Äldre labbe som tunnar ut

MonteRose

Trådstartare
Vad ska man ge till en äldre labbe som börjar tunna ut?

Ska man öka på med nån form att protein och i så fall vad?
Eller ska han ha mer energi oxå?

Han har gått på samma foder i ett par år nu och hållt sig fin i hullet ända tills nu.

Sv: Äldre labbe som tunnar ut

Jag var precis hos vet och frågade samma sak. I mitt fall fanns det i alla fall inget att göra. Det är egentligen inte hullet som min tappar, utan muskler (3 kg so far...) och när de är gamla så är det svår/omöjligt att sätta nya. Min labbe är snart 13 år. Han får följa med på nästan alla rundor som jag går med min 2-åriga kelpie, dvs vi går nog en mil om dagen, ibland två. Men han far ju inte runt som den lille gör utan väljer oftast den lättaste vägen.

Min gamling får färskfoder, Nordic Special +, som ligger ganska högt i både fett och protein jämfört med många torrfoder.

Trist när de börjar tackla av.

Hur är det med ägg?

Hunden får i dagsläget Carrier torrfoder, Lamm&ris och Senior, samt lite blötmat som topping.

Kycklingmage och -hjärta. Kan det funka som proteinkomplement?

Potatisprotein har jag till hästen, går det att ge lite till hunden?

Jag hade nog satsat på ett foder av högre kvalitet istället, med högre fett- och proteinhalt. Många seniorfoder innehåller mindre näring och påminner nästan om lightfoder? Vet inte hur Carrierfodret ser ut dock.

Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna svara på vilka tillskott du kan ge, men vet att man inte kan ge hur mycket inälvsmat som helst. Osäker dock om det gäller all inälvsmat eller bara vissa organ. Potatisprotein tror jag inte är optimalt för hundar. Rå äggvita ska du inte ge, men rå äggula och kokt ägg går bra.

Vår gammellabbe föll ur lite i somras (11år) då gick han på ett högenergi torrfoder. Efter att jag bytt till färskfoder (fodax) har jag fått en ungdomlig gubbe i huset! Det är ett kraftigt foder men han är pigg, glad och blank. Vi funderar nästan på att låta honom vara med på en sista jakt till våren! Det har gjort en enorm skillnad på honom med ett foderbyte. Hur aktiv är din hund? Är det en vanlig labbe eller jaktlabbe? Jaktlabbarna vi har har alltid varit väldigt svårfödda och därför fått kraftiga foder för att hålla hull och muskler i fint skick.

Jag upplever att mina hundar tar tillvara på maten de får på ett bättre sätt nu när de får färskfoder. Orken är helt annorlunda och de är superfina i magen. Pälsarna är underbara på dem också:laugh:

Fodax neutral vit som han får nu:
Fett 28,2
Protein 34,6

Torrfodret mannen fick (profine):
Fett:22
Protein:33

Det är min brors hund och han är ganska aktiv även om han inte vill gå riktigt lika långt längre. Han jagar inget utan det är bara promenader. Kommer från hundskolan i Sollefteå och var tänkt som först blindhund sedan bombhund och blev sällskapshund ;)

Det där Fodax verkar vara ett trevligt foder men brorsan är inte jätteintresserad av färskfoder men han ska köpa nytt Carrier nu med högre näringsinnehåll.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: Lillkin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?