jag uttryckt mig otydligt - självklart baserar jag det på detta, vad annars?

i övrigt tycker jag du överreagerar ngt extremt, förstår ö.h.t inte varför du flyger i taket och reagerar som du gör. Att du longerar på ett annorlunda sätt är väl inte i konflikt med detta? Gratulerar om du kan longera, det är ju toppen! Detta har jag redan påpekat.
sen att merparten inte kan longera enligt mig - det kvarstår. Har inget att göra med hur just du longerar, eller hur?

Nej, just för att jag inte longerar i centrifugering så tar jag det som ett rent påhopp att 99% av hästfolket inte kan longera. Tack gud att jag växt upp och blivit inlärd som jag blivit. Trist att du träffat den andra halvan av de taskigt inlärda! Kan vi stanna denna tråd nu...?

Liknande trådar

Hästvård Nu alla bukefalister med erfarenhet av ryggproblem på häst får ni gärna dela med er av erfarenheter och kunnande!:bow: Idag fick jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 026
Senast: Daisy
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: jennieflum
·
M
Träning Ni som känner till Monty Roberts och hans metoder kanske också känner till att han riktar skarp kritik åt longering på en lina. I hans...
2
Svar
24
· Visningar
3 699
Senast: Lindsen
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama