Longering skadligt?

Sv: Longering skadligt?

ja för det är ju MKT bättre för hästen att bli jagat runt runt i en minivolt i full galopp. det sliter säkert inte. :smirk:

jag är inte någon anhängare av longering men att HAN kritiserar det är bara löjligt.... det som tar skada är benen, att gå på en liten volt är mkt påfrestande. men det är ju exakt samma sak som han sysslar med. sen ska vi inte ens nämna att en quarter i usa anses som pensionär vid 8-9 års ålder, jämfört med dressyrhästar som rids till dom är 20..... :cool:

Och kallblod och ponnyer ofta rids och körs även efter de fyllt 30...

Den enda gång jag longerar är för att vänja unghästar vid röstkommandon, sadeltämjning och när hästen först ska vänja sig vid bett i munnen (är då inspänd). Även vid inridning ser jag gärna att hästen är lite "avsprungen" innan jag sätter mig upp.
Annars tömkör jag alltid.
Jag kan inte se att löslongering på något sätt skulle vara bättre än när du har lina på hästen och jag tror definitivt att en korrekt inspänd häst arbetar bättre och mer skonsamt för sin kropp än en icke-inspänd. Men tämkörning är självklart det bästa.

Vad anser ni om det här? Longering är ju trots allt en utbredd träningsmetod i hela världen och används av såväl elitryttare som amatörer i utbildningssyfte eller som ett alternativ till ridning...
Brukar ni själva longera på en lina? :confused:

Trams på högsta nivå!
Såklart kan man longera hästen på ett dåligt sätt men såklart också på ett bra sätt.

Longerar aldrig! Endast för att kolla om hästen är halt. Tycker att det är onödigt slitage på hästens ben. Dessutom är det urtråkigt både för mig och hästen. V

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Efter diverse trådar om olika bettlösa alternativ för ridning känner jag att jag vill diskutera longering/tömkörning bettlöst. Rådande...
2
Svar
23
· Visningar
3 664
Senast: mily
·
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 132
Senast: Fiador
·
Ridning Det var väldigt svårt att sätta en rubrik, men det jag undrar över är på vilka olika sätt ni brukar jobba era hästar vad gäller...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur